Verandering van kerkverband

Als je van kerkverband zou veranderen welk kerkverband zou dat zijn?

Protestantse Kerk in Nederland
9
17%
Hersteld Hervormde Kerk
10
19%
Gereformeerde Gemeenten
4
8%
Gereformeerde Gemeenten in Nederland
9
17%
Christelijke Gereformeerde Kerk
6
12%
Oud Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)
5
10%
Een vrije gemeente
4
8%
Thuislezen
5
10%
 
Totaal aantal stemmen: 52

Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Verandering van kerkverband

Bericht door Wijk »

Ik als HHK'er voel me persoonlijk best verbonden met andere kerkgenootschappen. Persoonlijk denk ik het meest met de Gereformeerde Gemeenten.

Stel dat je moest kiezen om van kerkverband te veranderen, welk kerkverband zou dat zijn? Of anders gezegd, met welk ander kerkgenootschap voel je je het meest verbonden?
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ad Anker »

Wijk schreef:Ik als HHK'er voel me persoonlijk best verbonden met andere kerkgenootschappen. Persoonlijk denk ik het meest met de Gereformeerde Gemeenten.

Stel dat je moest kiezen om van kerkverband te veranderen, welk kerkverband zou dat zijn? Of anders gezegd, met welk ander kerkgenootschap voel je je het meest verbonden?
Ik heb niet zoveel met genootschappen en verbanden. Hoe dat komt moet ik eens bij mezelf onderzoeken. Opgegroeid in de GGiNbv, daarom wellicht wat minder kerkelijk besef. Nu GG, waar ik me in de plaatselijke gemeente best thuis voel, met name door onze huidige en vorige predikant. Ik voel ook wel wat voor PKN-gemeenten met een uitgesproken behoudend karakter (Elspeet, Harskamp, Scherpenisse etc.), soms wat minder 'overgestructureerd' als in de GG bijv. Vorig jaar waren we een weekend in Den Haag en kerkten we in Loosduinen. Dhr. van Keulen ging daar voor. Ik voelde me daar ook erg thuis, bij die club mensen en bij die voorganger. Dus ik kies niet voor een bepaald genootschap, denk ik.
Online
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5398
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Wijk schreef:Ik als HHK'er voel me persoonlijk best verbonden met andere kerkgenootschappen. Persoonlijk denk ik het meest met de Gereformeerde Gemeenten.

Stel dat je moest kiezen om van kerkverband te veranderen, welk kerkverband zou dat zijn? Of anders gezegd, met welk ander kerkgenootschap voel je je het meest verbonden?
Ik heb niet zoveel met genootschappen en verbanden. Hoe dat komt moet ik eens bij mezelf onderzoeken. Opgegroeid in de GGiNbv, daarom wellicht wat minder kerkelijk besef. Nu GG, waar ik me in de plaatselijke gemeente best thuis voel, met name door onze huidige en vorige predikant. Ik voel ook wel wat voor PKN-gemeenten met een uitgesproken behoudend karakter (Elspeet, Harskamp, Scherpenisse etc.), soms wat minder 'overgestructureerd' als in de GG bijv. Vorig jaar waren we een weekend in Den Haag en kerkten we in Loosduinen. Dhr. van Keulen ging daar voor. Ik voelde me daar ook erg thuis, bij die club mensen en bij die voorganger. Dus ik kies niet voor een bepaald genootschap, denk ik.
In grote lijnen ook mijn geschiedenis. Idem ook qua voorliefde voor genoemde PKN-gemeenten. Verder heb ik niks op met mensen die overal wat op te zeuren hebben. Totaal niet mijn ding.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jantje »

De laatste optie vind ik wel wat wonderlijk. Want die optie kun je in feite per direct uitvoeren.

Verder heb ik inderdaad ook een voorliefde voor de PKN van Scherpenisse en Elspeet. Echter heb ik de GGiN als eerste optie gekozen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Wijk »

Ik zou wel graag eens een keer naar de kerk gaan in zo'n PKN gemeente. Lijkt me mooi om toch daar eens een dienst bij te wonen.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Adje »

Persoonlijk heb ik geen plannen om van kerkverband te veranderen!
Online
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5398
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door pierre27 »

Wijk schreef:Ik zou wel graag eens een keer naar de kerk gaan in zo'n PKN gemeente. Lijkt me mooi om toch daar eens een dienst bij te wonen.
Een aanrader, ik doe het regelmatig op een zondagmiddag.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jongere »

Deze poll vul ik niet in.
Niet omdat het nooit zou kunnen gebeuren, maar omdat ik me geroepen weet te zijn op de plaats waar ik ben. In de eerste plaats is dat in een plaatselijke gemeente, maar daarna ook in een verband. Dat is nu eenmaal hoe de situatie is in kerkelijk Nederland en daar wil ik me aan verbinden. Hoezeer daar ook zorgen zijn, die zal ik op iedere andere plek minstens zo hevig tegenkomen. Of, zoals Spurgeon eens gezegd zou hebben: "de ideale gemeente op deze wereld bestaat niet meer zodra ik me daarbij aansluit".
Het is daarom een principekwestie: ik wil zo niet over andere verbanden nadenken en er als het ware "afvinkend" achter komen waar ik naar toe zou gaan. Het betekent alleen maar turen naar het gras van de buren.
Daarmee zeg ik niet zoiets als "ik zou nooit van kerkverband veranderen". Ik hoop dat het nooit hoeft, maar zulke grote woorden zijn niet wijs. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die zulke dingen gezegd hebben en met verdriet toch een overstap maakten, of door een scheuring in een ander verband terecht kwamen. Als zoiets toch nog eens zou gebeuren, hoop ik dat de Heere Zelf de weg wijst. Waar Hij voorgaat, zal het goed zijn.
En wat ik er nog minder mee wil zeggen is dat ik ergens anders niet zou kunnen kerken. Integendeel, in ieder genoemd verband uit dit rijtje heb ik gezegende diensten ervaren waar ik me echt thuis voelde. Daarom is het ook ergens wel een verdrietig rijtje.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

De CGK zijn een kerkverband en hebben dus een kerkennaam in meervoud.

