Opwekkingsconferentie

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:Volgens mij is een prediking die uitgaat van veronderstelde wedergeboorte niet Bijbels, integendeel.

@parsifal, het is allemaal mooi en aardig, maar als op Opwekking Psalm 42 in Datheen gezongen wordt, inclusief bovenstem, dan was dat voor mij geen vrijbrief om er tóch naar toe te gaan. Begrijp je wat ik bedoel?
Laat ik het zo zeggen. In veel van Paulus' brieven wordt de hele gemeente aangesproken als Christenen, zelfs als er veel mis is (zoals in de Galatenbrief). Kijk eens naar het begin van de brief. Kijk zo ook eens naar hoe de Catechismus inzet in zondag 1? Dat is niet een vraag naar wat de enige troost moet zijn, maar wat het is. Kijk ook naar het dankgebed van het doopformulier. Daar spreekt zoveel uit over het tot kinderen aangenomen zijn.

Een veronderstelde wedergeboorte, waar de genade niet meer vrij, maar goedkoop is geworden is gevaarlijk. Maar dat neemt niet weg dat we best een groep belijdende Christenen mogen aanspreken zoals Paulus bijvoorbeeld de Galaten aanspreekt.

En ja, ik begrijp je. Maar ik begrijp ook mensen die een andere keus maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Jantje »

In deze tijd van verwarring is het beter om dat niet te doen. Jezus noemde de Farizeeën ook niet kinderen van God, integendeel. Ik vind het levensgevaarlijk als je iedereen aanspreekt als kinderen van de Vader. We hebben echt allemaal moedwillig en vrijwillig de Vader de rug en de nek toegekeerd. En nu is er van onze zijde geen mogelijkheid meer om zalig te worden. Dat mag nooit verbloemd worden. Al zou je een zondaar die aan schuld en zonde is ontdekt, er bij in rekenen, dan zou hij dat zelf nooit beamen, als God niet Zélf tot hem gesproken heeft (door middel van Zijn Woord). Laten we daarom oppassen daarvoor en hierin heel terughoudend zijn.

Om terug te komen op Opwekking: jij schrijft dat je mensen begrijpt die een andere keuze maken. Kun je uitleggen waarom? Er worden daar toch dingen gezegd die niet overeenkomstig Schrift en Belijdenis zijn. En zoals ik al eerder schreef: het is gevaarlijk als de veronderstelde wedergeboorte ingang vindt in het hart van zondaren (zoals ik hier al aanhaalde van de dominee van zondagmiddag). Ben je het daarmee eens?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door DDD »

Ik hoor op zondag in de GG ook wel eens dingen die niet volgens Schrift en belijdenis zijn. Dat lijkt mij geen voldoende reden om er niet te komen.

Maar belangrijker: de tijd van de Reformatie was echt een tijd van meer verwarring dan de huidige tijd. Er was meer onkunde dan nu ook. Dus dat vind ik echt geen goed argument.
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door JSF »

parsifal schreef:
Jantje schreef:Volgens mij is een prediking die uitgaat van veronderstelde wedergeboorte niet Bijbels, integendeel.

@parsifal, het is allemaal mooi en aardig, maar als op Opwekking Psalm 42 in Datheen gezongen wordt, inclusief bovenstem, dan was dat voor mij geen vrijbrief om er tóch naar toe te gaan. Begrijp je wat ik bedoel?
Laat ik het zo zeggen. In veel van Paulus' brieven wordt de hele gemeente aangesproken als Christenen, zelfs als er veel mis is (zoals in de Galatenbrief). Kijk eens naar het begin van de brief. Kijk zo ook eens naar hoe de Catechismus inzet in zondag 1? Dat is niet een vraag naar wat de enige troost moet zijn, maar wat het is. Kijk ook naar het dankgebed van het doopformulier. Daar spreekt zoveel uit over het tot kinderen aangenomen zijn.

Een veronderstelde wedergeboorte, waar de genade niet meer vrij, maar goedkoop is geworden is gevaarlijk. Maar dat neemt niet weg dat we best een groep belijdende Christenen mogen aanspreken zoals Paulus bijvoorbeeld de Galaten aanspreekt.

