Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GJdeBruijn »

Jantje schreef:
GJdeBruijn schreef:
Jantje schreef:@GJdeBruijn lijkt deze 2 organisten vooralsnog op 1 lijn te stellen met andere muzikale avonden.
Hoe kom je daar nou bij? Ik heb geen enkele naam genoemd en zelfs geschreven dat ik zangavonden zou aanbevelen. Je leest niet wat er staat en je leest daarentegen wel wat er niet staat :huhu
Dus even concreet: de massale (Datheen-)Psalmzangavonden (met bovenstem) inclusief een meditatie van een dominee (meestal uit de rechterzijde van de GG) keur jij niet af?
Nee, waarom? Wat zou er mis zijn met samenzang en een goed getoonzette bovenstem met smaakvolle en bijpassende harmonisatie? En een meditatie is zeer op zijn plaatst als het gaat om psalmen. Het gaat mij dus om het misbruik van deze zaken waardoor het tot smakeloos entertainment gemaakt wordt enkel omdat wij ons er zo lekker bij voelen. Consumptiegedrag. enz. enz.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
DDD schreef:Het is je al eerder verteld:
Bezorgd schreef:
Jantje, ik denk dat je niet goed leest.
Ik heb het over orgelavonden in het genre Martin Mans en Peter Wildeman
Ik heb de indruk dat @GJdeBruijn nog een stap verder lijkt te gaan dan @Bezorgd.
GJdeBruijn neigt naar extremisme, dat klopt :yahoo :haha (grapje)


Maar zonder gekheid, ik ben vooral hard op aan het nadenken hier. Voor mezelf ben ik er niet over uit.
Maar als het gaat om accepteren van allerlei refo muziek avonden , waar ik wel naar neig, dan zou ik, hoewel het anders 'voelt' , ook de Sela avonden moeten accepteren, want een principieel verschil is er dan niet. Dat heb ik vanmiddag wel geleerd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Zita »

Volgens mij kun je niet stellen dat een bepaald muziekinstrument (bijvoorbeeld de elektrische gitaar) Bijbels onverantwoord zou zijn. Want de Bijbel zegt niets over die instrumenten. Je kunt het 'ik ben er niet aan gewend en voel me er niet prettig bij'-gevoel wel prima gebruiken om voor jezelf eea af te bakenen, maar kunt dat niet als norm opleggen aan een ander of zelfs gebruiken om een ander te veroordelen.
Termen als 'wereldse vormen' vind ik in deze discussie ook lastig. Ze zijn heel erg tijd- en plaatsgebonden, en geven volgens mij in veel gevallen vooral blijk van een conservatieve inslag, maar ik vraag me sterk af of het een geldig argument is.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Zita schreef:Volgens mij kun je niet stellen dat een bepaald muziekinstrument (bijvoorbeeld de elektrische gitaar) Bijbels onverantwoord zou zijn. Want de Bijbel zegt niets over die instrumenten. Je kunt het 'ik ben er niet aan gewend en voel me er niet prettig bij'-gevoel wel prima gebruiken om voor jezelf eea af te bakenen, maar kunt dat niet als norm opleggen aan een ander of zelfs gebruiken om een ander te veroordelen.
Termen als 'wereldse vormen' vind ik in deze discussie ook lastig. Ze zijn heel erg tijd- en plaatsgebonden, en geven volgens mij in veel gevallen vooral blijk van een conservatieve inslag, maar ik vraag me sterk af of het een geldig argument is.

Eens, herkenbaar. Maar blijkbaar zit het heel diep...
Op sommige punten ben ik best rekkelijk, althans volgens sommigen hier heb ik het idee. En toch schrok ik even van die youtube filmpjes.
Maar als je het rationeel gaat benaderen, kom je er achter dat er heel veel gevoel bij zit. Tegelijkertijd hoeft dat niet verkeerd te zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Zita schreef:conservatieve inslag
Laat ik die nou net hebben. :yahoo
Bezorgd schreef:GJdeBruijn neigt naar extremisme, dat klopt :yahoo :haha (grapje)
Nou, die kun je in je zak steken, @GJdeBruijn. :D :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GJdeBruijn »

