Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Hoewel het helaas niet mijn ervaring is dat lezingen van drie kwartier of langer van dominees in de GG perse veel zinnigs bevatten, slaat de column de spijker op zijn kop. Deze dominee weet wel waar hij over praat en hij verdient een inhoudelijk antwoord.

De bundel Opwekking en trouwens ook de ELB zijn trouwens ook niet bedoeld als enige liedboek. In de ELB stond dat er ook uitdrukkelijk bij. Het is een aanvulling op het oude liedboek. Ik neem aan dat dat voor de opvolger ervan ook geldt.

Dank voor het delen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Dat ds. De Heer weet waarover hij praat, heb ik een x-aantal postings geleden al medegedeeld. Maar goed, ik ben blij dat er nu meer zijn die dit bekennen. Overigens vind ik het een hele mooie column. Inderdaad dank voor het delen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Terri »

Nasrani schreef:https://jjcschipper.home.blog/2019/05/1 ... EpTlCgf4qg
Evangelisch Nederland laat zich weer eens op de kast jagen door een refodominee

Wat is het leven toch heerlijk voorspelbaar. Raketaanvallen op Israël, Geert Wilders die moslims beledigt, Gordon die ruzie maakt met een andere Bekende Nederlander. Dit is allemaal een kwestie van tijd. Dat geldt ook voor evangelische christenen die zich op de kast laten jagen door kritiek van een reformatorische dominee.
Twee jaar geleden zorgde ds. M. Klaassen voor ophef in christelijk Nederland. In het Reformatorisch Dagblad uitte de hervormde predikant kritiek op de Pinksterconferentie Opwekking. Op sociale media brak een storm uit. Veel evangelische christenen haalden hard uit naar de refodominee uit Zeeland. Het viel mij op hoe weinig het over de inhoud van zijn betoog ging. Zijn gereformeerde kapsel en zwarte pak kregen er flink van langs. De evangelische woede-uitbarsting deed mij denken aan Petrus die vlak voorafgaand Jezus’ dood het oor van Malchus afhakte met zijn zwaard.
Dit keer is ds. J. M. D. de Heer aan de beurt. Ook deze dominee is actief in het reformatorische Zeeland en werd via Facebook digitaal gestenigd. Gelukkig is de kans dat een evangelische christen een psalm op hele noten zingt nog altijd groter dan dat ds. De Heer zelf actief wordt op Facebook…
Vorige week hield de dominee een lezing over opwekkingsmuziek. Dominee De Heer vindt het duidelijk geen goed idee als de HEER met deze muziek wordt aanbeden. In zijn kritiek ging de gereformeerde gemeente-predikant best ver. Hij raadt zijn kudde aan om kerken waar Opwekking wordt gezongen te mijden.
De kritiek van de dominee deed mij denken aan mijn interview met evangelist Jan van Dooijweert, lid van hetzelfde kerkverband als ds. De Heer. Als Jan het land ingaat, krijgt hij van tientallen mensen te horen dat ze de Gereformeerde Gemeenten hebben of gaan verlaten. De arrogante, niet-pastorale houding van dominees, de eenzijdige preken over zonde en gejammer over bijzaken als tv-gebruik en het dragen van leggings jaagt ‘gergemmers’ de kerk uit. Huiswerk voor ds. De Heer?
Maar alleen huiswerk meegeven aan de predikant mag niet het antwoord zijn. Als deze broeder ergens goed in is, is het in huiswerk maken. Hij heeft zelfs een proefschrift over de evangelische beweging geschreven. De beste man weet waarover hij praat. Bovendien duren lezingen van ‘gergemmers’ over het algemeen meer dan drie kwartier. Hij zal dus ook echt wel nuttige en leerzame dingen over opwekkingsmuziek hebben gezegd. Huiswerk voor evangelisch Nederland?
