Hemelvaartsdag

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Hemelvaartsdag

Bericht door Piet Puk »

Vandaag is het Hemelvaartsdag. Wat mij al geruime tijd verbaasd dat op deze dag in de meeste gemeenten maar 1x kerk wordt gehouden. Mijn vraag is: weet iemand waarom? Waarom geen 2x en wanneer we dit 1x doen, waarom wordt dit niet gelijkgesteld met Goede Vrijdag, wanneer er overdag door velen wordt gewerkt en 's avonds kerk is.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door CvdW »

Bij Strict Baptists helemaal geen kerk op Hemelvaartsdag.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:Vandaag is het Hemelvaartsdag. Wat mij al geruime tijd verbaasd dat op deze dag in de meeste gemeenten maar 1x kerk wordt gehouden. Mijn vraag is: weet iemand waarom? Waarom geen 2x en wanneer we dit 1x doen, waarom wordt dit niet gelijkgesteld met Goede Vrijdag, wanneer er overdag door velen wordt gewerkt en 's avonds kerk is.
Het is een officiële feestdag. Goede vrijdag niet. Daarom waarschijnlijk kerk in de morgen ipv avond, mensen zijn vrij. 2x gebeurd wel op de eerste feestdagen. Deze zijn op zondag. Volgens mij staat het iedere kerk gerust vrij 2 diensten te houden.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:Vandaag is het Hemelvaartsdag. Wat mij al geruime tijd verbaasd dat op deze dag in de meeste gemeenten maar 1x kerk wordt gehouden. Mijn vraag is: weet iemand waarom? Waarom geen 2x en wanneer we dit 1x doen, waarom wordt dit niet gelijkgesteld met Goede Vrijdag, wanneer er overdag door velen wordt gewerkt en 's avonds kerk is.
Het is een officiële feestdag. Goede vrijdag niet. Daarom waarschijnlijk kerk in de morgen ipv avond, mensen zijn vrij. 2x gebeurd wel op de eerste feestdagen. Deze zijn op zondag. Volgens mij staat het iedere kerk gerust vrij 2 diensten te houden.
Maar waarom doen ze dat niet? 2x op Hemelvaartsdag? Ik vind het nu ondergewaardeerd. Dat je 's avonds nauwelijks nog besef hebt dat het Hemelvaartsdag is.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Bonny »

Wat maakt dat je twee diensten zou willen invoeren?
The Groom's still waiting at the altar
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door aggieoudje »

Grappig, onze dominee had het er vanmorgen nog over in zijn preek!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door CvdW »

Doe dan drie diensten. 's Morgens, 's middags en 's avonds.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Roos2018 »

Piet Puk schreef: Maar waarom doen ze dat niet? 2x op Hemelvaartsdag? Ik vind het nu ondergewaardeerd. Dat je 's avonds nauwelijks nog besef hebt dat het Hemelvaartsdag is.
Ik denk dat het meer een kwestie van de Nederlandse cultuur is, en daarbij ook het gevoel een belangrijke rol speelt.
In de Bijbel lees je nergens de opdracht om Hemelvaartsdag te houden en dat geldt eveneens voor Goede Vrijdag, Pasen, Pinksteren en Kerst.
Tijdens Pesach heeft de Heere Jezus het H.A. ingesteld; dat is wel een Bijbelse opdracht voor de kerk.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Piet Puk »

Bonny schreef:Wat maakt dat je twee diensten zou willen invoeren?
Mijn idee is dat je er meer bij stil wordt gezet. Nu heb je morgens dienst, waarbij je die eigenlijk voor lief neemt en met je gedachten al bij de invulling van smiddags bent
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door CvdW »

Piet Puk schreef:
Bonny schreef:Wat maakt dat je twee diensten zou willen invoeren?
Mijn idee is dat je er meer bij stil wordt gezet. Nu heb je morgens dienst, waarbij je die eigenlijk voor lief neemt en met je gedachten al bij de invulling van smiddags bent
Mijn advies is dan toch om drie diensten in te voeren. Ook op zondag. Met de reden die Pietje Puk geeft.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door aggieoudje »

aggieoudje schreef:Grappig, onze dominee had het er vanmorgen nog over in zijn preek!
Heb het even opgezocht, hij zei:
Hij lijkt misschien alsof die Hemelvaart van Christus het minst genoemde heilsfeit is in de Bijbel. Ik denk soms weleens daar moeten we nog eens heel goed over nadenken maar ik vind dat de Hemelvaartsdag er wat bekaaid van afkomt in de kerk net trouwens als de Goede Vrijdag. Ze kent geen voorbereiding, we doen 1 dienst en als het nou vanmiddag mooi weer was dan gingen we een rondje fietsen en dat was het dan.
Maar vandaag vieren we de kroning van Jezus Christus!

Enz enz de rest van de preek......
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Jantje »

Onder andere de Gereformeerde Gemeente op Urk en de Hersteld Hervormde Kerk in Ouddorp hielden vandaag 2 diensten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Piet Puk »

aggieoudje schreef:
aggieoudje schreef:Grappig, onze dominee had het er vanmorgen nog over in zijn preek!
Heb het even opgezocht, hij zei:
Hij lijkt misschien alsof die Hemelvaart van Christus het minst genoemde heilsfeit is in de Bijbel. Ik denk soms weleens daar moeten we nog eens heel goed over nadenken maar ik vind dat de Hemelvaartsdag er wat bekaaid van afkomt in de kerk net trouwens als de Goede Vrijdag. Ze kent geen voorbereiding, we doen 1 dienst en als het nou vanmiddag mooi weer was dan gingen we een rondje fietsen en dat was het dan.
Maar vandaag vieren we de kroning van Jezus Christus!

Enz enz de rest van de preek......
Dankjewel, helder verhaal!
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
Bonny schreef:Wat maakt dat je twee diensten zou willen invoeren?
Mijn idee is dat je er meer bij stil wordt gezet. Nu heb je morgens dienst, waarbij je die eigenlijk voor lief neemt en met je gedachten al bij de invulling van smiddags bent
Dat laatste los je met nog geen 10 diensten op.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Bonny schreef:Wat maakt dat je twee diensten zou willen invoeren?
Mijn idee is dat je er meer bij stil wordt gezet. Nu heb je morgens dienst, waarbij je die eigenlijk voor lief neemt en met je gedachten al bij de invulling van smiddags bent
Dat laatste los je met nog geen 10 diensten op.
Dan doen we er 11. :nananere
Plaats reactie