Verandering van kerkverband

Als je van kerkverband zou veranderen welk kerkverband zou dat zijn?

Protestantse Kerk in Nederland
9
17%
Hersteld Hervormde Kerk
10
19%
Gereformeerde Gemeenten
4
8%
Gereformeerde Gemeenten in Nederland
9
17%
Christelijke Gereformeerde Kerk
6
12%
Oud Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)
5
10%
Een vrije gemeente
4
8%
Thuislezen
5
10%
 
Totaal aantal stemmen: 52

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Quis non fleret?
Ik huil er niet om, maar fraai is anders. Zeker om dat er vaak sprake is van botsende ego’s en niet van dwaalleer in geval van afscheidingen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat is waar, maar ik heb altijd kunnen zeggen dat de GG al eerder gefuseerd waren dan het SOW-proces begon. In beide gevallen waren er droevige afscheidingen, dat wel. Maar het idee was goed.
Uiteraard.

Zie ik hier tóch een verkapte verdediging voor de GG? ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door J.C. Philpot »

Ik voel me afhankelijk van de ligging van de lokale gemeente thuis in CGK, GG, GB of HHK. Ook heb ik een sympathie voor vrije groepen, gemeenten en thuislezers, al zal ik me niet zo snel bij hen voegen.

Ik vind het van gemeente veranderen een lastige en emotionele kwestie, die op dit moment actueel is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Wijk »

Ik bedoelde het ook echt niet omdat ik wil dat er maar veranderd word van kerkverband, maar echt puur om te kijken met welk verband er de grootste verbondenheid is.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door J.C. Philpot »

Wijk schreef:Ik bedoelde het ook echt niet omdat ik wil dat er maar veranderd word van kerkverband, maar echt puur om te kijken met welk verband er de grootste verbondenheid is.
Ik weet niet hoe vaak er "maar veranderd word". Ik merk ook om mij heen dat dit zaken zijn waar veel mee geworsteld word. En terecht natuurlijk. De kerk is geen supermarkt.

Neemt niet weg dat je buiten je eigen denominatie erg verbonden kunt voelen met andere denominaties en predikanten. Gelukkig maar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
Ik vind het van gemeente veranderen een lastige en emotionele kwestie, die op dit moment actueel is.
Emotioneel is het zeker ;)
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Wijk »

Neemt niet weg dat je buiten je eigen denominatie erg verbonden kunt voelen met andere denominaties en predikanten. Gelukkig maar.[/quote]

Zeker, dat is ook eigenlijk logisch omdat dezelfde God word aanbeden.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Bezorgd »

Voor mij is de keuze van een kerkverband ook niet zo belangrijk. Natuurlijk heb je bepaalde sympathieën, maar het gaat vooral om de plaatselijke autonome gemeente.
Ik vermoed ook dat het kerkverband denken al op zijn retour is. Flanken binnen alle kerkverbanden worden groter, en er is al veel herkenning over kerkmuren heen. Bij een herverkaveling zouden de kerkelijke lijnen heel anders liggen.
Het zou me verbazen als de tieners van nu als ze volwassen zijn nog net zo kerkverbandelijk denken als de huidige 50 a 60 ers.

De kerk blijft bestaan, dat geloof ik vast. Maar het wordt voor kerkhistorici een interessante tijd om te zien hoe de rol van kerkverbanden gaan ontwikkelen.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door TSD »

Ik heb de poll niet ingevuld. Ik heb geen idee wat ik zou moeten kiezen namelijk. Het belangrijkste is namelijk de plaatselijke gemeente voor mij, niet zozeer het kerkverband / kerkgenootschap. Daarbij geloof ik dat het niet in de 1e plaats gaat om onze keuze dan. En ook niet wat “het meeste bij mij past”, maar waar de Heere wilt dat je jezelf aansluit.

De optie thuislezen valt vooralsnog af, tenzij ik woonachtig zou zijn op een plaats geheel zonder Bijbelgetrouwe prediking.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Luther »

Hoewel ik de beoordeling van het kerkverband begrijp, is dat ook wel iets wat postmodern in de lucht hangt.

Toch is dat een verdrietige ontwikkeling.
In de eerste plaats wel omdat het besef lijkt te verdwijnen dat je als plaatselijke gemeente kerk bent samen met anderen, en dat je ook niet zonder elkaar kunt. Dat je ook wederzijds verantwoordelijk bent voor elkaar.
In de tweede plaats (meer praktisch) dat verschillende kerkelijke opdrachten alleen in gezamenlijkheid uitgevoerd kunnen worden: zending, evangelisatie, de predikantsopleiding, etc. Dat geldt ook voor de wegen die je moet bewandelen als er sprake is van een conflict of bezwaren.
In de derde plaats is het een uiting van independentisme in de gedachten van gemeenteleden. Dat is een kerkmodel dat op de Synode van Dordrecht niet alleen is afgewezen, maar ook strijdend werd geacht met de gereformeerde belijdenis. (Zie het proefschrift van dr. A. van Harten-Tip.)

Kortom: je kunt niet zonder schade het gereformeerde kerkmodel (presbyteriaal-synodaal) op de schroothoop leggen.
Ik pleit er daarom voor dat de inrichting, werking en historie van het kerkverband en kennis van basale beginselen in de kerkorde, onderdeel te laten zijn van de (belijdenis)catechese.

De moeite die ervaren wordt in een kerkverband heeft ofwel te maken met het feit dat in de praktijk van een deel van de gemeenten de verbondenheid met en verworteling in de gereformeerde belijdenis afwezig is; ofwel met onverantwoord individualistisch denken dat helemaal past bij onze netwerksamenleving met bijbehorende los-vast-verbanden en snel wisselende loyaliteiten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jantje »

Inderdaad! Zo diep had ik daar nog niet over nagedacht. Wat zou je kunnen doen aan de oorzaak van de laatste alinea die jij beschrijft?

Overigens blijkt uit de poll ook maat weer dat het forum niet representatief is. Het is op z'n zachtst gezegd zeer opmerkelijk dat de GGiN bovenaan staat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:Hoewel ik de beoordeling van het kerkverband begrijp, is dat ook wel iets wat postmodern in de lucht hangt.

Toch is dat een verdrietige ontwikkeling.
In de eerste plaats wel omdat het besef lijkt te verdwijnen dat je als plaatselijke gemeente kerk bent samen met anderen, en dat je ook niet zonder elkaar kunt. Dat je ook wederzijds verantwoordelijk bent voor elkaar.
In de tweede plaats (meer praktisch) dat verschillende kerkelijke opdrachten alleen in gezamenlijkheid uitgevoerd kunnen worden: zending, evangelisatie, de predikantsopleiding, etc. Dat geldt ook voor de wegen die je moet bewandelen als er sprake is van een conflict of bezwaren.
In de derde plaats is het een uiting van independentisme in de gedachten van gemeenteleden. Dat is een kerkmodel dat op de Synode van Dordrecht niet alleen is afgewezen, maar ook strijdend werd geacht met de gereformeerde belijdenis. (Zie het proefschrift van dr. A. van Harten-Tip.)

Kortom: je kunt niet zonder schade het gereformeerde kerkmodel (presbyteriaal-synodaal) op de schroothoop leggen.
Ik pleit er daarom voor dat de inrichting, werking en historie van het kerkverband en kennis van basale beginselen in de kerkorde, onderdeel te laten zijn van de (belijdenis)catechese.

De moeite die ervaren wordt in een kerkverband heeft ofwel te maken met het feit dat in de praktijk van een deel van de gemeenten de verbondenheid met en verworteling in de gereformeerde belijdenis afwezig is; ofwel met onverantwoord individualistisch denken dat helemaal past bij onze netwerksamenleving met bijbehorende los-vast-verbanden en snel wisselende loyaliteiten.
Hierin kan ik mij goed vinden, correct verwoord. Alleen een consequentie hiervan is wel dat kerkverbandwisselingen zeer af te raden zijn, aangezien de gedachten van "je bent aan elkaar gegeven" en "je bent ergens door God geplaatst" nog niet zo gek zijn. Of niet?

Edit: En daarbij hoe moeten we dan jouw uitspraak waarderen van kerkelijke "binnenmuren"? Zijn dat dan werkelijk nog "binnenmuren"?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Mara »

Luther schreef: Ik pleit er daarom voor dat de inrichting, werking en historie van het kerkverband en kennis van basale beginselen in de kerkorde, onderdeel te laten zijn van de (belijdenis)catechese.
En DAT kan inderdaad weleens een medeoorzaak zijn.
Wij kregen destijds - en onze oudste ook nog - gedegen CGK belijdeniscatechese, met 2 aparte lessen over de historie en bedoeling van ons kerkverband.
En dat kregen de jongere kinderen niet meer.
En onlangs kwam ik het huidige boekje onder ogen, daar zat een sterk GKv element in. Er was ook uitwisseling geweest met de GKv jongeren. Ik heb geen kinderen meer in die leeftijd, want anders zou ik daar zeker bezwaar tegen aantekenen.
Het komt zo op kousenvoeten onze kerk binnen. Blijkbaar hebben die ouders geen bezwaar tegen samenwerking met de plaatselijke GKv.
En dan weet ik niet of ik nog op mijn plaats kan blijven. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Quis non fleret?
Ik huil er niet om, maar fraai is anders. Zeker om dat er vaak sprake is van botsende ego’s en niet van dwaalleer in geval van afscheidingen.
Of het niet goed luisteren naar elkaar. Wat bedoelt de ander nu precies. Zelf heb ik vooral moeite met (kerkelijk) gezag wanneer ze niet de moeite doen om onbevooroordeeld te luisteren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Mara »

In januari had ik meegedaan aan een enquete over Verbondenheid in uw gemeente.
Gisteren kreeg ik het definitieve verslag toegestuurd per PDF.

De Nederlandse onderzoeken wijzen op voornamelijk negatieve effecten, maar zijn te smal om iets te
zeggen over heel de gereformeerde breedte in Nederland. Hierom is dit onderzoek zo breed mogelijk
uitgevoerd onder de drie gereformeerde kerken in heel Nederland. Door middel van een digitale
enquête zijn alle 538 gemeenten benaderd. Hiervan hebben 247 gemeenten deelgenomen, met in
totaal 2372 respondenten.

Heeft iemand hier ook aan meegedaan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie