Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Ben je het wel met mijn laatste zin eens, toch?

En mensen, ik leef werkelijk niet onder een steen, ik ben ook bij meerdere GG's betrokken, maar ik ken er maar één waar Opwekking gezongen wordt, bij het jeugdwerk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Jantje schreef:
Carrie schreef:
Jantje schreef:
Carrie schreef:Ik lees in Efeze 1:6-14 niets anders...
Heb je de kanttekeningen bij de Statenvertaling er ook bij gelezen? Lees maar eens wat 'wij' betekent in vers 11.
Waarom mogen we datzelfde "wij" niet lezen in de teksten van de liederen?

En ik vind het nog steeds niet steekhoudend omdat we ook psalmen zingen met deze strekking.
Omdat kinderen en jongeren dát nou juist niet beseffen en weten. En dát is precies het gevaar waar op gewezen wordt door de bezwaarden. Doordat dat niet begrepen wordt, ontstaat er een gedachte onder een bepaalde generatie, dat Christus ook voor hen wel gestorven zal zijn. En lees ook nog eens wat ds. De Heer daarover schrijft. Het gaat allemaal razend snel, de ontwikkelingen van deze liederen in de kerk. Bij de Psalmen is dat anders. Die zijn voor het grootste gedeelte door David geschreven. En hij was een gekende van de Vader.
Dus leren we onze kinderen ook die psalmen niet meer...

Maar ik zal je mening respecteren, maar deel hem niet.
Kritisch blijven is nodig, maar als angst gaat regeren, gaat het voor mij mis.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door BJD »

Jantje schreef:Ben je het wel met mijn laatste zin eens, toch?

En mensen, ik leef werkelijk niet onder een steen, ik ben ook bij meerdere GG's betrokken, maar ik ken er maar één waar Opwekking gezongen wordt, bij het jeugdwerk.
Ik ben zelf betrokken bij het jeugdwerk in een gg. We zingen naast opwekking ook sela etc. Jeugd kent het ook allemaal. Prachtig!
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Erskinees »

Prachtig zolang het door een "filter" gaat. Dat gebeurt ook, neem ik aan. Niet alle Sela liederen zijn namelijk Bijbels gezien verantwoord, veel overigens wel (zoals het door de predikant aangehaalde mooie lied). Voor Opwekking moet je nog veel meer filteren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Dat had ik al wel gedacht, ja, @BJD. :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door BJD »

Erskinees schreef:Prachtig zolang het door een "filter" gaat. Dat gebeurt ook, neem ik aan. Niet alle Sela liederen zijn namelijk Bijbels gezien verantwoord, veel overigens wel (zoals het door de predikant aangehaalde mooie lied). Voor Opwekking moet je nog veel meer filteren.
Ja eens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Carrie schreef:Dus leren we onze kinderen ook die psalmen niet meer...
Juist wel! Dat probeer ik juist duidelijk te maken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Jantje schreef:
Carrie schreef:Dus leren we onze kinderen ook die psalmen niet meer...
Juist wel! Dat probeer ik juist duidelijk te maken.
Maar lees je zelf niet hoe veroordelen je schrijft...?

De psalmen van David mag, want hij was een gekende des Heere (een overspeler, moordenaar... Etc)

En daarmee schrijf je iedereen af die liederen schrijft die jij niet onderschrijft toch? Want ik trek dan de conclusie dat dat niet mag, omdat dat geen gekende de Heere zijn?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Lilian1975 »

Jantje schreef:
Carrie schreef:
Jantje schreef:
Carrie schreef:Heb je de kanttekeningen bij de Statenvertaling er ook bij gelezen? Lees maar eens wat 'wij' betekent in vers 11.
Waarom mogen we datzelfde "wij" niet lezen in de teksten van de liederen?

En ik vind het nog steeds niet steekhoudend omdat we ook psalmen zingen met deze strekking.
Omdat kinderen en jongeren dát nou juist niet beseffen en weten. En dát is precies het gevaar waar op gewezen wordt door de bezwaarden. Doordat dat niet begrepen wordt, ontstaat er een gedachte onder een bepaalde generatie, dat Christus ook voor hen wel gestorven zal zijn. En lees ook nog eens wat ds. De Heer daarover schrijft. Het gaat allemaal razend snel, de ontwikkelingen van deze liederen in de kerk. Bij de Psalmen is dat anders. Die zijn voor het grootste gedeelte door David geschreven. En hij was een gekende van de Vader.
Alzo lief had God de uitverkoren wereld, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft.Opdat een ieder die daarvan gelooft, het eeuwige leven heeft?

