Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Ik (of mijn man) heeft wel een baard
29
35%
Ik (of mijn man) heeft geen baard
53
65%
 
Totaal aantal stemmen: 82

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Terri »

Ooit was er een kerkelijke vergadering waarin tot laat gediscussieerd werd over het wel dan niet van snor en/of baard.
Waarop de predikant uiteindelijk de discussie afbrak en zei; 'als we hier nog langer over doorpraten, gaan we straks met een baard en snor naar huis'........ :jongle
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door GJdeBruijn »

Terri schreef:Ooit was er een kerkelijke vergadering waarin tot laat gediscussieerd werd over het wel dan niet van snor en/of baard.
Waarop de predikant uiteindelijk de discussie afbrak en zei; 'als we hier nog langer over doorpraten, gaan we straks met een baard en snor naar huis'........ :jongle
En dus rekten de baardmannetjes de vergadering? :)
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:Het fenomeen ´baard-snor´ is voor veel gemeenten geen item meer.
Op zich is het niet verkeerd, immers is baard- en snorgroei een natuurlijk fenomeen

Toch zien we gemeenten die vasthouden en terugdenken aan de wortel waar dit heden op teruggaat: De roerige jaren 60 met the Beatles, de kraakbewegingen, hippies enz. Dan is wel te verklaren dat die gemeenten meer en meer een minderheid worden.
Ook in de19e en eerste helft 20e eeuw waren er achtenswaardige mannen met baarden. Het is wel erg eenzijdig om de oorzaak in de jaren 60 te leggen. Ik schrik ervan dat dit echt in sommige gemeenten censurabel werd geacht. Mi is dat op geen enkele manier goed te praten en moeten we dat dus ook niet doen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Ad Anker »

Mara, jij post hier dingen die aantoonbaar onjuist zijn. Ga niet af op verhalen. Ik ken een kerkenraadslid uit een naburige GG met een weelderige baard. Zeer respectabel man.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door eilander »

KGPHP schreef:
Mara schreef: Deze uitspraak hoorde ik van een lid van de Gereformeerde Gemeenten: "Bij de Gereformeerde Gemeenten worden nooit mannen op de lijst voor verkiezing van ambtsdragers gezet die een baard hebben. Bij ons is het een keer voorgekomen dat iemand met een snor op de lijst kwam (op zich al bijzonder) maar toen hij gekozen werd was de volgende zondag ook zijn snor weg.

(...)

Het is niet in iedere gemeente zo, want dat zie ik ook wel. En ook zal het stilaan minder streng worden misschien.
Ik gaf alleen een aanvulling op Zita, die het over een ander kerkverband zei en ik krijg dan het verwijt dat ik een sneer uitdeelde.
Onbegrijpelijk.
Mijn oom was diaken in een gemeente van de GG. Hij heeft altijd een snor gehad. Dit is nooit een probleem geweest. Volgens mij was er ook een ouderling met een snor. En dat was geen linkse gemeente, maar een echte midden-gemeente, met in het verleden ook echte rechtse broeders als eigen predikant.

Daarnaast herinner ik me van een aantal jaren geleden een ouderling in de GG van Doetinchem met een forse baard.
Ik weet ook wel dat er in sommige gemeenten van de OGGiN een probleem van gemaakt werd, maar het is in elk geval niet algemeen. In de OGGiN waar ik lid was, was een kerkenraadslid met een snor. Nooit iets van gemerkt dat iemand daar moeite mee had.
De stelling dat iemand met een snor dus niet op tweetal zal komen, is dus (tenzij dit letterlijk als reden door de kerkenraad is opgegeven) te kort door de bocht.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door gallio »

Ad Anker schreef:Mara, jij post hier dingen die aantoonbaar onjuist zijn. Ga niet af op verhalen. Ik ken een kerkenraadslid uit een naburige GG met een weelderige baard. Zeer respectabel man.
Echt niet. Ieder die een beetje thuis is in het rechtse gedeelte van refoland weet dat er bij belijdenis doen en het ten doop houden van kinderen op gehamerd wordt dat snor en baard niet is toegestaan. Om van deelnemen aan het HA en nominatie voor de kr maar te zwijgen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Ad Anker »

gallio schreef:
Ad Anker schreef:Mara, jij post hier dingen die aantoonbaar onjuist zijn. Ga niet af op verhalen. Ik ken een kerkenraadslid uit een naburige GG met een weelderige baard. Zeer respectabel man.
Echt niet. Ieder die een beetje thuis is in het rechtse gedeelte van refoland weet dat er bij belijdenis doen en het ten doop houden van kinderen op gehamerd wordt dat snor en baard niet is toegestaan. Om van deelnemen aan het HA en nominatie voor de kr maar te zwijgen.
Ik ontken zeker niet dat het voor komt. Maar om alles over een kam te scheren is onjuist. De voorbeelden zijn inmiddels genoemd.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door gallio »

Ad Anker schreef:
gallio schreef:
Ad Anker schreef:Mara, jij post hier dingen die aantoonbaar onjuist zijn. Ga niet af op verhalen. Ik ken een kerkenraadslid uit een naburige GG met een weelderige baard. Zeer respectabel man.
Echt niet. Ieder die een beetje thuis is in het rechtse gedeelte van refoland weet dat er bij belijdenis doen en het ten doop houden van kinderen op gehamerd wordt dat snor en baard niet is toegestaan. Om van deelnemen aan het HA en nominatie voor de kr maar te zwijgen.
Ik ontken zeker niet dat het voor komt. Maar om alles over een kam te scheren is onjuist. De voorbeelden zijn inmiddels genoemd.
I like the word-play :-)

Maar als je een OGG of GGN predikant kan noemen die hier niet moeilijk over doet dan hoor ik dat graag van je.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Ad Anker »

gallio schreef:
I like the word-play :-)

Maar als je een OGG of GGN predikant kan noemen die hier niet moeilijk over doet dan hoor ik dat graag van je.
Ik ga geen predikanten bellen. Echter, Mara sprak in haar postings steevast over de GG.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door TSD »

Ik kan met Ad instemmen uit eigen ervaring, vanuit meerdere gemeenten in rechterflank GG: snor en baard is geen issue, niet bij belijdenis, niet bij doop, niet bij HA en ook niet bij ambtsdragers.

Behalve dat ik het vroeger wel eens heb horen noemen (ik weet van een kleinere gemeente waar het in ver verleden heeft gespeeld, hoe het nu is weet ik niet) herken ik het verder in de praktijk totaal niet.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door gallio »

Ad Anker schreef:
gallio schreef:
I like the word-play :-)

Maar als je een OGG of GGN predikant kan noemen die hier niet moeilijk over doet dan hoor ik dat graag van je.
Ik ga geen predikanten bellen. Echter, Mara sprak in haar postings steevast over de GG.
De meeste GG predikanten staan hier hetzelfde in. Daar hoef je niet over te gaan bellen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door -DIA- »

Hoe onze gemeente nu handelt weet ik niet.
Wel dat er nogal wat snorren- & baardannen zijn vergeleken met vroeger.

En dan bedoel ik de jaren 70 toen wij belijdenis deden. Toen mocht je als belijdeniscatechisant geen baard of snor. Maar die tijd lag ook dichter bij de revolutionaire periode van de jaren 60 met the Beatles en de provobeweging etc.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
gallio schreef:
I like the word-play :-)

Maar als je een OGG of GGN predikant kan noemen die hier niet moeilijk over doet dan hoor ik dat graag van je.
Ik ga geen predikanten bellen. Echter, Mara sprak in haar postings steevast over de GG.
Ik ga ze bellen noch noemen hier. Maar mijn voorbeeld komt uit de OGGiN, en er is al vele jaren geen probleem van gemaakt. Natuurlijk weet ik niet of er predikanten zijn die er iets van gezegd hebben, maar feit is in elk geval dat de snor er nog zit.
Prima als je kritiek hebt op sommige praktijken, maar doe niet net alsof het overal hetzelfde is.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Maanenschijn »

TSD schreef:Ik kan met Ad instemmen uit eigen ervaring, vanuit meerdere gemeenten in rechterflank GG: snor en baard is geen issue, niet bij belijdenis, niet bij doop, niet bij HA en ook niet bij ambtsdragers.

Behalve dat ik het vroeger wel eens heb horen noemen (ik weet van een kleinere gemeente waar het in ver verleden heeft gespeeld, hoe het nu is weet ik niet) herken ik het verder in de praktijk totaal niet.
Het zal mogelijk een uitzondering zijn, maar in een GG in de Betuwe is naar ik uit eerste hand begreep een baardenkwestie (belijdenis doen met baard, wat niet gewenst is) hoog opgelopen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Boertje »

gallio schreef:
Wim Anker schreef:
Neem b.v. ook deze opmerking:
Citaat van een predikant tijdens de nabetrachting van het Heilig Avondmaal dat die morgen bediend was, en waar ook een man met baard was aangegaan: "... en dan komen ze ook al met het gelaat van den wereld aan dien heiligen dis!"
Wat is hier het doel of nut nu van? Hoe weet jij - of de oorspronkelijke schrijver - überhaupt of het over de baard gaat? Hoe is de voorgeschiedenis? Weet jij - of oorspronkelijke poster - wel zeker dat de ds. in de nabetrachtingsdienst verwees naar de eigen H.A. gangers die morgen? Of had hij het over b.v. over de praktijk elders? Het staat er allemaal niet.
Lijkt me toch wel logisch om te concluderen dat het over de baard ging. Of was er soms een andere avondmaalganger met een tattoo op zijn gezicht?

Als het over de praktijk elders ging had hij dat ws. wel in de voorbereidingspreek aangehaald.
Het komt wel degelijk voor in gemeenten, zie hiervoor bijvoorbeeld

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... ege-baard/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... -verboden/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/277/snorrebaard/

Dus schiet niet zo in de verdediging. Mara heeft wel gelijk. In sommige gemeenten wordt er gewoon anders over gedacht. Dat mag. Voor een verklaring verwijs ik naar ds Heijkamp

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... d-en-snor/
Plaats reactie