Bent u ambtsdrager?

Bent u ambtsdrager?

Dominee
3
5%
Priester
5
9%
Evangelist (eigenlijk geen ambt)
0
Geen stemmen
Pastoraal medewerker (eigenlijk geen ambt)
1
2%
Ouderling
7
13%
Diaken
3
5%
Kandidaat/Student/Proponent (oftewel: ambtsdrager in opleiding)
2
4%
Alleen het ambt aller gelovigen
19
34%
Nee
16
29%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bent u ambtsdrager?

Bericht door J.C. Philpot »

Even een polletje naar aanleiding van het volgende bericht in een ander topic:
Wijk schreef:
Klavart schreef:
Wijk schreef:Vaak word er gezegd dat dominees bijna altijd een bril dragen. Ik heb er zo is op gelet, en het klopt dat best wel wat dominees een bril dragen. Maar niet allemaal natuurlijk.

Zelf draag ik (zachte) lenzen sinds 3 jaar. Het bevalt me prima eigenlijk :)

Ik ben benieuwd of jullie ook brillen of lenzen hebben, of gewoon goede ogen uiteraard ;) En ik bedoel echt permanent een bril, niet een leesbrilletje ofzoiets.
Wil je er op deze manier achter komen hoeveel dominees actief zijn op refoforum?
Nee hoor
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Wandelende »

Wat versta je onder de laatste twee keuzes?
(~)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door J.C. Philpot »

Wandelende schreef:Wat versta je onder de laatste twee keuzes?
https://www.digibron.nl/search/detail/6 ... -gelovigen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Wandelende »

J.C. Philpot schreef:
Wandelende schreef:Wat versta je onder de laatste twee keuzes?
https://www.digibron.nl/search/detail/6 ... -gelovigen
Helder. Als dat de (terechte) definitie is, dan is de keuze voor één van de laatste twee ook een keuze die betrekking op de eeuwigheid heeft. ;)
(~)
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door TSD »

Wandelende schreef:
J.C. Philpot schreef:
Wandelende schreef:Wat versta je onder de laatste twee keuzes?
https://www.digibron.nl/search/detail/6 ... -gelovigen
Helder. Als dat de (terechte) definitie is, dan is de keuze voor één van de laatste twee ook een keuze die betrekking op de eeuwigheid heeft. ;)
Dat is maar hoe je het bekijkt. Een ambt maakt niet zalig hoor!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Wandelende »

TSD schreef:
Wandelende schreef:
J.C. Philpot schreef:
Wandelende schreef:Wat versta je onder de laatste twee keuzes?
https://www.digibron.nl/search/detail/6 ... -gelovigen
Helder. Als dat de (terechte) definitie is, dan is de keuze voor één van de laatste twee ook een keuze die betrekking op de eeuwigheid heeft. ;)
Dat is maar hoe je het bekijkt. Een ambt maakt niet zalig hoor!
Klopt. Dat zeg ik ook niet. Ik zei dat een keuze voor één van de laatste twee ook een keuze is die betrekking heeft op de eeuwigheid. Lees maar in het artikel welke link er wordt gelegd.

Citaat: Gelijkvormig aan Christus
Wat houdt het ambt aller gelovigen nu concreet in?
Vraag en antwoord 32 van de Heidelberger Catechismus geeft daar een duidelijk antwoord op. Op de vraag: ''Waarom wordt gij een Christen genaamd''. Worden de volgende kenmerken genoemd: ''Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus, en alzo Zijn zalving deelachtig ben. opdat ik Zijn Naam belijde (profetisch ambt), en mijzelf tot een levend dankoffer Hem offere (priesterlijk ambt), en met een vrij en goed geweten in dit leven tegen de zonde en de duivel strijde, en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere (koninklijk ambt).''


Als je dus de één na laatste kiest doe je belijdenis van het bovenstaande. Het kiezen voor de laatste optie van deze poll is daarmee ook direct een keuze die betrekking heeft op de eeuwigheid. Alle andere opties hebben deze waarde niet.
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:Klopt. Dat zeg ik ook niet. Ik zei dat een keuze voor één van de laatste twee ook een keuze is die betrekking heeft op de eeuwigheid. Lees maar in het artikel welke link er wordt gelegd.

Citaat: Gelijkvormig aan Christus
Wat houdt het ambt aller gelovigen nu concreet in?
Vraag en antwoord 32 van de Heidelberger Catechismus geeft daar een duidelijk antwoord op. Op de vraag: ''Waarom wordt gij een Christen genaamd''. Worden de volgende kenmerken genoemd: ''Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus, en alzo Zijn zalving deelachtig ben. opdat ik Zijn Naam belijde (profetisch ambt), en mijzelf tot een levend dankoffer Hem offere (priesterlijk ambt), en met een vrij en goed geweten in dit leven tegen de zonde en de duivel strijde, en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere (koninklijk ambt).''


Als je dus de één na laatste kiest doe je belijdenis van het bovenstaande. Het kiezen voor de laatste optie van deze poll is daarmee ook direct een keuze die betrekking heeft op de eeuwigheid. Alle andere opties hebben deze waarde niet.
Ter aanvulling: Het ambt aller gelovigen veronderstelt genade. Het ambt van Christus betreft verlossende genade. Het ambt aller gelovigen vloeit dus voort uit het ambt van Christus. Aldus de gestelde definitie door de topicstarter.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door TSD »

@Wandelende: Zo zou je het kunnen stellen. Al zou ik het zelf niet zo zwart-wit durven bekijken. Er kan ook schroom zijn om de op-een-na-laatste optie te kiezen, zeker gelet op wat jij schrijft.

Er is geen optie om daar rekening mee te houden. Maar dat snap ik wel, daar is de poll niet voor bedoeld.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door J.C. Philpot »

Help, een wild everzwijn is de wijngaard binnengedrongen ;)

Iemand heeft priester geselecteerd!

ps. mijn eerste zin is schetsend en niet onrespectvol bedoeld.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 26 apr 2019, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Bonny »

O foei, er is een paap onder ons.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door J.C. Philpot »

Bonny schreef:O foei, er is een paap onder ons.
Of een Anglicaan, Oosters Orthodox, Orientaals Orthodox, Oud-Katholiek, Jood, etcetera.

Of een reformatorische priester:
http://www.koelner-dom.de/index.php?id= ... farrer&L=1
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door JCRyle »

Of de beste man - daar gaan we voor het gemak maar even van uit - heeft gedacht dat hij als priester des huisgezin de desbetreffende optie moest aanvinken. :)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Wandelende »

TSD schreef:Er is geen optie om daar rekening mee te houden. Maar dat snap ik wel, daar is de poll niet voor bedoeld.
Dit is helemaal juist. En juist omdat de poll volgens mij niet bedoeld is om scheiding te maken tussen geloof en ongeloof, denk ik dat de één na laatste keuze niet in dit rijtje hoort. Niet omdat ik dat ambt ontken of wil wegmoffelen, maar omdat juist die keuze een lading aan deze poll geeft die de objectiviteit weghaalt.
(~)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vermoed dat dominees op het forum liever onder de radar blijven, en mogelijk deze poll niet invullen.

En laten we afspreken niet al te veel conclusies te verbinden aan de onderstaande opties. Ik haal ze niet weg omdat dan mogelijk opnieuw gestemd moet worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bent u ambtsdrager?

Bericht door Wandelende »

Dat zou zomaar kunnen. Ik ben geen dominee, maar ik kan mij zo voorstellen dat ik het niet op RF bekend zou maken als ik dat wel zou zijn. En een ander ambt draag ik niet, dus blijven er nog maar een paar andere opties over. ;)
(~)
Plaats reactie