Hemelvaartsdag

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Mara »

liz boer schreef:Oh ik snapte het nooit, eerste kerstdag was zondag, goede vrijdag gewoon naar het werk, hemelvaartsdag 's middags wel buiten spelen....
Hoe moeilijk kan je het maken?
Jij snapt het ook niet Liz. :sweat Ik reageerde op de openingspost:
Piet Puk schreef:Vandaag is het Hemelvaartsdag. Wat mij al geruime tijd verbaasd dat op deze dag in de meeste gemeenten maar 1x kerk wordt gehouden. Mijn vraag is: weet iemand waarom? Waarom geen 2x en wanneer we dit 1x doen, waarom wordt dit niet gelijkgesteld met Goede Vrijdag, wanneer er overdag door velen wordt gewerkt en 's avonds kerk is.
Dit is niet alleen een vraag voor Hemelvaartsdag, maar ook voor de tweede feestdagen.
De kerken waar op tweede kerstdag nog een "gewone" dienst s'morgens is en s'middags kerstfeestviering v.d. zondagsschool, raken steeds meer in de minderheid.
Gisteren luidden diverse kerkklokken niet, alleen de PKN hoorde ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik zie in mijn omgeving dat kinderen zich prima bewust zijn van het kerkelijk jaar, maar dat ligt niet aan de kerkdiensten, maar aan school en gezin. Je hebt geen bijbel nodig om bij Hemelvaart stil te staan.

Ik kan mij het van mijzelf niet herinneren van toen ik zeven was.
Je snapt het niet. Het gaat niet over bewust zijn, maar over een andere inrichting van zo'n dag als de zondag is.
Ook al beleg je 3 kerkdiensten op Hemelvaartsdag, tussendoor zal het er anders uitzien als op de zondag, in de meeste gezinnen althans. Op zondag worden de regels meestal wat strenger gesteld, op donderdag niet zo.
Ik snap het denk ik prima, maar ik ben het totaal niet met jou eens. Ik ben sowieso niet van dat soort regels op zondag, maar ik zie het ook niet als een probleem dat je op Hemelvaartsdag andere dingen doet dan op zondag. De zondag is voor mij van een ander gewicht dan de kerkelijke feestdagen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Ik snap het denk ik prima, maar ik ben het totaal niet met jou eens. Ik ben sowieso niet van dat soort regels op zondag, maar ik zie het ook niet als een probleem dat je op Hemelvaartsdag andere dingen doet dan op zondag. De zondag is voor mij van een ander gewicht dan de kerkelijke feestdagen.
Het gaat niet over mijn regels, lees jij te snel of zo? Ik schreef:
Mara schreef:In de praktijk zie je dat veel mensen smorgens naar een kerkdienst gaan en meteen daarna naar het strand, op familiebezoek, naar de caravan of boot gaan.
In veel gezinnen in de ref. gezindte is de zondag een vrij strikte rustdag, bij sommige gezinnen mogen de kinderen wel buiten spelen, maar bij de meesten niet.
Maar op de doordeweekse chr. feestdagen zijn de regels wat losser.
Als je dan je kinderen wilt "dwingen" om die dag 3 x naar de kerk te gaan, werkt dat niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door liz boer »

Valcke schreef:
liz boer schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Ik zie in mijn omgeving dat kinderen zich prima bewust zijn van het kerkelijk jaar, maar dat ligt niet aan de kerkdiensten, maar aan school en gezin. Je hebt geen bijbel nodig om bij Hemelvaart stil te staan.

Ik kan mij het van mijzelf niet herinneren van toen ik zeven was.
Je snapt het niet. Het gaat niet over bewust zijn, maar over een andere inrichting van zo'n dag als de zondag is.
Ook al beleg je 3 kerkdiensten op Hemelvaartsdag, tussendoor zal het er anders uitzien als op de zondag, in de meeste gezinnen althans. Op zondag worden de regels meestal wat strenger gesteld, op donderdag niet zo.
Oh ik snapte het nooit, eerste kerstdag was zondag, goede vrijdag gewoon naar het werk, hemelvaartsdag 's middags wel buiten spelen....
Hoe moeilijk kan je het maken?
De feestdagen zijn instellingen van mensen, de zondag is een instelling van God.
Het zijn idd instellingen van mensen, de zondag... tja, de eerste dag van de week... er werd geld ingezameld, de samenkomsten waren vaker dan alleen op de opstandingsdag... hielden de discipelen ook de sabbath? dat zijn allemaal vragen die ik heb bij de rustdag... ook de tekst

Rom. 14:5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

In de kanttekeningen wijzen ze op de joodse feestdagen... maar zou dit ook voor de sabbath gelden? Weet jij dit?

