Verandering van kerkverband

Als je van kerkverband zou veranderen welk kerkverband zou dat zijn?

Protestantse Kerk in Nederland
9
17%
Hersteld Hervormde Kerk
10
19%
Gereformeerde Gemeenten
4
8%
Gereformeerde Gemeenten in Nederland
9
17%
Christelijke Gereformeerde Kerk
6
12%
Oud Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)
5
10%
Een vrije gemeente
4
8%
Thuislezen
5
10%
 
Totaal aantal stemmen: 52

Piet Puk
Berichten: 5450
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Piet Puk »

CvdW schreef:Laten de kerken bij elkaar gaan, dan is verandering van kerkverband ook niet nodig.
Maar dat betekent dat iedereen in hetzelfde kerkgebouw moet. Dat gaat ook niet lukken. Dus laten we het uit praktisch oogpunt maar zo houden
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8956
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door J.C. Philpot »

Het verbaasd me dat er zo weinig forummers op de Gereformeerde Gemeenten stemmen. En dat terwijl er redelijk wat forummers tot de GG behoren. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet interpreteren. Misschien heeft het te maken met de in vergelijking met andere denominaties erg felle discussies tussen de GG flanken op het forum.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk
Berichten: 5450
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:Het verbaasd me dat er zo weinig forummers op de Gereformeerde Gemeenten stemmen. En dat terwijl er redelijk wat forummers tot de GG behoren. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet interpreteren. Misschien heeft het te maken met de in vergelijking met andere denominaties erg felle discussies tussen de GG flanken op het forum.
Er wordt gevraagd naar welk ander kerkverband je zou gaan. Van GG naar GG wordt niet bedoeld. En van andere kerkverbanden gaan ze blijkbaar toch elders heen
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8956
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:
J.C. Philpot schreef:Het verbaasd me dat er zo weinig forummers op de Gereformeerde Gemeenten stemmen. En dat terwijl er redelijk wat forummers tot de GG behoren. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet interpreteren. Misschien heeft het te maken met de in vergelijking met andere denominaties erg felle discussies tussen de GG flanken op het forum.
Er wordt gevraagd naar welk ander kerkverband je zou gaan. Van GG naar GG wordt niet bedoeld. En van andere kerkverbanden gaan ze blijkbaar toch elders heen
Goede aanvulling. Klopt inderdaad. Maar dan vraag ik me nog wel af waarom de GG zo impopulair is bij niet GGers.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 01 mei 2019, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Ouddorp schreef:Als ik naar de situatie in ons dorp kijk, zou het de Gereformeerde Gemeente worden.
Qua prediking toch niet anders dan in de HHK ?
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zou dan zelf overstappen naar de Hervormde Gemeente binnen de PKN
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5396
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:
pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:
CvdW schreef:Laten de kerken bij elkaar gaan, dan is verandering van kerkverband ook niet nodig.
Maar ja, in sommige kerken leren ze een toeleidende weg. Wordt moeilijk, CvdW.
Dat hoeft geen belemmering te zijn.
Integendeel. Misschien is verandering van kerkverband juist wel de toeleidende weg. En nee, dat bedoel ik niet grappig.
Ik snap je Eilander, ik ben ook ooit gegaan naar een ander kerkverband. Terugkijkend zie ik daar leiding in!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8956
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Ik zou dan zelf overstappen naar de Hervormde Gemeente binnen de PKN
Ik vind het interessant dat je een brede blik hebt. Je luisterd weleens Oud Gereformeerde predikanten, en bezoek meen ik zowel HHK, PKN als de Vrije Hervormde Gemeente.

Heeft dat relativeren van kerkverbanden bij jou net als bij andere forummers ook te maken met je OGG wortels? (daar liggen mijn roots overigens ook)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zou dan zelf overstappen naar de Hervormde Gemeente binnen de PKN
Ik vind het interessant dat je een brede blik hebt. Je luisterd weleens Oud Gereformeerde predikanten, en bezoek meen ik zowel HHK, PKN als de Vrije Hervormde Gemeente.

Heeft dat relativeren van kerkverbanden bij jou net als bij andere forummers ook te maken met je OGG wortels? (daar liggen mijn roots overigens ook)
Ik heb geen OGG roots.
Mijn ouders zijn na de scheuring HHK geworden.
Ik heb altijd wel een ruime blik gehad.
Maar na een aantal preken geluisterd te hebben aan de rechterflank kwam ik tot de ontdekking dat de prediking afwijkt van Ellende, Verlossing en Dankbaarheid en dat, dat naar mijn idee niet de juiste weg is.
Ik wil niet de rechterflank afkraken maar met bepaalde dingen lijken ze behoorlijk arminiaans.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Boertje »

Ik vind het prima waar ik nu zit: CGK. En als ik wat wil lezen van een ander kerkverband, boeken zat. Ik lees dan ook werken uit alle gereformeerde en hervormde gezindten. Zou ik dan een thuislezer zijn?
Laatst gewijzigd door Boertje op 01 mei 2019, 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door GJdeBruijn »

Ik vind dit een vreemd topic. De vraag is erg plat gesteld en doet mij denken aan een soort keuze voor waar je je boodschappen zou doen als je favoriete buurtsuper zou gaan sluiten.
Beter lijkt me om een vraag te stellen wat voor jezelf een valide reden zou zijn om te veranderen van gemeente dan wel kerkverband.
Principieel lijkt mij dat het uitgangspunt zou moeten zijn om trouw te zijn aan de gemeente waar je je plaats gekregen hebt. De vraag om na te denken over een alternatief is impliciet ontkennen dat trouw een principiële vereiste is. Jongere wees ook al in die richting.
Wisselen van een kerkverband is geen keuze als het goed is maar de uitkomst van een onbedoelde en ongewenste noodsituatie waarbij niet zelden verdriet wordt ervaren door de betrokkenen. Een zaak ook van gebed om leiding.
In wezen is het dan geen kwestie van een eigen keuze maken maar veel meer van een weg moeten gaan naar een onbekende bestemmig waarbij God Zelf de weg moet wijzen en niet wijzelf.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Roeline »

GJdeBruijn schreef:Ik vind dit een vreemd topic. De vraag is erg plat gesteld en doet mij denken aan een soort keuze voor waar je je boodschappen zou doen als je favoriete buurtsuper zou gaan sluiten.
Beter lijkt me om een vraag te stellen wat voor jezelf een valide reden zou zijn om te veranderen van gemeente dan wel kerkverband.
Principieel lijkt mij dat het uitgangspunt zou moeten zijn om trouw te zijn aan de gemeente waar je je plaats gekregen hebt. De vraag om na te denken over een alternatief is impliciet ontkennen dat trouw een principiële vereiste is. Jongere wees ook al in die richting.
Wisselen van een kerkverband is geen keuze als het goed is maar de uitkomst van een onbedoelde en ongewenste noodsituatie waarbij niet zelden verdriet wordt ervaren door de betrokkenen. Een zaak ook van gebed om leiding.
In wezen is het dan geen kwestie van een eigen keuze maken maar veel meer van een weg moeten gaan naar een onbekende bestemmig waarbij God Zelf de weg moet wijzen en niet wijzelf.
Volgens mij wordt gewoon met dit topic bedoeld: met welk kerkgenootschap voel je je, naast je eigen kerkgenootschap, het meest verwant.
Ik ben niet verbaasd dat de GGiN aan kop gaan, gezien de rijkdom van de prediking die hier op Refoforum al meermaals is besproken.
DDD
Berichten: 28692
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:Het verbaasd me dat er zo weinig forummers op de Gereformeerde Gemeenten stemmen. En dat terwijl er redelijk wat forummers tot de GG behoren. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet interpreteren. Misschien heeft het te maken met de in vergelijking met andere denominaties erg felle discussies tussen de GG flanken op het forum.
Volgens mij is dat vrij simpel te verklaren. De rechterflank van de GG kiest als naburig kerkgenootschap de HHK, en sommigen de GGiN. Links van het midden kiest voor CGK, PKN of een gematigde HHK. Dit forum kent veel GG-ers, en die bevinden zich zoals ik al eerder opmerkte, op twee of drie na in hoge mate rechts van het midden.

Overigens deel ik het standpunt dat de discussies tussen de flanken in de GG zo sterk zijn, niet zo. Op dit forum is de gematigde flank van de CGK niet of nauwelijks vertegenwoordigd. Maar de opmerkingen over de samenwerkingsgemeenten, toch een belangrijk deel van de CGK, zijn zeker niet zachtzinniger dan die over mij.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb in de poll wel een keuze gemaakt maar ben er toch niet heel zeker van eigenlijks
Misschien dat ik ook wel thuis ga luisteren. :livre
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door GJdeBruijn »

Roeline schreef:Volgens mij wordt gewoon met dit topic bedoeld: met welk kerkgenootschap voel je je, naast je eigen kerkgenootschap, het meest verwant.
Dat maakt voor mij geen verschil. We moeten ons niet tot het nadenken over dit soort dubieuze vragen laten verleiden.
Dit een een vraag die meer past in een maatschappij die gekenmerkt wordt door consumeren dan dar deze vraag thuis hoort in een christelijke omgeving waar we ons door Gods voorzieningheid geplaatst weten, als het goed is.
Het gemak waarmee we -ik sluit me zelf in, ik wil niet boven de ander staan - willen nadenken over een 'verwant voelen' laat zien dat we ons niet goed realiseren dat we werelds denken over een gemeente waarin we geplaatst zijn. Als het goed is hebben we allemaal verdriet van de verbrokenheid en is elke gedachte aan een keuze te moeten maken een pijnlijke en verdrietige gedachte.
Als we dan al spreken over 'gevoel' dan mis ik toch wel het gevoel van droefenis om de verdeeldheid van onze gezindte.
Plaats reactie