Opwekkingsconferentie

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9191
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Opwekkingsconferentie

Bericht door parsifal »

Om de discussie een beetje te centraliseren. Kun je hier praten over de opwekkingsconferentie.
Ds Klaassen schreef dit:
https://www.mklaassen.net/artikelen/eve ... opwekking/

Mijn korte reactie op dit.
Allereerst denk ik niet dat het perse verkeerd is dat een groep als gelovig wordt aangesproken. De Catechismus zet zo in, en ook veel van de brieven van Paulus. Het is wel zo dat er een gevaar is dat de zonde vergoeilijkt wordt en dat is heel schadelijk. Dan loop je het gevaar dat het probleem van de zonde niet wordt opgelost door de grote opofferende liefde van de Heere Jezus en Zijn Vader maar door het ontkennen of verkleinen van de zonde.

Juist in opwekking zie je je nu meer sprekers met een orthodoxe achtergrond. Sprekers uit de vergadering van gelovigen (die wel degelijk de omvang van zonde immens inschatten), maar ook zijn er organisaties aanwezig die goed werk doen en juist in de keus van de liederen zie je dat er ook steeds meer reformatorische geluiden doorklinken (vertaalde muziek van Keith and Kristyn Getty, Stuart Townend en Soveign Grace Music).

Ik zie ook het gevaar van de breedte. Het lijkt me niet op zijn plaats als in genezingsdiensten haast apostolisch gezag wordt geclaimd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Bezorgd »

Ik heb lezingen gehoord van Glashouwer en Ouweneel, en eerlijk gezegd stond ik echt te kijken wat daar inhoudelijk gezegd werd.
Ik heb een genezingsdienst bekeken, en daar schrok ik van.
Ik heb een deel van de Sing inn bekeken. Dat was groots, en spektake. Maar deels veel teveel show. En inhoudelijk kon je grote vragen stellen over bepaalde liederen.

Zou ik er zo maar heen gaan? Nee.
Zou ik blij zijn als mijn kinderen zouden gaan? Nee

Tegelijkertijd realiseer ik me wel dat er zo'n cultuur kloof is met onze reformatorische diensten, dat dat wel in de weg staat om de dingen juist te wegen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Ik heb lezingen gehoord van Glashouwer en Ouweneel, en eerlijk gezegd stond ik echt te kijken wat daar inhoudelijk gezegd werd.
In welk opzicht stond je daar van te kijken? Bedoel je dat in positieve of in negatieve zin?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb lezingen gehoord van Glashouwer en Ouweneel, en eerlijk gezegd stond ik echt te kijken wat daar inhoudelijk gezegd werd.
In welk opzicht stond je daar van te kijken? Bedoel je dat in positieve of in negatieve zin?
In positieve zin. Ik was verbaasd dat dat geluid ook nog klonk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Mara »

Ik kampeerde op een bekende camping in de Achterhoek, en er werd een tent opgezet waar een evangelist kwam spreken.
Omdat er verder niets te doen was, ben ik er maar naar toe gegaan.
Het is jaren geleden maar ik zal nooit vergeten hoe die man ons - de jeugd - waarschuwde.
En elke middag werd er aan de kinderen een bijbelverhaal verteld, een tekst net zo lang geoefend totdat ieder kind hem op kon zeggen.
Ik heb een middagje geholpen en weet nog de tekst die toen geleerd werd:
Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die een goede boodschap brengen.

Ik was in die tijd een zoekende dwarsliggende puber, maar ik proefde wel de intenties van al die mensen.
Zonder al die opgelegde regeltjes en wetjes, die op de refocamping zo verstikkend werkten.

Ik was wel blij dat onze kinderen nooit naar een EO jongerendag wilden.
Maar er hoeft van mij niet altijd een sticker met refoproof op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Ambtenaar »

Onze gereformeerde traditie heeft goud genoeg waarbij het klatergoud uit Biddinghuizen verbleekt. Of zou het enthousiasme voor ‘Biddinghuizen’ een illustratie zijn van onze onkunde of (nog erger) een camouflage van onze leegte?
Het lijkt me verstandig om te bezinnen op dit citaat van dr. Klaassen. Verder zal deze discussie enkel leiden tot opmerkingen over hoe weinig inhoud deze conferentie heeft. Zelfreflectie heeft meer waarde dan de stokpaardjes weer van stal haken.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Arja »

Ambtenaar schreef:
Onze gereformeerde traditie heeft goud genoeg waarbij het klatergoud uit Biddinghuizen verbleekt. Of zou het enthousiasme voor ‘Biddinghuizen’ een illustratie zijn van onze onkunde of (nog erger) een camouflage van onze leegte?
Het lijkt me verstandig om te bezinnen op dit citaat van dr. Klaassen. Verder zal deze discussie enkel leiden tot opmerkingen over hoe weinig inhoud deze conferentie heeft. Zelfreflectie heeft meer waarde dan de stokpaardjes weer van stal haken.
Dr. M. Klaassen richt zich tot het reformatorische gedeelte van de kerk in Nederland. Hij wil hen aan het denken zetten. Ik zou graag willen weten wat "goud" is in de gereformeerde traditie.

In mijn kerk hoor ik regelmatig preken vanuit verondersteld geloof. Of ik hoor preken waarvan ik denk: Je zet dode mensen aan het werk. Ik word daar dood moe van. Ik moet, ik moet, ik moet... Ik moet breken met de zonden, ik moet bidden, ik moet Bijbellezen, ik moet de duivel niet zijn zin geven. Wedergeboorte en geloof, daar wordt niet zo vaak over gepreekt. Is het gek als mensen dan naar Opwekking gaan? Het ligt in elkaars verlengde. Inderdaad weinig kennis. Veel leegte. En veel oprecht verlangen naar eenheid en liefde.

Goud genoeg in gereformeerde traditie. Maar soms niet in de kerk. Ik ben daar heel verdrietig over. Ik bid om een opwekking (herleving) En ja hoor: ik vind goud in de Bijbel. Christus heeft mij gevonden. Hoe is het bij jullie in de kerk?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9191
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door parsifal »

Zelf woon ik in een stad met weinig Christenen en dan is het gewoon een warm bad om weer eens onder veel Christenen te zijn.

Zoals in andere discussies duidelijk is geworden heb ik niet veel moeite met "een veronderstelde wedergeboorte" en ga ik er vanuit dat je mensen die zich Christen noemen ook als Christen aangesproken kunnen worden. Ik geloof dat dit ook gebeurt in de Bijbel en in bijvoorbeeld de Catechismus en het dankgebed na de doop. Hierbij is het wel van groot belang dat de "veronderstelde wedergeboorte" daadwerkelijk dat is en niet dat het allemaal niet zo erg is of was met onze zonde.

Verder is het soms goed om te luisteren wat anderen te zeggen hebben. We hebben soms de confrontatie nodig. We willen vaak horen van "twee wegen" maar het komt hard aan als Elly er Rikkert het volgende lied zingen
http://www.aanvullingspagina.nl/Teksten ... tsmaal.htm
(hoe durven ze zo over dominees te spreken? etc)
Ik zat net te kijken naar de zogenaamde "Opwekkingsliederen top 100" die op Groot Nieuws Radio was samengesteld. Er staat veel nieuwe liederen in, maar ook liederen als "Create in Me" (een deel van Psalm 51) "Wat de toekomst brengen moge", "Ik bouw op U", "Heer ik kom tot U" en de vertaling van "Amazing Grace". En dan nog heel wat liederen die "het kruis" als thema hebben. Er is gewoon veel goud te vinden in die bundel (en ook aardig wat met de diepgang van een surfplank) en soms blinkt dat goud helderder dan in de psalmen van 1773. Deels omdat er rechtstreeks over de Heere Jezus gesproken kan worden en deels omdat er ook teksten uit het NT direct berijmd kunnen zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Mara »

Arja schreef: In mijn kerk hoor ik regelmatig preken vanuit verondersteld geloof. Of ik hoor preken waarvan ik denk: Je zet dode mensen aan het werk. Ik word daar dood moe van. Ik moet, ik moet, ik moet... Ik moet breken met de zonden, ik moet bidden, ik moet Bijbellezen, ik moet de duivel niet zijn zin geven.
Zoiets heb ik hier ook weleens gezegd. Maar ik kreeg reacties als: dat is toch ook zo, en dat staat toch in de Bijbel?
Maar een dominee in mijn jeugd zei: heb je weleens bij een lijk gestaan? Kan die uit zijn kist klimmen?
Maar anno 2019 moet je niet meer met zo'n onsmakelijk voorbeeld komen. Dat willen de nette christenen niet.
Er zijn heel veel keurig levende kerkgangers, die nooit bij de varkenstrog hebben gezeten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Mara »

Of dit:
Nu ben ik geen onderzoeker, maar zou het niet voor ten minste 50 procent zo zijn dat wat mensen graag zingen aansluit bij hun geloofsverlangen in plaats van bij hun geloofsbeleving? „Je zingt zoals je drinkt: van dorst” stond ooit op de muur van ons studentenhuis geschreven. Daaraan dacht ik toen ik een dementerende psalmen zag zingen. En toen ik hoorde over een 3-jarig meisje dat ”Ik zal er zijn” zong voordat de tumor uit haar buik verwijderd werd. Maar doen we dit niet allemaal weleens: met overbekende woorden een veilig nest maken voor ons angstige hart?

