Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Tussen namen van ds. G. van Reenen, ds. J. Koster, ds. C.A. van Dieren enzovoorts valt dit toch wel flink op.

Maar goed, we dwalen ernstig af. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

@Zeeuw:
Het is geen antwoord, maar het antwoord staat er boven. Ik blijf mij verbazen.

@Roeline:
Je hebt dat gezegd in het kader van de discussie over stropdassen van GG-dominees en het was in de tijd van het interview met ds. J. Mijnders in het RD. Dus dat moet eenvoudig zijn te achterhalen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[

Ja? Dat verbaast mij dan weer heel erg. Maar goed, dat is geheel terzijde.
Ik heb al meer gezegd dat je geen goed zicht hebt op wat er speelt. Dit antwoord is daar weer een bewijs van.
Maar ten diepste heb je gelijk. Want er had moeten staan, tot drie jaar terug. Daarna werden de schroeven aangedraaid. Zoals in meer gemeenten.
Nou, dan zal ik jou ook eens verbazen: in de niet-vacante GG van onze Zeeuwse hoofdstad werd enige jaren geleden de preek van ds. A.T. Vergunst over de verloren zoon (deze staat ook op Prekenweb) gelezen. :)
Waarom zou met dat verbazen?
Die preken worden heel veel en heel breed gelezen. Maar dat zal ongetwijfeld ook minder worden, hoewel deze preek vorig jaar nog in een vacante behoudende kustgemeente in Zuid-Holland gelezen is.
Nou nou mannen, dat gaat bijna droevig worden als ik de berichten van Bezorgd op me in laat werken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Roeline:
Je hebt dat gezegd in het kader van de discussie over stropdassen van GG-dominees en het was in de tijd van het interview met ds. J. Mijnders in het RD. Dus dat moet eenvoudig zijn te achterhalen.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 30#p834970
Ben jij niet mis met @GGotK?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef: Nou nou mannen, dat gaat bijna droevig worden als ik de berichten van Bezorgd op me in laat werken.

Ik zal je details besparen, maar in sommige gemeenten wel ja.
Meer zeg ik er niet over in het openbaar.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Zita »

Kan iemand even duidelijk maken hoe deze bespiegelingen verband houden met de oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef: Nou nou mannen, dat gaat bijna droevig worden als ik de berichten van Bezorgd op me in laat werken.

Ik zal je details besparen, maar in sommige gemeenten wel ja.
Meer zeg ik er niet over in het openbaar.
Als ik ouderling was op de Veluwe las ik expres een preek van ds. C.G. Vreugdenhil en in een linkse gemeente (vul zelf maar in) zou ik een preek lezen van ds. Beens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Zita schreef:Kan iemand even duidelijk maken hoe deze bespiegelingen verband houden met de oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt?
Dat heeft allemaal met elkaar te maken. De GG heeft zo'n wirwar van draadjes, dat alles met elkaar verbonden is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Zita schreef:Kan iemand even duidelijk maken hoe deze bespiegelingen verband houden met de oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt?
Dat heeft allemaal met elkaar te maken. De GG heeft zo'n wirwar van draadjes, dat alles met elkaar verbonden is.
Dat zal wel. Sowieso is het zo dat als je twee GG'ers bij elkaar zet, ze het meteen over liggingsverschillen gaan hebben. Maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Ofwel:
Ontopic, aub!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Dit topic gaat uiteraard ook over liggingsverschillen. Anders had het nooit bestaan. Misschien zou het afgesplitst kunnen worden? Want ik vind het wel interessant om te weten waarom er in bepaalde gemeenten bepaalde preken (niet) gelezen (mogen) worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef: Nou nou mannen, dat gaat bijna droevig worden als ik de berichten van Bezorgd op me in laat werken.

Ik zal je details besparen, maar in sommige gemeenten wel ja.
Meer zeg ik er niet over in het openbaar.
Gelukkig kun jij het meeste aan je voorbij laten gaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:Ik ben echt geen voorvechter van opwekkingsmuziek, al zitten er zeker ook mooie en inhoudsvolle liederen tussen.
Maar in dit artikel lees ik toch uitspraken die ik soms wel heel erg ongenuanceerd vind.

https://www.rd.nl/kerk-religie/invloed- ... -1.1566548
Refdag schreef:Na de pauze volgde een forumdiscussie. Naast ds. De Heer beantwoordden ook Lean Macleane, kenner van popmuziek, en Reynier Kooijmans, onderwijsman en musicus, vragen uit het publiek.

Macleane wees op het gebruik van „bezittelijke voornaamwoorden in opwekkingsliederen. Er wordt gesproken over „Zijn bloed dat ons schoon wast.” De liederen gaan er vanzelfsprekend van uit dat jij daar ook deel aan hebt.”

Moet je weg uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt, vroeg een bezoeker. Macleane: „Dat zou ik zeker doen. Als je kinderen gedoopt zijn, heb je de plicht om hen daar te brengen waar het Evangelie recht verkondigd wordt.”

En zeker de oproep om te vertrekken uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.
Als dat de enige reden is om te vertrekken, dan is dat nogal wat.
Delen jullie deze mening?
In welke reformatorische kerken worden er opwekkingsliederen gezongen?
Uiteraard deel ik die mening. Sterker nog, je bent al erg laat als je dan pas zo'n gemeente verlaat. Een onzuivere prediking ligt meestal ten grondslag aan het zingen van de door de spreker bedoelde opwekkingsmuziek.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:
DDD schreef:@Roeline:
Je hebt dat gezegd in het kader van de discussie over stropdassen van GG-dominees en het was in de tijd van het interview met ds. J. Mijnders in het RD. Dus dat moet eenvoudig zijn te achterhalen.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 30#p834970
Ben jij niet mis met @GGotK?
Dank Jan, en @DDD, ik vind de herziening van "ik vind het verstandig" in "het is me een vreugde" bijzonder onzorgvuldig. Ik onderschrijf je vertaling niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Ik geloof toch dat @DDD in de war is met @GGotK. Die neemt in dit draadje in meerdere reacties een veel steviger standpunt in dan jij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie