Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Herman »

Ik las van het gebruik dat een broeder van de Moderne Devotie een christelijk loflied schreef op een melodie van een scabreus liedje wat hij een dienster hoorde zingen. Vroeger was het blijkbaar meer de gewoonte om alledaagse zaken te kerstenen. Tegenwoordig mijden we het volstrekt onder de noemer werelds.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Erasmiaan »

Nasrani schreef:Je kan ook zeggen dat de muziekcultuur in ontwikkeling is. Dat hoeft niet direct te betekenen dat in de eredienst psalm 150 in de praktijk wordt gebracht. Maar wat meer ontspannen hier mee omgaan zou ook al goed zijn.
Ik zie deze opmerking nog staan. Zoals Jongere eerder in dit topic aangaf is er de afgelopen twee/drie decennia een steeds grotere invloed van de evangelische beweging gekomen in Nederland, die voor bijna geen kerk heeft halt gehouden. En dat is (ondanks de mooie naam) helaas geen positieve ontwikkeling, daar zullen we het op dit forum zo ongeveer allemaal wel mee eens zijn. Daarom zouden we met deze wetenschap in het hoofd wel dubbel waakzaam moeten zijn om deze invloeden niet nog meer ruimte te geven. En denk ik dat we juist ook op muzikaal gebied zo op moeten passen.

Laten we waken om hun vormen over te nemen want voor we het weten heeft ook de inhoud greep op ons (of onze kinderen).

En de vorm van de muziek is toch ook puur werelds vaak? Alle vormen van de seculiere (muziek)wereld worden gretig overgenomen. Het is alles show wat de klok slaat.

Dus nogmaals: ik pleit er niet voor om alle gezangen af te wijzen: ook in de opwekkingsbundel staan mooie, bekende gezangen. Laten we die gewoon blijven zingen. Maar dat kan toch ook door die opwekkingsbundel links te laten liggen (en alsnog heb ik persoonlijk liever de psalmen)? En laten we wegblijven van allerlei populair christelijke bands en zangers waarvan soms de inhoud van hun liederen dubieus is, soms de vorm wereldgelijkvormig en soms beide.

Dat zou in het verlengde van Leane Macleane en ds. De Heer ook mijn pleidooi zijn.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GJdeBruijn »

Ik vind dit een heel lastige discussie. Enerzijds omdat muziek als kunstvorm een cultuuruiting is en daarmee weergeeft wat een cultuur voelt te zijn en te willen zijn. Anderzijds is muziek een kustvorm die gebruikt wordt om persoonlijke gevoelens te vertolken waarbij door beinvloeding door de omringende cultuur vormen worden aanreikt om muziek een invulling te geven.
Cultuur en muziekvorm kun je dus niet zomaar op een hoop gooien als het gaat om de waardering van de muziekvorm.
Daarmee is het lastig om een principieel standpunt te formuleren tegen een bepaalde vorm van muziek (bijv een klassieke band met lead zanger, basgitaar, toetsen en drums) als dat in veel christelijke kringen als passend wordt gezien. Als je voor eigen omgeving de keuze van muziekvorm tot een Bijbels-principiële aangelegenheid maakt, dan moet dat een universeel principe zijn. Dan kun je niet voor de kerk in Afrika wel toestaan dat er een modern combo wordt gebruikt maar dan in eigen gelederen dat principieel niet kan. Dan zul je eerder vanuit culturele argumenten moeten werken. We hebben een eigen traditie en cultuur. Die is waardevol en is het waard om in stand te houden. Een goede traditie verbindt de generaties en is als het ware een conserveermiddel van goede zaken die geërfd zijn uit het verleden.
Onze reformatorische gezindte heeft een rijke schat aan Psalmen en muzikale verwerking van die psalmen opgebouwd die eeuwen hebben overleefd. Wel is het zo dat elke tijd haar eigen stijl en mode heeft wat ook doorwerkt in de tradities. Culturen beïnvloeden elkaar altijd, of we het willen of niet, wij zijn daar allemaal lijdend voorwerp in. Er is dus per definitie beweging in de eigen muzikale cultuur, ook in de reformatorische.
De vraag is echter of we ons bewust zijn van onze tijd. Door de moderne communicatiemiddelen zijn grenzen weggevallen en komt de invloed van wereldwijde culturen in onze invloedssfeer. Voor christenen is dat concreet het kennisnemen van elkaars christenculturen. Het is dan ook volstrekt logisch dat we als christenen wereldwijd elkaar beïnvloeden. Wie van muziek houdt zal met nieuwsgierigheid kennis nemen van de andere en zijn wijze van muziek maken, zingen, dichten etc. Net zoals Bach in zijn tijd in Italië de Italiaanse stijl leerde en deze in Duitsland aan de man bracht en zo de cultuur op muziekgebied beïnvloedde, zie je dat nu ook door de intercontinentale contacten van christenen wereldwijd.
Mijns inziens zullen we dit onder ogen moeten zien en daarbij met inhoudelijk argumenten elkaars opvattingen mogen doordenken.
Niet door eigen traditie als een soort superieure cultuur boven de ander te plaatsen (kolonialisme) maar door benadrukken van de waarde van eigen traditie echter dan wel zonder die van de ander daarmee te diskwalificeren als er geen Bijbelse bezwaren zijn aan te voeren.
Dat betekent dan ook het onthouden van allerlei 'verboden' en 'restricties' van cultuurelementen die een cultuur in een wettisch kader trekken om zo andere culturen wensen buiten te houden. Dat betekent wel een pré voor de eigenheid van de eigen (sub) sultuur mogen uitspreken en naleven met een beroep op de waarde van eigen traditie zonder negatief waardeoordeel van de andere traditie die 'vreemd' en 'niet-eigen' voelt en ook is.
Zomaar even wat gedachten over dit lastige onderwerp.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door refo »

Dat is zo'n beetje wat ds Vreugdenhil ook al schreef.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Delftenaar »

Veel mensen verwarren in dit soort discussies principe met de eigen voorkeur, terwijl dat twee verschillende dingen zijn.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:De beide sprekers hadden er buitengewoon veel verstandiger aan gedaan als zij hadden gezegd dat de bundel Opwekking niet zo'n geschikte bundel is om te gebruiken als selectie van liederen. Er zijn veel betere selecties. En in de goede selecties ontbreken ook een aantal goede opwekkingsliederen niet.

