Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Ouderling »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef: Nou nou mannen, dat gaat bijna droevig worden als ik de berichten van Bezorgd op me in laat werken.

Ik zal je details besparen, maar in sommige gemeenten wel ja.
Meer zeg ik er niet over in het openbaar.
Als ik ouderling was op de Veluwe las ik expres een preek van ds. C.G. Vreugdenhil en in een linkse gemeente (vul zelf maar in) zou ik een preek lezen van ds. Beens.
Ach toch... arm.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door parsifal »

GGotK schreef:
Bezorgd schreef:Ik ben echt geen voorvechter van opwekkingsmuziek, al zitten er zeker ook mooie en inhoudsvolle liederen tussen.
Maar in dit artikel lees ik toch uitspraken die ik soms wel heel erg ongenuanceerd vind.

https://www.rd.nl/kerk-religie/invloed- ... -1.1566548
Refdag schreef:Na de pauze volgde een forumdiscussie. Naast ds. De Heer beantwoordden ook Lean Macleane, kenner van popmuziek, en Reynier Kooijmans, onderwijsman en musicus, vragen uit het publiek.

Macleane wees op het gebruik van „bezittelijke voornaamwoorden in opwekkingsliederen. Er wordt gesproken over „Zijn bloed dat ons schoon wast.” De liederen gaan er vanzelfsprekend van uit dat jij daar ook deel aan hebt.”

Moet je weg uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt, vroeg een bezoeker. Macleane: „Dat zou ik zeker doen. Als je kinderen gedoopt zijn, heb je de plicht om hen daar te brengen waar het Evangelie recht verkondigd wordt.”

En zeker de oproep om te vertrekken uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.
Als dat de enige reden is om te vertrekken, dan is dat nogal wat.
Delen jullie deze mening?
In welke reformatorische kerken worden er opwekkingsliederen gezongen?
Uiteraard deel ik die mening. Sterker nog, je bent al erg laat als je dan pas zo'n gemeente verlaat. Een onzuivere prediking ligt meestal ten grondslag aan het zingen van de door de spreker bedoelde opwekkingsmuziek.
Volgens mij wel in sommige Engelstalige kerken zoals de ICF in Rotterdam.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door merel »

Jammer dat opwekking zo gekoppeld wordt aan een onzuivere prediking. Wij zingen, zoals bekend, ook opwekking en de prediking is m.i. zuiver en bijbels
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

ND schreef: Psst: Niet overal in de zending worden psalmen op hele noten gezongen

Wat ontbreekt bij het verhaal over de hersteld-hervormde zending in Malawi (Nederlands Dagblad 11 mei), is een geluidsfragment. Hoe klinkt het, als Afrikaanse christenen Geneefse psalmen zingen op hele noten? Sonoor meerstemmig, slepend, ernstig of even onwennig als wanneer Noordwest-Europeanen op zwarte gospel proberen mee te deinen?

Niet overal gaat het zo bevindelijk-Nederlands. Het zendingsblad Paulus, van de Gereformeerde Gemeenten, vertelt over Ecuador. Daar zingt de gemeente psalmen, lofzangen én geestelijke liederen – begeleid door gitaar, keyboard en een tamboerijn. ‘Het zijn instrumenten die cultureel goed aansluiten (...). Tijdens de dienst begeleidt de muziekgroep samen met de aankondiger de gemeentezang.’ In Nederland, ver buiten kringen van de Gereformeerde Gemeenten, heet zo’n aankondiger een aanbiddingsleider.

De gewoonten zijn hier anders, schrijft een dominee uit een ander zendingsland. ‘Anders dan in Nederland, waar je veel gewoontes ook niet direct terug kunt vinden in de Bijbel.’ In zwart pak zou hij worden aangezien voor ‘een boeddhist die op weg is naar een lijkverbranding’. Dus draagt hij ‘gewone’ kleding. Een bijbels voorbeeld is dan blijkbaar nodig: Samuël, op weg naar een hoogte om te offeren, komt koning Saul tegen, die vraagt: weet u waar de ziener woont? (1 Samuël 9). Hij werd blijkbaar niet herkend aan zijn pak.
https://www.nd.nl/nieuws/columns/psst-n ... 5476.lynkx
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jeremiah »

Heerlijk, die nuchterheid bij degenen die af en toe eens buiten de grenzen van ons kleine mooie landje komen..
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door KGPHP »

Bezorgd schreef:
ND schreef: Psst: Niet overal in de zending worden psalmen op hele noten gezongen

Wat ontbreekt bij het verhaal over de hersteld-hervormde zending in Malawi (Nederlands Dagblad 11 mei), is een geluidsfragment. Hoe klinkt het, als Afrikaanse christenen Geneefse psalmen zingen op hele noten? Sonoor meerstemmig, slepend, ernstig of even onwennig als wanneer Noordwest-Europeanen op zwarte gospel proberen mee te deinen?

