Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Wim Anker schreef:Ik zou tocch wel raar kijken als een papoea met peniskoker en pauk de dienst zou bezoeken. Met je importeren van muziekstijlen.....
Volgens mij wil hij alleen de muziekstijl importeren Afbeelding

Al zal het dan wel een dienst worden die weinig mensen meer zullen vergeten! Afbeelding
Online
DDD
Berichten: 28730
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Mara schreef:We vergeten nog 1 belangrijk punt in de discussie, nl. de ouderen waarvan de gedachten gaan schemeren.
Ik kom vaak in verpleeghuizen en daar wordt gezongen.
En welke liederen worden er dan gezongen?
In de seculiere tehuizen kinderliedjes of volkse meedeinliedjes - noem ik dat maar even - uit de 40er, 50er en 60er jaren.
Vrijwel alles wat ze na die tijd hebben geleerd, is verdwenen.
Bij de ouderen in het christelijk of reformatorisch verpleeghuis, hoor je de Psalmen en Gezangen uit de Hervormde bundel.
En zelfs die kunnen gevoelig liggen.
Er kwam een nieuwe bewoonster in de groep en die gaf op "ik zie een poort wijd open staan". Waarop een meneer heel boos werd en zei: "dat lied niet, er staat geen poort wijd open."en vervolgens werd het niet gezongen om onrust te voorkomen.
Het meest veilig en vertrouwd zijn en blijven de Psalmen. En dat zal echt nog wel enkele generaties duren.

Ik krijg als zestiger de nieuwe berijming van de Psalmen niet in mijn hoofd.
Sommige Weerklankliederen wel, omdat er gezangen bij zijn die ik op de lagere school heb geleerd.

Wij hebben vaak een gastpredikant. Ook predikanten uit behoudende gemeentes waarin nog de oude berijming gebruikt wordt en dus geen Weerklank is.
Maar hij geeft als slotlied wel een W.K. lied op. Niet iedere predikant doet dit. En ook zie ik dan dat ze het goed mee kunnen zingen.
Maar het is nooit een opwekkingslied dan!
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Er zijn heel veel ouderen die niet blij zijn als in een reformatorisch verpleeghuis nooit uit Johannes de Heer wordt gezongen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Erasmiaan »

Nasrani schreef:
Erasmiaan schreef:Ik kan het niet oneens zijn met ds. Vreugdenhil in dit stuk, alleen het gaat niet over de kern van de discussie die is gevoerd.

Verder ben ik het oneens met Panny dat het allemaal zo star is geworden. Ik bezoek nu al enkele jaren het eindejaarsconcert in De Doelen en daar begeleidt een heus orkest de muziek (onder leiding van ds. Huijser en ds. Karens). Daar wordt psalm 150 in praktijk gebracht.

(……..)
Ten slotte lijkt het me niet kies om nu de liederen of performance van Sela te bespreken, gelet op het overlijden van de zangeres. Dus ik kan jouw verkapte oproep daartoe niet waarderen.
Het bijzondere is wel dat op dat eindejaarsconcert er een heel breed programma wordt gezongen.
Onderstaande liederen springen er voor mij dan wel uit:
Glorie aan God
Glorie aan het Lam
Jezus wat een heerlijke naam
Thy Word
10.000 redenen
Ik zal er zijn
God is goed
Onze Vader
Majesty/Majesteit

Hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook bij Mannenzang Katwijk.
Bij beide zie je een mix van opwekking/nieuwe gezangen en de psalmen/Johannes de Heer.
Persoonlijk vindt ik een mix zoals bovenstaande het mooist.
Ja het klopt dat ik niet alle liederen kan waarderen die gezongen worden.
Dat sommigen niks hebben met een band, ritme, etc. Dan luister je dat maar niet.
Nou ik denk dat we onszelf af moeten vragen of we met wereldgelijkvormigheid en oneerbiedigheid mee moeten gaan. En dat antwoord zou toch "nee" moeten zijn. Dus dit is geen vrije keuze, ook van de muziekkeuze zal eenmaal verantwoording moeten worden afgelegd. En dan gelden geen argumenten als "in Papua zingen ze ook met ritme".
Als ik leerlingen van het Calvijn College hier terplaatse tegenkom dan gebeurt het zeker 6 van de 10 keer dat ze met de meest vreselijke muziek via speakertjes over straat lopen. Iedereen kan er van meegenieten....
Ja, je vraagt je wel eens af als je al die kinderen met die dopjes in naar reformatorische scholen ziet fietsen of er nog wel een gevonden zou worden die psalmen of preken luistert. Maar het is niet goed om pessimistisch te zijn. God zal door gaan.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Zita »