Bezorgd schreef:Maar als het gaat om accepteren van allerlei refo muziek avonden , waar ik wel naar neig, dan zou ik, hoewel het anders 'voelt' , ook de Sela avonden moeten accepteren, want een principieel verschil is er dan niet. Dat heb ik vanmiddag wel geleerd.
Dan heb je de les niet begrepen, foei! :fouet
De bedoeling van de les is om de wereldse sfeer buiten de deur te houden en om de wereld niet niet in de eigen (orgel)muziek te vermengen. De uitkomst van het lesje van deze oud-muziekdocent zou moeten zijn dat we allemaal onze refo-muzikantenbroeders en zusters vermanen (na eerst natuurlijk onszelf daarop kritisch te hebben aangesproken) om zich in te houden en zich niet zo te laten meeslepen in het moderne emo-cultuurgerichte denken. Dus bezinning op eigen refomuziek. Waar liggen de grenzen, een waarop baseren we deze. En inderdaad, als je vind dat ik extreem ben, dan moet je wel zo consequent zijn en de bezwaren tegen de vormen van muziek van bijv. Sela laten varen. In die zin heeft Bezorgd zijn lesje wel begrepen, ook al maakt hij wel een keuze hoe deze kennis te gebruiken. :)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:[Nou, die kun je in je zak steken, @GJdeBruijn. :D :nananere
Jij wint het hoor, Jantje :haha
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

GJdeBruijn schreef:
Bezorgd schreef:Maar als het gaat om accepteren van allerlei refo muziek avonden , waar ik wel naar neig, dan zou ik, hoewel het anders 'voelt' , ook de Sela avonden moeten accepteren, want een principieel verschil is er dan niet. Dat heb ik vanmiddag wel geleerd.
Dan heb je de les niet begrepen, foei! :fouet
De bedoeling van de les is om de wereldse sfeer buiten de deur te houden en om de wereld niet niet in de eigen (orgel)muziek te vermengen. De uitkomst van het lesje van deze oud-muziekdocent zou moeten zijn dat we allemaal onze refo-muzikantenbroeders en zusters vermanen (na eerst natuurlijk onszelf daarop kritisch te hebben aangesproken) om zich in te houden en zich niet zo te laten meeslepen in het moderne emo-cultuurgerichte denken. Dus bezinning op eigen refomuziek. Waar liggen de grenzen, een waarop baseren we deze. En inderdaad, als je vind dat ik extreem ben, dan moet je wel zo consequent zijn en de bezwaren tegen de vormen van muziek van bijv. Sela laten varen. In die zin heeft Bezorgd zijn lesje wel begrepen, ook al maakt hij wel een keuze hoe deze kennis te gebruiken. :)
Ik ga er nog eens goed over nadenken. Over het algemeen ben in IRL wat gematigder dan op een forum, dat weet je ;)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GJdeBruijn »

Bezorgd schreef:Over het algemeen ben in IRL wat gematigder dan op een forum, dat weet je ;)
Dat laatste zal toch voor iedereen wel gelden? :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Je wilt niet weten welke liederen ik allemaal al gezongen heb in mijn leven. :nananere
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Nou, die kun je in je zak steken, @GJdeBruijn. :D :nananere
Jij wint het hoor, Jantje :haha
Er is heus wel enige relativatie mogelijk (zie de laatste reactie hier boven van @GJdeBruijn). Dat neemt niet weg dat ik inderdaad extreem extreem kán zijn op het forum.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

GJdeBruijn schreef:
Bezorgd schreef:Over het algemeen ben in IRL wat gematigder dan op een forum, dat weet je ;)
Dat laatste zal toch voor iedereen wel gelden? :)
Voor hen die dit deels als hobby zien wel, vermoed ik ;)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GJdeBruijn »

Bezorgd schreef:GJdeBruijn neigt naar extremisme, dat klopt :yahoo :haha (grapje)
Het is nog veel erger. Als het gaat om goede smaak en muziek ben ik zelfs een ultra-hyperextremist! :barbare
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

GJdeBruijn schreef:
Bezorgd schreef:GJdeBruijn neigt naar extremisme, dat klopt :yahoo :haha (grapje)
Het is nog veel erger. Als het gaat om goede smaak en muziek ben ik zelfs een ultra-hyperextremist! :barbare

Weet ik .... :bobo


:haha
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door BJD »

Sommigen vinden dit weer mooi bv. Refo muziek in een André Hazes jasje. :D

https://youtu.be/OLW3OKmkqSE
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

BJD schreef:Sommigen vinden dit weer mooi bv. Refo muziek in een André Hazes jasje. :D

https://youtu.be/OLW3OKmkqSE
Evenwichtig stukje muziek hoor, iig inhoudelijk!
Plaats reactie