Niet overal gaat het zo bevindelijk-Nederlands. Het zendingsblad Paulus, van de Gereformeerde Gemeenten, vertelt over Ecuador. Daar zingt de gemeente psalmen, lofzangen én geestelijke liederen – begeleid door gitaar, keyboard en een tamboerijn. ‘Het zijn instrumenten die cultureel goed aansluiten (...). Tijdens de dienst begeleidt de muziekgroep samen met de aankondiger de gemeentezang.’ In Nederland, ver buiten kringen van de Gereformeerde Gemeenten, heet zo’n aankondiger een aanbiddingsleider.

De gewoonten zijn hier anders, schrijft een dominee uit een ander zendingsland. ‘Anders dan in Nederland, waar je veel gewoontes ook niet direct terug kunt vinden in de Bijbel.’ In zwart pak zou hij worden aangezien voor ‘een boeddhist die op weg is naar een lijkverbranding’. Dus draagt hij ‘gewone’ kleding. Een bijbels voorbeeld is dan blijkbaar nodig: Samuël, op weg naar een hoogte om te offeren, komt koning Saul tegen, die vraagt: weet u waar de ziener woont? (1 Samuël 9). Hij werd blijkbaar niet herkend aan zijn pak.
https://www.nd.nl/nieuws/columns/psst-n ... 5476.lynkx
Bijzonder eigenlijk dat de zending van de HHK graag wilde dat er in Afrika psalmen op hele noten worden gezongen.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door merel »

Niet vreemder dan de oproep van een ger hem ds om te vertrekken uit een kerk waar opwekking gezongen wordt ;)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jongere »

merel schreef:Niet vreemder dan de oproep van een ger hem ds om te vertrekken uit een kerk waar opwekking gezongen wordt ;)
Dat heeft de ger gem ds waar je op doelt nooit gezegd.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door merel »

Ik geloof dat dat toch al wel 35p de discussie is :huhu
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:Ik geloof dat dat toch al wel 35p de discussie is :huhu
Nee, dan heb je niet goed gelezen.
Ds de Heer worden uitspraken verweten , ook in de pers, die hij! niet gezegd heeft.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Precies. Zo is het maar net. Dat is al zeker tien keer aan de orde geweest. Het was een uitspraak van een heel andere man die in de media niet de gewoonte heeft om zich erg genuanceerd uit te drukken. We hebben hier uitvoerig daarover gediscussieerd, maar dat staat toch los van de opvattingen van ds. De Heer.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
merel schreef:Ik geloof dat dat toch al wel 35p de discussie is :huhu
Nee, dan heb je niet goed gelezen.
Ds de Heer worden uitspraken verweten , ook in de pers, die hij! niet gezegd heeft.

Ik had het niet over ds. de Heer, dacht dat die andere man ook ds was. Ben niet op de hoogte van Ger gem ds ;)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door pierre27 »

merel schreef:
Bezorgd schreef:
merel schreef:Ik geloof dat dat toch al wel 35p de discussie is :huhu
Nee, dan heb je niet goed gelezen.
Ds de Heer worden uitspraken verweten , ook in de pers, die hij! niet gezegd heeft.

Ik had het niet over ds. de Heer, dacht dat die andere man ook ds was. Ben niet op de hoogte van Ger gem ds ;)
Blaas dan wat minder als je niet op de hoogte van iets bent.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door merel »

Lange tenen?

En daarbij als er iemand op dit forum is die nooit een opmerking maakt over een dominee van welke gezindte dan ook, ben ik het wel. Ik heb het alleen over de topic titel gehad
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door pierre27 »

merel schreef:Lange tenen?

En daarbij als er iemand op dit forum is die nooit een opmerking maakt over een dominee van welke gezindte dan ook, ben ik het wel. Ik heb het alleen over de topic titel gehad
Nee maar is een beetje onnozel geklets vind ik.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie