Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Ik ben echt geen voorvechter van opwekkingsmuziek, al zitten er zeker ook mooie en inhoudsvolle liederen tussen.
Maar in dit artikel lees ik toch uitspraken die ik soms wel heel erg ongenuanceerd vind.

https://www.rd.nl/kerk-religie/invloed- ... -1.1566548
Refdag schreef:Na de pauze volgde een forumdiscussie. Naast ds. De Heer beantwoordden ook Lean Macleane, kenner van popmuziek, en Reynier Kooijmans, onderwijsman en musicus, vragen uit het publiek.

Macleane wees op het gebruik van „bezittelijke voornaamwoorden in opwekkingsliederen. Er wordt gesproken over „Zijn bloed dat ons schoon wast.” De liederen gaan er vanzelfsprekend van uit dat jij daar ook deel aan hebt.”

Moet je weg uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt, vroeg een bezoeker. Macleane: „Dat zou ik zeker doen. Als je kinderen gedoopt zijn, heb je de plicht om hen daar te brengen waar het Evangelie recht verkondigd wordt.”

En zeker de oproep om te vertrekken uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.
Als dat de enige reden is om te vertrekken, dan is dat nogal wat.
Delen jullie deze mening?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Ik vind het een zinvol artikel, maar de oproep van Lean Macleane vind ik inderdaad erg ongenuanceerd.

Dát is namelijk ook één van de redenen waarom andersoortige geestelijke liederen zo snel ingang vinden, namelijk dat bepaalde stromingen alles afwijzen en daar ook erg radicaal in (kunnen) zijn. Dat roept een tegenreactie op, waardoor normaal gesprek van beide kanten steeds moeizamer wordt.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Ik deel het artikel uiteraard volmondig. In een ander draadje schreef ik al dat ik het heel zuiver vond.
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 mei 2019, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Ik deel het artikel volmondig. In een ander draadje schreef ik al dat ik het heel zuiver vond.
Dan moet de JBGG volgens jou de kerk uit? ;)
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Dat valt onder de gezangen (dus geen opwekking!) die je van ds. De Heer thuis elke dag mag zingen. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Hendrien »

Ik vrees dat heel veel mensen hun gemeente moeten verlaten. In de eredienst zal het nog wel meevallen, maar verder?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door eilander »

Is eigenlijk wel volstrekt eenduidig (en bij iedereen bekend) wat er precies onder 'opwekkingsmuziek' valt?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Dat valt onder de gezangen (dus geen opwekking!) die je van ds. De Heer thuis elke dag mag zingen. :D
Nee, nee.
Vanuit de liedbundel van de JBGG zomaar enkele voorbeelden:
- Opwekking 123
- Opwekking 407
- Opwekking 428
En uit de vorige editie:
- Opwekking 71

Ds. De Heer wees op het prachtige leid "Eens was ik een vreemd'ling" en dat is duidelijk geen opwekkingslied. Hoewel je er wel heel opgewekt van kan worden en het lied tot grote zegen kan zijn.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Is eigenlijk wel volstrekt eenduidig (en bij iedereen bekend) wat er precies onder 'opwekkingsmuziek' valt?
Het lijkt mij dat je dan deze bron van 'Opwekking' zelf moet hanteren:
https://www.opwekking.nl/uitgaven/opwek ... -op-nummer
(~)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Boertje »

Tja dat is de consequentie als een KR meer te zeggen heeft dan een afspraak op een synode. Dan gaat men plaatselijk zijn eigen weg.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:Is eigenlijk wel volstrekt eenduidig (en bij iedereen bekend) wat er precies onder 'opwekkingsmuziek' valt?

Dat vraag ik me ook af. Ik ben bang dat op deze manier alles op een hoop gegooid wordt.
En met argumenten die vragen oproepen.
Neem nu dit:
Macleane wees op het gebruik van „bezittelijke voornaamwoorden in opwekkingsliederen. Er wordt gesproken over „Zijn bloed dat ons schoon wast.” De liederen gaan er vanzelfsprekend van uit dat jij daar ook deel aan hebt.”
Dan kun je ook wel stoppen met bepaalde berijmde psalmen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door J.C. Philpot »

Wandelende schreef:
eilander schreef:Is eigenlijk wel volstrekt eenduidig (en bij iedereen bekend) wat er precies onder 'opwekkingsmuziek' valt?
Het lijkt mij dat je dan deze bron van 'Opwekking' zelf moet hanteren:
https://www.opwekking.nl/uitgaven/opwek ... -op-nummer
De bundel is heel divers. Er staan ook gezangen in (U zei de glorie) of enkele psalmen. Dus je kunt niet zeggen dat alles wat in de bundel staat verkeerd is.

Verder deel ik de kritiek op veel andere liederen. Weinig diepgang en een oppervlakkig Godsbeeld.

Ik zou alleen willen dat er Reformatorische christenen opstonden om theologisch goede en diepgaandere liederen te maken in deze tijd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

J.C. Philpot schreef:
Wandelende schreef:
eilander schreef:Is eigenlijk wel volstrekt eenduidig (en bij iedereen bekend) wat er precies onder 'opwekkingsmuziek' valt?
Het lijkt mij dat je dan deze bron van 'Opwekking' zelf moet hanteren:
https://www.opwekking.nl/uitgaven/opwek ... -op-nummer
De bundel is heel divers. Er staan ook gezangen in (U zei de glorie) of enkele psalmen. Dus je kunt niet zeggen dat alles wat in de bundel staat verkeerd is.

Verder deel ik de kritiek op veel andere liederen. Weinig diepgang en een oppervlakkig Godsbeeld.

Ik zou alleen willen dat er Reformatorische christenen opstonden om theologisch goede en diepgaandere liederen te maken in deze tijd.
Dat laatste deel ik van harte!

Het is gewion een feit dat opwekking de jeugd meer aanspreekt.
En ik hoor niemand over het feit dat popmuziek massaal geluisterd wordt binnen onze gezindte.
Daar ooit een lezing over gehad met onze jeugd, die feilloos alles meezongen wat toen als voorbeeld gedraaid werd!

En dan ben ik blij dat mijn dochter mee gaat naar een concert van Sela... En graag dit soort muziek luistert.
(the psalm project, remco hakkert etc)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

J.C. Philpot schreef:De bundel is heel divers. Er staan ook gezangen in (U zei de glorie) of enkele psalmen. Dus je kunt niet zeggen dat alles wat in de bundel staat verkeerd is.
Exact! En dat laatste gevoel krijg je naar mijn mening wel van dergelijke ongenuanceerde uitspraken.
Verder deel ik de kritiek op veel andere liederen. Weinig diepgang en een oppervlakkig Godsbeeld.

Ik zou alleen willen dat er Reformatorische christenen opstonden om theologisch goede en diepgaandere liederen te maken in deze tijd.
Geheel eens. Tegelijkertijd denk ik dat de meningen zó verschillend zijn, dat het heel erg moeilijk is om een breed draagvlak te creeëren voor de bestaande én goede liederen. Het ontstaan van de JBGG bundel 'Tot Zijn eer' is een poging daartoe, maar zelfs daar is stevige kritiek op (geweest).
(~)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Carrie schreef:[

En dan ben ik blij dat mijn dochter mee gaat naar een concert van Sela... En graag dit soort muziek luistert.
(the psalm project, remco hakkert etc)

Hier net zo. En ik heb liever dat mijn kids deze muziek luisteren dan allerhande popmuziek.
Plaats reactie