Dat stond echter niet in de krant. Dus is dat ook niet gezegd.
(...)
Je moet echt oppassen met die laatste zin. Als je enige ervaring hebt met verslaggevers, kun je dat weten.
Ik begrijp ook wel dat wij het met tekst moeten doen. Maar toch...
Ik heb al heel wat journalisten te woord gestaan, en ik ben erg tevreden over hun pogingen om de feiten goed weer te geven. Dit is verder een gevoelig onderwerp, dus dit verslag zal ongetwijfeld goed zijn, anders hadden we dat wel gehoord inmiddels.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Geytenbeekje »

Zijn we er nu over uit ?
Wel interessant om er over te discussiëren
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:De beide sprekers hadden er buitengewoon veel verstandiger aan gedaan als zij hadden gezegd dat de bundel Opwekking niet zo'n geschikte bundel is om te gebruiken als selectie van liederen. Er zijn veel betere selecties. En in de goede selecties ontbreken ook een aantal goede opwekkingsliederen niet.

Dat stond echter niet in de krant. Dus is dat ook niet gezegd.
(...)
Je moet echt oppassen met die laatste zin. Als je enige ervaring hebt met verslaggevers, kun je dat weten.
Ik begrijp ook wel dat wij het met tekst moeten doen. Maar toch...
Ik heb al heel wat journalisten te woord gestaan, en ik ben erg tevreden over hun pogingen om de feiten goed weer te geven. Dit is verder een gevoelig onderwerp, dus dit verslag zal ongetwijfeld goed zijn, anders hadden we dat wel gehoord inmiddels.
Nou dan zijn ze niet eerlijk tegen je geweest. ;) Onze ervaring is namelijk een geheel andere. Er zelfs een keer ee verslag gemaakt zonder dat er een journalist bij was. En de hele weergave in de krant een totaal andere was dan de werkelijkheid. :modo
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:De beide sprekers hadden er buitengewoon veel verstandiger aan gedaan als zij hadden gezegd dat de bundel Opwekking niet zo'n geschikte bundel is om te gebruiken als selectie van liederen. Er zijn veel betere selecties. En in de goede selecties ontbreken ook een aantal goede opwekkingsliederen niet.

Dat stond echter niet in de krant. Dus is dat ook niet gezegd.
(...)
Je moet echt oppassen met die laatste zin. Als je enige ervaring hebt met verslaggevers, kun je dat weten.
Ik begrijp ook wel dat wij het met tekst moeten doen. Maar toch...
Ik heb al heel wat journalisten te woord gestaan, en ik ben erg tevreden over hun pogingen om de feiten goed weer te geven. Dit is verder een gevoelig onderwerp, dus dit verslag zal ongetwijfeld goed zijn, anders hadden we dat wel gehoord inmiddels.
Nou dan zijn ze niet eerlijk tegen je geweest. ;) Onze ervaring is namelijk een geheel andere. Er zelfs een keer ee verslag gemaakt zonder dat er een journalist bij was. En de hele weergave in de krant een totaal andere was dan de werkelijkheid. :modo
Zeker wel. Ik lees het altijd na, uiteraard. Het is heus niet zo dat ik elke week in de krant sta.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wim Anker »

De ligging van @DDD kennende zal het wel kloppen dat de meeste journalisten welwillend pogen zijn visie correct weer te geven. Dat geld helaas niet voor degenen die het main stream gedachtengoed in NL niet omarmen.
En het ligt aan het onderwerp uiteraard.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door eilander »

Het gaat mij nu even niet om welk gedachtengoed dan ook. Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat je, omdat @DDD alleen positieve ervaringen heeft met journalisten, kunt stellen dat 'wat niet in de krant staat, ook niet gezegd is.'
Dat is een conclusie die heel erg kort door de bocht is.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Even voor alle duidelijkheid: niemand beweert dat ik dat zou hebben gezegd, maar gezien de misverstanden die zomaar kunnen rijzen: ik heb alleen beweerd dat het artikel naar mijn verwachting een adequaat verslag biedt van de nieuwswaardige opmerkingen en dat het RD zich zeer bewust is van de gevoeligheid van kerkredactie en daar ook niet zomaar iedereen op afstuurt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Wat betreft je laatste zin: het zal vast iemand geweest zijn die qua ligging dichter bij ds. De Heer zit dan bij de tegenovergestelde partijen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Zeeuw »

24 pagina`s met schrijfsels. En, zijn we al dichter bij elkaar gekomen? Heeft al dit gediscussieer ons iets gebracht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:24 pagina`s met schrijfsels. En, zijn we al dichter bij elkaar gekomen? Heeft al dit gediscussieer ons iets gebracht?
Terechte vragen. De visies van diverse posters is weergegeven. Soms een verhelderende visie. Maar of mensen dichter bij elkaar gebracht zijn weet ik niet goed. Het is voor mij meer een ter kennis nemen. En verder hoef ik er ook niet zoveel mee te kunnen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie