Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

GGotK schreef:
BJD schreef:Hoorde laatst een preek van een gg ds die het lied van Sela ‘Ik zal er zijn’ aanhaalde. Hij vond het een prachtig lied. Ds de Heer heeft ook medebroeders die er anders over denken. :huhu
Ik heb dat gelukkig nog nooit gehoord van een GG dominee. De sfeer die rondom Sela hangt zou al reden genoeg zijn om niets van deze groep aan te halen en zeker niet op de kansel. Afgezien nog van de inhoudelijke discussie over de liederen van Sela.
Gelukkig denken predikanten daar milder over... Bij ons haalde hij ook liederen van Elly en Rikkert aan.

Ik vraag me af of als wij David hadden horen en zien zingen, het dan goed gekeurd hadden...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

BJD schreef:
Jantje schreef::yahoo :yahoo Ik ben wel wat gewend hoor. Dat zou jij moeten kunnen weten. ;)

@BJD,
Dat je in feite al verraad om wie het gaat, ondanks dat je geen naam noemt. Ik schat in dat er maar 2 predikanten dit gezegd kunnen hebben. Met de ouderling wordt dat moeilijker, maar die kwam vast niet van de Veluwe. ;)
Ik begrijp dat je graag zou willen weten om wie het gaat.. ik heb er namelijk niets over gezegd. Het zal overigens verbazen. : :langue
Jaja, maak dat de kat maar wijs. En ik verbaas me er vooralsnog niet over. Dus...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Carrie schreef:
GGotK schreef:
BJD schreef:Hoorde laatst een preek van een gg ds die het lied van Sela ‘Ik zal er zijn’ aanhaalde. Hij vond het een prachtig lied. Ds de Heer heeft ook medebroeders die er anders over denken. :huhu
Ik heb dat gelukkig nog nooit gehoord van een GG dominee. De sfeer die rondom Sela hangt zou al reden genoeg zijn om niets van deze groep aan te halen en zeker niet op de kansel. Afgezien nog van de inhoudelijke discussie over de liederen van Sela.
Gelukkig denken predikanten daar milder over... Bij ons haalde hij ook liederen van Elly en Rikkert aan.

Ik vraag me af of als wij David hadden horen en zien zingen, het dan goed gekeurd hadden...
De Psalmen zijn zeer rijk aan inhoud en gaan over alle aspecten in het leven: Psalm 38, Psalm 43, Psalm 73, Psalm 119, Psalm 136, Psalm 148, Psalm 150, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarom moeten daar dan nog zoveel liederen bij?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Carrie schreef:
GGotK schreef:
BJD schreef:Hoorde laatst een preek van een gg ds die het lied van Sela ‘Ik zal er zijn’ aanhaalde. Hij vond het een prachtig lied. Ds de Heer heeft ook medebroeders die er anders over denken. :huhu
Ik heb dat gelukkig nog nooit gehoord van een GG dominee. De sfeer die rondom Sela hangt zou al reden genoeg zijn om niets van deze groep aan te halen en zeker niet op de kansel. Afgezien nog van de inhoudelijke discussie over de liederen van Sela.
Gelukkig denken predikanten daar milder over... Bij ons haalde hij ook liederen van Elly en Rikkert aan.

Ik vraag me af of als wij David hadden horen en zien zingen, het dan goed gekeurd hadden...
De Psalmen zijn zeer rijk aan inhoud en gaan over alle aspecten in het leven: Psalm 38, Psalm 43, Psalm 73, Psalm 119, Psalm 136, Psalm 148, Psalm 150, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarom moeten daar dan nog zoveel liederen bij?
Waarom moeten er predikanten er nog gedichten bij maken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

liz boer schreef:
Jantje schreef:
Carrie schreef:
GGotK schreef: Ik heb dat gelukkig nog nooit gehoord van een GG dominee. De sfeer die rondom Sela hangt zou al reden genoeg zijn om niets van deze groep aan te halen en zeker niet op de kansel. Afgezien nog van de inhoudelijke discussie over de liederen van Sela.
Gelukkig denken predikanten daar milder over... Bij ons haalde hij ook liederen van Elly en Rikkert aan.

Ik vraag me af of als wij David hadden horen en zien zingen, het dan goed gekeurd hadden...
De Psalmen zijn zeer rijk aan inhoud en gaan over alle aspecten in het leven: Psalm 38, Psalm 43, Psalm 73, Psalm 119, Psalm 136, Psalm 148, Psalm 150, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarom moeten daar dan nog zoveel liederen bij?
Waarom moeten er predikanten er nog gedichten bij maken.
Tja... En waarom nog preken schrijven...?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Onzin.
Zielsbevindelijke gedichten van oudvaders, Gods oude volk, of Engelse/Schotse Puriteinen, zijn heel wat anders dan liederen van nu die 'botsen met Wet en Evangelie', zoals ds. De Heer dat zei.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Jantje schreef:Onzin.
Zielsbevindelijke gedichten van oudvaders zijn heel wat anders dan liederen van nu die 'botsen met Wet en Evangelie', zoals ds. De Heer dat zei.
Tja... En daar verschillen de meningen dus ook over...

Ik heb nog gevraagd wat in de tekst botst met wet en evangelie...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Het 'wij'-gevoel, en het risico op verbondautomatisme is een groot gevaar bij deze liederen. Dat kun je allemaal ontkennen. Maar ik zie het wel zo. Het staat overigens ook in het artikel hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Jantje schreef::yahoo :yahoo Ik ben wel wat gewend hoor. Dat zou jij moeten kunnen weten. ;)

@BJD,
Dat je in feite al verraad om wie het gaat, ondanks dat je geen naam noemt. Ik schat in dat er maar 2 predikanten dit gezegd kunnen hebben. Met de ouderling wordt dat moeilijker, maar die kwam vast niet van de Veluwe. ;)
Hoe kom je daar nu bij.

Ik vind deze hele discussie weer extreem en dat platform bewust gezin erbij. Mensen die zulke dingen zeggen, zijn toch wel de weg kwijt, mijns inziens.

Al weet ik dat het platform een breed sprekersbeleid hanteert.

In alle GG's waar ik bij betrokken ben worden buiten de eredienst opwekkingsliederen gezongen in koren en en op verenigingen of in een samenzanguur. Uiteraard alleen voor zover ze gereformeerd zijn.

De muziek van Sela is geen opwekkingsmuziek, maar komt uit de reformatorische traditie. Dat moet de dominee weten, en dat maakt het nog erger.

Ik ben het geheel eens met de schrijvers die zeggen dat dit soort extreme standpunten de gematigde kerkleden alleen maar verder in de gordijnen jagen. Aan de andere kant, het is beter om dergelijke boodschappen op klompen dan op kousenvoeten te horen naderen. Want er zullen toch altijd mensen zijn zoals Jantje die nog in deze ideeën meegaan ook.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Jantje schreef:Het 'wij'-gevoel, en het risico op verbondautomatisme is een groot gevaar bij deze liederen. Dat kun je allemaal ontkennen. Maar ik zie het wel zo. Het staat overigens ook in het artikel hoor.
Ik lees in Efeze 1:6-14 niets anders...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Carrie schreef:
Jantje schreef:Het 'wij'-gevoel, en het risico op verbondautomatisme is een groot gevaar bij deze liederen. Dat kun je allemaal ontkennen. Maar ik zie het wel zo. Het staat overigens ook in het artikel hoor.
Ik lees in Efeze 1:6-14 niets anders...
Heb je de kanttekeningen bij de Statenvertaling er ook bij gelezen? Lees maar eens wat 'wij' betekent in vers 11.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef::yahoo :yahoo Ik ben wel wat gewend hoor. Dat zou jij moeten kunnen weten. ;)

@BJD,
Dat je in feite al verraad om wie het gaat, ondanks dat je geen naam noemt. Ik schat in dat er maar 2 predikanten dit gezegd kunnen hebben. Met de ouderling wordt dat moeilijker, maar die kwam vast niet van de Veluwe. ;)
Hoe kom je daar nu bij.

Ik vind deze hele discussie weer extreem en dat platform bewust gezin erbij. Mensen die zulke dingen zeggen, zijn toch wel de weg kwijt, mijns inziens.

Al weet ik dat het platform een breed sprekersbeleid hanteert.

