Hemelvaartsdag

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Terri »

Nou ik ben heel blij dat niet elke feestdag volledig ingevuld wordt met kerkdiensten.
'Weduwen en wezen bezoeken in hun verdrukking' is minstens zo belangrijk en als je daar de zondag niet voor wilt gebruiken is het heel fijn om hier tijd voor te hebben op deze feestdagen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Bonny schreef:Wat maakt dat je twee diensten zou willen invoeren?
Mijn idee is dat je er meer bij stil wordt gezet. Nu heb je morgens dienst, waarbij je die eigenlijk voor lief neemt en met je gedachten al bij de invulling van smiddags bent
Dat laatste los je met nog geen 10 diensten op.
Dan doen we er 11. :nananere
Lachen met jou Pieterman. Je begrijpt ongetwijfeld mijn punt.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Piet Puk »

Terri schreef:Nou ik ben heel blij dat niet elke feestdag volledig ingevuld wordt met kerkdiensten.
'Weduwen en wezen bezoeken in hun verdrukking' is minstens zo belangrijk en als je daar de zondag niet voor wilt gebruiken is het heel fijn om hier tijd voor te hebben op deze feestdagen.
Daar hebben we 2e Kerstdag, 2e Paasdag en 2e Pinksterdag dan toch voor?
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Mijn idee is dat je er meer bij stil wordt gezet. Nu heb je morgens dienst, waarbij je die eigenlijk voor lief neemt en met je gedachten al bij de invulling van smiddags bent
Dat laatste los je met nog geen 10 diensten op.
Dan doen we er 11. :nananere
Lachen met jou Pieterman. Je begrijpt ongetwijfeld mijn punt.
Zeker, ik begrijp je punt.
Agjahnus
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2019, 12:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Agjahnus »

CvdW schreef:
Piet Puk schreef:
Bonny schreef:Wat maakt dat je twee diensten zou willen invoeren?
Mijn idee is dat je er meer bij stil wordt gezet. Nu heb je morgens dienst, waarbij je die eigenlijk voor lief neemt en met je gedachten al bij de invulling van smiddags bent
Mijn advies is dan toch om drie diensten in te voeren. Ook op zondag. Met de reden die Pietje Puk geeft.
Misschien kunnen we dan nog beter de hele dag in de kerk blijven zitten, met gezamelijke maaltijden tussendoor, gezellig :)
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door DDD »

CvdW schreef:
Piet Puk schreef:
Bonny schreef:Wat maakt dat je twee diensten zou willen invoeren?
Mijn idee is dat je er meer bij stil wordt gezet. Nu heb je morgens dienst, waarbij je die eigenlijk voor lief neemt en met je gedachten al bij de invulling van smiddags bent
Mijn advies is dan toch om drie diensten in te voeren. Ook op zondag. Met de reden die Pietje Puk geeft.
Dat lijkt me werkelijk te gek voor woorden. Ik snap het ook niet. Zorg er dan voor dat je er in de rest van de dag nog aandacht aan geeft in het dagprogramma. Een extra kerkdienst lost zoiets niet op. Ik zie er ook totaal het voordeel niet van in.

Bij Goede Vrijdag twee diensten kan ik me nog iets voorstellen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:
aggieoudje schreef:
aggieoudje schreef:Grappig, onze dominee had het er vanmorgen nog over in zijn preek!
Heb het even opgezocht, hij zei:
Hij lijkt misschien alsof die Hemelvaart van Christus het minst genoemde heilsfeit is in de Bijbel. Ik denk soms weleens daar moeten we nog eens heel goed over nadenken maar ik vind dat de Hemelvaartsdag er wat bekaaid van afkomt in de kerk net trouwens als de Goede Vrijdag. Ze kent geen voorbereiding, we doen 1 dienst en als het nou vanmiddag mooi weer was dan gingen we een rondje fietsen en dat was het dan.
Maar vandaag vieren we de kroning van Jezus Christus!

Enz enz de rest van de preek......
Dankjewel, helder verhaal!
Over de kroning van Jezus vermeldt het verhaal anders niets. Dus daar hoeven wij ons dan ook niet mee bezig te houden. Een wolk nam Hem weg van hun ogen. Punt.

Sterker nog: er volgt nog: wat staat u naar de hemel te kijken?

Nee, ik vind dit helemaal niet zo'n helder verhaal.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Valcke »

Roos2018 schreef:
Piet Puk schreef: Maar waarom doen ze dat niet? 2x op Hemelvaartsdag? Ik vind het nu ondergewaardeerd. Dat je 's avonds nauwelijks nog besef hebt dat het Hemelvaartsdag is.
Ik denk dat het meer een kwestie van de Nederlandse cultuur is, en daarbij ook het gevoel een belangrijke rol speelt.
In de Bijbel lees je nergens de opdracht om Hemelvaartsdag te houden en dat geldt eveneens voor Goede Vrijdag, Pasen, Pinksteren en Kerst.
Tijdens Pesach heeft de Heere Jezus het H.A. ingesteld; dat is wel een Bijbelse opdracht voor de kerk.
Roos, dit vind ik een mooie bijdrage. Alleen Gods Woord is bepalend voor de wijze waarop we onze godsdienst dienen in te richten. Daar ben ik het van harte mee eens. Dat was ook het uitgangspunt in 1574 toen in Nederland op de eerste synode alle feestdagen werden afgeschaft, maar wat door dwang van de overheid niet kon worden uitgevoerd.

Wel een vraagje: wat bedoel je met je laatste zin: 'tijdens Pesach...'. Bedoel je dat 'Pesach' wel als feestdag gevierd moet worden (en welke dag is dat dan precies op de kalender?), of bedoel je alleen dat het Heilig Avondmaal gevierd moet worden?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Mara »

In de praktijk zie je dat veel mensen smorgens naar een kerkdienst gaan en meteen daarna naar het strand, op familiebezoek, naar de caravan of boot gaan.
Op zondag is er tussen de diensten rust en gelegenheid voor meditatie en lezen.
Op dank- en biddagen zie je dit ook, dan word je toch opgeslokt door de dagelijkse beslommeringen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door DDD »

Dat is maar net hoe je het invult.

Ik zorg voor biddag en dankdag altijd voor een bijzonder programma. Ik blijf erbij dat je als persoon of als gezin alle mogelijkheden hebt om bij Hemelvaartsdag stil te staan, ook als je op het strand zit of in het zwembad.

Het hele idee dat je heugelijke dingen alleen met kerkdiensten kunt vieren, lijkt mij onjuist. Als er dan toch extra kerkdiensten moeten komen, dan eerder voor een veertigjarig huwelijk ofzo. Maar dat geheel terzijde.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik blijf erbij dat je als persoon of als gezin alle mogelijkheden hebt om bij Hemelvaartsdag stil te staan, ook als je op het strand zit of in het zwembad.
Ben jij kind geweest? Als je in het zwembad lag met je vriendjes, dacht jij dan nog aan de kerk?
Gingen je ouders en jij op het strand met een bijbel zitten?

Wij zijn gisteren niet naar het strand, maar even naar mijn schoonvader geweest, ik heb 2 wassen gedraaid en het hele huis gestofzuigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door DDD »

Ik zie in mijn omgeving dat kinderen zich prima bewust zijn van het kerkelijk jaar, maar dat ligt niet aan de kerkdiensten, maar aan school en gezin. Je hebt geen bijbel nodig om bij Hemelvaart stil te staan.

Ik kan mij het van mijzelf niet herinneren van toen ik zeven was.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik zie in mijn omgeving dat kinderen zich prima bewust zijn van het kerkelijk jaar, maar dat ligt niet aan de kerkdiensten, maar aan school en gezin. Je hebt geen bijbel nodig om bij Hemelvaart stil te staan.

Ik kan mij het van mijzelf niet herinneren van toen ik zeven was.
Je snapt het niet. Het gaat niet over bewust zijn, maar over een andere inrichting van zo'n dag als de zondag is.
Ook al beleg je 3 kerkdiensten op Hemelvaartsdag, tussendoor zal het er anders uitzien als op de zondag, in de meeste gezinnen althans. Op zondag worden de regels meestal wat strenger gesteld, op donderdag niet zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik zie in mijn omgeving dat kinderen zich prima bewust zijn van het kerkelijk jaar, maar dat ligt niet aan de kerkdiensten, maar aan school en gezin. Je hebt geen bijbel nodig om bij Hemelvaart stil te staan.

Ik kan mij het van mijzelf niet herinneren van toen ik zeven was.
Je snapt het niet. Het gaat niet over bewust zijn, maar over een andere inrichting van zo'n dag als de zondag is.
Ook al beleg je 3 kerkdiensten op Hemelvaartsdag, tussendoor zal het er anders uitzien als op de zondag, in de meeste gezinnen althans. Op zondag worden de regels meestal wat strenger gesteld, op donderdag niet zo.
Oh ik snapte het nooit, eerste kerstdag was zondag, goede vrijdag gewoon naar het werk, hemelvaartsdag 's middags wel buiten spelen....
Hoe moeilijk kan je het maken?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Ik zie in mijn omgeving dat kinderen zich prima bewust zijn van het kerkelijk jaar, maar dat ligt niet aan de kerkdiensten, maar aan school en gezin. Je hebt geen bijbel nodig om bij Hemelvaart stil te staan.

Ik kan mij het van mijzelf niet herinneren van toen ik zeven was.
Je snapt het niet. Het gaat niet over bewust zijn, maar over een andere inrichting van zo'n dag als de zondag is.
Ook al beleg je 3 kerkdiensten op Hemelvaartsdag, tussendoor zal het er anders uitzien als op de zondag, in de meeste gezinnen althans. Op zondag worden de regels meestal wat strenger gesteld, op donderdag niet zo.
Oh ik snapte het nooit, eerste kerstdag was zondag, goede vrijdag gewoon naar het werk, hemelvaartsdag 's middags wel buiten spelen....
Hoe moeilijk kan je het maken?
De feestdagen zijn instellingen van mensen, de zondag is een instelling van God.
Plaats reactie