Links, rechts of midden?

Hoe zie jij jezelf?

Links
6
12%
Rechts
20
40%
Midden
6
12%
Wat een onzin, ik ben het alle drie tegelijk
12
24%
Anders
6
12%
 
Totaal aantal stemmen: 50

DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door DDD »

Alleen in een zeer gepolariseerde gemeenschap is er een smal midden. Het eerste wat dan nodig is, is het gebed om de leiding van de heilige Geest. Want die moet dan een eind geweken zijn.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door amateur-theoloog »

DDD schreef:Alleen in een zeer gepolariseerde gemeenschap is er een smal midden. Het eerste wat dan nodig is, is het gebed om de leiding van de heilige Geest. Want die moet dan een eind geweken zijn.
Beste DDD,
Had je soms nog voorbeelden?
Dan is het voor mij helderder wat je bedoelt ...
merel
Berichten: 9820
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door merel »

Ik heb ooit ( 2002) eens een boekje aangeschaft om mijn indertijd onkerkelijke man de verschillen in ligging uit te leggen. Daar werd het onderverdeeld in bevindelijk (rechts), orthodox (midden) en vrijzinnig ( links). Inmiddels zijn de diverse stromingen ook weer opgeschoven, dus helemaal consistent is dit niet
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Ambtenaar »

Ik ben niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee, aldus Rita Verdonk.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Boertje »

amateur-theoloog schreef:
Desiree schreef:Zoals een dominee uit Sliedrecht onlangs zei: ik ben van het brede midden ;)
Kan het smalle midden ook?
Hangt van zijn postuur af....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:Ik ben niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee, aldus Rita Verdonk.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 15#p842111
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door amateur-theoloog »

Spreuken 8 vs. 20: "Ik doe wandelen op den weg der gerechtigheid, in het midden van de paden des rechts." Mensen die niet kunnen kiezen uit midden of rechts raad ik aan het midden van de paden des rechts te bewandelen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Desiree »

Boertje schreef:
amateur-theoloog schreef:
Desiree schreef:Zoals een dominee uit Sliedrecht onlangs zei: ik ben van het brede midden ;)
Kan het smalle midden ook?
Hangt van zijn postuur af....
Smalle midden dan met een brede scheiding in het haar :haha.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door amateur-theoloog »

Hoe komen mensen er ook bij om dingen met 'links' of met 'rechts' aan te duiden, ook het politiek spectrum?
In de Bijbel heeft 'links' soms een negatieve duiding gekregen, bijv. sta je aan Gods rechter- of linkerhand tijdens de oordeelsdag? Ontvang je de tijdelijke weldaden uit Gods rechter- of linkerhand?
In de godsdienst ben je als je 'links' bent vaak wat vrijzinniger, wat "lichter". De linkerflank van een kerkverband bijv. Eigenlijk vind ik deze aanduidingen - behalve het Bijbelse dan - onzinnig. Maar ja, je moet bepaalde dingen een naam geven.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Boertje »

Deze termen hebben een historische duiding.

Over het precieze ontstaan van termen links en rechts bestaan verschillende verklaringen, hoewel er overeenstemming is dat het ontstaan dateert uit de tijd van de Franse Revolutie waarbij in de Franse Staten-Generaal een ruimtelijke opdeling ontstond waarbij voorstanders van het behoud van de oude machtsverhoudingen zich aan de rechterzijde bevonden en de tegenstanders links.

Bron wikipedia
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door amateur-theoloog »

Boertje schreef:Deze termen hebben een historische duiding.

Over het precieze ontstaan van termen links en rechts bestaan verschillende verklaringen, hoewel er overeenstemming is dat het ontstaan dateert uit de tijd van de Franse Revolutie waarbij in de Franse Staten-Generaal een ruimtelijke opdeling ontstond waarbij voorstanders van het behoud van de oude machtsverhoudingen zich aan de rechterzijde bevonden en de tegenstanders links.

Bron wikipedia
O ja, nu je het zegt. Ik heb dit destijds van mijn geschiedenisdocent weleens gehoord. Bedankt Boertje! En … ben je links, rechts, midden of één van de andere geopperde alternatieve varianten?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Boertje »

amateur-theoloog schreef:
Boertje schreef:Deze termen hebben een historische duiding.

Over het precieze ontstaan van termen links en rechts bestaan verschillende verklaringen, hoewel er overeenstemming is dat het ontstaan dateert uit de tijd van de Franse Revolutie waarbij in de Franse Staten-Generaal een ruimtelijke opdeling ontstond waarbij voorstanders van het behoud van de oude machtsverhoudingen zich aan de rechterzijde bevonden en de tegenstanders links.

Bron wikipedia
O ja, nu je het zegt. Ik heb dit destijds van mijn geschiedenisdocent weleens gehoord. Bedankt Boertje! En … ben je links, rechts, midden of één van de andere geopperde alternatieve varianten?
Ik denk dat ik sociaal meer links van het midden zit (de naaste dienen) maar qua theologische opvattingen uiterst rechts SGP dus. Zelf ben ik lid van SGP maar vind wel dat ze meer aan het tweede grote gebod moeten doen: heb uw naaste lief.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door amateur-theoloog »

Boertje schreef: Ik denk dat ik sociaal meer links van het midden zit (de naaste dienen) maar qua theologische opvattingen uiterst rechts SGP dus. Zelf ben ik lid van SGP maar vind wel dat ze meer aan het tweede grote gebod moeten doen: heb uw naaste lief.
Oké. SGP is wat het tweede gebod betreft niet altijd even 'getrouw' en ze mogen ook meer aan het milieu denken, wat mij betreft doen reformatorische mensen dit vaak toch niet zo. Terwijl we rentmeester zijn van Gods schepping! Theologisch zit ik ook rechts en ik denk dat als je vind dat het tweede gebod meer nageleefd moet worden, dat je dán echt recht zit! Nog rechtser dan datgene wat zich nu rechts noemt. Begrijp je wat ik bedoel?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Geytenbeekje »

Qua alles zit ik op centrum-links behalve op ethische thema's
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Boertje »

Zekers, wat dat betreft doet de CU het beter, maar die verlogend weer haar principes om maar op het pluche te komen. Daar vind ik de SGP het beter doen. Die zullen nooit bijvb uitverkoop van de zondag houden.
Plaats reactie