Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Hoe vaak zingen jullie thuis gezamenlijk (of alleen indien je alleen woont) een of meer psalmverzen?

Peiling eindigde op 25 mei 2019, 19:58

Dagelijks (6 of 7 dagen in de week)
21
37%
Niet dagelijks, maar wel 3-5 dagen in de week
11
19%
2 dagen in de week
3
5%
1 dag in de week
5
9%
Af en toe: minder dan 1 dag in de week
1
2%
Vrijwel nooit
16
28%
 
Totaal aantal stemmen: 57

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door FlyingEagle »

merel schreef:
FlyingEagle schreef:
merel schreef:Misschien via YouTube?

Wij zingen nooit psalmen thuis, wel gezangen, gospel en opwekking. Dan zetten wij YouTube aan en zingen mee.
Zou je gewoon eens moeten doen, pak ook een paar keer een psalm.
Ik heb het wel overwogen, maar weet eerlijk gezegd niet welke berijming het meest geschikt is. Op school leren zij geen psalmen, in de kerk zingen wij psalmen, maar in diverse berijmingen ( ob, nb en weerklank). Ik vraag mij eerlijk gezegd af of de psalmen in ob over 30 jaar nog wel gezongen worden.
Je zou kunnen beginnen met de berijming van ds. Meeuse. Persoonlijk vind ik die dichtbij de originele tekst staan en toch in hedendaags taalgebruik maar niet plat.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door merel »

Dat zou een vertaling/lied worden waar ze in de rest van hun leven nooit meer mee in aanraking zullen komen. Ik weet niet of dat de bedoeling is van een lied. Dan zal ik nog eerder de onberijmde tekstgedeelten met hen uit het hoofd gaan leren
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door FlyingEagle »

merel schreef:Dat zou een vertaling/lied worden waar ze in de rest van hun leven nooit meer mee in aanraking zullen komen. Ik weet niet of dat de bedoeling is van een lied. Dan zal ik nog eerder de onberijmde tekstgedeelten met hen uit het hoofd gaan leren
Dat mag natuurlijk ook Afbeelding
Ik vind het jammer als er van alles wordt gezongen thuis behalve de psalmen. Pak dan de psalmen die in Weerklank staan. En nee, ik ben niet per se tegen gezangen en opwekkingsliederen maar er zit wel kaf tussen het koren.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Habitat »

merel schreef:Dat zou een vertaling/lied worden waar ze in de rest van hun leven nooit meer mee in aanraking zullen komen. Ik weet niet of dat de bedoeling is van een lied. Dan zal ik nog eerder de onberijmde tekstgedeelten met hen uit het hoofd gaan leren
Het gaat in het begin toch vooral om het aanleren van de melodie. Als dat eenmaal bekend is, kunnen ze de rest van hun leven meezingen met de psalmen. Of dat nu oude berijming is, of nieuwe, of Weerklank, of ds Meeuse. Welk vers het ook is, de melodie is bekend. Dat lijkt mij toch van grote waarde.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door merel »

De melodieën kennen ze wel, want die zingen wij op zondag ook. Denk niet dat dat een probleem is ;)
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Habitat »

merel schreef:De melodieën kennen ze wel, want die zingen wij op zondag ook. Denk niet dat dat een probleem is ;)
Wauw, echt waar? Mijn ervaring is namelijk dat alleen de zondagse diensten te weinig zijn om de kinderen echt vertrouwd te laten raken met de verschillende psalmen. Maar goed, ieder kind is daarin natuurlijk anders. (Mozart hoefde volgens mij maar 1x naar een muziekstuk te luisteren en dan zat het in zijn hoofd.)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Terri »

Habitat schreef: (Mozart hoefde volgens mij maar 1x naar een muziekstuk te luisteren en dan zat het in zijn hoofd.)
Ja en wat dan helemaal ongelooflijk was, het kwam er ook uit, hij kreeg het ook op papier.
Ik heb een melodie ook na 1 keer in m'n hoofd, maar kan het niet kwijt via een instrument o.i.d. wie herkent dat?
Sommigen spelen het dan zo weg op b.v. een piano, grandioos vind ik dat. ( best beetje jaloers)
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Ouddorp »

Vrijwel dagelijks met de kinderen voor school en zondagsschool. Wel jammer dat het dan vaak onder tijdsdruk moet want het op bed leggen van de kinderen kost veeeeeel tijd.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door amateur-theoloog »

Vaak altijd op zondag en slechts een enkel keertje in de week. Op zondag doen we het met het hele gezin.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Ouderling »

amateur-theoloog schreef:Vaak altijd op zondag en slechts een enkel keertje in de week. Op zondag doen we het met het hele gezin.
Wij vaak altijd ook
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:
Habitat schreef: (Mozart hoefde volgens mij maar 1x naar een muziekstuk te luisteren en dan zat het in zijn hoofd.)
Ja en wat dan helemaal ongelooflijk was, het kwam er ook uit, hij kreeg het ook op papier.
Ik heb een melodie ook na 1 keer in m'n hoofd, maar kan het niet kwijt via een instrument o.i.d. wie herkent dat?
Sommigen spelen het dan zo weg op b.v. een piano, grandioos vind ik dat. ( best beetje jaloers)
Ik luister via Youtube vrij regelmatig naar Leo Ravensbergen. Die speelt alles uit zijn hoofd. En zo ongelooflijk mooi. Prachtig.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Hoe vaak zingen we thuis (hardop) een of meer psalmverzen?

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Terri schreef:
Habitat schreef: (Mozart hoefde volgens mij maar 1x naar een muziekstuk te luisteren en dan zat het in zijn hoofd.)
Ja en wat dan helemaal ongelooflijk was, het kwam er ook uit, hij kreeg het ook op papier.
Ik heb een melodie ook na 1 keer in m'n hoofd, maar kan het niet kwijt via een instrument o.i.d. wie herkent dat?
Sommigen spelen het dan zo weg op b.v. een piano, grandioos vind ik dat. ( best beetje jaloers)
Ik luister via Youtube vrij regelmatig naar Leo Ravensbergen. Die speelt alles uit zijn hoofd. En zo ongelooflijk mooi. Prachtig.
Ik ook ja.... al zullen kenners er misschien wel opmerkingen bij hebben...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie