Verandering van kerkverband

Als je van kerkverband zou veranderen welk kerkverband zou dat zijn?

Protestantse Kerk in Nederland
9
17%
Hersteld Hervormde Kerk
10
19%
Gereformeerde Gemeenten
4
8%
Gereformeerde Gemeenten in Nederland
9
17%
Christelijke Gereformeerde Kerk
6
12%
Oud Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)
5
10%
Een vrije gemeente
4
8%
Thuislezen
5
10%
 
Totaal aantal stemmen: 52

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jantje »

Mara schreef:In januari had ik meegedaan aan een enquete over Verbondenheid in uw gemeente.
Gisteren kreeg ik het definitieve verslag toegestuurd per PDF.

De Nederlandse onderzoeken wijzen op voornamelijk negatieve effecten, maar zijn te smal om iets te
zeggen over heel de gereformeerde breedte in Nederland. Hierom is dit onderzoek zo breed mogelijk
uitgevoerd onder de drie gereformeerde kerken in heel Nederland. Door middel van een digitale
enquête zijn alle 538 gemeenten benaderd. Hiervan hebben 247 gemeenten deelgenomen, met in
totaal 2372 respondenten.

Heeft iemand hier ook aan meegedaan?
Over welke gereformeerde kerken gaat het?

Ik had best mee willen doen. Alhoewel ik soms wel zorgen heb over andere zaken, is de verbondenheid in mijn gemeente zeer groot.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Mara »

Jantje schreef: Over welke gereformeerde kerken gaat het?
GKv, CGK en NGK.
Ik dacht dat we via ons kerkblad een oproep kregen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door eilander »

pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:
Wijk schreef:Ik als HHK'er voel me persoonlijk best verbonden met andere kerkgenootschappen. Persoonlijk denk ik het meest met de Gereformeerde Gemeenten.

Stel dat je moest kiezen om van kerkverband te veranderen, welk kerkverband zou dat zijn? Of anders gezegd, met welk ander kerkgenootschap voel je je het meest verbonden?
Ik heb niet zoveel met genootschappen en verbanden. Hoe dat komt moet ik eens bij mezelf onderzoeken. Opgegroeid in de GGiNbv, daarom wellicht wat minder kerkelijk besef. Nu GG, waar ik me in de plaatselijke gemeente best thuis voel, met name door onze huidige en vorige predikant. Ik voel ook wel wat voor PKN-gemeenten met een uitgesproken behoudend karakter (Elspeet, Harskamp, Scherpenisse etc.), soms wat minder 'overgestructureerd' als in de GG bijv. Vorig jaar waren we een weekend in Den Haag en kerkten we in Loosduinen. Dhr. van Keulen ging daar voor. Ik voelde me daar ook erg thuis, bij die club mensen en bij die voorganger. Dus ik kies niet voor een bepaald genootschap, denk ik.
In grote lijnen ook mijn geschiedenis. Idem ook qua voorliefde voor genoemde PKN-gemeenten. Verder heb ik niks op met mensen die overal wat op te zeuren hebben. Totaal niet mijn ding.
Deze meningen deel ik wel. Als OGGiN-er ben ik ook geen hoog-kerkelijk denker.
Ik kies hier echter niets, omdat ik geloof dat wij door Gods leiding in de PKN van Scherpenisse terecht gekomen zijn.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

Jantje schreef: Overigens blijkt uit de poll ook maat weer dat het forum niet representatief is. Het is op z'n zachtst gezegd zeer opmerkelijk dat de GGiN bovenaan staat.
Zo opmerkelijk is dat toch helemaal niet? Het forum is modaal gezien duidelijk rechts van het midden GG. Er zijn enkele linkse GG-ers actief, die er geregeld flink van langs krijgen, overigens meestal op een prima manier hoor. Maar het forum richt zich op de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Dan krijg je vanzelf een oriëntatie op de GGiN.

Ik verbaas mij er dus niet zo over. Maar dit is allemaal giswerk van mijn kant. Misschien zie ik het totaal verkeerd. Ik denk wel dat als je de gehele rechterflank van de gereformeerde gezindte bekijkt, de rechterflank daarvan op dit forum aanzienlijk oververtegenwoordigd is. Er zijn spraakmakende enkelingen van een iets andere richting, dat wel. Maar in hoofdlijn bestaat dit forum uit broeders uit de zeer bevindelijke hoek.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Er zijn spraakmakende enkelingen van een iets andere richting, dat wel. Maar in hoofdlijn bestaat dit forum uit broeders uit de zeer bevindelijke hoek.
Prachtig, hoe je jezelf weet te omschrijven! :super
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Bezorgd »

Luther schreef:Hoewel ik de beoordeling van het kerkverband begrijp, is dat ook wel iets wat postmodern in de lucht hangt.

