Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Ik (of mijn man) heeft wel een baard
29
35%
Ik (of mijn man) heeft geen baard
53
65%
 
Totaal aantal stemmen: 82

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:
Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:Hoe zien jullie Psalm 133 in relatie tot het dragen van een baard?

Als een omschrijving van het feit dat Aaron destijds, wsl net als 100% van zijn mannelijke volksgenoten, een baard droeg.
Dus we schrappen Psalm 133 niet?
Uiteraard niet. Ken je Openbaring 22 niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Orchidee »

Piet Puk schreef:Heb jij een staart? Voor de getrouwde mannen: heeft jouw vrouw een staart? :nananere :nananere
Ik heb geen staart
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:
Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:Hoe zien jullie Psalm 133 in relatie tot het dragen van een baard?

Als een omschrijving van het feit dat Aaron destijds, wsl net als 100% van zijn mannelijke volksgenoten, een baard droeg.
Dus we schrappen Psalm 133 niet?
Uiteraard niet. Ken je Openbaring 22 niet?
Toch is deze vraag zo gek niet, mijns inziens. In andere discussies zoals over de openstelling van de ambten voor de zusters der gemeente hoor ik Valcke uitvoerig over de normativiteit van bijbelteksten, maar niet op het punt van vlechten en baarden. Dat is mijns inziens terecht, maar kan alleen maar omdat in de gereformeerde traditie dergelijke normen en gewoonten in de Schrift tijdgebonden worden geacht. Op andere punten, zoals samenwonen, worden dan weer geregeld veel implicietere aanwijzingen tot leefregels geconcretiseerd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:
Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:Hoe zien jullie Psalm 133 in relatie tot het dragen van een baard?

Als een omschrijving van het feit dat Aaron destijds, wsl net als 100% van zijn mannelijke volksgenoten, een baard droeg.
Dus we schrappen Psalm 133 niet?
Uiteraard niet. Ken je Openbaring 22 niet?
Die opmerking in Openbaring 22 gaat over 'dit boek'(=Openbaring).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door refo »

Mara schreef:
merel schreef:Mijn man heeft een hipsterbaard ;)
Echt waar? En hij loopt toch hard? Is dat dan niet lastig, stel me zo voor dat ie dan voor zijn ogen waait. :D
Zita schreef:In Hervormd Lokaal zijn (of waren tot een jaar of 15 geleden) snorren en baarden censurabel.
Bij mijn oudste broer in de GG eveneens. Hij heeft jaren een kort baardje gehad en werd nooit op de lijst voor k.r. gezet.
98% van de leden wordt nooit op de lijst gezet. Dus daarin is je broer niet bijzonder.
(Ik neem tenminste aan dat je kerkenraad bedoelt. Die afkorting is in de GG in ieder geval niet in zwang.)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Mara »

refo schreef: 98% van de leden wordt nooit op de lijst gezet. Dus daarin is je broer niet bijzonder.
(Ik neem tenminste aan dat je kerkenraad bedoelt. Die afkorting is in de GG in ieder geval niet in zwang.)
Ja, k.r. is toch een gangbare afkorting op het forum? :?
Ik zal toch nog maar even reageren, want kennelijk zeg ik voor sommigen hier iets vreemds of zo.
Maar typ het woord "baard" eens in de vragenrubriek en je krijgt o.m. dit:

Deze uitspraak hoorde ik van een lid van de Gereformeerde Gemeenten: "Bij de Gereformeerde Gemeenten worden nooit mannen op de lijst voor verkiezing van ambtsdragers gezet die een baard hebben. Bij ons is het een keer voorgekomen dat iemand met een snor op de lijst kwam (op zich al bijzonder) maar toen hij gekozen werd was de volgende zondag ook zijn snor weg.

Citaat van een predikant tijdens de nabetrachting van het Heilig Avondmaal dat die morgen bediend was, en waar ook een man met baard was aangegaan: "... en dan komen ze ook al met het gelaat van den wereld aan dien heiligen dis!"
en:
Bij mijn gemeente volg ik de belijdeniscatechisatie. Nu heeft de kerkenraad mij aangesproken op het dragen van een baard omdat dit volgens hen in strijd is met de identiteit van onze gemeente.
Aldus, zomaar een paar willekeurige voorbeelden.

Het is niet in iedere gemeente zo, want dat zie ik ook wel. En ook zal het stilaan minder streng worden misschien.
Ik gaf alleen een aanvulling op Zita, die het over een ander kerkverband zei en ik krijg dan het verwijt dat ik een sneer uitdeelde.
Onbegrijpelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Ouderling »

Ik heb geen baard. Vind het niet mooi.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door -DIA- »

Ouderling schreef:Ik heb geen baard. Vind het niet mooi.
Met u eens, ik heb ook geen baard of snor, enkel een paar lelijke ontsierende wilde neus- en wenkbrauwharen zoals doe gemeenlijk verschijnen bij oudere mensen van het mannelijk geslacht. Deze moeten echter wel af en toe getrimd worden.
Mijn vraag is dan: Zijn er ook nog mensen met deze wilde haren? ;) :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Wim Anker »

Dit soort verspreidingen dragen bij aan het "onverhoord be- en veroordelen". Wat heeft het voor zin om een woord in te tikken in digibron en dan de slechtste reacties verder te gaan verspreiden? Wat heeft het voor nut om de bagger van de vragenrubrieken eruit te filteren en te verspreiden?

Bovendien zijn het veelal reacties die niet verifieerbaar zijn. Waarvan men zich met reden kan afvragen of poster wel zo objectief is / was in zijn bewoordingen. En of de context wel goed wordt meegenomen.

Want de eerste opmerking is al aantoonbaar onjuist. ""Bij de Gereformeerde Gemeenten worden nooit mannen op de lijst voor verkiezing van ambtsdragers gezet die een baard hebben". Waarom dan deze "laster", want dat is het, verder verspreiden?

Neem b.v. ook deze opmerking:
Citaat van een predikant tijdens de nabetrachting van het Heilig Avondmaal dat die morgen bediend was, en waar ook een man met baard was aangegaan: "... en dan komen ze ook al met het gelaat van den wereld aan dien heiligen dis!"
Wat is hier het doel of nut nu van? Hoe weet jij - of de oorspronkelijke schrijver - überhaupt of het over de baard gaat? Hoe is de voorgeschiedenis? Weet jij - of oorspronkelijke poster - wel zeker dat de ds. in de nabetrachtingsdienst verwees naar de eigen H.A. gangers die morgen? Of had hij het over b.v. over de praktijk elders? Het staat er allemaal niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Dit soort verspreidingen dragen bij aan het "onverhoord be- en veroordelen". Wat heeft het voor zin om een woord in te tikken in digibron en dan de slechtste reacties verder te gaan verspreiden? Wat heeft het voor nut om de bagger van de vragenrubrieken eruit te filteren en te verspreiden?

Bovendien zijn het veelal reacties die niet verifieerbaar zijn. Waarvan men zich met reden kan afvragen of poster wel zo objectief is / was in zijn bewoordingen. En of de context wel goed wordt meegenomen.

Want de eerste opmerking is al aantoonbaar onjuist. ""Bij de Gereformeerde Gemeenten worden nooit mannen op de lijst voor verkiezing van ambtsdragers gezet die een baard hebben". Waarom dan deze "laster", want dat is het, verder verspreiden?

Neem b.v. ook deze opmerking:
Citaat van een predikant tijdens de nabetrachting van het Heilig Avondmaal dat die morgen bediend was, en waar ook een man met baard was aangegaan: "... en dan komen ze ook al met het gelaat van den wereld aan dien heiligen dis!"
Wat is hier het doel of nut nu van? Hoe weet jij - of de oorspronkelijke schrijver - überhaupt of het over de baard gaat? Hoe is de voorgeschiedenis? Weet jij - of oorspronkelijke poster - wel zeker dat de ds. in de nabetrachtingsdienst verwees naar de eigen H.A. gangers die morgen? Of had hij het over b.v. over de praktijk elders? Het staat er allemaal niet.
+1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Mara »

Zita schreef: In Hervormd Lokaal zijn (of waren tot een jaar of 15 geleden) snorren en baarden censurabel. In de praktijk betekende het dat de doopvader een paar weken onbehaard door het leven ging, om het daarna weer te laten uitspruiten.
:jongle
Kan iemand het nog volgen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Zita schreef: In Hervormd Lokaal zijn (of waren tot een jaar of 15 geleden) snorren en baarden censurabel. In de praktijk betekende het dat de doopvader een paar weken onbehaard door het leven ging, om het daarna weer te laten uitspruiten.
:jongle
Kan iemand het nog volgen?
Ja het is krom, heel krom, maar wie een mens een beetje kent kan het nog wel volgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door gallio »

Wim Anker schreef:
Neem b.v. ook deze opmerking:
Citaat van een predikant tijdens de nabetrachting van het Heilig Avondmaal dat die morgen bediend was, en waar ook een man met baard was aangegaan: "... en dan komen ze ook al met het gelaat van den wereld aan dien heiligen dis!"
Wat is hier het doel of nut nu van? Hoe weet jij - of de oorspronkelijke schrijver - überhaupt of het over de baard gaat? Hoe is de voorgeschiedenis? Weet jij - of oorspronkelijke poster - wel zeker dat de ds. in de nabetrachtingsdienst verwees naar de eigen H.A. gangers die morgen? Of had hij het over b.v. over de praktijk elders? Het staat er allemaal niet.
Lijkt me toch wel logisch om te concluderen dat het over de baard ging. Of was er soms een andere avondmaalganger met een tattoo op zijn gezicht?

Als het over de praktijk elders ging had hij dat ws. wel in de voorbereidingspreek aangehaald.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door KGPHP »

Mara schreef: Deze uitspraak hoorde ik van een lid van de Gereformeerde Gemeenten: "Bij de Gereformeerde Gemeenten worden nooit mannen op de lijst voor verkiezing van ambtsdragers gezet die een baard hebben. Bij ons is het een keer voorgekomen dat iemand met een snor op de lijst kwam (op zich al bijzonder) maar toen hij gekozen werd was de volgende zondag ook zijn snor weg.

(...)

Het is niet in iedere gemeente zo, want dat zie ik ook wel. En ook zal het stilaan minder streng worden misschien.
Ik gaf alleen een aanvulling op Zita, die het over een ander kerkverband zei en ik krijg dan het verwijt dat ik een sneer uitdeelde.
Onbegrijpelijk.
Mijn oom was diaken in een gemeente van de GG. Hij heeft altijd een snor gehad. Dit is nooit een probleem geweest. Volgens mij was er ook een ouderling met een snor. En dat was geen linkse gemeente, maar een echte midden-gemeente, met in het verleden ook echte rechtse broeders als eigen predikant.

Daarnaast herinner ik me van een aantal jaren geleden een ouderling in de GG van Doetinchem met een forse baard.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door -DIA- »

Het fenomeen ´baard-snor´ is voor veel gemeenten geen item meer.
Op zich is het niet verkeerd, immers is baard- en snorgroei een natuurlijk fenomeen

Toch zien we gemeenten die vasthouden en terugdenken aan de wortel waar dit heden op teruggaat: De roerige jaren 60 met the Beatles, de kraakbewegingen, hippies enz. Dan is wel te verklaren dat die gemeenten meer en meer een minderheid worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie