Stil gebed van predikant

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Delftenaar »

En het hangt ook van het karakter van de predikant af.
Laten we het maar aan hun voorkeuren overlaten.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door John Galt »

aggieoudje schreef:Ds Geene uit Katwijk doet dit ook.
Ik had het hem tijdens onze vakantie in Katwijk al zien doen dus was voorbereid. Maar toen jaren geleden hij voor het eerst bij ons op Krimpen kwam preken zat ik tussen de jeugd(waar ik toen nog bij hoorde) op de achterste banken en daar klonk een hoop gegrinnik en reacties, dat waren ze niet gewend.
Heb het voor de rest nog nooit een andere dominee zien doen.
Daarom is het goed als er wat liturgische vrijheid en variatie is. Dan vinden de mensen niet zo gauw iets raar.

In onze gemeente is het overigens gebruikelijk dat de dominee eerst de kansel opgaat, dan zegt: "We bereiden ons voor op de ontmoeting met God in een persoonlijk stil gebed" o.i.d. en dan is het een poosje stil.
Maar sommige dominees doen het wel onderaan de kanseltrap en dan moet je even omschakelen: O ja, vandaag gaat het zo.
Voor niemand een probleem.

Vroeger kwam ik wel in gemeentes waar gemeenteleden (vooral behoudende) al bij binnenkomst van de kerk een stil gebed deden. Bij binnenkomst van de kerkenraad deed de rest van de gemeente dat. Dat vond ik altijd wel een beetje apart.

En dan heb je nog het verschil staan/zitten. In onze gemeente gaat iedereen staan bij het stil gebed, mannen en vrouwen. In andere gemeenten doen alleen (sommige) mannen het.

Maar dat terzijde.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Mara »

John Galt schreef: In onze gemeente is het overigens gebruikelijk dat de dominee eerst de kansel opgaat, dan zegt: "We bereiden ons voor op de ontmoeting met God in een persoonlijk stil gebed" o.i.d. en dan is het een poosje stil.
Ik hoorde dit van een gemeentelid uit een van onze kerken (CGK) dat hun predikant dit ook zo doet.
Hij komt binnenkort een keer preken bij ons dacht ik, en dan zal ik er eens op letten of hij dit dan bij ons ook zo doet.
Want dan gaat het niet meer synchroon met de gemeente nl.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door DDD »

Hij zal zich toch hopelijk wel aanpassen? Het is een kleinigheid. Maar ik vind het prettiger als welkom en mededelingen eerst gebeuren, dan een psalm, dan stil gebed en dan votum en groet.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door amateur-theoloog »

DDD schreef:Hij zal zich toch hopelijk wel aanpassen? Het is een kleinigheid. Maar ik vind het prettiger als welkom en mededelingen eerst gebeuren, dan een psalm, dan stil gebed en dan votum en groet.
Maakt dit dan echt zo veel uit? Goed, beter is het dat je je als voorganger aan de kerkelijke gemeente aanpast, maar dit vind ik geen zwaarwegende punten.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Wat een vervelende posting. Wat heeft dit voor zin?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Wat een vervelende posting. Wat heeft dit voor zin?
Om aan te tonen dat er ook vijanden van het Woord onder de dominees zijn. Zoals ook de Schrift ons leert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:
-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Wat een vervelende posting. Wat heeft dit voor zin?
Om aan te tonen dat er ook vijanden van het Woord onder de dominees zijn. Zoals ook de Schrift ons leert.
Je toont helemaal niks aan. Je haalt uit naar zogenaamde lichte dominees.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:
-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Wat een vervelende posting. Wat heeft dit voor zin?
Om aan te tonen dat er ook vijanden van het Woord onder de dominees zijn. Zoals ook de Schrift ons leert.
Je toont helemaal niks aan. Je haalt uit naar zogenaamde lichte dominees.
Lieve mensen, als de Waarheid niet meer recht en scherp gezegd mag worden kunnen we weten hoe laat het is op de wereldklok.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Geytenbeekje »

Dat geld net zo goed voor rechtzinnige predikanten DIA.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door amateur-theoloog »

-DIA- schreef:Lieve mensen, als de Waarheid niet meer recht en scherp gezegd mag worden kunnen we weten hoe laat het is op de wereldklok.
Een predikant die zomaar tot 30 telt als hij het stil gebed moet doen ... sorry, maar dat vind ik niet spreken van enig besef van het ernstige werk wat je als dominee te doen hebt. Kijk, of dit nu een ''lichtere'' of ''zwaardere'' dominee betreft doet m.i. niet ter zake. Er zullen heus - in het diascherm van DIA's ogen zgn. "lichtere" - predikers zijn die wel een gebed uitspreken.

Maar dat het gebeurd, is intens droevig. En daar mag je zeker wat van vinden.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Dat geld net zo goed voor rechtzinnige predikanten DIA.
Dat weten we. Judas was er ook een.
Maar er zijn er altijd die zich aan het Woord stoten als het helder wordt gezegd.
Dan blijft er geen plek meer over voor een gedrukt en geplukt volk. Maar dat is taal die we niet zo veel meer horen.

Petrus zegt (1 Petr. 2):
De Steen, Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis;
Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Desiree »

...
Laatst gewijzigd door Desiree op 06 mei 2019, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Echt zelf gehoord of van horen zeggen?
Plaats reactie