Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bertiel
Berichten: 4592
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bertiel »

Ik hoor zelfs in het ziekenhuis en Dirksland onder verplegend personeel hier discussie over... ben wel benieuwd of het een forumlid is
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Van Ewijk »

Inderdaad ongenuanceerd en nergens voor nodig.
Vooral blijven doorgaan met polarisatie als christenen onder elkaar.... Vooral doorgaan..
Erg constructief en een goed signaal jegens de buitenwacht ook.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

@Erasmiaan:

De vraagstelling staat in de titel van dit draadje en lijkt mij vrij eenvoudig. Er is niets mis mee om ook andere onderwerpen te bespreken, maar de suggestie dat iemand ten onrechte zou stellen dat er niet eerder discussie zou zijn geweest over bepaalde gezangen en liederen, is onjuist en slaat ook niet op één van de eerdere bijdragen in dit draadje.

Het gaat om de radicalisering in standpunten daarover. En mochten er vroeger ook mensen zijn geweest met dergelijke extreme standpunten, dan doet dat aan de radicalisering eventueel wel af, maar niet aan het feit dat de genoemde punten extreem zijn.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik ben erg voor Psalmen maar ik stoor mij wel aan het gemak waarmee er hier door sommigen wordt gegeneraliseerd aangaande gezangen en andere liederen en de inhoud daarvan. Dat terwijl heel wat (soorten) gezangen en liederen ook door predikanten worden geciteerd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Valcke »

DDD schreef:@Erasmiaan:

De vraagstelling staat in de titel van dit draadje en lijkt mij vrij eenvoudig. Er is niets mis mee om ook andere onderwerpen te bespreken, maar de suggestie dat iemand ten onrechte zou stellen dat er niet eerder discussie zou zijn geweest over bepaalde gezangen en liederen, is onjuist en slaat ook niet op één van de eerdere bijdragen in dit draadje.

Het gaat om de radicalisering in standpunten daarover. En mochten er vroeger ook mensen zijn geweest met dergelijke extreme standpunten, dan doet dat aan de radicalisering eventueel wel af, maar niet aan het feit dat de genoemde punten extreem zijn.
De GG rekent ds Ledeboer als een van degenen die aan de oorsprong stond van haar kerkverband.

Uitgerekend ds Ledeboer wierp o.a. de gezangenbundel van de kansel (of liet deze per vergissing vallen maar wilde die toen niet weer opgeraapt hebben) en begroef die in zijn tuin. Later draaide ds Ledeboer zelfs het zingen van 1773 terug om zich alleen nog te willen houden aan Datheen.

Ik weet niet of het veel radicaler kan dan bij deze (ook door mij) zeer gerespecteerde 'voorvader' van de GG. De gesignaleerde trend tot radicalisering snap dan ik ook niet, eerlijk gezegd.

Lees bovenstaande met een knipoog, hoewel ik het natuurlijk niet zo maar naar voren breng.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Pioenroosje »

Wat zal Ledeboer het dan erg gevonden hebben als hij wist dan men tegenwoordig zijn gedichtje 'Zoek Jezus veel, zoek Jezus vroeg, wie Jezus heeft, die heeft genoeg' ook kan zingen.... :)
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Valcke »

Pioenroosje schreef:Wat zal Ledeboer het dan erg gevonden hebben als hij wist dan men tegenwoordig zijn gedichtje 'Zoek Jezus veel, zoek Jezus vroeg, wie Jezus heeft, die heeft genoeg' ook kan zingen.... :)
Nee hoor, helemaal niet. Er zijn weinig predikanten die zoveel gedicht hebben als ds Ledeboer.

Het ging mij natuurlijk alleen om het zingen in de eredienst. Want ik reageerde op de post van DDD.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Als ik mij niet vergis, ging de vraag over 'een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt'. Maar goed. Met jouw welwillende interpretatie lees je dat kennelijk als 'in de kerkdiensten gezongen wordt'.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Als ik mij niet vergis, ging de vraag over 'een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt'. Maar goed. Met jouw welwillende interpretatie lees je dat kennelijk als 'in de kerkdiensten gezongen wordt'.
Ds Ledeboer zou het in elk geval niet hebben kunnen meemaken.
En jij zou hem ook niet hebben kunnen verdragen - een man met zulke extreme opvattingen.

En inderdaad: een gemeente waar iets gezongen wordt associeer ik met kerkdiensten. Want dan is de gemeente bijeen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jongere »

Het argument van radicalisering vind ik wat flauw, omdat de evangelicalisering ook iets van de laatste decennia is. Zeker de beschikbaarheid van opwekkingsliederen (om die naam maar even te gebruiken) in bundels die breed verspreid worden binnen reformatorische kerken (denk aan Op Toonhoogte) is relatief recent.
Daarmee is ook de bezinning iets recents. Ik deel bijv. de analyse van ds. De Heer wel dat de ontwikkelingen heel snel gaan op dit gebied. De liederen van Joh. de Heer mogen dan in gezinnen gezongen zijn vroeger, ik denk niet dat ze destijds breed op jeugdverenigingen klonken of (beetje flauw anachronisme) voor iedere jongere via Youtube beschikbaar waren. Dat is met nieuwe liederen echt anders en de vraag of/welke invloed dat heeft op het geloofsleven vind ik zeer terecht. In dat licht vind ik het niet verrassend dat je daar nu een meer uitgesproken (en in dit geval ook negatief) geluid over hoort dan vroeger.
Ik denk wel dat de discussie wat bemoeilijkt door het containerbegrip "opwekkingsliederen". Daar dreigt nu soms vrijwel ieder gezang onder te vallen, terwijl er natuurlijk grote verschillen zijn.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Als ik mij niet vergis, ging de vraag over 'een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt'. Maar goed. Met jouw welwillende interpretatie lees je dat kennelijk als 'in de kerkdiensten gezongen wordt'.
Ds Ledeboer zou het in elk geval niet hebben kunnen meemaken.
En jij zou hem ook niet hebben kunnen verdragen - een man met zulke extreme opvattingen.

En inderdaad: een gemeente waar iets gezongen wordt associeer ik met kerkdiensten. Want dan is de gemeente bijeen.
Dat is heel interessant. Ik weet niet of dat zo is.

Verder ben ik het bij nader inzien eens met Jongere dat meer waarschuwen tegen Opwekkingsliederen niet perse getuigt van radicalisering. Aan de andere kant, toen ik jong was, zongen wij al opwekkingsliederen, al was 'Uit aller Mond' meer favoriet.

Ik ben wel benieuwd naar een onderbouwing dat in 1980 opwekkingsliederen, althans, de toenmalige varianten daarop niet op jeugdverenigingen klonken. Ik betwijfel of dat waar is.

Het is wel zo dat in mijn jeugd de kerkenraad een lijst had met goedgekeurde liederen, en over nieuwe liederen werd een afzonderlijk besluit genomen. Dat was een iets rechts van het middengemeente, waar de samenzang op gemeente-activiteiten meestal psalmen waren, ook op zangavonden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:Dit stukje deel ik echt niet. Ik denk dat je dan ook geen juist zicht hebt over de muziek cultuur bij jongeren uit de reformatorische gezindte.
Je hebt gelijk dat je veranderingen ziet in de uitvoering van muziek. Andere instrumenten, ritmes en melodieën.
De reden daarachter is m.i. dat de wereld kleiner wordt.
We weten nu dat andere christenen in de wereld heel andere muziek culturen kennen dan de Nederlandse, waar het orgel en gedragen zingen de standaard was. Zelf geloof ik echt dat dat de reden is dat je daarin wat ziet verschuiven. En logisch, jongeren zoeken vaak weer wat nieuws op, qua vorm, zonder de inhoud geweld aan te willen doen.
Dat zou ook kunnen, maar het gevaar daarvan is dus de wereldgelijkvormigheid, ontbreken van eerbiedigheid, enz., waar ook door andere forummers op gewezen wordt. Dat is wel een fundamenteel punt. Want al zou heel de wereld het doen, maar het is niet naar Gods Woord, dan heeft het geen dagenraad. Het "gij geheel anders" geldt ook voor onze muziekkeuze.

In het paralleltopic kun je zien dat de inhoud van een van de meest beluisterde liederen dubieus is. Dus zonder de inhoud geweld aan willen doen, klopt niet.

@Wandelende: ik snap je punt niet zo; de bundel is er toch immers en over het algemeen is hij geaccepteerd, al zijn er sommigen die bezwaren hebben die je ook nog wel kunt begrijpen. Ik zie het issue niet zo.

@Hendrikus: dank voor de aanvulling. Op Wikipedia las ik dat de titel van de bundel "Zangbundel ten dienste van huisgezin en samenkomsten" is, vandaar mijn opmerking.

@DDD: Dat gezangen in de gereformeerde traditie in ons land onderwerp van discussie zijn, wordt al aangetoond door Valcke. Dat buitenstaanders dat extreem vinden van ds. Ledeboer, dat kan, maar wij zelf (als gereformeerde gezindte) vinden dat toch niet? En als je alle meningen hier in dit topic op een rij zet dan is het echt niet "extreem" wat ds. De Heer heeft gezegd en dan kun je echt niet volhouden dat de standpunten radicaliseren. En ik zie nu dat je zelf ook al tot dat inzicht bent gekomen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Ik vind het wel extreem om te zeggen dat liederen van Sela ongereformeerd zijn en ook dat Opwekkingsliederen allemaal fout zouden zijn.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik vind het wel extreem om te zeggen dat liederen van Sela ongereformeerd zijn en ook dat Opwekkingsliederen allemaal fout zouden zijn.
Is dat laatste (allemaal fout) gezegd dan?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:Dit stukje deel ik echt niet. Ik denk dat je dan ook geen juist zicht hebt over de muziek cultuur bij jongeren uit de reformatorische gezindte.
Je hebt gelijk dat je veranderingen ziet in de uitvoering van muziek. Andere instrumenten, ritmes en melodieën.
De reden daarachter is m.i. dat de wereld kleiner wordt.
We weten nu dat andere christenen in de wereld heel andere muziek culturen kennen dan de Nederlandse, waar het orgel en gedragen zingen de standaard was. Zelf geloof ik echt dat dat de reden is dat je daarin wat ziet verschuiven. En logisch, jongeren zoeken vaak weer wat nieuws op, qua vorm, zonder de inhoud geweld aan te willen doen.
Dat zou ook kunnen, maar het gevaar daarvan is dus de wereldgelijkvormigheid, ontbreken van eerbiedigheid, enz., waar ook door andere forummers op gewezen wordt. Dat is wel een fundamenteel punt. Want al zou heel de wereld het doen, maar het is niet naar Gods Woord, dan heeft het geen dagenraad. Het "gij geheel anders" geldt ook voor onze muziekkeuze.

In het paralleltopic kun je zien dat de inhoud van een van de meest beluisterde liederen dubieus is. Dus zonder de inhoud geweld aan willen doen, klopt niet.

.
Ik heb het niet over 'de wereld' maar over christenen wereldwijd.
En dat die andere muziek stijl bijbelse papieren heeft bewijst psalm 150 zelfs in het opnoemen van allerlei instrumenten.
We moeten gevoel, cultuur en bijbelse gegevens niet met elkaar verwarren.

Overigens gaan de zendingsorganisaties van onze kerkverbanden er ook wel goed mee om.
Waar in het begin er nog geprobeerd is om ook op zendingsvelden psalmen op de Nederlandse manier te gaan zingen. is men er al snel vanaf gestapt. Een gemiddelde kerkdienst in Afrika is qua muziek ritmischer dan veel liederen van Sela of ander opwekkingsliederen.

Persoonlijk vind ik dat je vorm en inhoud uit elkaar moet trekken. En als liederen inhoudelijk niet kloppen, moet er zeker iets van gezegd worden. Maar er geen strakkere lat naast leggen dan de psalmen, en zeker niet generaliseren.
Plaats reactie