Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Hendrikus »

OutOfTheBox schreef:
BJD schreef:Hoorde laatst een preek van een gg ds die het lied van Sela ‘Ik zal er zijn’ aanhaalde. Hij vond het een prachtig lied. Ds de Heer heeft ook medebroeders die er anders over denken. :huhu
Gelukkig, ze zijn er nog!
Ik heb zo'n vermoeden dat Weerklank 443 aanstaande zondag in veel Weerklank-zingende gemeenten zal worden aangeheven.
~~Soli Deo Gloria~~
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door OutOfTheBox »

Ambtenaar schreef:Opnieuw een kwestie die leidt tot polarisatie. Wat een ontzettend onverstandige opmerking van de betreffende persoon. Het gaat bovendien om een onbelangrijke zaak, en het was preken voor eigen parochie. Doet me wederom denken aan de Farizeeër die zichzelf zo geweldig vindt
Helemaal eens!!
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Geytenbeekje schreef:
Carrie schreef:Is het terecht dat we de psalmen zo heel anders wegen dan gezangen?
Komt omdat we geloven dat ze geïnspireerd zijn door de Heilige Geest.
Ook omdat we bijna niet anders kennen denk ik...
In de meeste refo-kerken zingen we bijna niet anders.
U wel ?
Ja, maar vanaf mijn 13e op koor gezeten, daarna leidster van een kinderkoor, dus muziek is iets dat steeds terug komt.
Daardoor weet ik dat je kritisch moet zijn, maar is er ook echt prachtige muziek van elly en Rikkert tot Jan visser
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Carrie schreef:Is het terecht dat we de psalmen zo heel anders wegen dan gezangen?
Als de Psalmen rechtstreeks komen vanuit het geïnspireerde Woord van God, dan is dat zeker terecht. De berijming van 1773 kent echter genoeg toevoegingen die ten tijde van de Verlichting erin zijn gekomen, waar je bedenkingen bij kan hebben.

De berijming van Datheen is qua Schriftuurlijke-bevindelijkheid denk ik Bijbelgetrouwer dan 1773. Datheen heeft dusdanig muzikale kwetsbaarheden en onvolkomenheden dat ik niet voor die berijming zou pleiten als gemeentezang.

Vandaar dat ik hoop, zeer waarschijnlijk tegen beter weten in, dat de psalmberijming van ds. Meeuse binnen nu en korte tijd een breed draagvlak krijgt om als gemeentezang te gaan functioneren. Liever gisteren dan morgen, wat mij betreft.
(~)
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bertiel »

eilander schreef:
Carrie schreef:Is het terecht dat we de psalmen zo heel anders wegen dan gezangen?
Ja. Er zijn 150 psalmen, die gebaseerd zijn op de Bijbel (natuurlijk is over de berijming iets te zeggen, maar het gaat mij nu even om de basis). Van gezangen hebben we er ??? Ofwel: niet afgebakend.
Probleem is wel dat de berijmde versie niet als geïnspireerd kan worden gezien. Zeker de berijming van 1773 niet.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Bertiel schreef:
eilander schreef:
Carrie schreef:Is het terecht dat we de psalmen zo heel anders wegen dan gezangen?
Ja. Er zijn 150 psalmen, die gebaseerd zijn op de Bijbel (natuurlijk is over de berijming iets te zeggen, maar het gaat mij nu even om de basis). Van gezangen hebben we er ??? Ofwel: niet afgebakend.
Probleem is wel dat de berijmde versie niet als geïnspireerd kan worden gezien. Zeker de berijming van 1773 niet.
Nee, en al eerder gevraagd, wie zegt dat bv een John Newton niet geïnspireerd is?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Geytenbeekje »

Carry@
Ik wil niet zeggen dat het allemaal vrijzinnige praat is maar je moet wel oppassen.

Ik weet niet of ik op zou stappen.
Als ze de hele dienst zulke liederen zouden zingen en de prediking wordt steeds oppervlakkiger dan wel.
Als het 1/2 liederen betreft en dat beschreven staat in een soort beleidsplan dan niet.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bonny »

Een beetje een overtrokken reactie in mijn optiek. En strookt volgens mij ook niet met de bijbelse weg. Spreek dan eerst de KR aan.
Daarnaast: kan dit de gereformeerde toets doorstaan?
I was blinded by the devil,
Born already ruined,
Stone-cold dead
As I stepped out of the womb.
By His grace I have been touched,
By His word I have been healed,
By His hand I've been delivered,
By His spirit I've been sealed.
The Groom's still waiting at the altar
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door eilander »