En ja, ik begrijp je. Maar ik begrijp ook mensen die een andere keus maken.
......en hoe wordt de gemeente van Sardis aangesproken (gij zijt dood) en van Laodicea (louw en met Jezus buiten)
Maar ook door de ernstige waarschuwingen in bv 1Korinthe 10, Hebreën 6 enz. kun je niet volhouden dat Paulus de wedergeboorte veronderstelde.Paulus dringt er juist op aan alsof God door ons bade,Laat u met God verzoenen.
Dus eens met Jantje. Wedergeboorte veronderstellen is niet Bijbels daarom onderwees Jezus Nicodemus ook over deze nieuw geboorte (Joh 3)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik hoor op zondag in de GG ook wel eens dingen die niet volgens Schrift en belijdenis zijn. Dat lijkt mij geen voldoende reden om er niet te komen.

Maar belangrijker: de tijd van de Reformatie was echt een tijd van meer verwarring dan de huidige tijd. Er was meer onkunde dan nu ook. Dus dat vind ik echt geen goed argument.
Dat ben ik helemaal niet met je eens. Er is nu meer verwarring dan in 1600. Dat geloof ik zeker. De krant staat er elke dag vol van, en zeker de laatste 60 jaar is het steeds vaker aan de orde.

@JSF, hartelijk welkom! En ik ben het met je post helemaal eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door parsifal »

JSF schreef:
parsifal schreef:
Jantje schreef:Volgens mij is een prediking die uitgaat van veronderstelde wedergeboorte niet Bijbels, integendeel.

@parsifal, het is allemaal mooi en aardig, maar als op Opwekking Psalm 42 in Datheen gezongen wordt, inclusief bovenstem, dan was dat voor mij geen vrijbrief om er tóch naar toe te gaan. Begrijp je wat ik bedoel?
Laat ik het zo zeggen. In veel van Paulus' brieven wordt de hele gemeente aangesproken als Christenen, zelfs als er veel mis is (zoals in de Galatenbrief). Kijk eens naar het begin van de brief. Kijk zo ook eens naar hoe de Catechismus inzet in zondag 1? Dat is niet een vraag naar wat de enige troost moet zijn, maar wat het is. Kijk ook naar het dankgebed van het doopformulier. Daar spreekt zoveel uit over het tot kinderen aangenomen zijn.

Een veronderstelde wedergeboorte, waar de genade niet meer vrij, maar goedkoop is geworden is gevaarlijk. Maar dat neemt niet weg dat we best een groep belijdende Christenen mogen aanspreken zoals Paulus bijvoorbeeld de Galaten aanspreekt.

En ja, ik begrijp je. Maar ik begrijp ook mensen die een andere keus maken.
......en hoe wordt de gemeente van Sardis aangesproken (gij zijt dood) en van Laodicea (louw en met Jezus buiten)
Maar ook door de ernstige waarschuwingen in bv 1Korinthe 10, Hebreën 6 enz. kun je niet volhouden dat Paulus de wedergeboorte veronderstelde.Paulus dringt er juist op aan alsof God door ons bade,Laat u met God verzoenen.
Dus eens met Jantje. Wedergeboorte veronderstellen is niet Bijbels daarom onderwees Jezus Nicodemus ook over deze nieuw geboorte (Joh 3)
Allereerst, ik ben meegegaan in de term veronderstelde wedergeboorte. Dat gaat meestal over iets anders. Daarom had ik de woordkeus moeten gebruiken die jij hier gebruikt en misschien moeten spreken van "aannemen dat de hoorder gelooft". Paulus spreekt heel duidelijk de gemeente aan als gelovigen en mensen die genade hebben ontvangen. Er zijn waarschuwingen, maar die doen daar niet van af. Ja er zijn ook andere brieven (Jakobus is ook zo'n brief) maar het aanspreken van hele groepen als gelovigen (wat ook in reformatorische geschriften gebeurt) is niet onbijbels.

Er is een groot gevaar van goedkope genade (maar dan zijn er ook sprekers als Ouweneel, waar je je bedenkingen op sommige punten bij kunt hebben, maar goedkope genade hoort daar niet echt bij). Die goedkope genade wordt ook tegengegaan in een deel van de liederen.

Ik zie het gevaar van goedkope genade, maar ook het gevaar van ongeloof in genade. Het gevaar dat we kinderen leren bidden voor een nieuw hartje, maar ze ook leren niet te geloven dat God het ook geeft (nu al). Het gevaar dat we de andere kant opgaan en er weinig meer te zeggen is voor hen die geloven. Laat het er beide zijn. Ik zou het zo geweldig vinden als veel van de Evangelische bezoekers van de conferentie eens een aantal keren preken van Ds Klaassen of de Heer zouden luisteren en sommige van de critici eens wat Bijbelliedjes van Elly en Rikkert zouden zingen of een preek van Ouweneel luisteren (en niet met een zoek-de-fout houding).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Jantje »

Ik moet echt even laten bezinken wat je hier nu schrijft.

Het kan toch niet zo zijn dat ik maar eens een liedje van Elly en Rikkert, waar ik dus precies dezelfde bezwaren bij heb als bij Opwekking, moet gaan beluisteren om in evenwicht te kunnen komen? Ik vind dit nogal een vreemde denkwijze, op zijn zachtst gezegd.

Bovendien maak je het wel heel erg simpel door ds. Klaassen en ds. De Heer ook nog op één lijn te zetten. Dat is voor sommigen al vrijwel onmogelijk, laat staan, wat jij voorstelt. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:Ik moet echt even laten bezinken wat je hier nu schrijft.

Het kan toch niet zo zijn dat ik maar eens een liedje van Elly en Rikkert, waar ik dus precies dezelfde bezwaren bij heb als bij Opwekking, moet gaan beluisteren om in evenwicht te kunnen komen? Ik vind dit nogal een vreemde denkwijze, op zijn zachtst gezegd.

Bovendien maak je het wel heel erg simpel door ds. Klaassen en ds. De Heer ook nog op één lijn te zetten. Dat is voor sommigen al vrijwel onmogelijk, laat staan, wat jij voorstelt. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
Maar ook Ouweneel en Elly en Rikkert zijn nogal verschillend. Verder is veel van de kritiek die je hier van anderen citeert niet echt van toepassing op veel van de liedjes van Elly en Rikkert. Die zijn vaak behoorlijk scherp namelijk.
http://www.aanvullingspagina.nl/Teksten ... tsmaal.htm
http://www.aanvullingspagina.nl/Teksten ... j%20is.htm
http://www.aanvullingspagina.nl/Teksten ... gewoon.htm
http://www.aanvullingspagina.nl/Teksten ... arijne.htm
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door parsifal »

Hier trouwens een lijstje van teksten die op de nieuwe opwekkings CD te vinden zijn. (Soms het Engelstalige origineel omdat ik het Nederlandse niet kan vinden).

1) Feest van Genade https://www.koormuziek.nl/files/lyrics/ ... 57.02L.pdf
2) U verdient de eer https://genius.com/Gateway-praise-is-th ... ing-lyrics
3) Mijn Anker https://bandlev.nl/liederen/mijn-anker/
4) Hij laat ons niet vallen https://bethelmusic.com/chords-and-lyri ... be-shaken/
5) Morgen dans je weer http://lifeworship.com/lyrics/DanceAgain.pdf
6) Reckless Love https://bethelmusic.com/chords-and-lyri ... less-love/
7) De Heer is mijn Bevrijder https://www.gettymusic.com/the-lord-is-my-salvation
8) Zie onze God http://www.esperancekrabbendijke.nl/ind ... e-onze-god
9) Waardig is Uw Naam (kan tekst niet vinden buiten Youtube filmpjes)
10) Wij zoeken U https://sovereigngracemusic.org/music/s ... ok-to-you/
11) Vragen https://genius.com/Matt-redman-question ... ful-lyrics
12) Hemelhoog https://www.geraldtroost.nl/wordpress/w ... -Score.pdf

Ik zou dit niet eenzijdig willen noemen. Ja in alle liederen zijn de gelovigen aan het woord (maar dat is ook het geval met de Psalmen of de belijdenisgeschriften). En er is ruimte voor het geloof in de aanvechting (Vragen) en liederen waarbij je toch wel de reformatorische achtergrond van de schrijvers proeft (De Heer is mijn Bevrijder, wij zoeken U) en "Zie onze God" komt ook van Sovereign Grace Music, maar de tekst had ook van niet-reformatorische hand kunnen zijn (Christenen zijn het over veel zaken wel eens tenslotte).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Ik moet echt even laten bezinken wat je hier nu schrijft.

Het kan toch niet zo zijn dat ik maar eens een liedje van Elly en Rikkert, waar ik dus precies dezelfde bezwaren bij heb als bij Opwekking, moet gaan beluisteren om in evenwicht te kunnen komen? Ik vind dit nogal een vreemde denkwijze, op zijn zachtst gezegd.

