Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
Wat betreft je tweede zin: heb je met Jan Zwart zélf wel wat? Want zijn orgelspel en ook dat van bijvoorbeeld Feike Asma en Klaas-Jan Mulder zijn voor grote betekenis geweest voor de Nederlandse orgelwereld.
Méér met Zwart dan met z'n "navolgers" en epigonen. Zwart was zéér geïnteresseerd in de "oude schrijvers" van de Hollandse koraalkunst, zoals Sweelinck en Van Noordt. Daar hoefde je de zonen, leerlingen etc niet mee aan te komen.
[Morgen Zwart op de lessenaar: Wilhelmus ;)]
~~Soli Deo Gloria~~
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Mensen, om een goede indicatie te geven, ik luisterde onlangs naar de Biddagdienst van ds. Lohuis in Hervormd Scherpenisse en dat vond ik (zo goed, @Hendrikus?) een normaal en eerbiedig tempo. Maar als ik op de Veluwe kom en in (Hersteld) Hervormd Elspeet meezing, of in de Ger. Gem., is dat ook mooi.

Verder heeft @TSD helemaal gelijk. En @GGotK ook. :D

Overigens ben ik het niet met @Wandelende eens. In de Gereformeerde Gemeenten zijn er zeker wel gemeenten die langzamer zingen dan 3 tellen. @GGotK schrijft dat ook.
Mijn inschatting is wel dat het er niet meer zijn dan 10, voornamelijk kleine rechts georiënteerde gemeentes. Als je nu kijkt naar een zeer behoudende gemeente als Kootwijkerbroek, dan is het zangtempo weer sneller dan je had verwacht.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Bij ons wordt er over 2 minuten gedaan over een Psalm met 81 noten.

Dan kom je op 120 / 81 = 1,48 seconden per noot.
Je vergeet de rusten tussen de regels mee te tellen :tilt Die kosten ook tijd.
Nee hoor. Die heb ik ook meegeteld. Geloof je me niet?
Je had 't over noten, niet over rusten. Zó goed geloof ik je: ik lees gewoon wat er staat.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Wandelende »

GGotK schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:
Hendrikus schreef: Aha, jij bepaalt wat een eerbiedig tempo is?
En dat baseer je op?
Dat een noot minimaal 2 tellen moet duren en maximaal 4. Korter niet, maar ik vind het evengoed net zo ergerlijk als het (meer dan) 5 tellen duurt na het inzetten van de organist, voordat de gemeente daadwerkelijk begint te zingen. Dan lijkt het soms bijna een wedstrijd wie er het langst over doet om te gaan zingen. Maar gelukkig maak ik dat in mijn eigen GG niet mee.
Zelfs de meest langzaam zingende gemeenten van de GG halen nét de 2 tellen per nooit. Ik vermoed dat verreweg de meeste GG-gemeenten tussen de 1,0 en 2,0 seconden per noot zingen. Behoudens de adempauze tússen de regels.
De meest langzaam zingende GG's zitten tussen de 3 en 6 tellen. Het mooiste tempo is natuurlijk als je nog net niet rood aanloopt.
Als je interesse hebt in een onderzoek, zou ik het zo starten. Ik kan mij geen enkele gemeente voorstellen die 4/5/6 seconde per noot zingt. Mijn oorspronkelijk thuisgemeente, die toch tot de langzame 'zangers' binnen de GG geplaatst kan worden, zong geen 2 seconden per noot.

Edit: Ik las dat @Jantje een vergelijking maakt met de rustpauzes tussen de regels. Daar heb ik het niet over. Ik heb het over het aantal seconden per noot, dat is namelijk de zangsnelheid. Met de rust zing je namelijk niet, dus zegt niets over de snelheid van zingen. ;)

Verder vind ik dit bijna hilarisch dat ik mee doe met deze discussie. :slurp
Laatst gewijzigd door Wandelende op 27 apr 2019, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Wandelende schreef:
Als je interesse hebt in een onderzoek, zou ik het zo starten. Ik kan mij geen enkele gemeente voorstellen die 4/5/6 seconde per noot zingt. Mijn oorspronkelijk thuisgemeente, die toch tot de langzame 'zangers' binnen de GG geplaatst kan worden, zong geen 2 seconden per noot.

Edit: Ik las dat @Jantje een vergelijking maakt met de rustpauzes tussen de regels. Daar heb ik het niet over. Ik heb het over het aantal tellen per noot, dat is namelijk de zangsnelheid. Met de rust zing je namelijk niet, dus zegt niets over de snelheid van zingen. ;)
Laten we de spraakverwarring nou niet groter maken dat 'ie al is en niet weer over tellen beginnen. Want tellen kun je snel en langzaam.
De langzaamste versie van niet-ritmisch op Psalmboek.nl heeft als aanduiding MM50. Dat zijn 50 noten per minuut. De andere versie, MM60, heeft precies één noot per seconde.
En of je op die ene noot nou tot 1, tot 2 of tot 10 telt, dat doet niet terzake.

Bij ritmisch is het iets ingewikkelder: Psalmboek.nl geeft drie opties (43, 50 en 60) en dat betreft dan de metronoomsnelheid voor de lange noot. De tactus, zogezegd. En die zou volgens Liedboekcompendium en andere geleerden bij Calvijn rond 72 hebben gelegen. Waarmee de snelste versie van Psalmboek.nl dus verre van "te" snel is.
~~Soli Deo Gloria~~
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door MePaul »

Je kunt heel langzaam psalmen zingen en totaal niet beseffen wat je zingt.
Je kunt snel ritmisch zingen en dat met je hele hart doen.
Het tempo doet er niet toe, al vind ik een bepaald tempo wel heel langzaam, maar misschien is dat gewoon puur wat ik vind en vind een ander dat juist prachtig. Dan denk ik aan het tempo wat in de oggin veel voorkomt of hier in Barneveld bij de ggin gebruikelijk is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Wandelende »

Hendrikus schreef:Laten we de spraakverwarring nou niet groter maken dat 'ie al is en niet weer over tellen beginnen. Want tellen kun je snel en langzaam.
Uiteraard is één tel door mij bedoeld als één seconde. Snelheid kan je niet in aantal tellen vastleggen, wel in tijd. Je hebt helemaal gelijk, dus aangepast.

Per noot, zonder de rust te meten, zal vrijwel iedere gemeente 1,0 tot 2,0 seconden zingen. Daar zullen vast enkele uitzonderingen op zijn.
(~)
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door CvdW »

Ik heb even zitten luisteren naar Psalmboek.nl (M50 niet-ritmisch) is nog snel in vergelijking met wat ik gewend ben.
GG Uddel zingt eerder M30. Zo langzaam was ik niet gewend, maar je pas je aan en dan ga na verloop van tijd dat ook mooi vinden.
OGG Ederveen is in dezelfde lijn.
GG Middelburg-Zuid zingt volgens mij M80 of M90. Echter het is al weer even geleden dat ik daar was. Kan iemand bevestigen of ontkennen dat het M80 of M90 is?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door liz boer »

CvdW schreef:Ik heb even zitten luisteren naar Psalmboek.nl (M50 niet-ritmisch) is nog snel in vergelijking met wat ik gewend ben.
GG Uddel zingt eerder M30. Zo langzaam was ik niet gewend, maar je pas je aan en dan ga na verloop van tijd dat ook mooi vinden.
OGG Ederveen is in dezelfde lijn.
GG Middelburg-Zuid zingt volgens mij M80 of M90. Echter het is al weer even geleden dat ik daar was. Kan iemand bevestigen of ontkennen dat het M80 of M90 is?
Hoe zouden we in de hemel zingen ?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door CvdW »

In de hemel wordt er volmaakt gezongen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Hendrikus »

CvdW schreef:In de hemel wordt er volmaakt gezongen.
Waten we 't daar maar op houden en niet gaan speculeren over tempo en zo. Vruchteloos.
~~Soli Deo Gloria~~
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Ouderling »

CvdW schreef:Ik heb even zitten luisteren naar Psalmboek.nl (M50 niet-ritmisch) is nog snel in vergelijking met wat ik gewend ben.
GG Uddel zingt eerder M30. Zo langzaam was ik niet gewend, maar je pas je aan en dan ga na verloop van tijd dat ook mooi vinden.
OGG Ederveen is in dezelfde lijn.
GG Middelburg-Zuid zingt volgens mij M80 of M90. Echter het is al weer even geleden dat ik daar was. Kan iemand bevestigen of ontkennen dat het M80 of M90 is?
Bij ons zingen ze M45, heb ik me laten vertellen. Zingt prima.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Jantje »

CvdW schreef:Ik heb even zitten luisteren naar Psalmboek.nl (M50 niet-ritmisch) is nog snel in vergelijking met wat ik gewend ben.
GG Uddel zingt eerder M30. Zo langzaam was ik niet gewend, maar je pas je aan en dan ga na verloop van tijd dat ook mooi vinden.
OGG Ederveen is in dezelfde lijn.
GG Middelburg-Zuid zingt volgens mij M80 of M90. Echter het is al weer even geleden dat ik daar was. Kan iemand bevestigen of ontkennen dat het M80 of M90 is?
Ik ontken dat. Ze zingen daar in een gemiddeld Ger. Gem.-tempo. En niet zo snel als jij nu zegt. Ik denk dat je mis ben met Vlissingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Lilian1975 »

Hoe zou het geklonken hebben toen David de psalmen maakte? Zou een lofpsalm vrolijk hebben geklonken en een klaagpsalm klagend? Of zong hij niet eerbiedig?
Of klonken de psalmen allemaal hetzelfde. In even lange noten? Of dat kleuterklasje dat vol eerbied psalm 8 vers 12 in een echt wel wat sneller tempo zong?

Zomaar wat vragen die opborrelen naar aanleiding van wat opmerkingen in dit draadje.

Een aantal jaar geleden zijn ze begonnen met
Psalmen op afrikaanse melodieën te zetten. De psalmen werden bijna niet gezongen o.dat het zover lag van hun ritme, melodie van afrikaanse zang.

https://www.youtube.com/playlist?list=R ... VFGEsRrfCw
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 27 apr 2019, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Delftenaar »

In de GG Vlissingen willen ze best ritmisch zingen. Op zich geen punt, ware het niet dat de rest van de GG dan zenuwachtig gaat worden.
Plaats reactie