Carrie schreef:
Bertiel schreef:
eilander schreef:
Carrie schreef:Is het terecht dat we de psalmen zo heel anders wegen dan gezangen?
Ja. Er zijn 150 psalmen, die gebaseerd zijn op de Bijbel (natuurlijk is over de berijming iets te zeggen, maar het gaat mij nu even om de basis). Van gezangen hebben we er ??? Ofwel: niet afgebakend.
Probleem is wel dat de berijmde versie niet als geïnspireerd kan worden gezien. Zeker de berijming van 1773 niet.
Nee, en al eerder gevraagd, wie zegt dat bv een John Newton niet geïnspireerd is?
Ik. Menselijke geschriften mogen we niet gelijk stellen aan de Heilige Schrift. Zie ook NGB artikelen 3 tm 6.
En psalmberijmingen zijn inderdaad niet geïnspireerd. Dat was ook niet wat ik wilde zeggen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Valcke »

Carrie schreef:...en al eerder gevraagd, wie zegt dat bv een John Newton niet geïnspireerd is?
Een lied van John Newton behoort niet tot de canon.
Het is dan zeker niet op dezelfde wijze geïnspireerd en Gods Woord als de Schrift.

Daarmee kan het een lied zijn dat goed en nuttig is om te zingen, maar er blijft natuurlijk wel een groot verschil met de (onberijmde) Bijbeltekst.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

@Bonny:
Wat zou daar verkeerd aan zijn, afgezien van de taal?

Dat opstappen was geen suggestie van de dominee trouwens, maar van een verder onbekende spreker die in ieder geval niet zo'n scherp zicht heeft op hoofd- en bijzaken.

Het is in ieder geval een spraakmakende bijeenkomst geworden;-)

Iets over de spreker. Ik begrijp niet dat je zo iemand uitnodigt als je dit artikel op internet kunt lezen:
http://www.barjona.nl/opinie/muziek/60-lean-maclean

Voor ieder karaktertype is wat voor en tegen, maar iemand die zo extreem functioneert, kun je geen leiding laten geven.
Laatst gewijzigd door DDD op 08 mei 2019, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:@Bonny:
Wat zou daar verkeerd aan zijn, afgezien van de taal?

Dat opstappen was geen suggestie van de dominee trouwens, maar van een verder onbekende spreker die in ieder geval niet zo'n scherp zicht heeft op hoofd- en bijzaken.

Het is in ieder geval een spraakmakende bijeenkomst geworden;-)
Waarom zou die onbekende spreker geen scherp zicht hebben ?
Misschien juist wel, aangezien het meer toelaten in een kerkdienst erg vaak eindigt in oppervlakkigheid.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef:Ik deel het artikel uiteraard volmondig. In een ander draadje schreef ik al dat ik het heel zuiver vond.
Geen slimmer man op aard, dan wie zijn tong bewaart. Geldt ook voor de door jou zo geliefde ds de Heer. Niet erg handig en feitelijk heel onfatsoenlijk om een dag na het overlijden van Kinga Bán op deze manier te fulmineren tegen haar muziek. Lijkt wel autistisch, je moet toch snappen wat dit losmaakt?
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Valcke schreef:
Carrie schreef:...en al eerder gevraagd, wie zegt dat bv een John Newton niet geïnspireerd is?
Een lied van John Newton behoort niet tot de canon.
Het is dan zeker niet op dezelfde wijze geïnspireerd en Gods Woord als de Schrift.

Daarmee kan het een lied zijn dat goed en nuttig is om te zingen, maar er blijft natuurlijk wel een groot verschil met de (onberijmde) Bijbeltekst.
Maar even voor mijn eigen duidelijkheid
(dus graag geen persoonlijke conclusies)

Was Paulus zich, toen hij brieven schreef maar de gemeenten, zich bewust dat hij geïnspireerd was?

En schreef John, toen hij zich mocht verwonderen over Gods genade, die zonder dat de Heilige Geest in hem was?

Ik geloof dat Gods Woord zuiver is, en de waarheid is.
Maar is Gods Geest gestopt na openbaring?

Dat voelt nu soms zo...
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Geytenbeekje »

OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:Ik deel het artikel uiteraard volmondig. In een ander draadje schreef ik al dat ik het heel zuiver vond.
Geen slimmer man op aard, dan wie zijn tong bewaart. Geldt ook voor de door jou zo geliefde ds de Heer. Niet erg handig en feitelijk heel onfatsoenlijk om een dag na het overlijden van Kinga Bán op deze manier te fulmineren tegen haar muziek. Lijkt wel autistisch, je moet toch snappen wat dit losmaakt?
Was ze ook bekend in de refo-wereld ?
Plaats reactie