Stil gebed van predikant

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Ik wil hier publiekelijk even meedelen dat ik deze reactie uitermate walgelijk en vreselijk misselijkmakend vind. Ik zal de reactie ook melden bij de moderators. Want laster (of in ieder geval ongefundeerde roddelpraat) is niet toegestaan.
Laatst gewijzigd door Jantje op 06 mei 2019, 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Echt zelf gehoord of van horen zeggen?
Via mijn lieve vader, die opgroeide in een licht hervormde kerk.
Door een ommekeer bij mijn opa is onze hele familie van 's vaders kant toen als het ware omgekeerd. En dat kostte strijd. Laat dat niet gering geacht worden.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 06 mei 2019, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door amateur-theoloog »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat geld net zo goed voor rechtzinnige predikanten DIA.
Dat weten we. Judas was er ook een.
Maar er zijn er altijd die zich aan het Woord stoten als het helder wordt gezegd.
Dan blijft er geen plek meer over voor een gedrukt en geplukt volk. Maar dat is taal die we niet zo veel meer horen.

Petrus zegt (1 Petr. 2):
De Steen, Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis;
Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.
DIA, heeft dat te maken met dit onderwerp? Jij zoekt een verband tussen lichtzinnige dominees en i.p.v. bidden tot dertig tellen. Misschien is dat een te spitsvondig verband.
En dat mensen zich aan het Woord stoten als het helder wordt gezegd, dat is absoluut waar. Had dan alleen wat van dat tot 30 tellen gezegd zonder een verband te leggen tussen dit gegeven en de lichtzinnigheid van de dominee.

Die mag je ook bestrijden, maar doe dat dan los van het andere. Zo voorkom je onbegrip. Ik heb dat ook moeten leren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

amateur-theoloog schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat geld net zo goed voor rechtzinnige predikanten DIA.
Dat weten we. Judas was er ook een.
Maar er zijn er altijd die zich aan het Woord stoten als het helder wordt gezegd.
Dan blijft er geen plek meer over voor een gedrukt en geplukt volk. Maar dat is taal die we niet zo veel meer horen.

Petrus zegt (1 Petr. 2):
De Steen, Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis;
Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.
DIA, heeft dat te maken met dit onderwerp? Jij zoekt een verband tussen lichtzinnige dominees en i.p.v. bidden tot dertig tellen. Misschien is dat een te spitsvondig verband.
En dat mensen zich aan het Woord stoten als het helder wordt gezegd, dat is absoluut waar. Had dan alleen wat van dat tot 30 tellen gezegd zonder een verband te leggen tussen dit gegeven en de lichtzinnigheid van de dominee.

Die mag je ook bestrijden, maar doe dat dan los van het andere. Zo voorkom je onbegrip. Ik heb dat ook moeten leren.
Nu weet ik het ECHT niet meer.
Dan zeg ik te weinig en het deugt niet.
Dan lijk ik te veel te zeggen en het deugt niet.
Ik weet het niet meer.
Als we ons allen aan Schrift en Belijdenis hielden was er geen reden.
Waarom vervolgt u mij anders? Of ik het met opzet zoek? Of wordt ik gezocht?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door John Galt »

DDD schreef:Hij zal zich toch hopelijk wel aanpassen? Het is een kleinigheid. Maar ik vind het prettiger als welkom en mededelingen eerst gebeuren, dan een psalm, dan stil gebed en dan votum en groet.
Dat soort dingen worden bij ons voor de dienst besproken in de consistorie. In principe past een dominee zich aan de liturgie van de gemeente aan.
Who is John Galt? :quoi
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door amateur-theoloog »

-DIA- schreef:Nu weet ik het ECHT niet meer.
Dan zeg ik te weinig en het deugt niet.
Dan lijk ik te veel te zeggen en het deugt niet.
Ik weet het niet meer.
Als we ons allen aan Schrift en Belijdenis hielden was er geen reden.
Waarom vervolgt u mij anders? Of ik het met opzet zoek? Of wordt ik gezocht?
DIA, je bent veel te gevoelig. Jij bepaalt wat je schrijft. Verwacht van forumleden niet teveel positieve reacties, want mensen zijn nu eenmaal liever kritisch hier. Dat heb ik persoonlijk in de korte tijd dat ik forumlid ben al moeten ondervinden. Probeer ons te overtuigen, ga door met je berichten. Niets ergs aan! Jij mag zeggen wat je vind als je dat voorziet van een goede toelichting. En dat doe je ook, dus maak je geen overbodige zorgen.
Je word niet gezocht en vervolgt. Je word inhoudelijk bestreden, maar jij mag je verdedigen!
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Klavart »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Ik wil hier publiekelijk even meedelen dat ik deze reactie uitermate walgelijk en vreselijk misselijkmakend vind. Ik zal de reactie ook melden bij de moderators. Want laster (of in ieder geval ongefundeerde roddelpraat) is niet toegestaan.
Vind je je reactie niet een beetje overdreven?
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door amateur-theoloog »

Klavart schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Ik wil hier publiekelijk even meedelen dat ik deze reactie uitermate walgelijk en vreselijk misselijkmakend vind. Ik zal de reactie ook melden bij de moderators. Want laster (of in ieder geval ongefundeerde roddelpraat) is niet toegestaan.
Vind je je reactie niet een beetje overdreven?
Jantje, jouw reactie is niet minder walgelijk en mismakend. Je bent me veel te driftig. Schaam je erover om een forumlid op zijn/haar mening zo lelijk aan te vallen! Wees vriendelijker, milder en fatsoenlijker van toon!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

Klavart schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:We hebben nogal van doen gehad met lichte dominees die met alles mee leken te kunnen, behalve de reformatorische leer. De vraag werd eens gesteld aan zo'n dominee wat hij bad onderaan de kansel: "Och, dat weet ik niet, soms tel ik gewoon tot 30 of zo..."
Ik wil hier publiekelijk even meedelen dat ik deze reactie uitermate walgelijk en vreselijk misselijkmakend vind. Ik zal de reactie ook melden bij de moderators. Want laster (of in ieder geval ongefundeerde roddelpraat) is niet toegestaan.
Vind je je reactie niet een beetje overdreven?
Mensen dit pure ernst Beseft wat er onder een vroom kleed kan huizen. Want dit is geen verzinsel. Hebben we teveel vertrouwen in onze voorgangers? Wie dit als laster wil melden moet wel weten wat hij of zij doet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door amateur-theoloog »

-DIA- schreef:
Mensen dit is pure ernst. Besef wat er onder een vroom kleed kan huizen. Want dit is geen verzinsel. Hebben we teveel vertrouwen in onze voorgangers? Wie dit als laster wil melden moet wel weten wat hij of zij doet.
Eens. Vest op prinsen, op predikers geen vertrouwen. Natuurlijk hebben we ze hoog te achten en ook te vertrouwen, maar ieder mens is van nature zondig en verdorven. Ook een dominee. Onder een vroom kleed kan heel veel huizen, de Bijbel spreekt niet voor niets over 'wolven in schaapsklederen'. Laat dat voorval wat DIA aanhaalde een spiegel zijn voor mezelf allereerst en voor u ...
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door Erskinees »

-DIA- schreef: Mensen dit pure ernst Beseft wat er onder een vroom kleed kan huizen. Want dit is geen verzinsel. Hebben we teveel vertrouwen in onze voorgangers? Wie dit als laster wil melden moet wel weten wat hij of zij doet.
Het is gewoon offtopic. Een totaal willekeurig via-via verhaaltje over een lichte dominee haalt het niveau van de discussie niet echt omhoog.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

Ieder zal (hopelijk) begrijpen dat ik me (al jaren) niet meer thuis (of gewenst) voel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door amateur-theoloog »

Erskinees schreef:
-DIA- schreef: Mensen dit pure ernst Beseft wat er onder een vroom kleed kan huizen. Want dit is geen verzinsel. Hebben we teveel vertrouwen in onze voorgangers? Wie dit als laster wil melden moet wel weten wat hij of zij doet.
Het is gewoon offtopic. Een totaal willekeurig via-via verhaaltje over een lichte dominee haalt het niveau van de discussie niet echt omhoog.
Welke betrouwbare bronnen er zijn voor dit vertelsel is me ook een raadsel. Maar dat is bij zoveel berichten op dit forum. Als het bericht van DIA écht waar is, dienen we het gedrag van deze dominee af te keuren. En verder off-topic graag. Het niveau van discussies op dit forum stond m.i. al langer op een laag pitje, maar laat ik het daar maar niet over hebben.
Laatst gewijzigd door amateur-theoloog op 06 mei 2019, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door -DIA- »

amateur-theoloog schreef:
Erskinees schreef:
-DIA- schreef: Mensen dit pure ernst Beseft wat er onder een vroom kleed kan huizen. Want dit is geen verzinsel. Hebben we teveel vertrouwen in onze voorgangers? Wie dit als laster wil melden moet wel weten wat hij of zij doet.
Het is gewoon offtopic. Een totaal willekeurig via-via verhaaltje over een lichte dominee haalt het niveau van de discussie niet echt omhoog.
Welke betrouwbare bronnen er zijn voor dit vertelsel is me ook een raadsel. Maar dat is bij zoveel berichten op dit forum. Als het bericht van DIA écht waar is, dienen we het gedrag van deze dominee af te keuren. En verder off-tocic graag. Het niveau van discussies op dit forum stond m.i. al langer op een laag pitje, maar laat ik het daar maar niet over hebben.
Ik wil verder verantwoording afleggen van hetgeen ik gezegd heb. Er is me veel overgeleverd (geen verhaaltjes) uit de strijd die mijn ouders moesten voeren tegen de valse leer en de strijd voor de reine prediking.
Doordat ik zoveel heb gehoord van mijn ouders kan ik niet met zekerheid zeggen welke dominee het was. Waarschijnlijk ging het om een ds. uit het dorp waar we toen woonden. Iedereen kan wel nagaan welke predikanten er in Holten hebben gestaan tussen 1925-1945.
In 1945 zijn mijn ouders getrouwd, en zijn overgaan naar de Gereformeerde Gemeente te Rijssen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Stil gebed van predikant

Bericht door amateur-theoloog »

Dus nemen we het voorval gewoon voor waar aan.
Plaats reactie