Eén van zijn terechte kritiekpunten is bijvoorbeeld dat het in evangelische kerken erg veel draait om emotie en beleving. De opwekkingsliederen zijn daar uitermate geschikt voor. Ik heb regelmatig problemen en schuldgevoelens ‘weggedanst’ en ‘weggeklapt’ terwijl de opwekkingsmuziek door de speakers schalde. Zelfs de evangelische spreker Teun van der Leer is het met De Heer eens. De evangelische worshipcultuur vindt hij eenzijdig en hij pleit voor meer psalmen zingen in evangelische kerken.
In heel veel opwekkingsliederen gaat het over hoe blij we mogen zijn dat Jezus leeft. Hij heeft de zonde en de dood verslagen. YES! Daarom is de opwekkingsbundel een gigantische aanwinst voor christelijk Nederland. Maar het leven doet heel vaak pijn en is oneerlijk. De psalmen belichten álle aspecten van het leven en zijn veel meer in balans. “Wat als je niet geneest of wat als de hemel van koper lijkt? De Psalmen nemen dit allemaal mee en reiken het je aan als instrumenten voor je geloofsleven,” aldus Teun van der Leer.
Ik zie dat veel evangelische christenen het niet aandurven om kritiek van reformatorische dominees eerlijk ter harte te nemen. Schieten uit de evangelische heup is veel gemakkelijker. Het zwarte pak van dominee De Heer en de refocultuur zijn dan geschikte stokken om er heerlijk op los te slaan. Deze mensen zijn ertoe in staat om de eerstvolgende zondag zonder blikken of blozen ‘Sta eens even op als je Jezus liefhebt’ te zingen. Het wordt tijd voor een nieuw opwekkingslied. ‘Sta eens even op als je dominee De Heer liefhebt’. Ik vrees dat de meeste evangelische christenen op hun stoel blijven zitten…
Echt een goed stuk!
Neem elkaar serieus, geldt voor beide kanten en neem vooral de Heere en Zijn Woord serieus!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Hoewel het helaas niet mijn ervaring is dat lezingen van drie kwartier of langer van dominees in de GG perse veel zinnigs bevatten, slaat de column de spijker op zijn kop
Inderdaad, best een column die tot nadenken stemt.
Jouw regelmatige opmerkingen richting GG-dominees op dit forum stuit mij wel behoorlijk tegen de borst. En ja, je bent heel feitelijk, speel niet op de persoon etc. etc. Maar de onderstroom is er in postings als deze en ik vind dat bijzonder onplezierig.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Hoewel het helaas niet mijn ervaring is dat lezingen van drie kwartier of langer van dominees in de GG perse veel zinnigs bevatten, slaat de column de spijker op zijn kop
Inderdaad, best een column die tot nadenken stemt.
Jouw regelmatige opmerkingen richting GG-dominees op dit forum stuit mij wel behoorlijk tegen de borst. En ja, je bent heel feitelijk, speel niet op de persoon etc. etc. Maar de onderstroom is er in postings als deze en ik vind dat bijzonder onplezierig.
Niet op de persoon? Feitelijk? Dit gaat direct op personen (meervoud) en dan verder zonder feiten. Het is laster waartegen geen verweer mogelijk is (want er zijn geen feiten).

@DDD heeft de opvatting dat alles mag en kan zolang er geen regels zijn die het verbieden. Het is het filosofische idee van Montesquieu.
„Vrijheid is het recht om alles te doen wat de wet toestaat, en als een burger zou kunnen doen wat bij wet is verboden, dan zou hij niet langer vrij zijn, omdat zijn medeburgers hetzelfde zouden kunnen.”
Het idee is volledig seculier, impliceert volmaaktheid in wetten en regels, en staat haaks op de bijbel.

De enige toegevoegde waarde van @DDD is dat hij de verrotting in de zuil op dit forum representeert en zichtbaar maakt.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 13 mei 2019, 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Hoewel het helaas niet mijn ervaring is dat lezingen van drie kwartier of langer van dominees in de GG perse veel zinnigs bevatten, slaat de column de spijker op zijn kop
Inderdaad, best een column die tot nadenken stemt.
Jouw regelmatige opmerkingen richting GG-dominees op dit forum stuit mij wel behoorlijk tegen de borst. En ja, je bent heel feitelijk, speel niet op de persoon etc. etc. Maar de onderstroom is er in postings als deze en ik vind dat bijzonder onplezierig.
Ik heb ook even getwijfeld. Maar hoe had ik op een betere manier kunnen zeggen dat ik het met de column eens ben, op dit ondergeschikte punt na?
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:Hoewel het helaas niet mijn ervaring is dat lezingen van drie kwartier of langer van dominees in de GG perse veel zinnigs bevatten, slaat de column de spijker op zijn kop
Inderdaad, best een column die tot nadenken stemt.
Jouw regelmatige opmerkingen richting GG-dominees op dit forum stuit mij wel behoorlijk tegen de borst. En ja, je bent heel feitelijk, speel niet op de persoon etc. etc. Maar de onderstroom is er in postings als deze en ik vind dat bijzonder onplezierig.
Niet op de persoon? Feitelijk? Dit gaat direct op personen (meervoud) en dan verder zonder feiten. Het is laster waartegen geen verweer mogelijk is (want er zijn geen feiten).
Je kunt feiten krijgen per pb. De rest van je verhaal is zo idioot en absurd dat ik er niet op reageer.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Dat ds. De Heer weet waarover hij praat, heb ik een x-aantal postings geleden al medegedeeld. Maar goed, ik ben blij dat er nu meer zijn die dit bekennen. Overigens vind ik het een hele mooie column. Inderdaad dank voor het delen!
Voor zover ik weet, heeft dat nooit ter discussie gestaan. Los daarvan ging de discussie in dit draadje vooral over zijn mede-spreker.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Goed geslapen Wim? :oO
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Ik vind de column ook goed. Soms is het goed om beetje afstand te nemen, niet heel primair te reageren en nog eens te overdenken, wat kunnen we wel van elkaar leren. Wat wordt er nu gezegd?

Zo was ik gisteren ook nog wat aan het luisteren van Sela. Ik ken een aantal nummers die ik best heel mooi vind.
Maar er is dus meer, kwam ik achter.
En we hebben al gesproken over cultuur verschillen. Toch kun je jezelf de vraag stellen. Waar ligt de grens?
Is dit bv nog eerbiedig? Vanaf dit stukje: https://youtu.be/1XvN1yNupyU?t=338

(ik heb niet gelijk een antwoord, maar ik merk dat ik hier erg aan moet wennen)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GJdeBruijn »

Bezorgd schreef:Ik vind de column ook goed. Soms is het goed om beetje afstand te nemen, niet heel primair te reageren en nog eens te overdenken, wat kunnen we wel van elkaar leren. Wat wordt er nu gezegd?

Zo was ik gisteren ook nog wat aan het luisteren van Sela. Ik ken een aantal nummers die ik best heel mooi vind.
Maar er is dus meer, kwam ik achter.
En we hebben al gesproken over cultuur verschillen. Toch kun je jezelf de vraag stellen. Waar ligt de grens?
Is dit bv nog eerbiedig? Vanaf dit stukje: https://youtu.be/1XvN1yNupyU?t=338

(ik heb niet gelijk een antwoord, maar ik merk dat ik hier erg aan moet wennen)
Ik zie eigenlijk geen principieel verschil met zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=8kRU-NKnlyM
Beide vormen vind ik per persoonlijk erg ongepast. Het komt op mij over als effectbejag met opzwepende ritmes waarin men zich al spelende verliest in (onbeheerste -wat voorbeeld op orgel betreft) emoties. Kenmerkend voor de laatste decennia: muziek eenzijdig gericht op persoonlijk gevoelens waarbij de grenzen lijken te ontbreken. Het moet een kick geven. Hierin verschillen de wereld en de kerk vooral van instrument, niet van smaak en vorm.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

GJdeBruijn schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind de column ook goed. Soms is het goed om beetje afstand te nemen, niet heel primair te reageren en nog eens te overdenken, wat kunnen we wel van elkaar leren. Wat wordt er nu gezegd?

Zo was ik gisteren ook nog wat aan het luisteren van Sela. Ik ken een aantal nummers die ik best heel mooi vind.
Maar er is dus meer, kwam ik achter.
En we hebben al gesproken over cultuur verschillen. Toch kun je jezelf de vraag stellen. Waar ligt de grens?
Is dit bv nog eerbiedig? Vanaf dit stukje: https://youtu.be/1XvN1yNupyU?t=338

(ik heb niet gelijk een antwoord, maar ik merk dat ik hier erg aan moet wennen)
Ik zie eigenlijk geen principieel verschil met zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=8kRU-NKnlyM
Beide vormen vind ik per persoonlijk erg ongepast. Het komt op mij over als effectbejag met opzwepende ritmes waarin men zich al spelende verliest in (onbeheerste -wat voorbeeld op orgel betreft) emoties. Kenmerkend voor de laatste decennia: muziek eenzijdig gericht op persoonlijk gevoelens waarbij de grenzen lijken te ontbreken. Het moet een kick geven. Hierin verschillen de wereld en de kerk vooral van instrument, niet van smaak en vorm.
Dit is een heel interessante gedachtegang. Want hiermee zet je dus bijna alle orgelmuziek van bv Martin Mans en Peter Wildeman , (en velen in dezelfde genre) op gelijke hoogte als deze opzwepende gitaren van Sela?

Zo heb ik het nog nooit bekeken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Hendrikus »

*
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 13 mei 2019, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Hendrikus »

Bezorgd schreef:
GJdeBruijn schreef: Hierin verschillen de wereld en de kerk vooral van instrument, niet van smaak en vorm.
Dit is een heel interessante gedachtegang. Want hiermee zet je dus bijna alle orgelmuziek van bv Martin Mans en Peter Wildeman , (en velen in dezelfde genre) op gelijke hoogte als deze opzwepende gitaren van Sela?

Zo heb ik het nog nooit bekeken.
Lijkt me een heel terechte opmerking van GJdB. Uit je dak gaan op torgel is niet beter of slechter dan uit je dak gaan op de gitaar.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door BJD »

Bezorgd schreef:
GJdeBruijn schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind de column ook goed. Soms is het goed om beetje afstand te nemen, niet heel primair te reageren en nog eens te overdenken, wat kunnen we wel van elkaar leren. Wat wordt er nu gezegd?

Zo was ik gisteren ook nog wat aan het luisteren van Sela. Ik ken een aantal nummers die ik best heel mooi vind.
Maar er is dus meer, kwam ik achter.
En we hebben al gesproken over cultuur verschillen. Toch kun je jezelf de vraag stellen. Waar ligt de grens?
Is dit bv nog eerbiedig? Vanaf dit stukje: https://youtu.be/1XvN1yNupyU?t=338

(ik heb niet gelijk een antwoord, maar ik merk dat ik hier erg aan moet wennen)
Ik zie eigenlijk geen principieel verschil met zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=8kRU-NKnlyM
Beide vormen vind ik per persoonlijk erg ongepast. Het komt op mij over als effectbejag met opzwepende ritmes waarin men zich al spelende verliest in (onbeheerste -wat voorbeeld op orgel betreft) emoties. Kenmerkend voor de laatste decennia: muziek eenzijdig gericht op persoonlijk gevoelens waarbij de grenzen lijken te ontbreken. Het moet een kick geven. Hierin verschillen de wereld en de kerk vooral van instrument, niet van smaak en vorm.
Dit is een heel interessante gedachtegang. Want hiermee zet je dus bijna alle orgelmuziek van bv Martin Mans en Peter Wildeman , (en velen in dezelfde genre) op gelijke hoogte als deze opzwepende gitaren van Sela?

Zo heb ik het nog nooit bekeken.
Sterker nog, ik vind de refo orgelcultuur meer gericht op persoonlijke eer en glorie dan Sela. Ik denk dat Sela meer muziek maakt uit overtuiging. De vorm kan je niet van houden, dat is wat anders.
Plaats reactie