Erasmiaan schreef:
Als ik leerlingen van het Calvijn College hier terplaatse tegenkom dan gebeurt het zeker 6 van de 10 keer dat ze met de meest vreselijke muziek via speakertjes over straat lopen. Iedereen kan er van meegenieten....
Ja, je vraagt je wel eens af als je al die kinderen met die dopjes in naar reformatorische scholen ziet fietsen of er nog wel een gevonden zou worden die psalmen of preken luistert. Maar het is niet goed om pessimistisch te zijn. God zal door gaan.
Mijn mentorklas bestaat niet uit allemaal braverds. Op de feestelijke laatste lesdag gingen we een dagje weg. Mijn zeventienjarige boeven zongen op de achterste rij van de bus tweestemmig uit volle borst 'Lichtstad met uw paarlen poorten.' Gisteren wenste ik ze op de klassenapp succes met de examens. Toen werd door een leerling psalm 127 doorgestuurd. Op de gang hoorde ik er onlangs eentje voor zich uit zingen: 'Daar ruist langs de wolken'. Maar als ik de kuddes leerlingen op weg naar school tegenkom, dreunt de popmuziek je meestal wel tegemoet. Boxjes zijn leuker dan oortjes.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

DDD schreef:
Mara schreef:We vergeten nog 1 belangrijk punt in de discussie, nl. de ouderen waarvan de gedachten gaan schemeren.
Ik kom vaak in verpleeghuizen en daar wordt gezongen.
En welke liederen worden er dan gezongen?
In de seculiere tehuizen kinderliedjes of volkse meedeinliedjes - noem ik dat maar even - uit de 40er, 50er en 60er jaren.
Vrijwel alles wat ze na die tijd hebben geleerd, is verdwenen.
Bij de ouderen in het christelijk of reformatorisch verpleeghuis, hoor je de Psalmen en Gezangen uit de Hervormde bundel.
En zelfs die kunnen gevoelig liggen.
Er kwam een nieuwe bewoonster in de groep en die gaf op "ik zie een poort wijd open staan". Waarop een meneer heel boos werd en zei: "dat lied niet, er staat geen poort wijd open."en vervolgens werd het niet gezongen om onrust te voorkomen.
Het meest veilig en vertrouwd zijn en blijven de Psalmen. En dat zal echt nog wel enkele generaties duren.

Ik krijg als zestiger de nieuwe berijming van de Psalmen niet in mijn hoofd.
Sommige Weerklankliederen wel, omdat er gezangen bij zijn die ik op de lagere school heb geleerd.

Wij hebben vaak een gastpredikant. Ook predikanten uit behoudende gemeentes waarin nog de oude berijming gebruikt wordt en dus geen Weerklank is.
Maar hij geeft als slotlied wel een W.K. lied op. Niet iedere predikant doet dit. En ook zie ik dan dat ze het goed mee kunnen zingen.
Maar het is nooit een opwekkingslied dan!
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Er zijn heel veel ouderen die niet blij zijn als in een reformatorisch verpleeghuis nooit uit Johannes de Heer wordt gezongen.
Ik sluit me bij @DDD aan.
In de afgelopen 30 jaar in 2 verpleeghuizen gewerkt.
En ja, de psalmen kennen ze, maar veel meer hoor ik mooie herinneringen over het 's avonds zingen bij het orgel uit Joh. De Heer.
Liederen als "ieder uur, ied' re stap brengt ons nader"
"meester hoe kunt gij zo slapen"
Veel gezongen!

Zelfs eens naast een dame met gebroken heup gezeten die dementeren was . Zolang we maar uit Joh. De Heer zongen zong ze mee. Stopte ik, zei ze... Oh zuster, ik heb zo'n pijn!!
Dus begon ik maar weer met een ander lied , en zong ze weer mee Afbeelding
(wachtend op de ambulance)

Dankbaar dat ik ben opgevoed met deze liederen!
Online
DDD
Berichten: 28730
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Voor het overige concludeer ik dat kennelijk niemand de behoefte voelt om de stelling van de spreker over de gemeente waarin God hem een plaats gaf, te verdedigen. Dat is maar gelukkig ook.

De beide sprekers hadden er buitengewoon veel verstandiger aan gedaan als zij hadden gezegd dat de bundel Opwekking niet zo'n geschikte bundel is om te gebruiken als selectie van liederen. Er zijn veel betere selecties. En in de goede selecties ontbreken ook een aantal goede opwekkingsliederen niet.