In alle GG's waar ik bij betrokken ben worden buiten de eredienst opwekkingsliederen gezongen in koren en en op verenigingen of in een samenzanguur. Uiteraard alleen voor zover ze gereformeerd zijn.

De muziek van Sela is geen opwekkingsmuziek, maar komt uit de reformatorische traditie. Dat moet de dominee weten, en dat maakt het nog erger.

Ik ben het geheel eens met de schrijvers die zeggen dat dit soort extreme standpunten de gematigde kerkleden alleen maar verder in de gordijnen jagen. Aan de andere kant, het is beter om dergelijke boodschappen op klompen dan op kousenvoeten te horen naderen. Want er zullen toch altijd mensen zijn zoals Jantje die nog in deze ideeën meegaan ook.
Ik vind deze reactie zo fantasierijk dat ik geen behoefte heb om te reageren. Ten eerste doe je alsof je bij weet ik veel hoeveel GG's betrokken bent. En ten tweede gebeurt het in mijn gemeente vrij weinig, zelfs bij de jeugdverenigingen zingt men voornamelijk een Psalm. Het koor zingt wel het één en ander, maar dat kan de toets ter kritiek allemaal prima doorstaan. Overigens vermoed ik dat dat het meer mensen zullen zijn dan Jantje alleen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 mei 2019, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Jantje schreef:
Carrie schreef:
Jantje schreef:Het 'wij'-gevoel, en het risico op verbondautomatisme is een groot gevaar bij deze liederen. Dat kun je allemaal ontkennen. Maar ik zie het wel zo. Het staat overigens ook in het artikel hoor.
Ik lees in Efeze 1:6-14 niets anders...
Heb je de kanttekeningen bij de Statenvertaling er ook bij gelezen? Lees maar eens wat 'wij' betekent in vers 11.
Waarom mogen we datzelfde "wij" niet lezen in de teksten van de liederen?

En ik vind het nog steeds niet steekhoudend omdat we ook psalmen zingen met deze strekking.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Carrie schreef:
Jantje schreef:
Carrie schreef:
Jantje schreef:Het 'wij'-gevoel, en het risico op verbondautomatisme is een groot gevaar bij deze liederen. Dat kun je allemaal ontkennen. Maar ik zie het wel zo. Het staat overigens ook in het artikel hoor.
Ik lees in Efeze 1:6-14 niets anders...
Heb je de kanttekeningen bij de Statenvertaling er ook bij gelezen? Lees maar eens wat 'wij' betekent in vers 11.
Waarom mogen we datzelfde "wij" niet lezen in de teksten van de liederen?

En ik vind het nog steeds niet steekhoudend omdat we ook psalmen zingen met deze strekking.
Omdat kinderen en jongeren dát nou juist niet beseffen en weten. En dát is precies het gevaar waar op gewezen wordt door de bezwaarden. Doordat dat niet begrepen wordt, ontstaat er een gedachte onder een bepaalde generatie, dat Christus ook voor hen wel gestorven zal zijn. En lees ook nog eens wat ds. De Heer daarover schrijft. Het gaat allemaal razend snel, de ontwikkelingen van deze liederen in de kerk. Bij de Psalmen is dat anders. Die zijn voor het grootste gedeelte door David geschreven. En hij was een gekende van de Vader.
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 mei 2019, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Jantje schreef: Ik vind deze reactie zo fantasierijk dat ik geen behoefte heb om te reageren. Ten eerste doe je alsof je bij weet ik veel hoeveel GG's betrokken bent. En ten tweede gebeurt het in mijn gemeente vrij weinig, zelfs bij de jeugdverenigingen zingt men voornamelijk een Psalm. Het koor zingt wel het één en ander, maar dat kan de toets ter kritiek allemaal prima doorstaan. Overigens vermoed ik dat dat het meer mensen zullen zijn dan Jantje alleen.
Dat ik bij meerdere GG's betrokken ben, klopt ook, want ik heb twee huizen, ouders en vrienden waarbij ik regelmatig een weekeinde logeer of de zondag over ben. Dus ik kom sowieso al in vier GG's met grote regelmaat.

Voor het overige heb jij wellicht een gebrek aan fantasie. Ik ontken niet dat ik creatief ben, maar wat ik hier schrijf, berust overwegend op feiten en anders is het helder dat het mijn mening betreft.
Plaats reactie