Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Valcke schreef:
Wandelende schreef:
Valcke schreef:Het gaat over opwekkingsmuziek en over opwekkingsliederen. Er staat niet dat opwekkingsliederen (wat dat dan ook precies is) "allemaal fout" zijn, niets uitgezonderd. Terwijl dat wel jouw conclusie is. Je scherpt dus aanzienlijk aan wat er staat.
(...)
In het artikel staat een oproep om te vertrekken uit een gemeente waar opwekkingsmuziek wordt gezongen. Daarbij wordt niet aangegeven dat er ook goede liederen zijn òf dat het niet alle liederen betreft. Zodoende is de reactie van @DDD zeker niet "aanzienlijker scherper" dan wat er staat.
Daarover verschillen wij dan mening.
Dat mag. Maar de formulering vanuit het artikel laat geen ruimte over voor ook maar één enkel goed Opwekkingslied. Tevens staat er niet benoemd dat het alleen de eredienst betreft, maar de gemeente (dat kan dus geïnterpreteerd worden als; alle gemeente-activiteiten). Of het zó bedoeld is, is een ander punt.
Als aan deze oproep binnen de gereformeerde gezindte letterlijk gehoor wordt gegeven, dan zijn er de komende tijd heel veel verschuivingen te verwachten.
(~)
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Ik verwacht niet dat er veel kerkenraden en verstandige gemeenteleden zijn die zich van zulke stellingen iets in meningsvormende zin aantrekken.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Geytenbeekje »

Maar kennen jullie ook mensen die naar een andere kerken zijn gegaan nadat men opwekking in de kerk ging gebruiken.
Ik weet wel van wat mensen die weg zijn gegaan.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Geytenbeekje schreef:Maar kennen jullie ook mensen die naar een andere kerken zijn gegaan nadat men opwekking in de kerk ging gebruiken.
Ik weet wel van wat mensen die weg zijn gegaan.
Ik niet. In de erediensten gebruiken wij geen gezangen en daar ben ik blij mee. In diverse andere gemeente-activiteiten gebruiken wij wel diverse gezangen, liederen en bundels. Bij dit repertoire behoren ook Opwekkingsliederen, diverse staan namelijk gewoon opgenomen in een behoudend reformatorische liedbundel. Ik weet niet van mensen die daarom de kerk hebben verlaten. ;)
Laatst gewijzigd door Wandelende op 09 mei 2019, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Geytenbeekje »

Wandelende schreef:
Geytenbeekje schreef:Maar kennen jullie ook mensen die naar een andere kerken zijn gegaan nadat men opwekking in de kerk ging gebruiken.
Ik weet wel van wat mensen die weg zijn gegaan.
Ik niet. In de erediensten gebruiken wij geen gezangen en daar ben ik blij mee. In diverse andere gemeente-activiteiten gebruiken wij wel diverse gezangen, liederen en bundels. Bij dit repertoire behoren ook Opwekkingsliederen, diverse staan namelijk gewoon opgenomen in een behoudend reformatorische liedbundel. Ik weet niet van mensen die daarom de kerk hebben verlaten. Gelukkig maar. ;)
In die kerk zongen ze het ook in de ere diensten.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Ik heb het ook nooit gemerkt. Maar in de meeste GG is het zingen van gezangen vrij optioneel en kun je dat dus ook ontlopen door niet naar zangavonden of verenigingen te gaan.

Het zou alleen een probleem zijn als voor of na een kerkdienst een Opwekkingslied gezongen wordt, en er zijn niet veel gemeenten waar dat gebeurt, en dat zijn de meer gematigde gemeenten, dus dan leidt dat ook niet tot bezwaren.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Geytenbeekje schreef:In die kerk zongen ze het ook in de ere diensten.
Wat bedoel je?
(~)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Valcke »