Dat stond echter niet in de krant. Dus is dat ook niet gezegd.

Ik kan dat echt niet genuanceerd vinden. Ik vind het integendeel kortzichtig. Heel jammer dat bevindelijk gereformeerden zo in het nieuws moeten komen, enerzijds. Anderzijds is het wel fijn dat ds. De Heer van zich laat horen. Er zijn binnenkort weer verkiezingen voor allerlei functies in de GG en dan is het fijn dat iedereen weet waar hij voor stemt.

Overigens heeft nog niemand één tekst van Sela genoemd die ongereformeerd zou zijn. Maar misschien hoort dat nu in het andere draadje.
Wat een rotopmerking over ds. De Heer! Ik lees het nu pas anders had ik het al eerder gepost.
Ik vind het geen rotopmerking. Ik vind iemand die zulke dingen zegt, niet geschikt om in deze dingen leiding te geven. En dat is niet onaardig bedoeld.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Voor het overige concludeer ik dat kennelijk niemand de behoefte voelt om de stelling van de spreker over de gemeente waarin God hem een plaats gaf, te verdedigen. Dat is maar gelukkig ook.

De beide sprekers hadden er buitengewoon veel verstandiger aan gedaan als zij hadden gezegd dat de bundel Opwekking niet zo'n geschikte bundel is om te gebruiken als selectie van liederen. Er zijn veel betere selecties. En in de goede selecties ontbreken ook een aantal goede opwekkingsliederen niet.

Dat stond echter niet in de krant. Dus is dat ook niet gezegd.

Ik kan dat echt niet genuanceerd vinden. Ik vind het integendeel kortzichtig. Heel jammer dat bevindelijk gereformeerden zo in het nieuws moeten komen, enerzijds. Anderzijds is het wel fijn dat ds. De Heer van zich laat horen. Er zijn binnenkort weer verkiezingen voor allerlei functies in de GG en dan is het fijn dat iedereen weet waar hij voor stemt.

Overigens heeft nog niemand één tekst van Sela genoemd die ongereformeerd zou zijn. Maar misschien hoort dat nu in het andere draadje.
Wat een rotopmerking over ds. De Heer! Ik lees het nu pas anders had ik het al eerder gepost.
Ik vind het geen rotopmerking. Ik vind iemand die zulke dingen zegt, niet geschikt om in deze dingen leiding te geven. En dat is niet onaardig bedoeld.
Cjip heeft het stuk gepost op fb
Je merkt wel dat het binnen kerkelijk Nederland niet echt positief gewaardeerd wordt.
Zinnen als, "we weten veel over elkaar te zeggen, maar kennen elkaar nauwelijks"
"En het niet netjes vinden zo kort na het overlijden van Kinga" raken mij en onderschrijf ik.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Jammer dat je niet inhoudelijk reageert Erasmiaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Herman »

De avond en het thema stonden al maanden vast, dus een relatie leggen met de actualiteit rust op een verkeerd en suggestieve zienswijze.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Herman schreef:De avond en het thema stonden al maanden vast, dus een relatie leggen met de actualiteit rust op een verkeerd en suggestieve zienswijze.
Niet met je eens.
Hij had die avond Sela kunnen laten rusten en het overlijden kunnen benoemen om wat dat betreft nu terughoudend te zijn. Al is het enkel maar uit respect.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Nasrani »

Erasmiaan schreef:
Nasrani schreef:
Erasmiaan schreef:Ik kan het niet oneens zijn met ds. Vreugdenhil in dit stuk, alleen het gaat niet over de kern van de discussie die is gevoerd.

Verder ben ik het oneens met Panny dat het allemaal zo star is geworden. Ik bezoek nu al enkele jaren het eindejaarsconcert in De Doelen en daar begeleidt een heus orkest de muziek (onder leiding van ds. Huijser en ds. Karens). Daar wordt psalm 150 in praktijk gebracht.

