Het kerkelijk jaar

Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Het kerkelijk jaar

Bericht door Susan »

J.C. Philpot schreef:
John Galt schreef:Totdat ik ontdekte dat Jezus zelf naar de tempel ging op een niet-voorgeschrven Joods feest: dat van de inwijding van de tempel. Ok Hij bleef dus niet weg van de menselijke instellingen.
Ik vind dat een eyopener, en een goed argument tegen de hedendaagse beeldenstormers, die Kerst en de andere Christelijke feestdagen allemaal af willen schaffen.
Voor mij dat het geen eyeopener. Dit (niet verplichte feest) heeft in tegenstelling tot de datum van Kerst in december erg goede papieren. Ik vraag me daarnaast af waarom je voorbij gaat de context. Volgens mij bevat het Evangelie een andere boodschap.

Johannes 10 En het was het feest der vernieuwing des tempels te Jeruzalem; en het was winter. En Jezus wandelde in den tempel, in het voorhof van Salomo.

Waarom vragen de Joden juist op dit feest aan Hem: "Hoe lang houdt Gij onze ziel op? Indien Gij de Christus zijt, zeg het ons vrijuit."

Het was in de context van die recente geschiedenis (van Chanoeka) dat ze wilden weten of Hij de Messias was. Als Jezus echt de Messias was, zou Hij de macht hebben om het Joodse volk te beschermen tegen de tirannie van de Romeinen, net zoals God hen had bewaard in de tijd van Antiochus. Jezus antwoordde hen met een berisping: "Ik heb het u gezegd en u gelooft niet" (v.25). Niet het feest staat in de schijnwerpers maar Zijn Messiaschap en het ongeloof van de Joden (op dat moment). Het gaat niet om iets wel of niet vieren.

Mijn eyeopener wat betreft feesten, sabbatten is Romeinen 14 "De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere."

Er zijn natuurlijk ook andere (wezenlijke) verschillen als gevolg van niet buigen voor het gezag van de Bijbel. Die moeten we niet accepteren van elkaar.
Plaats reactie