Nog eventjes over het artikel en ds. De Heer. Wanneer een antwoord tot slechts één regel in een artikel gecondenseerd is, dan gaan sowieso nuances verloren. Neem het volgende stukje, ook van Ds. De Heer. Ook daarin zegt hij niet dat alle liederen fout zijn, wel zegt hij in het algemeen dat we tegen deze liederen een groot bezwaar moeten hebben. Nuance en een algemene conclusie kan prima samen gaan.
Ds de Heer (in een reactie in Puntuit) schreef:Zo komen we ook bij een groot bezwaar tegen opwekkingsliederen. [algemeen]
Ik heb hier thuis een onderzoek liggen van iemand die veel studie maakte van de opwekkingsliederen.
Hij komt tot de conclusie dat deze liederen de Bijbel vaak eenzijdig aanhalen. [nuance dus].
Ook zijn er weinig liederen met een schuldbelijdenis. [idem]
Veel opwekkingsliederen roepen sfeer en emotie op. [idem]
Een evangelisch predikant zei zelfs dat wie alleen opwekkingsliederen zingt een ander geloofsleven heeft dan wie heel zijn leven psalmen zingt. [idem]
Neem dit ter harte. Ik schrijf het echt voor je bestwil: Leg de opwekkingsliederen maar aan de kant. [algemeen]
Ze helpen je niet. [algemeen]
Richt je op de psalmen, een geschenk dat rechtstreeks bij de Heere vandaan komt.
::bye
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Valcke schreef:Nog eventjes over het artikel en ds. De Heer. Wanneer een antwoord tot slechts één regel in een artikel gecondenseerd is, dan gaan sowieso nuances verloren.
Inderdaad, dan heb je het dus over verwoording en bedoeling. Overigens kan je in één zin ook heel genuanceerde dingen zeggen. Verder heb ik het nauwelijks over ds. De Heer gehad. Nadat ik het artikel had gelezen, kon ik er ook grotendeels mee instemmen. Net als het onderstaande stukje uit PuntUit.
Neem het volgende stukje, ook van Ds. De Heer. Ook daarin zegt hij niet dat alle liederen fout is, wel zegt hij in het algemeen dat we tegen deze liederen een groot bezwaar moeten hebben. Nuance en een algemene conclusie kan prima samen gaan.
Ds de Heer (in een reactie in Puntuit) schreef:Zo komen we ook bij een groot bezwaar tegen opwekkingsliederen. [algemeen]
Ik heb hier thuis een onderzoek liggen van iemand die veel studie maakte van de opwekkingsliederen.
Hij komt tot de conclusie dat deze liederen de Bijbel vaak eenzijdig aanhalen. [nuance dus].
Ook zijn er weinig liederen met een schuldbelijdenis. [idem]
Veel opwekkingsliederen roepen sfeer en emotie op. [idem]
Een evangelisch predikant zei zelfs dat wie alleen opwekkingsliederen zingt een ander geloofsleven heeft dan wie heel zijn leven psalmen zingt. [idem]
Neem dit ter harte. Ik schrijf het echt voor je bestwil: Leg de opwekkingsliederen maar aan de kant. [algemeen]
Ze helpen je niet. [algemeen]
Richt je op de psalmen, een geschenk dat rechtstreeks bij de Heere vandaan komt.
::bye
Zo'n stuk komt bij mij best genuanceerd en doordacht over tòt de slotconclusie. Dat geeft precies mijn bezwaar aan tegen dergelijke uitspraken. Ik val in herhaling, maar door die laatste drie zinnen worden àlle Opwekkingsliederen aan de kant gezet. Terwijl nota bene in zijn eigen kerkverband een bundel is uitgebracht met meerdere Opwekkingsliederen erin vanuit een organisatie die werkt onder mandaat van de Generale Synode. Iets dat ik overigens als positief zie.

Alleen met de laatste zin ben ik het niet volledig eens. De onberijmde psalmen zijn inderdaad het geïnspireerde Woord van God, een geschenk dat rechtstreeks bij de Heere vandaan komt. Dat valt niet te zeggen over een psalmberijming als 1773. In die berijming is heel veel goeds, ik zing er graag uit, maar die berijming is niet onfeilbaar. Dat is Gods Woord en het Bijbelboek Psalmen wél.
(~)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Valcke »

Wandelende, je maakt je er nu wel erg gemakkelijk van af.
Het ging erom wat bedoeld was met dat ene regeltje in het artikel. En dat is dus niet dat "alle liederen fout" zijn, stuk voor stuk.
Het zou fijn zijn wanneer dat ook eens erkend wordt, maar kennelijk is dat te veel gevraagd.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door ejvl »

