Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Desiree »

Heeft iemand een link naar het stukje van ds Vreugdenhil?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Hier:
Bezorgd schreef:Ds C.G. Vreugdenhil schrijft er behartenswaardige woorden over in het aanbevolen "Omgang met God" ( Tip: prachtig Belijdenis geschenk)
Ds Vreugdenhil schreef:Het zal duidelijk zijn dat de manier van zingen en de instrumenten die worden gebruikt, niet altijd en overal dezelfde kunnen zijn. Dat is gebonden aan de cultuur en de geschiedenis. Nu zijn er weer andere instrumenten dan in de Bijbel. Het orgel van vandaag is ook iets totaal anders dan de orgels die Jubal maakte (Gen. 4:21). In de Bijbel lees je over het tiensnarig instrument. Een gitaar heeft er zes of twaalf Er wordt op getokkeld of op geslagen. Ieder heeft daarin zo zijn eigen smaak en traditie.
De een zingt alleen psalmen bij het orgel. Een ander houdt vooral van gezangen en zingt deze het liefst bij zijn gitaar. Je zult inmiddels wel doorhebben dat ook op het gebied van muziek geldt dat we elkaar niet moeten veroordelen en elkaar de maat moeten nemen met onze eigen maatstaven en smaak. Natuurlijk is er wel een maatstaf waaraan we ons te houden hebben. Ook hier geldt weer Gods Woord als norm. De Bijbel moet gezag hebben over de teksten die we zingen en de wijze waarop we muziek maken om ons geloof te beleven en God te eren.
De kleur van de geloofsbeleving door middel van zang en muziek is van cultuur tot cultuur verschillend. Iedere geloofstraditie heeft weer haar eigen vormen.

Ik wil van hetgeen ik besproken heb, voorbeelden geven hoe het in de praktijk zou kunnen gaan ... Ik zie in gedachten een keurig geklede heer in Staphorst in de kerk genieten van het orgelspel. Even later zet de gemeente in. Men zingt psalmen tot Gods eer. Stichtelijk en uit volle borst. Met volle teugen geniet de bewuste heer. Zo heeft hij altijd gezongen. Er is herkenning. Hierin voelt hij zich helemaal thuis. De tranen van ontroering vullen zijn ogen als hij gekomen is bij de regel ‘Hij kan, en wil, en zal in nood, zelfs bij het naad’ren van den dood, volkomen uitkomst geven’ (Ps. 68:10 berijmd). Dat gelooft hij echt. Zo kent hij God. Zijn hele hart doet mee als hij op deze manier aan zijn geloof uiting geeft.
Mijn gedachten dwalen verder ... In een bouwvallig onderkomen met een grasdak in de vallei van Nipsan op Papoea zie ik een Papoea met zijn blote zwarte huid en alleen een peniskoker uit volle borst in zijn moedertaal een lied zingen over een van de wonderen van de Heere Jezus, zoals dat beschreven is in de Evangeliën. Met een zekere regelmaat roffelt hij op zijn pauk om het ritme er goed in te houden. De vreugde en opwinding staan op zijn gezicht te lezen. Hij looft God en gelooft echt in de wondermacht van Jezus. Hij gelooft dat de Heere bij machte is om zijn zieke vrouw weer beter te maken en hij weet zich geborgen in het bloed van Christus.
Mijn gedachten dwalen weer verder ...
In Amerika zingt een neger bij zijn gitaar. Zijn ogen beginnen te glanzen als hij die ontroerende negro spiritual ten gehore brengt. Al zijn de omstandigheden nog zo moeilijk, hij hoopt op God. ‘Nobody knows the trouble I’ve seen, nobody knows my sorrow (...) Sometimes I’m up, sometimes I’m down. O yes Lord. Sometimes I’m always to the ground, o yes Lord.’ Hij legt zijn hele hart in dit lied en looft de goedertierenheid van zijn God.
Maar het kan ook anders.
Heb je weleens gehoord over een Schot die principieel tegen het orgel is en zijn doedelzak gebruikt bij het zingen?
Ooit een Zwitser gezien die hoog in de Alpenweide op een stille avond met zijn alpenhoorn ‘Blijf bij mij, Heer? speelt?
Of een Rus in Siberië die onder de slepende tonen van zijn trekharmonica zingt: ‘Welk een Vriend is onze Jezus, Die in onze plaats wil staan’?
In gedachten zie ik een jongere bladeren in zijn liederenbundel. Hij zoekt een lied op en begint onder begeleiding van zijn gitaar te zingen ‘Genade groot, oneindig groot, genade van de Heer’. Diepe vreugde straalt van zijn gezicht. Hij gelooft echt dat Jezus ook voor hem gestorven is. ‘Hij gaf mij leven door Zijn dood.’ Wat heeft hij Hem lief gekregen.
Al deze mensen verheerlijken God. Ieder vanuit zijn eigen cultuur en geestelijke traditie. Ieder op zijn eigen instrument. Maar allen doen ze het vanuit de grond van hun hart. En wat is het heerlijk om niet één van hen te veroordelen, maar de rijke verscheidenheid te zien van het werk van Gods Geest via al deze verschillende culturen. De een doet het niet beter dan de ander. Die blanke meneer uit Staphorst is voor God niet welbehaaglijker dan die donkere man uit Papoea. Samen met al de heiligen mogen wij iets beleven van de breedte en de lengte, de hoogte en de diepte van de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat (Ef. 3:18-19).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Desiree »

Dat boek heeft mijn man gehad van mijn moeder. Je krijgt van haar allemaal een boek van ds Vreugdenhil, wat je kerkelijk ook bent.. Ik heb het zelf nog niet gelezen..dat blijkt. Oerdom. Ik ga het gelijk uit de kast halen.. als ze met de familie klaar is, is @Orchidee aan de beurt...

Mijn moeder is erg muzikaal.. en wij met haar..

Mijn vader vraagt altijd.. mag het wat zachter..
Laatst gewijzigd door Desiree op 13 mei 2019, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Desiree schreef:Dat boek heeft mijn man gehad van mijn moeder. Je krijgt van haar allemaal een boek van ds Vreugdenhil, wat je kerkelijk ook bent.. Ik heb het zelf nog niet gelezen..dat blijkt. Oerdom. Ik ga het gelijk uit de kast halen.. als ze met de familie klaar is, is @Orchidee aan de beurt...

Mijn moeder is erg muzikaal.. en wij met haar..
Een cd met orgelmuziek van ds. Krijgsman kan in ieder geval geen kwaad. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Orchidee »

Desiree schreef:Ik ga het gelijk uit de kast halen.. als ze met de familie klaar is, is @Orchidee aan de beurt...

Mijn moeder is erg muzikaal.. en wij met haar..
Hoezo ben ik dan aan de beurt @DesireeAfbeelding
Jouw moeder kan ook goed zingenAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Desiree »

Ik zat je te plagen.. omdat je haar kent. En nog een paar op het forum.. dacht ik ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door BJD »

Desiree schreef:Heeft iemand een link naar het stukje van ds Vreugdenhil?
ds Vreugdenhil liet zich gisteren in de ochtenddienst ook waarderend uit over de muziek en de persoon Kinga Ban. “Kinderen van het Licht”. Mooi dat hij het zo zegt. https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10228
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Het is een plaatsgenoot en er zullen vast gemeenteleden haar persoonlijk kennen en de kerken staan ook in dezelfde buurt.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
GJdeBruijn schreef:
Jantje schreef:@GJdeBruijn lijkt deze 2 organisten vooralsnog op 1 lijn te stellen met andere muzikale avonden.
Hoe kom je daar nou bij? Ik heb geen enkele naam genoemd en zelfs geschreven dat ik zangavonden zou aanbevelen. Je leest niet wat er staat en je leest daarentegen wel wat er niet staat :huhu
Jawel. Ma Mei 13, 2019 1:47 pm

En GJdeBruijn had het verder niet over zangavonden, geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker.
Wat bedoel je hier nu? Ik begrijp dit niet. Je reageert op @GJdeBruijn hoor.
Ik probeerde op jou te reageren. Maar volgens mij is het punt al duidelijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

https://cip.nl/73453-ds-j-m-d-de-heer-e ... ingsmuziek
Hier de link, waarin ook in het artikel naar verwezen wordt:
https://www.grootnieuwsradio.nl/muziek/ ... evangelie/ Vanonder is het schermpje te zien en het playteken en gelijk bij het begin is het gesprek te horen tussen ds. De Heer en de directeur van Opwekking, die zelf ook predikant is.
Aanbevolen!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:https://cip.nl/73453-ds-j-m-d-de-heer-e ... ingsmuziek
Hier de link, waarin ook in het artikel naar verwezen wordt:
https://www.grootnieuwsradio.nl/muziek/ ... evangelie/ Vanonder is het schermpje te zien en het playteken en gelijk bij het begin is het gesprek te horen tussen ds. De Heer en de directeur van Opwekking, die zelf ook predikant is.
Aanbevolen!!!
Je loopt een beetje achter Jantje... ik heb de link zaterdag al in dit topic gepost...Afbeelding
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GGotK »

BJD schreef:
Desiree schreef:Heeft iemand een link naar het stukje van ds Vreugdenhil?
ds Vreugdenhil liet zich gisteren in de ochtenddienst ook waarderend uit over de muziek en de persoon Kinga Ban. “Kinderen van het Licht”. Mooi dat hij het zo zegt. https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10228
Gezien zijn beginwoorden "ja..... ik zeg het toch.... begrijpt hij gelukkig dat er binnen de GG mensen zijn die in zijn waarderende woorden over Kinga Ban niet mee kunnen komen.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:https://cip.nl/73453-ds-j-m-d-de-heer-e ... ingsmuziek
Hier de link, waarin ook in het artikel naar verwezen wordt:
https://www.grootnieuwsradio.nl/muziek/ ... evangelie/ Vanonder is het schermpje te zien en het playteken en gelijk bij het begin is het gesprek te horen tussen ds. De Heer en de directeur van Opwekking, die zelf ook predikant is.
Aanbevolen!!!
Je loopt een beetje achter Jantje... ik heb de link zaterdag al in dit topic gepost...Afbeelding
Daar heeft Jantje ook op gereageerd. En Wim Anker :garde
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:https://cip.nl/73453-ds-j-m-d-de-heer-e ... ingsmuziek
Hier de link, waarin ook in het artikel naar verwezen wordt:
https://www.grootnieuwsradio.nl/muziek/ ... evangelie/ Vanonder is het schermpje te zien en het playteken en gelijk bij het begin is het gesprek te horen tussen ds. De Heer en de directeur van Opwekking, die zelf ook predikant is.
Aanbevolen!!!
Je loopt een beetje achter Jantje... ik heb de link zaterdag al in dit topic gepost...Afbeelding
Dat was toch een column? Dit is een radiogesprek hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:https://cip.nl/73453-ds-j-m-d-de-heer-e ... ingsmuziek
Hier de link, waarin ook in het artikel naar verwezen wordt:
https://www.grootnieuwsradio.nl/muziek/ ... evangelie/ Vanonder is het schermpje te zien en het playteken en gelijk bij het begin is het gesprek te horen tussen ds. De Heer en de directeur van Opwekking, die zelf ook predikant is.
Aanbevolen!!!
Je loopt een beetje achter Jantje... ik heb de link zaterdag al in dit topic gepost...Afbeelding
Dat was toch een column? Dit is een radiogesprek hoor.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 57#p844157
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie