Bent u ambtsdrager?

Bent u ambtsdrager?

Dominee
3
5%
Priester
5
9%
Evangelist (eigenlijk geen ambt)
0
Geen stemmen
Pastoraal medewerker (eigenlijk geen ambt)
1
2%
Ouderling
7
13%
Diaken
3
5%
Kandidaat/Student/Proponent (oftewel: ambtsdrager in opleiding)
2
4%
Alleen het ambt aller gelovigen
19
34%
Nee
16
29%
 
Totaal aantal stemmen: 56

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door JCRyle »

Nasrani schreef:
JCRyle schreef:Dat is inderdaad wel een zware belasting. Zeker omdat het doorgaans niet alleen bij het ambtswerk blijft. Vaak zijn er meerdere nevenfuncties zoals schoolbestuur of plaatselijke politiek. Of gewoon een stevige baan (bijv. eigen bedrijf).
Die nevenfuncties zijn helemaal niet nodig als ambtsdrager. God roept niet tot die functies....
Helemaal eens. Is er een verklaring voor de verbinding tussen ambt en nevenfuncties? Ik beoog hier geen generalisatie overigens.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Soms weet men niet eens meer wie nou die student was, die een half jaar geleden kwam preken.
Kan je me even in het formulier aanwijzen waar staat dat kerkenraadsleden het preekrooster uit het hoofd moeten kennen?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door JCRyle »

Erskinees schreef:
Jantje schreef:Soms weet men niet eens meer wie nou die student was, die een half jaar geleden kwam preken.
Kan je me even in het formulier aanwijzen waar staat dat kerkenraadsleden het preekrooster uit het hoofd moeten kennen?
De vraag is eerder of je van ambtsdragers mag verwachten dat ze van een redelijke periode (is dat een half jaar?) de preken moeten herinneren. In een zekere mate wel, maar het blijven ook mensen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Jantje »

Het gaat niet over de preek, maar over de student zélf.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8958
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:Het gaat niet over de preek, maar over de student zélf.
Ik vind het niet erg als kerkenraadsleden de naam van een student niet kennen.

Als ze de naam van Jezus maar in waarheid kennen, zelf een student zijn op de leerschool van Christus, en hun leven een prediking is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:
JCRyle schreef:
Zita schreef:Ik hoorde onlangs dat een diaken in de Gereformeerde Gemeenten 3 avonden per week (buiten de zondag) kwijt is aan ambtelijke werkzaamheden. Dat vind ik voor mannen met werk en een gezin een heel zware belasting. Of is die drie avonden een onjuiste inschatting van de betreffende a.s. ambtsdrager?
Dat is inderdaad wel een zware belasting. Zeker omdat het doorgaans niet alleen bij het ambtswerk blijft. Vaak zijn er meerdere nevenfuncties zoals schoolbestuur of plaatselijke politiek. Of gewoon een stevige baan (bijv. eigen bedrijf).
Die nevenfuncties zijn helemaal niet nodig als ambtsdrager. God roept niet tot die functies....
Deze laatste zin lijkt me een behoorlijk misverstand.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door TSD »

Jantje schreef:Het gaat niet over de preek, maar over de student zélf.
Maar waarom moet je dat als ambtsdrager dan exact blijven weten?

En wat zegt het verder over theologische interesse? Want in dat kader plaatste je de opmerking.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Ambtenaar »

Het heeft ook iets met elitevorming te maken en instandhouding van de elite. Vaak zie je dat een selecte groep mensen deel uitmaakt van kerkenraad, schoolbestuur, etc.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12039
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Herman »

TSD schreef:
Jantje schreef:Het gaat niet over de preek, maar over de student zélf.
Maar waarom moet je dat als ambtsdrager dan exact blijven weten?

En wat zegt het verder over theologische interesse? Want in dat kader plaatste je de opmerking.
Her is wel belangrijk met het oog op zowel het uitnodigen als het beroepingswerk. Maar niet iedereen is gezegend met een goed geheugen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Het heeft ook iets met elitevorming te maken en instandhouding van de elite. Vaak zie je dat een selecte groep mensen deel uitmaakt van kerkenraad, schoolbestuur, etc.
Misschien. Maar het heeft zeker ook te maken met de grote groep mensen die geen enkele nevenfunctie heeft, en als je ze daarvoor vraagt, zegt: 'je kunt niet alles doen, dus daar begin ik niet aan.'
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door TSD »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Het heeft ook iets met elitevorming te maken en instandhouding van de elite. Vaak zie je dat een selecte groep mensen deel uitmaakt van kerkenraad, schoolbestuur, etc.
Misschien. Maar het heeft zeker ook te maken met de grote groep mensen die geen enkele nevenfunctie heeft, en als je ze daarvoor vraagt, zegt: 'je kunt niet alles doen, dus daar begin ik niet aan.'
Precies. De praktijk leert gewoon dat het heel lastig is om aan voldoende mensen te komen voor vrijwilligers of bestuursfuncties. Of dat nu kerk, school of politiek betreft. En dat het dan ook vaak noodgedwongen op dezelfde schouders terecht komt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Het gaat niet over de preek, maar over de student zélf.
Niet iedereen heeft een interesse in kerkelijke (rand)zaken zoals jij en ik en meerderen hier op het forum. Soms denk ik dat het zelfs een voorrecht is als je niet zo goed bent in namen van studenten, dominees, etc. Het zorgt in ieder geval dat de kans kleiner is om bevooroordeeld te luisteren. Dat lijkt mij een zegen.
Ik (her)ken ongeveer elke GG dominee, proponent, student, evangelist bij naam of gezicht. En uit eigen ervaring bleek dat niet altijd positief te zijn in de zin van ontvankelijk te zijn voor Gods Woord.
(~)
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Zeeuw »

JCRyle schreef:
Nasrani schreef:
JCRyle schreef:Dat is inderdaad wel een zware belasting. Zeker omdat het doorgaans niet alleen bij het ambtswerk blijft. Vaak zijn er meerdere nevenfuncties zoals schoolbestuur of plaatselijke politiek. Of gewoon een stevige baan (bijv. eigen bedrijf).
Die nevenfuncties zijn helemaal niet nodig als ambtsdrager. God roept niet tot die functies....
Helemaal eens. Is er een verklaring voor de verbinding tussen ambt en nevenfuncties? Ik beoog hier geen generalisatie overigens.
De reformatorische school had hier altijd de bepaling dat er een aantal kerkenraadsleden in het bestuur moesten zitten. Dan ontstaat stapeling snel.
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Het gaat niet over de preek, maar over de student zélf.
Niet iedereen heeft een interesse in kerkelijke (rand)zaken zoals jij en ik en meerderen hier op het forum. Soms denk ik dat het zelfs een voorrecht is als je niet zo goed bent in namen van studenten, dominees, etc. Het zorgt in ieder geval dat de kans kleiner is om bevooroordeeld te luisteren. Dat lijkt mij een zegen.
Ik (her)ken ongeveer elke GG dominee, proponent, student, evangelist bij naam of gezicht. En uit eigen ervaring bleek dat niet altijd positief te zijn in de zin van ontvankelijk te zijn voor Gods Woord.
Waarom wil je al die zaken dan zo graag weten? Ik lees de preekvoorbereiding die een ds of student digitaal aanreikt. Verder vooral gewoon het dan ervaren op de zondag. Met de bede randzaken me niet te laten afleiden. Want ik ken mijn eigen ontvankelijkheid ervoor.
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Het heeft ook iets met elitevorming te maken en instandhouding van de elite. Vaak zie je dat een selecte groep mensen deel uitmaakt van kerkenraad, schoolbestuur, etc.
Misschien. Maar het heeft zeker ook te maken met de grote groep mensen die geen enkele nevenfunctie heeft, en als je ze daarvoor vraagt, zegt: 'je kunt niet alles doen, dus daar begin ik niet aan.'
Precies. De praktijk leert gewoon dat het heel lastig is om aan voldoende mensen te komen voor vrijwilligers of bestuursfuncties. Of dat nu kerk, school of politiek betreft. En dat het dan ook vaak noodgedwongen op dezelfde schouders terecht komt.
Toch TSD, dat dacht ik zelf ook lang. Maar er zit ook gewoon vaak een stuk eergevoeligheid bij. Als we meer gedwongen de lasten spreiden, lukt dat best. Laat de nood maar eens echt hoog worden soms. Op school bv ook. Velen laten de kinderen overeten, maar als er ouders nodig zijn voor de begeleiding, is het moeilijk moeilijk.
Plaats reactie