Hemelvaartsdag

Agjahnus
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2019, 12:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Agjahnus »

refo schreef:
Valcke schreef:Ik zie nu dat de vraag was 'hoeveel bijeenkomsten op zondag'. Nee, dat vinden we rechtstreeks in de Bijbel.
Eén.
In de avond, want de eerste dag van de week moesten de mensen werken.
Het argument: ik ben christen dus ik werk op zondag niet, was niet geldig.
Als het een bijeenkomst in de avond op de eerste dag was dan kan dat alleen maar op de avond ná de zevende dag zijn geweest. De joodse eerste dag begint immers om 6 uur savonds tot de volgende dag 6 uur na de middag. Vertaald naar onze dagindeling hebben we het dan over de zaterdagavond. Dat is wel wat verwarrend.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Adagio »

MP Rutte zou zeggen: "Niet reageren op elk stuk rood vlees, dat de arena wordt ingegooid."
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Geytenbeekje »

Adagio schreef:MP Rutte zou zeggen: "Niet reageren op elk stuk rood vlees, dat de arena wordt ingegooid."
Luisteren naar de vakbonden en werknemersorganisaties is niet zijn beste kant
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Valcke »

Agjahnus schreef:
refo schreef:
Valcke schreef:Ik zie nu dat de vraag was 'hoeveel bijeenkomsten op zondag'. Nee, dat vinden we rechtstreeks in de Bijbel.
Eén.
In de avond, want de eerste dag van de week moesten de mensen werken.
Het argument: ik ben christen dus ik werk op zondag niet, was niet geldig.
Als het een bijeenkomst in de avond op de eerste dag was dan kan dat alleen maar op de avond ná de zevende dag zijn geweest. De joodse eerste dag begint immers om 6 uur savonds tot de volgende dag 6 uur na de middag. Vertaald naar onze dagindeling hebben we het dan over de zaterdagavond. Dat is wel wat verwarrend.
Nee hoor. Ze kwamen bijeen op de eerste dag van de week, dus op zondag. En de bijeenkomst liep door tot laat in de avond.

De joodse tijdrekening gold bovendien niet voor de heidenen. En ook Johannes noemt de avond ná de eerste dag ook gewoon de eerste dag (Joh 20). Dat was dus op zondagavond.
Agjahnus
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2019, 12:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Agjahnus »

Valcke schreef:
Agjahnus schreef:
refo schreef:
Valcke schreef:Ik zie nu dat de vraag was 'hoeveel bijeenkomsten op zondag'. Nee, dat vinden we rechtstreeks in de Bijbel.
Eén.
In de avond, want de eerste dag van de week moesten de mensen werken.
Het argument: ik ben christen dus ik werk op zondag niet, was niet geldig.
Als het een bijeenkomst in de avond op de eerste dag was dan kan dat alleen maar op de avond ná de zevende dag zijn geweest. De joodse eerste dag begint immers om 6 uur savonds tot de volgende dag 6 uur na de middag. Vertaald naar onze dagindeling hebben we het dan over de zaterdagavond. Dat is wel wat verwarrend.
Nee hoor. Ze kwamen bijeen op de eerste dag van de week, dus op zondag. En de bijeenkomst liep door tot laat in de avond.

De joodse tijdrekening gold bovendien niet voor de heidenen. En ook Johannes noemt de avond ná de eerste dag ook gewoon de eerste dag (Joh 20). Dat was dus op zondagavond.
Ik heb het nog eens wat nagekeken en het schijnt dat Johannes de romeinse tijd gebruikt en de andere evangelisten de joodse. Je hebt dus waarschijnlijk wel gelijk ja. Bij dezen.
Al gaat het in Johannes 20 eigenlijk niet om een godsdienstige bijeenkomst, maar lijkt het meer een samenkomen van volgelingen van Jezus om elkaar te steunen en samen het sterven van Jezus te verwerken. Er staat ook bij dat ze daar amen waren om de vreze der joden. Een groep bange mensen dus. Ik bedoel, je kan hier niet aan afleiden hoeveel diensten je per zondag zou moeten houden, en daar ging het gesprek eigenlijk over .
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Valcke »

Agjahnus schreef:Ik heb het nog eens wat nagekeken en het schijnt dat Johannes de romeinse tijd gebruikt en de andere evangelisten de joodse. Je hebt dus waarschijnlijk wel gelijk ja. Bij dezen.
Al gaat het in Johannes 20 eigenlijk niet om een godsdienstige bijeenkomst, maar lijkt het meer een samenkomen van volgelingen van Jezus om elkaar te steunen en samen het sterven van Jezus te verwerken. Er staat ook bij dat ze daar amen waren om de vreze der joden. Een groep bange mensen dus. Ik bedoel, je kan hier niet aan afleiden hoeveel diensten je per zondag zou moeten houden, en daar ging het gesprek eigenlijk over .
Dank je; daar zijn we het over eens. Maar jij bracht zelf ter sprake dat de samenkomst in Handelingen 20 niet op zondag(avond), maar op zaterdagavond geweest zou zijn. Vandaar dat ik daar op inging.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Roos2018 »

Valcke schreef:
Roos2018 schreef:
Piet Puk schreef: Maar waarom doen ze dat niet? 2x op Hemelvaartsdag? Ik vind het nu ondergewaardeerd. Dat je 's avonds nauwelijks nog besef hebt dat het Hemelvaartsdag is.
Ik denk dat het meer een kwestie van de Nederlandse cultuur is, en daarbij ook het gevoel een belangrijke rol speelt.
In de Bijbel lees je nergens de opdracht om Hemelvaartsdag te houden en dat geldt eveneens voor Goede Vrijdag, Pasen, Pinksteren en Kerst.
Tijdens Pesach heeft de Heere Jezus het H.A. ingesteld; dat is wel een Bijbelse opdracht voor de kerk.
Roos, dit vind ik een mooie bijdrage. Alleen Gods Woord is bepalend voor de wijze waarop we onze godsdienst dienen in te richten. Daar ben ik het van harte mee eens. Dat was ook het uitgangspunt in 1574 toen in Nederland op de eerste synode alle feestdagen werden afgeschaft, maar wat door dwang van de overheid niet kon worden uitgevoerd.

Wel een vraagje: wat bedoel je met je laatste zin: 'tijdens Pesach...'. Bedoel je dat 'Pesach' wel als feestdag gevierd moet worden (en welke dag is dat dan precies op de kalender?), of bedoel je alleen dat het Heilig Avondmaal gevierd moet worden?
Als de Heere Jezus zegt "doe dat tot Mijn gedachtenis" dan heeft dat geen betrekking op de Pesach als feest , maar op de instelling van het Heilig Avondmaal.
De Pesach was vlak voor de uittocht uit Egypte ingesteld.
De Heere Jezus was de Vervulling van datgene dat tijdens de Seder Avond werd gevierd; de vervulling van het Verbond met Abraham.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Valcke »

Dank je wel, Roos, voor je toelichting. Daar ben ik het mee eens.
Plaats reactie