Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Hoe vaak zingen jullie thuis gezamenlijk (of alleen indien je alleen woont) een of meer psalmverzen?

Peiling eindigde op 25 mei 2019, 19:58

Dagelijks (6 of 7 dagen in de week)
21
37%
Niet dagelijks, maar wel 3-5 dagen in de week
11
19%
2 dagen in de week
3
5%
1 dag in de week
5
9%
Af en toe: minder dan 1 dag in de week
1
2%
Vrijwel nooit
16
28%
 
Totaal aantal stemmen: 57

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:..... uit de gele bundel....
.
Je zingt uit Opwekking?

Wij zingen nooit thuis.
Die zangbundel van het Boekencentrum. Als dat opwekking is, dan zingen wij uit opwekking ja. Die zangbundel heeft trouwens een mooi voorwoord.
Deze bedoel je toch? https://www.bol.com/nl/p/zangbundel/100 ... gIIrPD_BwE

Zingen wij ook uit. Prachtige bundel.
Klopt. Die ja...
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Habitat »

Ad Anker schreef:
Habitat schreef:Dagelijks een vers na het avondeten. Maar ik moet bekennen dat het niet heel makkelijk gaat. We zijn geen geboren zangers en spelen geen instrument. En de kinderen zijn vaak onrustig. Hebben jullie goede tips om kinderen (basisschoolleeftijd), op een ontspannen manier, bij de psalmen te betrekken?
Onze kinderen weten niet beter of we zingen na het eten. Gewoon á cappella. Ik merk dat dit nu heel handig is. Het is net zo vanzelfsprekend als bidden en danken.

YouTube is handig maar vreselijk tegelijkertijd om de kinderen zingen te leren.

Dus: begin gewoon met bekende psalmen en als je het gewend bent voer je de moeilijkheidsgraad wat op.

Kinderen leren razendsnel. Toen we de bedezang voor de predikatie aanleerden kenden de kinderen het heel snel uit het hoofd en zingen het nu zo weg. Mijn oude hoofd kan dat niet meer....
Wij proberen van het zingen na het eten ook een vaste gewoonte te maken. Hopelijk leidt dat, op termijn, tot een vanzelfsprekendheid die voor de kinderen rust geeft.
En dus rustig aan beginnen en vertrouwen hebben in het leervermogen van de kinderen. Dank voor de tips.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door FlyingEagle »

merel schreef:Misschien via YouTube?

Wij zingen nooit psalmen thuis, wel gezangen, gospel en opwekking. Dan zetten wij YouTube aan en zingen mee.
Zou je gewoon eens moeten doen, pak ook een paar keer een psalm.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Boertje »

Ik heb dat nooit geleerd, ik voel dan ook enige schroom om het doen. In mijn kerkelijke jeugd was dit nl niet gebruikelijk. Daar komt bij ik kan geen noten lezen (alleen die van Duyvis :haha ).
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Orchidee »

Hier thuis en in de auto zingen wij veel mee met wat er op staat. (Radio, pc, cd)
Wij zingen geen psalmen na het eten, dat komt denk ik ook dat wij (mijn man en ik) dat van huis uit niet gewend waren en wij dus beiden ook altijd een schroom hebben gevoeld om dit bijvoorbeeld wél in te voeren in ons gezin.

Een dochter van mij maakt het nu al wel enkele jaren mee in een gezin waar ze af en toe mee eet, maar zij vind het geen succes
Alleen pa en moe zingen, de kinderen liever niet of mompelend en het geeft altijd een "o we "moeten" wéér zingen" sfeer.
Niet echt samenbindend zeg maar

Toen de kinderen tussen de 6 en 10 jaar waren zongen we wél altijd standaard de te leren psalm voor het naar bed gaan en het eventuele lied/psalm wat in hun dagboekje stond.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Valcke »

Orchidee schreef:Hier thuis en in de auto zingen wij veel mee met wat er op staat. (Radio, pc, cd)
Wij zingen geen psalmen na het eten, dat komt denk ik ook dat wij (mijn man en ik) dat van huis uit niet gewend waren en wij dus beiden ook altijd een schroom hebben gevoeld om dit bijvoorbeeld wél in te voeren in ons gezin.

Een dochter van mij maakt het nu al wel enkele jaren mee in een gezin waar ze af en toe mee eet, maar zij vind het geen succesAfbeelding
Alleen pa en moe zingen, de kinderen liever niet of mompelend en het geeft altijd een "o we "moeten" wéér zingen" sfeer.
Niet echt samenbindend zeg maarAfbeelding
Ik ben juist heel blij dat we dit altijd in het gezin hebben mogen doen. En dat we zien dat ook sommige van onze kinderen de psalmen lief (!) gekregen hebben zoals gebleken is. Wanneer het zingen uit de psalmen beperkt blijft tot de kerk, lijkt mij dat juist niet zo goed. Kunnen ze dan juist niet meer moeite krijgen met de psalmen? Bovendien: onze huisgezinnen dienen toch ook 'kleine kerken' te zijn, zoals het vroeger gezegd werd...?

Daarnaast... de psalmen hebben zo vaak in Gods voorzienigheid tot ons gesproken! Dat mag ik ook niet vergeten. Het is een deel van ons dagelijks voedsel.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Orchidee »

Dat geloof ik ook wel hoor @Valcke.
Als je er mee opgegroeid bent lijkt me dat ook een mooie herinnering en stimulans om er in je eigen gezin mee verder te gaan.
Maar helaas zijn wij er beiden niet mee vertrouwd geraakt
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Boertje »

Spelen jullie er ook orgel bij of zingen jullie zonder begeleiding?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Valcke »

Boertje schreef:Spelen jullie er ook orgel bij of zingen jullie zonder begeleiding?
Na het eten zonder muzikale begeleiding. We kennen bijna alle wijzen.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Boertje »

Ik heb sinds kort een app op mijn ipad , die heet psalmboek , daarbij is ook orgelmuziek. Handig, voor als je geen orgel thuis hebt.

https://www.appwereld.nl/app/psalmboek-nl/594145882
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door aggieoudje »

Ik ben alleen dus aan tafel zingen doe ik niet. Maar ik heb zo vaak spontaan een psalm in mijn hoofd die ik dan zachtjes zing. Tijdens het werk in huis zet ik zeer regelmatig een psalmencd aan waar ik dan heerlijk mee mee zing. Of ik zet you tube aan op mijn telefoon met psalmen en stop dopjes in mijn oren.
Op maandagavond luister ik altijd naar de radio, de Lokale Omroep hier, naar het programma: Dat ons loflied vrolijk rijzen, een verzoekprogramma met geestelijke liederen en psalmen en dan zit ik altijd lekker mee te zingen(arme buren :langue )
Toen ik nog thuis woonde en er veel problemen waren met mijn oudste broer waren de psalmen mijn afleiding en mijn troost. Ik trok me terug op mijn kamertje en kon dan uren lang psalmencd's draaien. Vooral die uit de Nw. Kerk in Katwijk met Peter Wildeman aan het orgel heb ik grijs gedraaid. Mede daardoor ken ik zoveel psalmen uit mijn hoofd en kan ik soms hele diensten zingen zonder dat ik mijn bijbel nodig heb.
Ik hou van de psalmen, vandaar dat van mij het invoeren van de Weerklank echt niet zo nodig hoeft!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Maanenschijn »

Wij zingen elke zondag avond. Dat varieert van Op Toonhoogte, maar nu elke zondag avond bij de piano de psalmen van Meeuwse. Ongeveer 14 verzen per keer, dan zijn we in iets meer dan 2 jaar klaar.

Na het zingen bidden wij of één van de kinderen, om de beurt. Na de kerk eerst koffie, dan zingen en bidden en dan een lekker glaasje met een kaasje :) De goede gesprekken komen dan vanzelf.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Habitat »

Boertje schreef:Ik heb sinds kort een app op mijn ipad , die heet psalmboek , daarbij is ook orgelmuziek. Handig, voor als je geen orgel thuis hebt.

https://www.appwereld.nl/app/psalmboek-nl/594145882
Over de psalmboek-app begin ik ook steeds enthousiaster te worden. Soms gebruik ik de app als begeleiding. Maar meestal luister ik alleen naar de eerste tonen van de psalm om te weten hoe we het beste kunnen inzetten en dan zingen we vervolgens zonder de app verder. Voor mensen zonder piano, orgel of absoluut gehoor is het echt een uitkomst.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door merel »

FlyingEagle schreef:
merel schreef:Misschien via YouTube?

Wij zingen nooit psalmen thuis, wel gezangen, gospel en opwekking. Dan zetten wij YouTube aan en zingen mee.
Zou je gewoon eens moeten doen, pak ook een paar keer een psalm.
Ik heb het wel overwogen, maar weet eerlijk gezegd niet welke berijming het meest geschikt is. Op school leren zij geen psalmen, in de kerk zingen wij psalmen, maar in diverse berijmingen ( ob, nb en weerklank). Ik vraag mij eerlijk gezegd af of de psalmen in ob over 30 jaar nog wel gezongen worden.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door DDD »

Dat is wel een interessante discussie.

Ik denk ook niet dat de WK-psalmen de tijd zullen verduren. Dan kun je nog beter de liedboekpsalmen aanleren, denk ik. Een deel daarvan komt overeen.
Plaats reactie