Stil gebed van predikant

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Stil gebed van predikant

Bericht door Mara »

Voordat de predikant (of de ouderling) de kansel opgaat, is het de gewoonte dat hij bidt.
Nu las ik op RW dat dominee Goedvree dit geknield doet.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13 ... voor-de-di
In een dienst van u zag ik dat u met het stil gebed voor de dienst op uw knieën voor de kansel ging zitten. Doet u dat altijd? Zijn er meer predikanten die dat doen?

Wat bijzonder! Ik heb dit nog nooit gezien.
Gebeurt(de) dit vaker?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Adje »

Mara schreef:Voordat de predikant (of de ouderling) de kansel opgaat, is het de gewoonte dat hij bidt.
Nu las ik op RW dat dominee Goedvree dit geknield doet.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13 ... voor-de-di
In een dienst van u zag ik dat u met het stil gebed voor de dienst op uw knieën voor de kansel ging zitten. Doet u dat altijd? Zijn er meer predikanten die dat doen?

Wat bijzonder! Ik heb dit nog nooit gezien.
Gebeurt(de) dit vaker?
Onze eigen predikant doet dit ook altijd. Ook wel eens gezien bij een gastpredikant.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Nathanaël »

Ik zie het ook af en toe. Van ds. I. Kievit is bekend dat hij ook altijd op de trap van de kansel knielde.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door liz boer »

Prachtig
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door KGPHP »

Ik heb het ook wel eens gezien bij een oude predikant, binnen de HHK. Zijn naam heb ik alleen geen idee meer van!!
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Adje »

Ds. Goedvree geeft overigens ook een heel mooie reactie op de vraag.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door aggieoudje »

Ds Geene uit Katwijk doet dit ook.
Ik had het hem tijdens onze vakantie in Katwijk al zien doen dus was voorbereid. Maar toen jaren geleden hij voor het eerst bij ons op Krimpen kwam preken zat ik tussen de jeugd(waar ik toen nog bij hoorde) op de achterste banken en daar klonk een hoop gegrinnik en reacties, dat waren ze niet gewend.
Heb het voor de rest nog nooit een andere dominee zien doen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Boertje »

Vreemd dat daar om gegrinnikt wordt. Het knielen van de dominee toont een ongelooflijke eerbied. Daar dan om gniffelen zegt wel iets over de persoon.
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door HHKtE »

Ds L van Nieuwpoort em pred in de PKN deed dat ook in de tijd dat hij in Huizen stond
Vergeet je nooit.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door aggieoudje »

Dat ging om pubers van ongeveer 15, 16, 17 jaar oud. Die vinden alles wat anders is lachwekkend.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Wandelende »

Adje schreef:Ds. Goedvree geeft overigens ook een heel mooie reactie op de vraag.
Zeer zeker, heel wijs dat hij zich niet tot een ander antwoord laat verleiden.
(~)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door BJD »

Boertje schreef:Vreemd dat daar om gegrinnikt wordt. Het knielen van de dominee toont een ongelooflijke eerbied. Daar dan om gniffelen zegt wel iets over de persoon.
Dan zegt dat iets over mij. Ik zou ook denken, doe normaal. Arglistig is het hart, kijk mij vroom zijn. Dat zou ik in mijn hart vinden namelijk.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Adje »

BJD schreef:
Boertje schreef:Vreemd dat daar om gegrinnikt wordt. Het knielen van de dominee toont een ongelooflijke eerbied. Daar dan om gniffelen zegt wel iets over de persoon.
Dan zegt dat iets over mij. Ik zou ook denken, doe normaal. Arglistig is het hart, kijk mij vroom zijn. Dat zou ik in mijn hart vinden namelijk.
Ik heb in onze gemeente nog nooit iemand horen zeggen "wat is onze dominee toch (super) vroom."
Zo komt hij ook helemaal niet over. Ik vermoed dat hij zijn eigen kleinheid voelt tegenover de grootheid van God.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Zeeuw »

BJD schreef:
Boertje schreef:Vreemd dat daar om gegrinnikt wordt. Het knielen van de dominee toont een ongelooflijke eerbied. Daar dan om gniffelen zegt wel iets over de persoon.
Dan zegt dat iets over mij. Ik zou ook denken, doe normaal. Arglistig is het hart, kijk mij vroom zijn. Dat zou ik in mijn hart vinden namelijk.
Normaal is ook wat jij gewend bent he. Ik zou het best indrukwekkend vinden. Ik kwam in de HHK bv voor het eerst dominees tegen die een hoofddeksel dragen tot onder de kansel. Voor mij is dat echt 's lands wijs' en dat dient dan voor die persoon een doel.
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door CvdW »

Mara schreef:Voordat de predikant (of de ouderling) de kansel opgaat, is het de gewoonte dat hij bidt.
Nu las ik op RW dat dominee Goedvree dit geknield doet.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13 ... voor-de-di
In een dienst van u zag ik dat u met het stil gebed voor de dienst op uw knieën voor de kansel ging zitten. Doet u dat altijd? Zijn er meer predikanten die dat doen?

Wat bijzonder! Ik heb dit nog nooit gezien.
Gebeurt(de) dit vaker?
Dat straalt eerbied uit. Wellicht kan dit navolging krijgen binnen de GG.
Plaats reactie