Ik deel heel veel kritiek die er op opwekkingsliederen zijn.
Maar Jantje. Ben jij bekeerd? En zing je alle psalmen uit volle borst mee? En waarom?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 08 mei 2019, 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Ambtenaar »

Opnieuw een kwestie die leidt tot polarisatie. Wat een ontzettend onverstandige opmerking van de betreffende persoon. Het gaat bovendien om een onbelangrijke zaak, en het was preken voor eigen parochie. Doet me wederom denken aan de Farizeeër die zichzelf zo geweldig vindt
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Het 'wij'-gevoel, en het risico op verbondautomatisme is een groot gevaar bij deze liederen. Dat kun je allemaal ontkennen. Maar ik zie het wel zo. Het staat overigens ook in het artikel hoor.
Ik denk vooral dat we de bijbelse zekerheid des geloofs zo zijn kwijt geraakt, dat we liederen die daar wel over zingen als gevaarlijk zien. Maar de psalmen staan er zelf ook vol van.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Orchidee »

Carrie schreef:
Orchidee schreef:Ik ben thuis en bij mijn opa en oma opgegroeid met liederen van JdH.
Nooit vreemd gevonden of commentaar op gegeven.
Opa en oma kerkten in de cgk Alphen aan den Rijn.
En die is zeer behoudend! Afbeelding
Nogal
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:Opnieuw een kwestie die leidt tot polarisatie. Wat een ontzettend onverstandige opmerking van de betreffende persoon. Het gaat bovendien om een onbelangrijke zaak, en het was preken voor eigen parochie. Doet me wederom denken aan de Farizeeër die zichzelf zo geweldig vindt
Zo is dat. Tact is geen selectiecriterium voor de opleiding tot predikant in de GG. Maar ernstiger vind ik dat zulke gedachten leven. Ik heb toch liever een dominee die dit soort opmerkingen plompverloren maakt dan een die manipulatief en achterbaks te werk gaat. En dat komt helaas ook voor. Dat noemt men dan voorzichtig. Dan is dit toch te verkiezen.

@Erskinees:
Noem eens één Sela-lied dat niet bijbels verantwoord zou zijn dan? Het is niet helemaal mijn stijl, maar ik volg het wel redelijk. Ik ben heel benieuwd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Erskinees schreef:Prachtig zolang het door een "filter" gaat. Dat gebeurt ook, neem ik aan. Niet alle Sela liederen zijn namelijk Bijbels gezien verantwoord, veel overigens wel (zoals het door de predikant aangehaalde mooie lied). Voor Opwekking moet je nog veel meer filteren.
Het is goed om te filteren, nodig zelfs. Ik begrijp @Jantje wel in zijn grote terughoudendheid, al deel ik het niet volledig.

Zeker omdat iedere gemeente weer een eigen maatstaf hanteert. En je hebt ook een opvoedkundige verantwoordelijkheid richting de kinderen en jongeren. Als je niet uitlegt waarom bepaalde keuzes worden gemaakt, dan schakelt de jeugd het ene lied van Sela gelijk aan de andere, en het ene Opwekkingslied gelijk aan de andere.

Het pleit naar mijn mening voor een diepgaand onderzoek naar een goede, betrouwbare en Bijbelse liedbundel op reformatorische grondslag.
Maar aangezien de meningen zo verschillend zijn (zie de discussie over de rechtse JBGG-bundel alleen al), gaat een dergelijke bundel er nooit komen. Misschien moeten we gebrek en tekort maar leren accepteren.
(~)
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door merel »

Jantje schreef:Omdat kinderen en jongeren dát nou juist niet beseffen en weten. En dát is precies het gevaar waar op gewezen wordt door de bezwaarden. Doordat dat niet begrepen wordt, ontstaat er een gedachte onder een bepaalde generatie, dat Christus ook voor hen wel gestorven zal zijn.
Dat is inderdaad ook wel het het ergste, dat kinderen zomaar denken dat zij bij Jezus mogen horen :nonnon
Laatst gewijzigd door merel op 08 mei 2019, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie