Stil gebed van predikant

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Tellen zware dominees tot 40 dan? :slurp
:quoi
...

Tenslotte een antwoord. Wie heeft het hier over zware of lichte dominees.
Ik weet alleen dat misschien! heb genoemd de kerk waaruit mijn ouders zo bijzonder geleid zijn?
Spot nu maar verder.
je had het toch zelf over een lichte dominee. zie vetgemaakte woorden.
Die bedoelde ik, als ik sprak van de geestelijke leidslieden in de NHK te Holten (Overijssel)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Die bedoelde ik, als ik sprak van de geestelijke leidslieden in de NHK te Holten (Overijssel)
Dus jij begint zelf over zware en lichten. Dat bedoel ik maar.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Die bedoelde ik, als ik sprak van de geestelijke leidslieden in de NHK te Holten (Overijssel)
Dus jij begint zelf over zware en lichten. Dat bedoel ik maar.
Goed, als jullie allen onschuldig zijn, dan moet daaruit volgen
DAT IK SCHULDIG BEN!

(Of klopt deze logica misschien ergens niet? Maakt ook niet uit, er is maar één zaak: Ik wil vrede, vrij van vervolgers!)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Tellen zware dominees tot 40 dan? :slurp
:quoi
Hier lijkt de fantasie compleet op tilt te slaan.... Hoe kunnen jullie nog harder treffen. Denk goed na:
A. Ik ben uit op de ondergang van dit forum?
B. Ik schuw geen enkel middel?
C. Ik geef niet om een beetje leugen?
Of zouden we het anders zeggen?


Doe eens rustig DIA. Er is hier denk ik helemaal niemand die jou haat of als vijand ziet. Net als de vergelijking met spotters.
zo:
1. Wat heb ik gedaan?
2. Wanneer zou ik hier niet meer geduld worden?
Ik zie immers geen stoppen of minderen, maar een verharden.
Wellicht door sommigen onwetend. Anderen zullen ongetwijfeld in hun binnenste een haat voelen tegen een ontdekkende waarheid.
Ik kan er niets aan doen. Ik weet niet waar ik terecht kom.

Wel weet ik dat er hier vijanden zijn die niet schuwen door te vechten.
Nog één keer. Wat heb ik gedaan? Dat deze woorden waardig zijn.
En niet een kleine tijd, maar ruim 10 jaren. Hier moet iets liggen.
Ik begrijp steeds meer dat, wil je iets te scherp de waarheid zeggen,
dan is er geen plaats.
Begrijpt iemand de diepe smart en droefheid?

Tenslotte een antwoord. Wie heeft het hier over zware of lichte dominees.
Ik weet alleen dat misschien! heb genoemd de kerk waaruit mijn ouders zo bijzonder geleid zijn?
Spot nu maar verder.
Je begint alleen over een combinatie van lichte dominees vs. een nogal oneerbiedig stil gebed. Je zal vast en zeker een specifieke dominee in gedachte hebben gehad, maar lees je eigen post nog eens door. Daar leg je een schijnbaar verband.
Het is niet onlogisch dat er dan anderen zijn die daarop reageren. De term licht en zwaar heb ik herhaald, niet geïntroduceerd.

Welk nut dient het om het verband te leggen tussen zo'n oneerbiedig gebed en generaliseren lichte dominees?
-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: Die bedoelde ik, als ik sprak van de geestelijke leidslieden in de NHK te Holten (Overijssel)
Dus jij begint zelf over zware en lichten. Dat bedoel ik maar.
Goed, als jullie allen onschuldig zijn, dan moet daaruit volgen
DAT IK SCHULDIG BEN!
Doe eens rustig, kalm aan, kalm aan. Blaas even uit en tel tot tien. In sommige rechtsprekingen is de uitkomst dat beide partijen vrijgepleit worden van schuld. Dan zijn er geen vervolgers meer en is er vrede tussen beiden.
Dit lijkt mij een mooi voorbeeld daarvan. ;)
(~)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:
-DIA- schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Tellen zware dominees tot 40 dan? :slurp
:quoi
Hier lijkt de fantasie compleet op tilt te slaan.... Hoe kunnen jullie nog harder treffen. Denk goed na:
A. Ik ben uit op de ondergang van dit forum?
B. Ik schuw geen enkel middel?
C. Ik geef niet om een beetje leugen?
Of zouden we het anders zeggen?


Doe eens rustig DIA. Er is hier denk ik helemaal niemand die jou haat of als vijand ziet. Net als de vergelijking met spotters.
zo:
1. Wat heb ik gedaan?
2. Wanneer zou ik hier niet meer geduld worden?
Ik zie immers geen stoppen of minderen, maar een verharden.
Wellicht door sommigen onwetend. Anderen zullen ongetwijfeld in hun binnenste een haat voelen tegen een ontdekkende waarheid.
Ik kan er niets aan doen. Ik weet niet waar ik terecht kom.

Wel weet ik dat er hier vijanden zijn die niet schuwen door te vechten.
Nog één keer. Wat heb ik gedaan? Dat deze woorden waardig zijn.
En niet een kleine tijd, maar ruim 10 jaren. Hier moet iets liggen.
Ik begrijp steeds meer dat, wil je iets te scherp de waarheid zeggen,
dan is er geen plaats.
Begrijpt iemand de diepe smart en droefheid?

Tenslotte een antwoord. Wie heeft het hier over zware of lichte dominees.
Ik weet alleen dat misschien! heb genoemd de kerk waaruit mijn ouders zo bijzonder geleid zijn?
Spot nu maar verder.
Je begint alleen over een combinatie van lichte dominees vs. een nogal oneerbiedig stil gebed. Je zal vast en zeker een specifieke dominee in gedachte hebben gehad, maar lees je eigen post nog eens door. Daar leg je een schijnbaar verband.
Het is niet onlogisch dat er dan anderen zijn die daarop reageren. De term licht en zwaar heb ik herhaald, niet geïntroduceerd.

Welk nut dient het om het verband te leggen tussen zo'n oneerbiedig gebed en generaliseren lichte dominees?
-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: Die bedoelde ik, als ik sprak van de geestelijke leidslieden in de NHK te Holten (Overijssel)
Dus jij begint zelf over zware en lichten. Dat bedoel ik maar.
Goed, als jullie allen onschuldig zijn, dan moet daaruit volgen
DAT IK SCHULDIG BEN!
Doe eens rustig, kalm aan, kalm aan. Blaas even uit en tel tot tien. In sommige rechtsprekingen is de uitkomst dat beide partijen vrijgepleit worden van schuld.
Dit lijkt mij een mooi voorbeeld daarvan. ;)
Aan iedereen: Kijk eens tien jaar terug: Waaruit ontstaan deze oorlogen? Is het niet dat we veel te lief voor onszelf zijn geworden? Dat we een ontdekkende zaak niet meer verdragen? En dat iedereen erbij hoort... Want wee de ongelovigen die doen Gods eer een almacht tekort! Die moeten zwijgen. Want uit de hoek, van de 'grootgelovigen' komt de aanval.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Aan iedereen: Kijk eens tien jaar terug: Waaruit ontstaan deze oorlogen? Is het niet dat we veel te lief voor onszelf zijn geworden? Dat we een ontdekkende zaak niet meer verdragen? En dat iedereen erbij hoort... Want wee de ongelovigen die doen Gods eer een almacht tekort! Die moeten zwijgen. Want uit de hoek, van de 'grootgelovigen' komt de aanval.
Ik denk dat ze vooral ontstaan doordat we niet lief voor anderen zijn en we overal aanstoot aan nemen.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 07 mei 2019, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door DDD »

Er is helemaal geen aanval. Je strijdt tegen windmolens.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Adje »

Mara schreef:Voordat de predikant (of de ouderling) de kansel opgaat, is het de gewoonte dat hij bidt.
Nu las ik op RW dat dominee Goedvree dit geknield doet.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13 ... voor-de-di
In een dienst van u zag ik dat u met het stil gebed voor de dienst op uw knieën voor de kansel ging zitten. Doet u dat altijd? Zijn er meer predikanten die dat doen?

Wat bijzonder! Ik heb dit nog nooit gezien.
Gebeurt(de) dit vaker?
Wat een eerbied spreekt hier uit... (misschien dit nog maar eens even naar voren halen)!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

Laten we dan on-topic gaan: Wat ik tegenwoordig niet veel meer zie is een wenende predikant voor de kansel. Een man die van alle kanten besprongen wordt door de vorst der duisternis. Toch zijn die er ook nog. En nee, geen krokodillentranen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Laten we dan on-topic gaan: Wat ik tegenwoordig niet veel meer zie is een wenende predikant voor de kansel. Een man die van alle kanten besprongen wordt door de vorst der duisternis. Toch zijn die er ook nog. En nee, geen krokodillentranen!
Zag je dit vroeger wel dan? Ik zie nl best veel emotie op de kansel.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Laten we dan on-topic gaan: Wat ik tegenwoordig niet veel meer zie is een wenende predikant voor de kansel. Een man die van alle kanten besprongen wordt door de vorst der duisternis. Toch zijn die er ook nog. En nee, geen krokodillentranen!
Zag je dit vroeger wel dan? Ik zie nl best veel emotie op de kansel.
Vroeger wel, en naar ik wel eens hoor, sinds ik niet meer naar de kerk kan, nog wel eens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Laten we dan on-topic gaan: Wat ik tegenwoordig niet veel meer zie is een wenende predikant voor de kansel. Een man die van alle kanten besprongen wordt door de vorst der duisternis. Toch zijn die er ook nog. En nee, geen krokodillentranen!
Zag je dit vroeger wel dan? Ik zie nl best veel emotie op de kansel.
Vroeger wel, en naar ik wel eens hoor, sinds ik niet meer naar de kerk kan, nog wel eens.
Dan is er een duidelijke verklaring waarom je het niet ziet toch. Ik zou vroeger niet steeds met nu vergelijken, vroeger komt niet meer terug. Voor sommige zaken helaas, voor andere zaken, gelukkig maar.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Laten we dan on-topic gaan: Wat ik tegenwoordig niet veel meer zie is een wenende predikant voor de kansel. Een man die van alle kanten besprongen wordt door de vorst der duisternis. Toch zijn die er ook nog. En nee, geen krokodillentranen!
Zag je dit vroeger wel dan? Ik zie nl best veel emotie op de kansel.
Vroeger wel, en naar ik wel eens hoor, sinds ik niet meer naar de kerk kan, nog wel eens.
Dan is er een duidelijke verklaring waarom je het niet ziet toch. Ik zou vroeger niet steeds met nu vergelijken, vroeger komt niet meer terug. Voor sommige zaken helaas, voor andere zaken, gelukkig maar.
Dank voor de liefdevolle woorden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Laten we dan on-topic gaan: Wat ik tegenwoordig niet veel meer zie is een wenende predikant voor de kansel. Een man die van alle kanten besprongen wordt door de vorst der duisternis. Toch zijn die er ook nog. En nee, geen krokodillentranen!
Zag je dit vroeger wel dan? Ik zie nl best veel emotie op de kansel.
Vroeger wel, en naar ik wel eens hoor, sinds ik niet meer naar de kerk kan, nog wel eens.
Dan zou kerktv de oplossing zijn.... ;-)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door KGPHP »

-DIA- schreef:Laten we dan on-topic gaan: Wat ik tegenwoordig niet veel meer zie is een wenende predikant voor de kansel. Een man die van alle kanten besprongen wordt door de vorst der duisternis. Toch zijn die er ook nog. En nee, geen krokodillentranen!
Nou, daar moeten we inderdaad maar naar verlangen.
Naar die herders die besprongen worden door de satan.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Plaats reactie