Bovendien maak je het wel heel erg simpel door ds. Klaassen en ds. De Heer ook nog op één lijn te zetten. Dat is voor sommigen al vrijwel onmogelijk, laat staan, wat jij voorstelt. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
Volgens mij schrijft Parsifal dat we een open houding moeten hebben en niet alleen vanuit onze eigen opvoeding/gedachtegoed/richting. Ik denk dat dat heel goed is. Ik schreef, ik meen in een ander topic, dat je op de meest verrassende plaatsen, de meest fijne en bemoedigende gesprekken kan hebben.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Ik moet echt even laten bezinken wat je hier nu schrijft.

Het kan toch niet zo zijn dat ik maar eens een liedje van Elly en Rikkert, waar ik dus precies dezelfde bezwaren bij heb als bij Opwekking, moet gaan beluisteren om in evenwicht te kunnen komen? Ik vind dit nogal een vreemde denkwijze, op zijn zachtst gezegd.

Bovendien maak je het wel heel erg simpel door ds. Klaassen en ds. De Heer ook nog op één lijn te zetten. Dat is voor sommigen al vrijwel onmogelijk, laat staan, wat jij voorstelt. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
Elly en Rikkert waren jarenlang muzikanten.
Die gave gooi je dan niet weg als je bekeerd mag worden.
En inmiddels zijn ze wel wat verder gekomen dan meester Prikkebeen en de Kauwgomballentuin in het tuintje van oom.
Waarom toch die achterdocht of reserve als iemand zelf liederen wil schrijven, zouden ze dan niet kunnen deugen?
Ik heb laatst een interview gelezen en Elly kwam op mij oprecht over. Ze heeft met haar verleden gebroken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Ik moet echt even laten bezinken wat je hier nu schrijft.

Het kan toch niet zo zijn dat ik maar eens een liedje van Elly en Rikkert, waar ik dus precies dezelfde bezwaren bij heb als bij Opwekking, moet gaan beluisteren om in evenwicht te kunnen komen? Ik vind dit nogal een vreemde denkwijze, op zijn zachtst gezegd.

Bovendien maak je het wel heel erg simpel door ds. Klaassen en ds. De Heer ook nog op één lijn te zetten. Dat is voor sommigen al vrijwel onmogelijk, laat staan, wat jij voorstelt. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
Volgens mij schrijft Parsifal dat we een open houding moeten hebben en niet alleen vanuit onze eigen opvoeding/gedachtegoed/richting. Ik denk dat dat heel goed is. Ik schreef, ik meen in een ander topic, dat je op de meest verrassende plaatsen, de meest fijne en bemoedigende gesprekken kan hebben.
Zo dan, terwijl wij tijd hebben, laat ons goeddoen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs. (Galaten 6 vers 10)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Ik moet echt even laten bezinken wat je hier nu schrijft.

Het kan toch niet zo zijn dat ik maar eens een liedje van Elly en Rikkert, waar ik dus precies dezelfde bezwaren bij heb als bij Opwekking, moet gaan beluisteren om in evenwicht te kunnen komen? Ik vind dit nogal een vreemde denkwijze, op zijn zachtst gezegd.

Bovendien maak je het wel heel erg simpel door ds. Klaassen en ds. De Heer ook nog op één lijn te zetten. Dat is voor sommigen al vrijwel onmogelijk, laat staan, wat jij voorstelt. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
Volgens mij schrijft Parsifal dat we een open houding moeten hebben en niet alleen vanuit onze eigen opvoeding/gedachtegoed/richting. Ik denk dat dat heel goed is. Ik schreef, ik meen in een ander topic, dat je op de meest verrassende plaatsen, de meest fijne en bemoedigende gesprekken kan hebben.
Zo dan, terwijl wij tijd hebben, laat ons goeddoen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs. (Galaten 6 vers 10)
Wat heeft dat te maken met de posting van Zeeuw?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door Jantje »

Denk daar maar eens over na! Lees kanttekening 46 maar eens.

Of begrijp ik de tekst nu verkeerd?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Opwekkingsconferentie

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Denk daar maar eens over na! Lees kanttekening 46 maar eens.

Of begrijp ik de tekst nu verkeerd?
Ik denk dat je met je ogen dicht een tekst prikt en dat hier neerzet. Het heeft er namelijk helemaal niets mee te maken.

46) Ziet,
Of, gij ziet.
Plaats reactie