Zo zijn de liederen trouwens ook vaak ontstaan. Kinga Bán kon over de diepe pijn van het afscheid nemen van haar gezin nauwelijks praten, maar wel zingen. En ”Welk een vriend is onze Jezus” (mijn ‘lievelings’) kwam uit de pen van iemand die twee keer achter elkaar een verloofde verloor en zware depressies kende. Wij zingen van dorst, zoekend naar tegenwicht. Zo bezien heeft de een soms misschien een stevige psalm nodig, en de ander een opwekkend lied. Ik zeg het toch maar, voordat dit allemaal te lief klinkt.
ZINGEN VAN DORST
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Arja schreef: In mijn kerk hoor ik regelmatig preken vanuit verondersteld geloof. Of ik hoor preken waarvan ik denk: Je zet dode mensen aan het werk. Ik word daar dood moe van. Ik moet, ik moet, ik moet... Ik moet breken met de zonden, ik moet bidden, ik moet Bijbellezen, ik moet de duivel niet zijn zin geven.
Zoiets heb ik hier ook weleens gezegd. Maar ik kreeg reacties als: dat is toch ook zo, en dat staat toch in de Bijbel?
Maar een dominee in mijn jeugd zei: heb je weleens bij een lijk gestaan? Kan die uit zijn kist klimmen?
Maar anno 2019 moet je niet meer met zo'n onsmakelijk voorbeeld komen. Dat willen de nette christenen niet.
Er zijn heel veel keurig levende kerkgangers, die nooit bij de varkenstrog hebben gezeten.
Voor mij is het beide Mara. We zijn dode zondaren, maar de Bijbel staat vol met opdrachten. Bekeert u en leeft. Klopt en u zal worden opengedaan. Zoekt en gij zult vinden. Allen die Hem zullen aanroepen, zullen zalig worden.
Ik begrijp deze dominee erg goed. Maar ik merk om me heen dat dat soort uitspraken ook veel lijdelijkheid veroorzaken. En dat staat m.i. weer haaks op de opdrachten die de Heere zelf ons in de Bijbel geeft.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Arja »

parsifal schreef:Zelf woon ik in een stad met weinig Christenen en dan is het gewoon een warm bad om weer eens onder veel Christenen te zijn.

Zoals in andere discussies duidelijk is geworden heb ik niet veel moeite met "een veronderstelde wedergeboorte" en ga ik er vanuit dat je mensen die zich Christen noemen ook als Christen aangesproken kunnen worden. Ik geloof dat dit ook gebeurt in de Bijbel en in bijvoorbeeld de Catechismus en het dankgebed na de doop. Hierbij is het wel van groot belang dat de "veronderstelde wedergeboorte" daadwerkelijk dat is en niet dat het allemaal niet zo erg is of was met onze zonde.

Verder is het soms goed om te luisteren wat anderen te zeggen hebben. We hebben soms de confrontatie nodig. We willen vaak horen van "twee wegen" maar het komt hard aan als Elly er Rikkert het volgende lied zingen
http://www.aanvullingspagina.nl/Teksten ... tsmaal.htm
(hoe durven ze zo over dominees te spreken? etc)
Ik zat net te kijken naar de zogenaamde "Opwekkingsliederen top 100" die op Groot Nieuws Radio was samengesteld. Er staat veel nieuwe liederen in, maar ook liederen als "Create in Me" (een deel van Psalm 51) "Wat de toekomst brengen moge", "Ik bouw op U", "Heer ik kom tot U" en de vertaling van "Amazing Grace". En dan nog heel wat liederen die "het kruis" als thema hebben. Er is gewoon veel goud te vinden in die bundel (en ook aardig wat met de diepgang van een surfplank) en soms blinkt dat goud helderder dan in de psalmen van 1773. Deels omdat er rechtstreeks over de Heere Jezus gesproken kan worden en deels omdat er ook teksten uit het NT direct berijmd kunnen zijn.
Mooi uitgelegd. Je laatste stuk is heel waardevol. Ik denk daar ook zo over.

In mijn stukje gaat het trouwens over "twee soorten preken". De één (veronderstelde wedergeboorte) met de nadruk hoe het hoort te zijn, met op het eind oproep om een echte christen te zijn (of worden) en de ander: een vermenging van wet en evangelie. Ik hoor liever het eerste. Vaak gedegen schriftuitleg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Jantje »

Volgens mij is een prediking die uitgaat van veronderstelde wedergeboorte niet Bijbels, integendeel.

@parsifal, het is allemaal mooi en aardig, maar als op Opwekking Psalm 42 in Datheen gezongen wordt, inclusief bovenstem, dan was dat voor mij geen vrijbrief om er tóch naar toe te gaan. Begrijp je wat ik bedoel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:Volgens mij is een prediking die uitgaat van veronderstelde wedergeboorte niet Bijbels, integendeel.

@parsifal, het is allemaal mooi en aardig, maar als op Opwekking Psalm 42 in Datheen gezongen wordt, inclusief bovenstem, dan was dat voor mij geen vrijbrief om er tóch naar toe te gaan. Begrijp je wat ik bedoel?
Ik snap dat gedweep met die bovenstem dus echt niet.

Verder laat ik die pinksterconferentie links liggen. Heb een klein stukje van een livestream gezien van gebedsgenezingen, snel maar weer weg geklikt. Heb ook helemaal geen behoefte om over van alles en nog wat kritiek te leveren wat niet overeen komt met mijn geloofsbeleving.
Plaats reactie