Ik zelf hecht veel waarde aan de zondag, het is echt een gunst van God dat we die hebben. Anders zouden we maar doorgaan en doorgaan en ons helemaal nooit bekommeren om God en Zijn Woord.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:
Ik snap het denk ik prima, maar ik ben het totaal niet met jou eens. Ik ben sowieso niet van dat soort regels op zondag, maar ik zie het ook niet als een probleem dat je op Hemelvaartsdag andere dingen doet dan op zondag. De zondag is voor mij van een ander gewicht dan de kerkelijke feestdagen.
Het gaat niet over mijn regels, lees jij te snel of zo? Ik schreef:
Mara schreef:In de praktijk zie je dat veel mensen smorgens naar een kerkdienst gaan en meteen daarna naar het strand, op familiebezoek, naar de caravan of boot gaan.
In veel gezinnen in de ref. gezindte is de zondag een vrij strikte rustdag, bij sommige gezinnen mogen de kinderen wel buiten spelen, maar bij de meesten niet.
Maar op de doordeweekse chr. feestdagen zijn de regels wat losser.
Als je dan je kinderen wilt "dwingen" om die dag 3 x naar de kerk te gaan, werkt dat niet.
Ik lees niet te snel.

Ik vind het een buitengewoon slecht idee om drie keer op Hemelvaartsdag naar de kerk te gaan. Ik ontken alleen dat je op het strand of in de caravan niet prima kunt stilstaan bij het hoogfeest van Hemelvaart.
Agjahnus
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2019, 12:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Agjahnus »

Is het uit de Bijbel te herleiden hoeveel bijeenkomsten op zondag gehouden moeten worden ?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Valcke »

Agjahnus schreef:Is het uit de Bijbel te herleiden hoeveel bijeenkomsten op zondag gehouden moeten worden ?
Je ziet dat onder andere in Handelingen 20:6, 7. De gemeenten kwamen al in de tijden van de apostelen op de eerste dag van de week bijeen. En dat dit vermeld wordt, is niet toevallig, want van andere gebeurtenissen staat nooit de dag van de week beschreven (behalve wanneer wanneer iets op de sabbat plaatsvond).
Maar er zijn meer plaatsen waaruit dit blijkt (ik heb nu helaas geen tijd om daar op in te gaan).
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Valcke »

Ik zie nu dat de vraag was 'hoeveel bijeenkomsten op zondag'. Nee, dat vinden we rechtstreeks in de Bijbel.
Agjahnus
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2019, 12:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Agjahnus »

Valcke schreef:Ik zie nu dat de vraag was 'hoeveel bijeenkomsten op zondag'. Nee, dat vinden we rechtstreeks in de Bijbel.
Vertel
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Geytenbeekje »

De 2e dienst was bedoeld voor het leren omdat de katholieken niet veel wisten. Dat is een beetje overgenomen.
Net als t feestdagen die ook katholieke gebruiken
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Valcke »

Agjahnus schreef:
Valcke schreef:Ik zie nu dat de vraag was 'hoeveel bijeenkomsten op zondag'. Nee, dat vinden we niet rechtstreeks in de Bijbel.
Vertel
Er had 'niet' moeten staan. Ik heb het hierboven ingevoegd. Excuus.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik vind het een buitengewoon slecht idee om drie keer op Hemelvaartsdag naar de kerk te gaan.
He he, eindelijk antwoord op de vraag van de t.s.
Dit ben ik met je eens.
DDD schreef: Ik ontken alleen dat je op het strand of in de caravan niet prima kunt stilstaan bij het hoogfeest van Hemelvaart.
In je eigen caravan misschien nog wel, maar niet bij het geluid van medestrandgangers, zittend op een badlaken.
En als je s'morgens in de kerk geweest bent, hoe zie je dat dan voor je, die middag op het strand?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Delftenaar »

Deze week ben ik Engeland en tot mijn verbazing is Hemelvaartsdag daar een normale werkdag. Dat zal ook de reden zijn dat er geen kerkdienst te vinden was.
Dan is het toch fijn dat in ons ontkerkelijkte land het nog wel een vrije dag is.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef: Ik vind het een buitengewoon slecht idee om drie keer op Hemelvaartsdag naar de kerk te gaan.
He he, eindelijk antwoord op de vraag van de t.s.
Dit ben ik met je eens.
DDD schreef: Ik ontken alleen dat je op het strand of in de caravan niet prima kunt stilstaan bij het hoogfeest van Hemelvaart.
In je eigen caravan misschien nog wel, maar niet bij het geluid van medestrandgangers, zittend op een badlaken.
En als je s'morgens in de kerk geweest bent, hoe zie je dat dan voor je, die middag op het strand?
Ik zie werkelijk het probleem niet, en los daarvan had ik de vraagsteller al veel eerder antwoord gegeven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door refo »

Valcke schreef:Ik zie nu dat de vraag was 'hoeveel bijeenkomsten op zondag'. Nee, dat vinden we rechtstreeks in de Bijbel.
Eén.
In de avond, want de eerste dag van de week moesten de mensen werken.
Het argument: ik ben christen dus ik werk op zondag niet, was niet geldig.
Plaats reactie