Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Ik (of mijn man) heeft wel een baard
29
35%
Ik (of mijn man) heeft geen baard
53
65%
 
Totaal aantal stemmen: 82

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Jantje »

Poeh zeg, dat zou wat zijn... Dan wordt bij ons de halve gemeente gecensureerd. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Dodo »

De keerzijde is dat ik wel zou willen dat er in onze diensten wat meer aandacht was voor nette kleding. Soms is het echt sloeberig waar sommige jongeren en iets ouderen mee in de diensten komen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door J.C. Philpot »

Dodo schreef:De keerzijde is dat ik wel zou willen dat er in onze diensten wat meer aandacht was voor nette kleding. Soms is het echt sloeberig waar sommige jongeren en iets ouderen mee in de diensten komen.
Inderdaad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Jantje »

Zeker! Die opmerking deel ook ik van ganser harte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Dodo »

Met "onze diensten" bedoel ik de diensten in mijn gemeente. Dus de bijval is erg aardig, maar ik denk niet dat jullie de diensten in mijn gemeente kennen.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:Met "onze diensten" bedoel ik de diensten in mijn gemeente. Dus de bijval is erg aardig, maar ik denk niet dat jullie de diensten in mijn gemeente kennen.
Voor n uitgestorven vogel ben je vrij opmerkzaam.
Ik deel dus jouw opmerking, met inachtneming dat ik mijn eigen situatie bedoel.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door merel »

Ach, netjes is ook subjectief ;)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door helma »

Ad Anker schreef:Oeps, dit gaat veel verder dan de mannelijke beharing. Wat een toestand toch allemaal. Mara, heb je ook citaten over stropdassen?
Jammer Ad. Ik denk werkelijk dat niet altijd gerealiseerd wordt dat een 'grapje' gewoon pijn kan doen.
Laatst gewijzigd door helma op 25 apr 2019, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door liz boer »

gallio schreef:
Wim Anker schreef:
Neem b.v. ook deze opmerking:
Citaat van een predikant tijdens de nabetrachting van het Heilig Avondmaal dat die morgen bediend was, en waar ook een man met baard was aangegaan: "... en dan komen ze ook al met het gelaat van den wereld aan dien heiligen dis!"
Wat is hier het doel of nut nu van? Hoe weet jij - of de oorspronkelijke schrijver - überhaupt of het over de baard gaat? Hoe is de voorgeschiedenis? Weet jij - of oorspronkelijke poster - wel zeker dat de ds. in de nabetrachtingsdienst verwees naar de eigen H.A. gangers die morgen? Of had hij het over b.v. over de praktijk elders? Het staat er allemaal niet.
Lijkt me toch wel logisch om te concluderen dat het over de baard ging. Of was er soms een andere avondmaalganger met een tattoo op zijn gezicht?

Als het over de praktijk elders ging had hij dat ws. wel in de voorbereidingspreek aangehaald.
Na zijn bekering zal die tattoo er niet zijn afgevallen, dus het zou kunnen dat er iemand met tattoo aangaat.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Floppy »

Boertje schreef:Ds C. Vreugdenhil zegt er dit over:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... -verboden/

En ds J. Heikamp dit

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... rd-en-snor
Ik vind de gedachte van ds Heikamp wel mooi, als je met die persoonlijke reden elke dag je baard scheert. Echter gaat het te ver om dat persoonlijke dan vervolgens als regel op te leggen aan anderen. Dan is volgens mij het einde zoek.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zita »

Floppy schreef:
Boertje schreef:Ds C. Vreugdenhil zegt er dit over:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... -verboden/

En ds J. Heikamp dit

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... rd-en-snor
Ik vind de gedachte van ds Heikamp wel mooi, als je met die persoonlijke reden elke dag je baard scheert. Echter gaat het te ver om dat persoonlijke dan vervolgens als regel op te leggen aan anderen. Dan is volgens mij het einde zoek.
En het is voor mij de vraag waarom dan alleen dát aspect van het lichamelijke lijden van de Heere Jezus overgenomen moet worden. Het is wel een heel persoonlijke interpretatie: zelf comfortabel (elektrisch) scheren omdat de Heere Jezus de baardharen zijn uitgetrokken.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:
Floppy schreef:
Boertje schreef:Ds C. Vreugdenhil zegt er dit over:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... -verboden/

En ds J. Heikamp dit

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... rd-en-snor
Ik vind de gedachte van ds Heikamp wel mooi, als je met die persoonlijke reden elke dag je baard scheert. Echter gaat het te ver om dat persoonlijke dan vervolgens als regel op te leggen aan anderen. Dan is volgens mij het einde zoek.
En het is voor mij de vraag waarom dan alleen dát aspect van het lichamelijke lijden van de Heere Jezus overgenomen moet worden. Het is wel een heel persoonlijke interpretatie: zelf comfortabel (elektrisch) scheren omdat de Heere Jezus de baardharen zijn uitgetrokken.
Helemaal eens. Ik vind het echt een vreemde en vergaande reden. ‘Ze hebben de Heere Jezus de kleren uitgetrokken, dus dragen wij geen kleding meer’. Zo kun je alles naar je toe redeneren.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door TSD »

Ik vind dit ook erg vergezocht inderdaad.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Mara »

Mijn dochter kwam dit stukje tegen op FB: (Documentatiecentrum CGK)

De baard van ds. Albert Wubs uit 1969.

De predikanten Van Lingen en J.Wisse droegen in 1892 baarden. In 1969 was het dragen van een baard een punt van sterke discussie. Ds. Albert Wubs (1941 - 2017) kwam uit Oost Groningen, het mooie Mussel. Hij was bevoegd onderwijzer, maar ging in Apeldoorn theologie studeren.
Ik vond een notitie met dit gesprek:
Is het in het dienen in de kerken geen probleem dat u gesierd bent met een baard?
Albert Wubs antwoordde : Ik wil het zelf wel ondervinden dat een baard een belemmering kan zijn voor het contact met de gemeente. Het is niet voldoende dat dit mij door anderen als hoogleraren wordt gezegd.
Albert Wubs bleef bebaard.

Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Oes
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:09

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Oes »

Met groot vermaek ende lering heb ik dit 11 pagina's tellend topic zitten lezen.
Maar ik mis er toch nog iets in.
We hebben het hier of de mannen met baarden, maar waar zijn de vrouwen?
Ik heb in mijn omgeving een heleboel vriendinnen/vrouwelijke kennissen die zich moeten scheren!
Stel dat zij hun baard eens zouden laten staan....... verandert dan jullie kijk op scheren/niet scheren? :jongle
Plaats reactie