(……..)
Ten slotte lijkt het me niet kies om nu de liederen of performance van Sela te bespreken, gelet op het overlijden van de zangeres. Dus ik kan jouw verkapte oproep daartoe niet waarderen.
Het bijzondere is wel dat op dat eindejaarsconcert er een heel breed programma wordt gezongen.
Onderstaande liederen springen er voor mij dan wel uit:
Glorie aan God
Glorie aan het Lam
Jezus wat een heerlijke naam
Thy Word
10.000 redenen
Ik zal er zijn
God is goed
Onze Vader
Majesty/Majesteit

Hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook bij Mannenzang Katwijk.
Bij beide zie je een mix van opwekking/nieuwe gezangen en de psalmen/Johannes de Heer.
Persoonlijk vindt ik een mix zoals bovenstaande het mooist.
Ja het klopt dat ik niet alle liederen kan waarderen die gezongen worden.
Dat sommigen niks hebben met een band, ritme, etc. Dan luister je dat maar niet.
Nou ik denk dat we onszelf af moeten vragen of we met wereldgelijkvormigheid en oneerbiedigheid mee moeten gaan. En dat antwoord zou toch "nee" moeten zijn. Dus dit is geen vrije keuze, ook van de muziekkeuze zal eenmaal verantwoording moeten worden afgelegd. En dan gelden geen argumenten als "in Papua zingen ze ook met ritme".
Als ik leerlingen van het Calvijn College hier terplaatse tegenkom dan gebeurt het zeker 6 van de 10 keer dat ze met de meest vreselijke muziek via speakertjes over straat lopen. Iedereen kan er van meegenieten....
Ja, je vraagt je wel eens af als je al die kinderen met die dopjes in naar reformatorische scholen ziet fietsen of er nog wel een gevonden zou worden die psalmen of preken luistert. Maar het is niet goed om pessimistisch te zijn. God zal door gaan.
Je kan ook zeggen dat de muziekcultuur in ontwikkeling is. Dat hoeft niet direct te betekenen dat in de eredienst psalm 150 in de praktijk wordt gebracht. Maar wat meer ontspannen hier mee omgaan zou ook al goed zijn.

Met dat voorbeeld wilde ik aangeven dat ik hoop dat mijn kinderen die keuze niet maken.
Met je laatste zin ben ik het van harte eens. En dan komen wij soms nog voor verassingen te staan...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5401
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Voor het overige concludeer ik dat kennelijk niemand de behoefte voelt om de stelling van de spreker over de gemeente waarin God hem een plaats gaf, te verdedigen. Dat is maar gelukkig ook.

De beide sprekers hadden er buitengewoon veel verstandiger aan gedaan als zij hadden gezegd dat de bundel Opwekking niet zo'n geschikte bundel is om te gebruiken als selectie van liederen. Er zijn veel betere selecties. En in de goede selecties ontbreken ook een aantal goede opwekkingsliederen niet.

Dat stond echter niet in de krant. Dus is dat ook niet gezegd.

Ik kan dat echt niet genuanceerd vinden. Ik vind het integendeel kortzichtig. Heel jammer dat bevindelijk gereformeerden zo in het nieuws moeten komen, enerzijds. Anderzijds is het wel fijn dat ds. De Heer van zich laat horen. Er zijn binnenkort weer verkiezingen voor allerlei functies in de GG en dan is het fijn dat iedereen weet waar hij voor stemt.

Overigens heeft nog niemand één tekst van Sela genoemd die ongereformeerd zou zijn. Maar misschien hoort dat nu in het andere draadje.
Wat een rotopmerking over ds. De Heer! Ik lees het nu pas anders had ik het al eerder gepost.
Ik vind het geen rotopmerking. Ik vind iemand die zulke dingen zegt, niet geschikt om in deze dingen leiding te geven. En dat is niet onaardig bedoeld.
Prima. Ik weet je standpunt nu.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door eilander »

DDD schreef:De beide sprekers hadden er buitengewoon veel verstandiger aan gedaan als zij hadden gezegd dat de bundel Opwekking niet zo'n geschikte bundel is om te gebruiken als selectie van liederen. Er zijn veel betere selecties. En in de goede selecties ontbreken ook een aantal goede opwekkingsliederen niet.

Dat stond echter niet in de krant. Dus is dat ook niet gezegd.
(...)
Je moet echt oppassen met die laatste zin. Als je enige ervaring hebt met verslaggevers, kun je dat weten.
Ik begrijp ook wel dat wij het met tekst moeten doen. Maar toch...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:Nou niet dus.
Dan kan ik dus niet begrijpen dat je het wel eens bent met het geciteerde gedeelte.
Of houdt de acceptatie op bij de landsgrens?
Ja natuurlijk. Dit zegt toch niets over de muziekcultuur in Nederland? Wij gaan toch ook geen orgel invoeren in Papua? Dan gaan wij toch geen muziekstijlen uit andere landen importeren?

En we gaan natuurlijk al helemaal geen wereldse muziekstijlen binnenhalen.

Ik waardeer vaak je bijdragen Erasmiaan. Ondanks dat ik het er regelmatig mee oneens ben. Maar ze zijn beargumenteerd.
Dat mis ik bij deze reacties echt.
Laat je niet meeslepen door onderbuik argumenten.


Want zeg je dan ook dat een orgel in Papua verkeerd is?
Dat moeten wij daar ook niet doordrammen, nee.

Ik vind het fijn dat je waardering hebt voor mijn bijdragen en dat ook benoemt. Omdat ik het regelmatig niet met je eens ben, heb ik er echt respect voor dat je dat zegt.

Ik heb in één van mijn eerste reacties vrij uitgebreid mijn standpunt gegeven. Het argument dat in andere culturen andere muziekstijlen zijn, vind ik niet toereikend om daarmee ook zangstijlen van allerlei 'christelijke' bands en zangers te accepteren. Ik denk dat we alles langs de maatlat van Gods Woord moeten leggen. En dan vind ik veel muziek die de naam christelijk heeft, wereldgelijkvormig, in performance, ritme, muziekinstrumenten en/of melodie. En dan moeten we die afwijzen.

Verder heb ik geloof ik alles gezegd wat ik wilde zeggen en zou ik verder maar in herhaling vallen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3051
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:De avond en het thema stonden al maanden vast, dus een relatie leggen met de actualiteit rust op een verkeerd en suggestieve zienswijze.

Ik heb het ook gelezen. En eerlijk gezegd is de reactie van Arjan Baan inderdaad niet fraai m.i.. Arjan Baan weet heel goed dat zo'n avond veel eerder gepland is. Ni wordt het een extra steek kunnen geven naar ds De Heer en zijn bezwaren tegen lisderen die ook in de hart cry hoek gezongen worden.
Volgens mij heeft ds de Heer niets lelijks gezegd. Wel zijn bezwaren tegen bepaalde theologische inslag of invloeden. Niets mis mee.
En daar kan j e het mee eens of oneens zijn. Punt.
Uiteraard gaat cip geen positieve positief reactie plaatsen met kritiek op muziek en liederen die zo gangbaar zijn nu.

En wees eerlijk. Als ik gisteren zo'n lied tegenkom van c.v. wordt ik ook niet enthousiast. Los van het feit dat ds de Heer dat heeft gezegd.
Soms denk ik aan die tijd.
Dat ik klein was en leefde als een kind.
Een onbevangen tijd, waaraan ik prachtige herinneringen vindt.

Soms denk ik aan die tijd.
Dat ik uit school kwam en een warm huis bij ons vindt.
Hoe ik vond een luisterend oor en vertelde over school en hoe het ging.

Nu ik groot geworden bebn.
Besef ik echt dat het niet vanzelfsprekend is.
Een veilige en onbevangen jeugd.
Dan denk ik dankbaar terug aan die prachtige momenten die ik soms ook mis.
Van mijn kostbare en onbevangen jeugd.

Soms denk ik aan die tijd
Dat ik speelde met lego en op straat. Met een zelfgemaakt geweer, waande ik mij op de plek van een soldaat.
O soms denk ik aan die tijd,
Dat ik zendeling in China wilde zijn.
Ja mijn dromen waren groot. Mijn kennis van de wereld was maar klein.

En toch vraag ik mij af.
Nu ik die zorgeloosheid en eenvoud soms mis, of ik niet iets moois bent kwijtgeraakt.

Dan denk ik aan mijn Heer.
Die zegt dat ik gewoon moet worden als een kind.
In de wetenschap dat God over mij waakt.

O soms denk ik aan die tijd die gaat komen als Jezus terug zal zijn.
Dan kijk ik daar naar uit, naar een wereld zonder zorg, verdriet of pijn.
En dan stel ik mij zo voor, dat het ongeveer moet voelen als mijn kindertijd.

In vertrouwen levend vanuit mijn Vadershand. Dat maakt mij zo blij. Dat ik Hem nu graag wil dienen, puur uit dankbaarheid.
Op de plaats waar Hij mij heeft gesteld.
Eerder vandaag plaatste ik een reactie dat het met veel liederen draait om eigen emoties etc.
Het heeft de naam God te prijzen. Maar de sfeer alles erom heen draait om het eigen gevoel.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 00#p843882
Ik ben misschien wat nuchter ingesteld soms. Maar de sfeer die eromheen gecreëerd wordt is niet te vergelijken met die afrikaan die vol eerbied tot zijn God zingt.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 10 mei 2019, 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie