Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Zita »

Tja. Mooi stuk van de Vreugdenhil. Maar wat nu met die jongere die zegt dat hij die pauken en dat ritme prefereert boven orgel en massale samenzang? Zeggen we dan ook: 'Ach joh, het is een cultuurdingetje, doe wat bij je past' ? Of moet hij zich toch aanpassen aan de heersende cultuur?
Met andere woorden: heel fijn dat ds Vreugdenhil de wereldwijde verscheidenheid in cultuuruitingen erkent en aanvaard en waardeert. Maar voor de diversiteit binnen Nederland zegt dat niet zoveel, en dat is juist het pijnpunt in dit topic.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Ik ga ervan uit dat hij dat ook prima vindt, zolang er geen ruzie over komt.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Erskinees »

DDD schreef: Waarom is Wandelende ineens verdwenen?
Iedereen verdwijnt hier op mysterieuze wijze, Mistig, Wandelende, wie volgt?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Mara »

We vergeten nog 1 belangrijk punt in de discussie, nl. de ouderen waarvan de gedachten gaan schemeren.
Ik kom vaak in verpleeghuizen en daar wordt gezongen.
En welke liederen worden er dan gezongen?
In de seculiere tehuizen kinderliedjes of volkse meedeinliedjes - noem ik dat maar even - uit de 40er, 50er en 60er jaren.
Vrijwel alles wat ze na die tijd hebben geleerd, is verdwenen.
Bij de ouderen in het christelijk of reformatorisch verpleeghuis, hoor je de Psalmen en Gezangen uit de Hervormde bundel.
En zelfs die kunnen gevoelig liggen.
Er kwam een nieuwe bewoonster in de groep en die gaf op "ik zie een poort wijd open staan". Waarop een meneer heel boos werd en zei: "dat lied niet, er staat geen poort wijd open."en vervolgens werd het niet gezongen om onrust te voorkomen.
Het meest veilig en vertrouwd zijn en blijven de Psalmen. En dat zal echt nog wel enkele generaties duren.

Ik krijg als zestiger de nieuwe berijming van de Psalmen niet in mijn hoofd.
Sommige Weerklankliederen wel, omdat er gezangen bij zijn die ik op de lagere school heb geleerd.

Wij hebben vaak een gastpredikant. Ook predikanten uit behoudende gemeentes waarin nog de oude berijming gebruikt wordt en dus geen Weerklank is.
Maar hij geeft als slotlied wel een W.K. lied op. Niet iedere predikant doet dit. En ook zie ik dan dat ze het goed mee kunnen zingen.
Maar het is nooit een opwekkingslied dan!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:
DDD schreef: Waarom is Wandelende ineens verdwenen?
Iedereen verdwijnt hier op mysterieuze wijze, Mistig, Wandelende, wie volgt?
Er zijn mensen die aangegeven hebben dat de sfeer en de toon vaak verre van prettig is.
En dan een tijdje niet posten.
Maar dan uiteindelijk toch maar stilzwijgend vertrekken, omdat ze weten dat ze in een afscheidstopic nog even dunnetjes
zogenoemde snedige opmerkingen naar zich toegeworpen krijgen.

De forumkaravaan trekt gewoon verder, zonder zich te bekommeren om de achterblijvenden, want die zijn immers zelf uitgestapt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Erskinees »

Beide waren een dag eerder nog op positieve wijze aanwezig op het forum, dus dat zal het niet zijn.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Lilian1975 »

Zita schreef:Tja. Mooi stuk van de Vreugdenhil. Maar wat nu met die jongere die zegt dat hij die pauken en dat ritme prefereert boven orgel en massale samenzang? Zeggen we dan ook: 'Ach joh, het is een cultuurdingetje, doe wat bij je past' ? Of moet hij zich toch aanpassen aan de heersende cultuur?
Met andere woorden: heel fijn dat ds Vreugdenhil de wereldwijde verscheidenheid in cultuuruitingen erkent en aanvaard en waardeert. Maar voor de diversiteit binnen Nederland zegt dat niet zoveel, en dat is juist het pijnpunt in dit topic.
Misschien is dat wel het pijnpunt of hoe je het wil noemen... ( persoonlijk voor mij)

We hadden of hebben een bepaalde muziekcultuur. In de wereld is die cultuur heftiger geworden. Beats, herrie en veel gedoe, licht effecten . Die muziekstijl is ontstaan uit een afzetten tegen... de zanger die centraal staat. Eigen emotie. Etc.
En wat is er gebeurd? Bepaalde christelijke muziek is dat gaan overnemen. En haal je het geluid weg. Zien jij en ik geen verschil tusssen die twee werelden.

Wanneer een afrikaan op afrikaanse wijze eerbiedig zingt. En wij nemen dat over. D an neem je iets over wat niet uit de zg. Afzetcultuur komt. Je kan dan alleen nog zeggen. Wij stijve hollanders zijn niet zo ritme gevoelig, maar verder niet.
En eerlijk gezegd kan ik oorspronkelijke negro spirituals best waarderen.

Het gaat om het vertrekpunt

En het zal misschien aan mij liggen. Maar veel moderne christelijke muziek doet beroep op een bepaald gevoel( zelf )emotie. En zet niet God centraal (al hebben ze de intentie misschien) maar de zanger of ons eigen gevoel. Precies het vertrekpunt van de wereldse muziek. Plus dat het een afgeleide is van de wereldse afzetcultuur muziek.

En natuurlijk kan een koor wat psalmen zingt dat ook doen. ( alleen eigen emotie etc.. )Is ook niet goed te praten vind ik. Maar neemt niet weg dat ik geen reserves daardoor mag hebben tegen bepaalde christelijke muziekstijl. Namelijk de afzet stijl.
Wanneer ik mijzelf laat meedwepen in een prachtig oratorium. En het gevoel, emotie centraal staat, het ik ipv God. Ben ik net zo fout bezig.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:Beide waren een dag eerder nog op positieve wijze aanwezig op het forum, dus dat zal het niet zijn.
Ik vind het ook vreemd.
Het is ook nieuw.

Eerder stopte je gewoon, maar nu worden er opeens accounts inactief.
Nog nooit meegemaakt.
Of ja, één keer, toen werden ook alle postings van desbetreffende account verwijderd terwijl dat voor andere accounts echt niet kan.

Maar desalniettemin jammer dat Wandelende weg is. Nu is het wel vaak zo dat het zo maar kan dat hij al weer actief is , maar dan met een ander account.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Zita schreef:Tja. Mooi stuk van de Vreugdenhil. Maar wat nu met die jongere die zegt dat hij die pauken en dat ritme prefereert boven orgel en massale samenzang? Zeggen we dan ook: 'Ach joh, het is een cultuurdingetje, doe wat bij je past' ? Of moet hij zich toch aanpassen aan de heersende cultuur?
Met andere woorden: heel fijn dat ds Vreugdenhil de wereldwijde verscheidenheid in cultuuruitingen erkent en aanvaard en waardeert. Maar voor de diversiteit binnen Nederland zegt dat niet zoveel, en dat is juist het pijnpunt in dit topic.
Ik pleit voor wat vrijheid bij jongeren en tegelijkertijd ook wel het mooie van eigen kerkcultuur benoemen. Ds Vreugdenhil staat er ook wel zo in, dat geloof ik vast. Maar dat heeft er mede mee te maken dat dit soort predikanten veel breder hebben leren kijken dan alleen de Nederlandse reformatorisch traditie. En dat is zeer verrijkend. Zouden alle ambtsdragers moeten doen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:Ik kan het niet oneens zijn met ds. Vreugdenhil in dit stuk, alleen het gaat niet over de kern van de discussie die is gevoerd.

.

Over de kern van de zaak was veel overeenstemming. Geen ruimte voor echt remonstrantse liederen. Natuurlijk niet.
Maar wel ruimte voor divers muziekstijlen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Nasrani »

Erasmiaan schreef:Ik kan het niet oneens zijn met ds. Vreugdenhil in dit stuk, alleen het gaat niet over de kern van de discussie die is gevoerd.

Verder ben ik het oneens met Panny dat het allemaal zo star is geworden. Ik bezoek nu al enkele jaren het eindejaarsconcert in De Doelen en daar begeleidt een heus orkest de muziek (onder leiding van ds. Huijser en ds. Karens). Daar wordt psalm 150 in praktijk gebracht.

(……..)
Ten slotte lijkt het me niet kies om nu de liederen of performance van Sela te bespreken, gelet op het overlijden van de zangeres. Dus ik kan jouw verkapte oproep daartoe niet waarderen.
Het bijzondere is wel dat op dat eindejaarsconcert er een heel breed programma wordt gezongen.
Onderstaande liederen springen er voor mij dan wel uit:
Glorie aan God
Glorie aan het Lam
Jezus wat een heerlijke naam
Thy Word
10.000 redenen
Ik zal er zijn
God is goed
Onze Vader
Majesty/Majesteit

Hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook bij Mannenzang Katwijk.
Bij beide zie je een mix van opwekking/nieuwe gezangen en de psalmen/Johannes de Heer.
Persoonlijk vindt ik een mix zoals bovenstaande het mooist.

Dat sommigen niks hebben met een band, ritme, etc. Dan luister je dat maar niet.
Hier thuis proberen we daar ook een mooi afwisseling in te vinden.
Ik hoop dat ik mijn kinderen op deze manier ook de mooie kanten van de christelijke muziek kan laten zien en dat ze op die manier niet stiekem allerlei popmuziek ed. gaan beluisteren.
Als ik leerlingen van het Calvijn College hier terplaatse tegenkom dan gebeurt het zeker 6 van de 10 keer dat ze met de meest vreselijke muziek via speakertjes over straat lopen. Iedereen kan er van meegenieten....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Bezorgd schreef:
Zita schreef:Tja. Mooi stuk van de Vreugdenhil. Maar wat nu met die jongere die zegt dat hij die pauken en dat ritme prefereert boven orgel en massale samenzang? Zeggen we dan ook: 'Ach joh, het is een cultuurdingetje, doe wat bij je past' ? Of moet hij zich toch aanpassen aan de heersende cultuur?
Met andere woorden: heel fijn dat ds Vreugdenhil de wereldwijde verscheidenheid in cultuuruitingen erkent en aanvaard en waardeert. Maar voor de diversiteit binnen Nederland zegt dat niet zoveel, en dat is juist het pijnpunt in dit topic.
Ik pleit voor wat vrijheid bij jongeren en tegelijkertijd ook wel het mooie van eigen kerkcultuur benoemen. Ds Vreugdenhil staat er ook wel zo in, dat geloof ik vast. Maar dat heeft er mede mee te maken dat dit soort predikanten veel breder hebben leren kijken dan alleen de Nederlandse reformatorisch traditie. En dat is zeer verrijkend. Zouden alle ambtsdragers moeten doen.
Sluit ik me geheel bij aan!
Door zijn achtergrond heeft deze dominee denk ik veel geleerd en wellicht eigen overtuigingen bij moeten stellen.
Wat mij raakt is dat hij de persoonlijke beleving van geen van alle in twijfel trekt...
Ook daar kunnen wij wel wat van leren denk.

Ik moet altijd nog denken aan het verhaal dat een kerkenraad op bezoek was in een ander land en op zondag na de kerkdienst de andere kerkraad vroeg of ze ijs wilde.
Ze wilde dat graag, dus de vrager stond op en kocht ijs.
De Nederlandse kr was in shock en vonden dat ongepast.
Echter na het ijs stak 1 van de kr leden en sigaret op. Nu was de andere kr in shock... Want hoe kon je zo omgaan met je lichaam.

Ik denk dat het soms heel verhelderend kan zijn om in aanraking te komen met andere culturen omdat daar ook veel van te leren valt!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:Ik kan het niet oneens zijn met ds. Vreugdenhil in dit stuk, alleen het gaat niet over de kern van de discussie die is gevoerd.
Maar wel ruimte voor divers muziekstijlen.
Nou niet dus.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:Ik kan het niet oneens zijn met ds. Vreugdenhil in dit stuk, alleen het gaat niet over de kern van de discussie die is gevoerd.
Maar wel ruimte voor divers muziekstijlen.
Nou niet dus.
Dan kan ik dus niet begrijpen dat je het wel eens bent met het geciteerde gedeelte.
Of houdt de acceptatie op bij de landsgrens?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:Ik kan het niet oneens zijn met ds. Vreugdenhil in dit stuk, alleen het gaat niet over de kern van de discussie die is gevoerd.
Maar wel ruimte voor divers muziekstijlen.
Nou niet dus.
Je bedoelt: de discussie hier gaat over de inhoud, ds. Vreugdenhil heeft het over de vorm. Toch raakt dit het heel snel.

Als je "God heb ik lief" in een andere vorm/stijl gaat zingen lijkt het of de inhoud mee verandert.
Plaats reactie