Bent u ambtsdrager?

Bent u ambtsdrager?

Dominee
3
5%
Priester
5
9%
Evangelist (eigenlijk geen ambt)
0
Geen stemmen
Pastoraal medewerker (eigenlijk geen ambt)
1
2%
Ouderling
7
13%
Diaken
3
5%
Kandidaat/Student/Proponent (oftewel: ambtsdrager in opleiding)
2
4%
Alleen het ambt aller gelovigen
19
34%
Nee
16
29%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: RE: Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
Nasrani schreef:
JCRyle schreef:
Zita schreef:Ik hoorde onlangs dat een diaken in de Gereformeerde Gemeenten 3 avonden per week (buiten de zondag) kwijt is aan ambtelijke werkzaamheden. Dat vind ik voor mannen met werk en een gezin een heel zware belasting. Of is die drie avonden een onjuiste inschatting van de betreffende a.s. ambtsdrager?
Dat is inderdaad wel een zware belasting. Zeker omdat het doorgaans niet alleen bij het ambtswerk blijft. Vaak zijn er meerdere nevenfuncties zoals schoolbestuur of plaatselijke politiek. Of gewoon een stevige baan (bijv. eigen bedrijf).
Die nevenfuncties zijn helemaal niet nodig als ambtsdrager. God roept niet tot die functies....
Deze laatste zin lijkt me een behoorlijk misverstand.
God roept je om de gemeente te dienen. Niet om daarnaast politiek actief te zijn bijvoorbeeld... ook schoolbesturen kunnen prima zonder ambtsdragers functioneren....
(Naar mijn bescheiden mening dan...)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
TSD
Berichten: 2110
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door TSD »

Je reactie is nu toch tegenstrijdig, Zeeuw? Dat laatste herken ik ook inderdaad.

En met dat eerste: Zo algemeen kun je het echt niet stellen, ik herken het niet in elk geval, er wordt in mijn kerkelijke omgeving vrij rigoureus gestuurd op verdeling van de lasten, maar de praktijk is dat het toch op een beperkt aantal schouders neerkomt, zoals Eilander aangeeft.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Bruna »

Zondag 38, vraag 103 van de HC legt toch mijns inziens wel een verantwoordelijkheid neer om te streven naar onderwijs op grond van Gods Woord. Het lijkt me een plicht om als kerk - met als leiding de KR - deze scholen te ondersteunen, te stichten, in stand te houden en erbij betrokken te zijn. Dat kan met andere kerken samen.

Ds Meeuse GG heeft er een boek over geschreven, kinderen voor God opvoeden. Daarin beveelt hij aan om zoveel als mogelijk de school uit te laten gaan van kerkelijke gemeente.

Het is niet zo dat de hele KR dan in schoolbestuur moet zitten, maar een aantal van hen, die kennis en kunde hebben, is mijns inziens wel aan te bevelen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:
eilander schreef:
Nasrani schreef:Die nevenfuncties zijn helemaal niet nodig als ambtsdrager. God roept niet tot die functies....
Deze laatste zin lijkt me een behoorlijk misverstand.
God roept je om de gemeente te dienen. Niet om daarnaast politiek actief te zijn bijvoorbeeld... ook schoolbesturen kunnen prima zonder ambtsdragers functioneren....
(Naar mijn bescheiden mening dan...)
Ik zeg niets over de combinatie ambtsdrager - schoolbestuurder etc. Maar ik weet zeker dat God ook roept om politiek actief te zijn, of om in een schoolbestuur te zitten. Dus even goed als je niet zo makkelijk kunt bedanken voor een verkiezing tot ambtsdrager, zou dat kunnen gelden voor andere functies.
Ik pleit niet voor stapeling van functies, integendeel. Ik ben juist voor spreiding, maar ik ben al vele keren bitter teleurgesteld hierin. Wat zijn er weinig mensen die verantwoordelijkheid willen dragen... Ik geloof dat dat een zonde is: als iemand de capaciteiten wel heeft, moet hij m.i. ook een deel van deze taken op zich nemen. Dan zou er spreiding ontstaan, en dat is voor alle dingen beter.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: RE: Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Ik pleit niet voor stapeling van functies, integendeel. Ik ben juist voor spreiding, maar ik ben al vele keren bitter teleurgesteld hierin. Wat zijn er weinig mensen die verantwoordelijkheid willen dragen... Ik geloof dat dat een zonde is: als iemand de capaciteiten wel heeft, moet hij m.i. ook een deel van deze taken op zich nemen. Dan zou er spreiding ontstaan, en dat is voor alle dingen beter.
Je bedoelt dat dan alles bij een persoon terecht komt? Ik begrijp dat. Ooit was ik politiek ietwat actief, deed ik wat voor de school, speelde ik een rol in diverse kerkelijke verenigingen. Allemaal hoogmoed, merk ik nu. Ze konden gewoon niemand vinden, daarom vroegen ze mij. Ik zei moeilijk nee. . En ik maar denken dat ik er toe deed. Nu weet ik beter, en neem ik afscheid van veel functies. Het voelt prima, al heeft het mijn beeld van veel-functie-bekleders danig veranderd.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: RE: Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
Nasrani schreef:
eilander schreef:
Nasrani schreef:Die nevenfuncties zijn helemaal niet nodig als ambtsdrager. God roept niet tot die functies....
Deze laatste zin lijkt me een behoorlijk misverstand.
God roept je om de gemeente te dienen. Niet om daarnaast politiek actief te zijn bijvoorbeeld... ook schoolbesturen kunnen prima zonder ambtsdragers functioneren....
(Naar mijn bescheiden mening dan...)
Ik zeg niets over de combinatie ambtsdrager - schoolbestuurder etc. Maar ik weet zeker dat God ook roept om politiek actief te zijn, of om in een schoolbestuur te zitten. Dus even goed als je niet zo makkelijk kunt bedanken voor een verkiezing tot ambtsdrager, zou dat kunnen gelden voor andere functies.
Ik pleit niet voor stapeling van functies, integendeel. Ik ben juist voor spreiding, maar ik ben al vele keren bitter teleurgesteld hierin. Wat zijn er weinig mensen die verantwoordelijkheid willen dragen... Ik geloof dat dat een zonde is: als iemand de capaciteiten wel heeft, moet hij m.i. ook een deel van deze taken op zich nemen. Dan zou er spreiding ontstaan, en dat is voor alle dingen beter.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens.
Het gaat mij er om dat je als ambtsdrager bent geroepen om de gemeente te dienen. Dat betekent dan niet automatisch dat je daarnaast ook nog maar andere functies moet gaan bekleden zoals heel vaak wel gebeurt.
Dus inderdaad die spreiding is heel belangrijk. Ook ter bescherming voor jezelf.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Wandelende »

Zeeuw schreef:Waarom wil je al die zaken dan zo graag weten?
Kerkelijke interesse. Volgens mij is daar an sich ook weinig verkeerd aan. Daarnaast lig ik er niet wakker van als ik iets niet weet, dus "zo graag willen weten" is een vorm van nieuwsgierigheid die ik bij mijzelf niet herken. Het (godsdienst)sociologische aspect vind ik bijzonder interessant in kerkelijk Nederland. Noem het interesse, zoals jij dat denk ik ook hebt? ;)
(~)
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:Je reactie is nu toch tegenstrijdig, Zeeuw? Dat laatste herken ik ook inderdaad.

En met dat eerste: Zo algemeen kun je het echt niet stellen, ik herken het niet in elk geval, er wordt in mijn kerkelijke omgeving vrij rigoureus gestuurd op verdeling van de lasten, maar de praktijk is dat het toch op een beperkt aantal schouders neerkomt, zoals Eilander aangeeft.
Wil je me even helpen op welke reactie van me je precies doelt? Ik heb er een paar geschreven.

Vwb dat laatste, klopt. Maar ik merk dat het ook wel eens mechanismes zijn die zichzelf in stand houden. Sommigen hebben gewoon wat meer uitleg en aansporing nodig. Er is vaak voor ieders capaciteiten en talenten wel iets te vinden.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Zeeuw schreef:Waarom wil je al die zaken dan zo graag weten?
Kerkelijke interesse. Volgens mij is daar an sich ook weinig verkeerd aan. Daarnaast lig ik er niet wakker van als ik iets niet weet, dus "zo graag willen weten" is een vorm van nieuwsgierigheid die ik bij mijzelf niet herken. Het (godsdienst)sociologische aspect vind ik bijzonder interessant in kerkelijk Nederland. Noem het interesse, zoals jij dat denk ik ook hebt? ;)
Helder. Maar je gaf ook aan dat het je kan belemmeren onbevooroordeeld te luisteren. Dan gaat het toch wat te ver voor je?
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:
Ik pleit niet voor stapeling van functies, integendeel. Ik ben juist voor spreiding, maar ik ben al vele keren bitter teleurgesteld hierin. Wat zijn er weinig mensen die verantwoordelijkheid willen dragen... Ik geloof dat dat een zonde is: als iemand de capaciteiten wel heeft, moet hij m.i. ook een deel van deze taken op zich nemen. Dan zou er spreiding ontstaan, en dat is voor alle dingen beter.
Je bedoelt dat dan alles bij een persoon terecht komt? Ik begrijp dat. Ooit was ik politiek ietwat actief, deed ik wat voor de school, speelde ik een rol in diverse kerkelijke verenigingen. Allemaal hoogmoed, merk ik nu. Ze konden gewoon niemand vinden, daarom vroegen ze mij. Ik zei moeilijk nee. . En ik maar denken dat ik er toe deed. Nu weet ik beter, en neem ik afscheid van veel functies. Het voelt prima, al heeft het mijn beeld van veel-functie-bekleders danig veranderd.
Heel herkenbaar Ad. Dat bedoelde ik ook een beetje met ‘de nood hoog laten worden’. De combinatie tussen best aardig kunnen besturen en moeilijk nee zeggen, is een explosieve.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Wandelende »

Zeeuw schreef: Helder. Maar je gaf ook aan dat het je kan belemmeren onbevooroordeeld te luisteren. Dan gaat het toch wat te ver voor je?
Dat schreef ik in de voltooid verleden tijd. Dat had destijds ook met andere negatieve zaken te maken, maar dus wel invloed hadden. Daarom zeg ik dat het een zegen kan zijn als je weinig/minder kennis hebt van de kerkelijke kaart. Hoewel de discussie hier begon met het feit dat deze kennis ongeveer voorwaardelijk moet zijn om als ambtsdrager te kunnen functioneren, dat lijkt mij onjuist.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:
Ik pleit niet voor stapeling van functies, integendeel. Ik ben juist voor spreiding, maar ik ben al vele keren bitter teleurgesteld hierin. Wat zijn er weinig mensen die verantwoordelijkheid willen dragen... Ik geloof dat dat een zonde is: als iemand de capaciteiten wel heeft, moet hij m.i. ook een deel van deze taken op zich nemen. Dan zou er spreiding ontstaan, en dat is voor alle dingen beter.
Je bedoelt dat dan alles bij een persoon terecht komt? Ik begrijp dat. Ooit was ik politiek ietwat actief, deed ik wat voor de school, speelde ik een rol in diverse kerkelijke verenigingen. Allemaal hoogmoed, merk ik nu. Ze konden gewoon niemand vinden, daarom vroegen ze mij. Ik zei moeilijk nee. . En ik maar denken dat ik er toe deed. Nu weet ik beter, en neem ik afscheid van veel functies. Het voelt prima, al heeft het mijn beeld van veel-functie-bekleders danig veranderd.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, hoewel ik het best een spanningsveld vind.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Zeeuw schreef: Helder. Maar je gaf ook aan dat het je kan belemmeren onbevooroordeeld te luisteren. Dan gaat het toch wat te ver voor je?
Dat schreef ik in de voltooid verleden tijd. Dat had destijds ook met andere negatieve zaken te maken, maar dus wel invloed hadden. Daarom zeg ik dat het een zegen kan zijn als je weinig/minder kennis hebt van de kerkelijke kaart. Hoewel de discussie hier begon met het feit dat deze kennis ongeveer voorwaardelijk moet zijn om als ambtsdrager te kunnen functioneren, dat lijkt mij onjuist.
Ah. Dat laatste ben ik het mee eens ja.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: RE: Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef: Ik begrijp wel wat je bedoelt, hoewel ik het best een spanningsveld vind.
Welk spanningsveld, eilander?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
eilander schreef: Ik begrijp wel wat je bedoelt, hoewel ik het best een spanningsveld vind.
Welk spanningsveld, eilander?
In de ideale wereld kun je makkelijk zeggen als je al een dergelijke functie bekleedt: nu is een ander aan de beurt. Maar vervolgens zie je dat in sommige situaties zo moeilijk iemand gevonden kan worden. Of die stapeling van functies dan direct hoogmoed is, zou ik in zo'n geval niet durven zeggen.
Overigens vond ik het zelf wel erg fijn om een aantal jaren geen enkele functie te hebben, na onze verhuizing. En nu ben ik ook gelukkig vaak thuis.
Over het algemeen vind ik dus dat er erg makkelijk 'nee' wordt gezegd. Vandaar dat ik ook even reageerde toen het ging over dat God niet roept voor andere nevenfuncties dan het kerkenraadslidmaatschap.
Plaats reactie