Toch is dat een verdrietige ontwikkeling.
In de eerste plaats wel omdat het besef lijkt te verdwijnen dat je als plaatselijke gemeente kerk bent samen met anderen, en dat je ook niet zonder elkaar kunt. Dat je ook wederzijds verantwoordelijk bent voor elkaar.
In de tweede plaats (meer praktisch) dat verschillende kerkelijke opdrachten alleen in gezamenlijkheid uitgevoerd kunnen worden: zending, evangelisatie, de predikantsopleiding, etc. Dat geldt ook voor de wegen die je moet bewandelen als er sprake is van een conflict of bezwaren.
In de derde plaats is het een uiting van independentisme in de gedachten van gemeenteleden. Dat is een kerkmodel dat op de Synode van Dordrecht niet alleen is afgewezen, maar ook strijdend werd geacht met de gereformeerde belijdenis. (Zie het proefschrift van dr. A. van Harten-Tip.)

Kortom: je kunt niet zonder schade het gereformeerde kerkmodel (presbyteriaal-synodaal) op de schroothoop leggen.
Ik pleit er daarom voor dat de inrichting, werking en historie van het kerkverband en kennis van basale beginselen in de kerkorde, onderdeel te laten zijn van de (belijdenis)catechese.

De moeite die ervaren wordt in een kerkverband heeft ofwel te maken met het feit dat in de praktijk van een deel van de gemeenten de verbondenheid met en verworteling in de gereformeerde belijdenis afwezig is; ofwel met onverantwoord individualistisch denken dat helemaal past bij onze netwerksamenleving met bijbehorende los-vast-verbanden en snel wisselende loyaliteiten.

Ik kan je voor een heel groot deel volgen. Maar toch, als je dit denken vasthoud dan kan ik geen redenen bedenken waarom er ook maar een mogelijkheid zou bestaan van het wisselen van kerkverband. Jij wel?
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:
Wijk schreef:Ik bedoelde het ook echt niet omdat ik wil dat er maar veranderd word van kerkverband, maar echt puur om te kijken met welk verband er de grootste verbondenheid is.
Ik weet niet hoe vaak er "maar veranderd word". Ik merk ook om mij heen dat dit zaken zijn waar veel mee geworsteld word. En terecht natuurlijk. De kerk is geen supermarkt
Die indruk krijg ik wel eens bij bepaalde kerken, die adverteren 'Op zondag zijn al onze filialen open'
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ouddorp »

Als ik naar de situatie in ons dorp kijk, zou het de Gereformeerde Gemeente worden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Herman »

Ik begrijp dat het een onschuldige vraag van de topic starter is .

Maar dat neemt niet weg dat het een plicht is om de eenheid van heel Gods kerk te zoeken. In dat licht is de vraag naar persoonlijke voorkeuren beschamend.
Oes
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:09

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Oes »

Herman schreef:Ik begrijp dat het een onschuldige vraag van de topic starter is .

Maar dat neemt niet weg dat het een plicht is om de eenheid van heel Gods kerk te zoeken. In dat licht is de vraag naar persoonlijke voorkeuren beschamend.
Dit is een posting naar mijn hart!
Ik kerk overal waar Gods woord recht en eerlijk wordt gepredikt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:Hoewel ik de beoordeling van het kerkverband begrijp, is dat ook wel iets wat postmodern in de lucht hangt.

Toch is dat een verdrietige ontwikkeling.
(...)
De moeite die ervaren wordt in een kerkverband heeft ofwel te maken met het feit dat in de praktijk van een deel van de gemeenten de verbondenheid met en verworteling in de gereformeerde belijdenis afwezig is; ofwel met onverantwoord individualistisch denken dat helemaal past bij onze netwerksamenleving met bijbehorende los-vast-verbanden en snel wisselende loyaliteiten.
Helder verhaal. Het feit dat er meerdere kerkverbanden bestaan is niet de bedoeling geweest van Dordt. In die zin is het lastig om dat te vertalen naar 2019. Ik heb persoonlijk geen moeite met een overstap naar een ander kerkverband, als daar goede redenen voor zijn. (Huwelijk, verhuizing e.d.) Want in een ander kerkverband stel je jezelf weer onder de tucht en vermaning van die kerk.

Het klopt dat onze tijd bol staat van individualistisch denken en snel wisselende loyaliteiten. Het wisselen van kerkverband is daar niet alleen aan te wijten. De geestelijke crisis in onze kerken is er voor een groot deel debet aan.

Ik heb de oplossing niet paraat. Die komt (ik schrijf niet: moet komen) van boven.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door CvdW »

Laten de kerken bij elkaar gaan, dan is verandering van kerkverband ook niet nodig.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef:Laten de kerken bij elkaar gaan, dan is verandering van kerkverband ook niet nodig.
Maar ja, in sommige kerken leren ze een toeleidende weg. Wordt moeilijk, CvdW.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
CvdW schreef:Laten de kerken bij elkaar gaan, dan is verandering van kerkverband ook niet nodig.
Maar ja, in sommige kerken leren ze een toeleidende weg. Wordt moeilijk, CvdW.
Dat hoeft geen belemmering te zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door eilander »

pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:
CvdW schreef:Laten de kerken bij elkaar gaan, dan is verandering van kerkverband ook niet nodig.
Maar ja, in sommige kerken leren ze een toeleidende weg. Wordt moeilijk, CvdW.
Dat hoeft geen belemmering te zijn.
Integendeel. Misschien is verandering van kerkverband juist wel de toeleidende weg. En nee, dat bedoel ik niet grappig.
Plaats reactie