Verder zie ik dit als een denkoefening, want ik vind veranderen van kerkverband vooralsnog zondig, een noodzakelijke verhuizing uitgezonderd. Ik geloof trouwens niet dat het goed is om een kerk naar eigen smaak uit te zoeken. Ik zie daar in de bijbel geen goede voorbeelden van.

En het ligt ook erg aan de plaats. Ik zou bijvoorbeeld eerder CGK of NGK invullen, maar er zijn ook wel plaatsen waarin dat -als ik dan toch moet veranderen- geen goed idee lijkt.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Verder zie ik dit als een denkoefening, want ik vind veranderen van kerkverband vooralsnog zondig, een noodzakelijke verhuizing uitgezonderd. Ik geloof trouwens niet dat het goed is om een kerk naar eigen smaak uit te zoeken. Ik zie daar in de bijbel geen goede voorbeelden van.

En het ligt ook erg aan de plaats. Ik zou bijvoorbeeld eerder CGK of NGK invullen, maar er zijn ook wel plaatsen waarin dat -als ik dan toch moet veranderen- geen goed idee lijkt.
Nogal wiedes dat je in de Bijbel daar geen voorbeelden van vindt. Overigens is het nog maar de vraag of al die kerkscheuringen in Nederland wel conform de Bijbel zijn, wat mij betreft niet. Met opmerkingen van mensen uit afgescheiden kerken dat je niet van gemeente c.q. kerk zou mogen veranderen, kan ik dan ook niet zoveel. De basis van jouw kerk ligt in kerkverandering.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

De Gereformeerde Gemeenten zijn geheel in zonden geboren, dat zal waar zijn, maar zijn voor zover ik weet ook het enige kerkverband dat door fusie tot stand kwam. Dus dit verwijt lijkt mij niet helemaal terecht.

In 2004 is ook de PKN ontstaan, maar dat is dan weer een kerkgenootschap geworden :humhihi

Los daarvan: de zonden van de voorvaders worden de kinderen niet toegerekend. Maar zelf van kerk veranderen is sowieso een scheuring, en wel een waar je primair zelf voor verantwoordelijk bent.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:De Gereformeerde Gemeenten zijn geheel in zonden geboren, dat zal waar zijn, maar zijn voor zover ik weet ook het enige kerkverband dat door fusie tot stand kwam. Dus dit verwijt lijkt mij niet helemaal terecht.
Terecht punt. Meer in algemene zin is het natuurlijk onuitstaanbaar dat er zoveel verbanden zijn binnen orthodox Nederland.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Roeline »

Jongere schreef:Deze poll vul ik niet in.
Niet omdat het nooit zou kunnen gebeuren, maar omdat ik me geroepen weet te zijn op de plaats waar ik ben. In de eerste plaats is dat in een plaatselijke gemeente, maar daarna ook in een verband. Dat is nu eenmaal hoe de situatie is in kerkelijk Nederland en daar wil ik me aan verbinden. Hoezeer daar ook zorgen zijn, die zal ik op iedere andere plek minstens zo hevig tegenkomen. Of, zoals Spurgeon eens gezegd zou hebben: "de ideale gemeente op deze wereld bestaat niet meer zodra ik me daarbij aansluit".
Het is daarom een principekwestie: ik wil zo niet over andere verbanden nadenken en er als het ware "afvinkend" achter komen waar ik naar toe zou gaan. Het betekent alleen maar turen naar het gras van de buren.
Daarmee zeg ik niet zoiets als "ik zou nooit van kerkverband veranderen". Ik hoop dat het nooit hoeft, maar zulke grote woorden zijn niet wijs. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die zulke dingen gezegd hebben en met verdriet toch een overstap maakten, of door een scheuring in een ander verband terecht kwamen. Als zoiets toch nog eens zou gebeuren, hoop ik dat de Heere Zelf de weg wijst. Waar Hij voorgaat, zal het goed zijn.
En wat ik er nog minder mee wil zeggen is dat ik ergens anders niet zou kunnen kerken. Integendeel, in ieder genoemd verband uit dit rijtje heb ik gezegende diensten ervaren waar ik me echt thuis voelde. Daarom is het ook ergens wel een verdrietig rijtje.
Mooie nuance waar ik me in kan vinden. Laten we intussen reikhalzend uitzien naar het moment dat alle kerkmuren voor eeuwig weggevallen zijn en alle scheuren volkomen gedicht. Alle vragen opgelost, en een kreunende, doodzieke kerk voor eeuwig jong en fris. O, hoe heerlijk zal dat wezen...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:De Gereformeerde Gemeenten zijn geheel in zonden geboren, dat zal waar zijn, maar zijn voor zover ik weet ook het enige kerkverband dat door fusie tot stand kwam. Dus dit verwijt lijkt mij niet helemaal terecht.
Terecht punt. Meer in algemene zin is het natuurlijk onuitstaanbaar dat er zoveel verbanden zijn binnen orthodox Nederland.
Quis non fleret?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

Dat is waar, maar ik heb altijd kunnen zeggen dat de GG al eerder gefuseerd waren dan het SOW-proces begon. In beide gevallen waren er droevige afscheidingen, dat wel. Maar het idee was goed.
Plaats reactie