Links, rechts of midden?

Hoe zie jij jezelf?

Links
6
12%
Rechts
20
40%
Midden
6
12%
Wat een onzin, ik ben het alle drie tegelijk
12
24%
Anders
6
12%
 
Totaal aantal stemmen: 50

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Dodo schreef:
TSD schreef:Het is weer een en al pollarisatie hier... :jongle
Gewoon een kwestie van pollderen en alles komt goed.
Zeker. Dan lopen we weer samen de pollonaise.
Van voor naar achter, van links naar rechts...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Bij dit soort termen moet ik altijd denken aan van Agt die ooit zei : we buigen niet naar rechts, we buigen niet naar links..... :foufou

En Boertje buigt alleen naar voren......uit eerbied wel te verstaan.
Dhr. A.A.M van Agt heeft overigens een forse zwaai gemaakt in zijn Israël-denken... In feite onbegrijpelijk. Die felheid! Die drive!
(even off-topic tussendoor opgemerkt)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Boertje »

Ja dat verbaast mij ook van Dries. Of het er wellicht mee te maken heeft dat hij door de paters is opgevoed laat ik in het midden. Bedenk wel dat eeuwenlang de RK nou niet bepaald pro Jodendom resp. Israel is geweest.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Geytenbeekje »

Boertje schreef:Ja dat verbaast mij ook van Dries. Of het er wellicht mee te maken heeft dat hij door de paters is opgevoed laat ik in het midden. Bedenk wel dat eeuwenlang de RK nou niet bepaald pro Jodendom resp. Israel is geweest.
Hij kan toch op bepaalde gebieden wel gelijk hebben toch ?
We hoeven toch niet altijd pro-Netanyahu te zijn ?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Boertje »

Even wat anders, links wordt over het algemeen geassocieerd met pro gewone man, rechts is meer begaan met het grote geld. Nu zette iemand mij ooit aan het denken met de stelling, naastenliefde vind je meer bij links dan bij rechts. Als ik daar wat over door denk dan moet ik hier welhaast bevestigend op antwoorden.Toch is de gereformeerde gezindte huiverig ten opzichte van links. Eigenlijk misplaats.

Christus heeft de wet samengevat in twee punten (ik zeg het even kort in eigen woorden) heb de Heere lief met heel uw hart en heb uw naaste lief.

Nu voldoen de Christelijke partijen prima aan het eerste deel, alleen bij het tweede deel laten ze vaak steken vallen. Soms lijkt het wel of men zich drukker maakt over zondagssluiting, dan de armoede van een bijstandsgezin.

De linkse partijen voldoen juist meer aan het tweede deel, maar schieten dan weer volledig tekort bij het eerste deel in het geven van de eer aan God.

De rechtse partijen hebben alleen hun portemonnaie lief.... de naaste of God komen daar niet in voor.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Geytenbeekje »

Boertje schreef:Even wat anders, links wordt over het algemeen geassocieerd met pro gewone man, rechts is meer begaan met het grote geld. Nu zette iemand mij ooit aan het denken met de stelling, naastenliefde vind je meer bij links dan bij rechts. Als ik daar wat over door denk dan moet ik hier welhaast bevestigend op antwoorden.Toch is de gereformeerde gezindte huiverig ten opzichte van links. Eigenlijk misplaats.

Christus heeft de wet samengevat in twee punten (ik zeg het even kort in eigen woorden) heb de Heere lief met heel uw hart en heb uw naaste lief.

Nu voldoen de Christelijke partijen prima aan het eerste deel, alleen bij het tweede deel laten ze vaak steken vallen. Soms lijkt het wel of men zich drukker maakt over zondagssluiting, dan de armoede van een bijstandsgezin.

De linkse partijen voldoen juist meer aan het tweede deel, maar schieten dan weer volledig tekort bij het eerste deel in het geven van de eer aan God.

De rechtse partijen hebben alleen hun portemonnaie lief.... de naaste of God komen daar niet in voor.
SGP wil in bepaalde zaken ook veel geld geven maar zien dat liever gebeuren door de mensen ipv overheid.
En op die manier het langzaam uitbouwen.
Daarom is SGP rechts denk ik.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Boertje »

ChristenUnie laat zien dat dit ook anders kan. Ik vind hun keuzes soms juister dan van de SGP. Alleen laten ze hun principes te vaak varen. Daarin vind ik de SGP weer standvastiger.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Boertje »

Noot: ik ben zelf lid van SGP
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Delftenaar »

De SGP gaat vaker uit van de eigen verantwoordelijkheid van de mens. De CU gaat vaker uit van het begrip naastenliefde.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door amateur-theoloog »

Delftenaar schreef:De SGP gaat vaker uit van de eigen verantwoordelijkheid van de mens. De CU gaat vaker uit van het begrip naastenliefde.
Je draagt verantwoordelijkheid voor jezelf én voor je naaste. Je moet je naaste liefhebben als jezelf. Daar zit dus alles in. Moet zowel SGP als CU maar eens ter harte nemen!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Zeeuw »

amateur-theoloog schreef:
Delftenaar schreef:De SGP gaat vaker uit van de eigen verantwoordelijkheid van de mens. De CU gaat vaker uit van het begrip naastenliefde.
Je draagt verantwoordelijkheid voor jezelf én voor je naaste. Je moet je naaste liefhebben als jezelf. Daar zit dus alles in. Moet zowel SGP als CU maar eens ter harte nemen!
Daar doen ze beiden hun best in. Niet perfect waarschijnlijk, maar m.i. met de goede intenties.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door amateur-theoloog »

Zeeuw schreef:
amateur-theoloog schreef:
Delftenaar schreef:De SGP gaat vaker uit van de eigen verantwoordelijkheid van de mens. De CU gaat vaker uit van het begrip naastenliefde.
Je draagt verantwoordelijkheid voor jezelf én voor je naaste. Je moet je naaste liefhebben als jezelf. Daar zit dus alles in. Moet zowel SGP als CU maar eens ter harte nemen!
Daar doen ze beiden hun best in. Niet perfect waarschijnlijk, maar m.i. met de goede intenties.
Dat denk ik ook wel, ja.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Boertje schreef:Bij dit soort termen moet ik altijd denken aan van Agt die ooit zei : we buigen niet naar rechts, we buigen niet naar links..... :foufou

En Boertje buigt alleen naar voren......uit eerbied wel te verstaan.
Dhr. A.A.M van Agt heeft overigens een forse zwaai gemaakt in zijn Israël-denken... In feite onbegrijpelijk. Die felheid! Die drive!
(even off-topic tussendoor opgemerkt)
Dat was al eerder en iid onbegrijpelijk.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door Desiree »

Zoals een dominee uit Sliedrecht onlangs zei: ik ben van het brede midden ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Links, rechts of midden?

Bericht door amateur-theoloog »

Desiree schreef:Zoals een dominee uit Sliedrecht onlangs zei: ik ben van het brede midden ;)
Kan het smalle midden ook?
Plaats reactie