Valcke schreef: Het ging erom wat bedoeld was met dat ene regeltje in het artikel. En dat is dus niet dat "alle liederen fout" zijn, stuk voor stuk.
Het zou fijn zijn wanneer dat ook eens erkend wordt, maar kennelijk is dat te veel gevraagd.
Maar ook niet dat er liederen zijn die wel goed zijn.
Je kunt het op verschillende manieren interpreteren.
Hij zegt namelijk niet dat alle liederen fout zijn maar hij zegt ook niet dat er wel goede liederen zijn. Dat is een kwestie van interpretatie.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Valcke schreef:Wandelende, je maakt je er nu wel erg gemakkelijk van af. Het ging erom wat bedoeld was met dat ene regeltje in het artikel. En dat is dus niet dat "alle liederen fout" zijn, stuk voor stuk.
Ik heb gezegd: "Maar de formulering vanuit het artikel laat geen ruimte over voor ook maar één enkel goed Opwekkingslied."
Dat lijkt mij geen onrechtvaardige conclusie vanuit het RD-artikel dat op pagina 1 van dit topic staat.

Vervolgens geef jij vanuit een ander artikel van PuntUit aan dat ds. De Heer eerder gelukkig wél heeft aangegeven dat niet alle Opwekkingsliederen fout zijn, stuk voor stuk. Dat maakt echter de formulering vanuit het eerdere RD-artikel niet anders.

Tot slot geeft het stuk vanuit PuntUit een eindconclusie: "Ik schrijf het echt voor je bestwil: Leg de opwekkingsliederen maar aan de kant."

Wordt er dan aangegeven dat je Opwekkingsliederen aan de kant moet leggen òf wordt er aangegeven dat je het goede moet behouden en het andere aan de kant moet leggen?
Op een genuanceerd betoog, komt een absolute conclusie die naar mijn mening niet strookt met het voorgaande.
Het zou fijn zijn wanneer dat ook eens erkend wordt, maar kennelijk is dat te veel gevraagd.
Dit vind ik een niet zo positieve zin. Tot op heden ben ik zover mogelijk op alles ingegaan wat mij werd gevraagd.
(~)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Valcke »

Wandelende schreef:
Valcke schreef:Wandelende, je maakt je er nu wel erg gemakkelijk van af. Het ging erom wat bedoeld was met dat ene regeltje in het artikel. En dat is dus niet dat "alle liederen fout" zijn, stuk voor stuk.
Ik heb gezegd: "Maar de formulering vanuit het artikel laat geen ruimte over voor ook maar één enkel goed Opwekkingslied."
Dat lijkt mij geen onrechtvaardige conclusie vanuit het RD-artikel dat op pagina 1 van dit topic staat.

Vervolgens geef jij vanuit een ander artikel van PuntUit aan dat ds. De Heer eerder gelukkig wél heeft aangegeven dat niet alle Opwekkingsliederen fout zijn, stuk voor stuk. Dat maakt echter de formulering vanuit het eerdere RD-artikel niet anders.

Tot slot geeft het stuk vanuit PuntUit een eindconclusie: "Ik schrijf het echt voor je bestwil: Leg de opwekkingsliederen maar aan de kant."

Wordt er dan aangegeven dat je Opwekkingsliederen aan de kant moet leggen òf wordt er aangegeven dat je het goede moet behouden en het andere aan de kant moet leggen?
Op een genuanceerd betoog, komt een absolute conclusie die naar mijn mening niet strookt met het voorgaande.
Het zou fijn zijn wanneer dat ook eens erkend wordt, maar kennelijk is dat te veel gevraagd.
Dit vind ik een niet zo positieve zin. Tot op heden ben ik zover mogelijk op alles ingegaan wat mij werd gevraagd.
Het blijft waar dat DDD's weergave een forse aanscherping is van wat er in het artikel in die ene regel stond. Dat staat helemaal los van Puntuit. Ik heb Puntuit alleen maar genoemd om te laten zien hoe een genuanceerd antwoord verloren kan gaan in een eenregelige conclusie. Wanneer je vervolgens uit de eenregelige conclusie afleidt dat die geen enkele ruimte laat voor nuance, dan zit je gewoon fout.

Maar goed, daar worden we het blijkbaar niet over eens. Laten we er dan maar over stoppen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Valcke schreef:Het blijft waar dat DDD's weergave een forse aanscherping is van wat er in het artikel in die ene regel stond. Dat staat helemaal los van Puntuit. Ik heb Puntuit alleen maar genoemd om te laten zien hoe een genuanceerd antwoord verloren kan gaan in een eenregelige conclusie. Wanneer je vervolgens uit de eenregelige conclusie afleidt dat die geen enkele ruimte laat voor nuance, dan zit je gewoon fout.
Nou ja zeg... Dit vind ik wel heel erg wonderlijk. Jij zegt zelf: "Wanneer een antwoord tot slechts één regel in een artikel gecondenseerd is, dan gaan sowieso nuances verloren."
En vervolgens zit ik fout dat ik zou zeggen dat deze formulering geen enkele ruimte laat voor nuance. Als je mij goed zou hebben gelezen, dan zou je deze zin ook hebben gezien: "Of het zó bedoeld is, is een ander punt."

Zoals ik jouw bijdragen lees, zie jij de nuance in het feit dat niet alle Opwekkingsliederen afgekeurd zouden worden. Dit versterk je met een PuntUit artikel. Vervolgens geef ik aan dat ik blij ben met die nuance, zeker omdat de JBGG-bundel zelf ook gebruik maakt van Opwekkingsliederen.
Daarna geef ik aan dat ik de eindconclusie uit het PuntUit artikel te absoluut vind, namelijk dat Opwekkingsliederen (allemaal?) aan de kant gelegd moeten worden. Die conclusie ligt voor mij in dezelfde lijn als het RD-artikel waarover dit topic begon. Dan kan er wel nuance liggen in de goed- of afkeuring van Opwekkingsliederen, maar er ligt toch geen nuance in de conclusie die er wordt getrokken?
(~)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Valcke »

Wandelende schreef:
Valcke schreef:Het blijft waar dat DDD's weergave een forse aanscherping is van wat er in het artikel in die ene regel stond. Dat staat helemaal los van Puntuit. Ik heb Puntuit alleen maar genoemd om te laten zien hoe een genuanceerd antwoord verloren kan gaan in een eenregelige conclusie. Wanneer je vervolgens uit de eenregelige conclusie afleidt dat die geen enkele ruimte laat voor nuance, dan zit je gewoon fout.
Nou ja zeg... Dit vind ik wel heel erg wonderlijk. Jij zegt zelf: "Wanneer een antwoord tot slechts één regel in een artikel gecondenseerd is, dan gaan sowieso nuances verloren."
En vervolgens zit ik fout dat ik zou zeggen dat deze formulering geen enkele ruimte laat voor nuance. Als je mij goed zou hebben gelezen, dan zou je deze zin ook hebben gezien: "Of het zó bedoeld is, is een ander punt."

Zoals ik jouw bijdragen lees, zie jij de nuance in het feit dat niet alle Opwekkingsliederen afgekeurd zouden worden. Dit versterk je met een PuntUit artikel. Vervolgens geef ik aan dat ik blij ben met die nuance, zeker omdat de JBGG-bundel zelf ook gebruik maakt van Opwekkingsliederen.
Daarna geef ik aan dat ik de eindconclusie uit het PuntUit artikel te absoluut vind, namelijk dat Opwekkingsliederen (allemaal?) aan de kant gelegd moeten worden. Die conclusie ligt voor mij in dezelfde lijn als het RD-artikel waarover dit topic begon. Dan kan er wel nuance liggen in de goed- of afkeuring van Opwekkingsliederen, maar er ligt toch geen nuance in de conclusie die er wordt getrokken?
We lezen het kennelijk toch anders. Een conclusie kan best absoluut / stellig verwoord zijn. Dat is in Puntuit zo en dat is in het artikel in het RD zo. Maar dat wil niet zeggen dat met zo'n algemene conclusie een oordeel gegeven wordt over alle individuele gevallen. Dat element brengt DDD er wel in en dat is dus een aanzienlijke aanscherping!

Anders gezegd: een nuance voor enkele liederen hoeft niet te betekenen dat de conclusie over het geheel wijzigt.

We worden het niet eens, dat kan. Maar ik blijf hier wel bij.
Plaats reactie