Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Ik (of mijn man) heeft wel een baard
29
35%
Ik (of mijn man) heeft geen baard
53
65%
 
Totaal aantal stemmen: 82

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door FlyingEagle »

Wandelende schreef:Ik heb de baard in de keel. Telt dat ook?
De vraag zo je die scheert Afbeelding
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Wandelende »

FlyingEagle schreef:
Wandelende schreef:Ik heb de baard in de keel. Telt dat ook?
De vraag zo je die scheert Afbeelding
Die voorwaarde wordt niet in de poll genoemd.
Ik schraap de 'keelbaard' weleens.
(~)
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Johannes S »

eilander schreef:Ik heeft geen baard.
;) Ik heeft ook geen baard, dat lijkt me echt niet lekker zitten.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door liz boer »

Nog wat leuke baarden en snorren verhalen.
door Kislev » 06 Aug 2003, 08:29

Het volgende voorval, dat mijzelf overkwam, zal aantonen dat ras en klimaat een belangrijke rol spelen bij het komen tot beschuldiging van zonderling gedrag. Een Nederlander, gezien zijn zeer nette handschrift en de precieze formulering van zijn zinnen moet het een heel voorbeeldig persoon geweest zijn, schreef me eens een stuurse vermanende brief. Hij had mijn preken in druk met veel genoegen gelezen en was daardoor tot de conclusie gekomen dat ik een godzalig predikant was. Toen hij dan ook in Londen was nam hij de gelegenheid waar om mij te horen.

Dat betreurde hij echter zeer, want nu was hij niet meer in staat om mijn preken nog met genoegen te lezen. Wat, denkt u, had ik gezegd of gedaan waardoor ik beroofd werd van het goede oordeel van zo'n uitnemende Hollander? Het zal u opluchten als ik zeg dat hij mijn preek buitengewoon goed vond. Hij beschuldigde me niet van buitensporigheden in doen en laten. Nee, het was mijn verschijning die hem schokte. Ik droeg een baard, wat al erg genoeg was, maar erger dan dit: hij ontwaarde boven mijn lip een snor! Nu is dit schuldige feit toch echt zo'n onbeduidende zaak, dat hij het wel over het hoofd gezien zou hebben. Maar nee, hij zei dat ik een snor droeg als een vleselijk, wereldsgezind mens! Nota bene. In plaats van geknipt en geschoren te zijn als de vrome man die hij gewend was te horen, en een gesteven plooikraag van zo'n kwartmeter dik rond mijn nek te dragen, was ik zo bedorven om geen kraag te dragen en het scheermes afgezworen te hebben.

Zíjn geweldige kerel van een predikant, met kraag en boorden en toga en de kin van een vrouw, was niet excentriek. Maar omdat ik mijn haar toestond te groeien zoals de natuur het bedoelt, was ik excentriek en lichtzinnig en vleselijk en wereldsgezind en al dergelijke slechte dingen meer.

U ziet: wat excentriek is in Holland, is niet excentriek in Engeland, en vice versa.

Uit 'Eccentric Preachers' van C.H. Spurgeon

[Aangepast op 6/8/03 door Kislev]
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door liz boer »

En nog een van ds R van Kooten
Baard
Bovendien moeten wij goed beseffen dat wij allen bepaald worden door de tijd en de cultuur waarin wij leven. Ik geloof dat het Gods bedoeling is dat mannen een baard dragen. Deze haargroei kan ik niet zien als een gevolg van de zondeval en als uitwerking van de vervloeking van de aarde en de daarin begrepen doornen en distels. God heeft de man zo geschapen. Maar ineens kreeg je het verschijnsel dat mannen hun baard gingen afscheren. Een puur modeverschijnsel. In die tijd werd dat door diverse predikanten als iets heel ergs ervaren. En terecht! Ik herinner mij een preek van Spurgeon, waarin hij verdrietig en tegelijk fel waarschuwt voor het nieuwe verschijnsel van de verwijfde, baardloze mannen. Als wij in die tijd geleefd hadden, zouden wij gedacht hebben dat een baardloze man geen kind van God kon zijn. Wij leven echter in een tijd dat er naar verhouding niet zoveel mannen een baard hebben. Sommigen ervaren het nu net andersom: Wie een baard draagt, kan eigenlijk geen kind van God zijn. Dat zit soms heel diep. Een eenvoudige vrouw sprak eens over het verdriet dat zij had, omdat een van haar familieleden een baard had. Ik probeerde het bovenstaande uit te leggen, maar dat kon zij niet meemaken. Toen ik zei dat ook Calvijn een baard had, antwoordde zij: „Dominee, dat kan niet, die hebben vast de vijanden er later bij getekend." Ik heb het verder laten rusten. Ik maak er ook geen punt van, terwijl ik blijf geloven dat de Heere het anders bedoeld heeft. Ik geloof ook dat ik minder verkouden zou zijn als ik gewoon liet groeien, wat God groeien laat. Waarom ik dan toch mijn baard niet laat staan? Om anderen die er een verkeerde visie op hebben, niet te ergeren. Helemaal vrede kreeg ik ermee toen een hardhorend iemand eens tegen mij zei, dat zij moeilijker kon liplezen bij iemand met een baard.
Uit https://www.digibron.nl/search/detail/2 ... oe-kan-dat
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8962
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef:U ziet: wat excentriek is in Holland, is niet excentriek in Engeland, en vice versa.

Uit 'Eccentric Preachers' van C.H. Spurgeon
In de tijd van Johannes Bogerman was een baard nog niet onorthodox in Nederland, maar in de loop van de 19e eeuw blijkens jouw quote blijkbaar wel.

Ik zou het wel interessant vinden om te weten hoe en wanneer de orthodox-baardloze cultuur is ontstaan. Maar ik vermoed dat daar niet veel over bekend is.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 19 apr 2019, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door Mara »

Plopperdeplopperdeplop, wat een serieus onderwerp. :lol
Beide vragen kan ik met nee beantwoorden.
Houd ook niet van moppen met een baard.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Ik lees de Bijbel wel. En er staat nergens dat het verplicht is. Sterker nog: ds. Heikamp geeft een bijzonder leerzaam antwoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Ik heb geen baard. Ik betwijfel zelfs of dat in de Bijbel zo was. Ik lees alleen van Simson en Johannes dat ze hun haar niet mochten afknippen/afscheren, dus blijkbaar was dat geen gewoonte in die tijd.
Ps. 133:2 Het is gelijk de kostelijke olie op het hoofd, nederdalende op den baard, den baard van Aäron, die nederdaalt tot op den zoom zijner klederen.

2 Sam. 10:4 Toen nam Hanun Davids knechten en schoor hun baard half af en sneed hun klederen half af, tot aan hun billen; en hij liet hen gaan.

Ezra 9:3 Als ik nu deze zaak hoorde, scheurde ik mijn kleed en mijn mantel; en ik trok van het haar van mijn hoofd en van mijn baard uit, en zat neder, verbaasd.

Jer. 41:5 Zo kwamen er lieden van Sichem, van Silo en van Samaría, tachtig man, hebbende den baard afgeschoren en de klederen gescheurd en zichzelven gesneden; en spijsoffer en wierook waren in hun hand om ten huize des HEEREN te brengen.

Jer. 48:37 Want alle hoofden zijn kaal en alle baarden afgekort; op alle handen zijn insnijdingen, en op de lendenen is een zak.

Blijkbaar toch wel
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Ik heb geen baard. Ik betwijfel zelfs of dat in de Bijbel zo was. Ik lees alleen van Simson en Johannes dat ze hun haar niet mochten afknippen/afscheren, dus blijkbaar was dat geen gewoonte in die tijd.
Ik lees de Bijbel wel. En er staat nergens dat het verplicht is. Sterker nog: ds. Heikamp geeft een bijzonder leerzaam antwoord.
Dit is tegenstrijdig, want ds Heikamp beweerd van wel....
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef:U ziet: wat excentriek is in Holland, is niet excentriek in Engeland, en vice versa.

Uit 'Eccentric Preachers' van C.H. Spurgeon
In de tijd van Johannes Bogerman was een baard nog niet onorthodox in Nederland, maar in de loop van de 19e eeuw blijkens jouw quote blijkbaar wel.

Ik zou het wel interessant vinden om te weten hoe en wanneer de orthodox-baardloze cultuur is ontstaan. Maar ik vermoed dat daar niet veel over bekend is.
Ik zal eens wat onderzoek doen, want ik ben ook wel benieuwd wanneer mannen opeens zijn gaan scheren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door helma »

Het christendom
Uit bepaalde teksten in de Bijbel blijkt dat mannen hun baard moeten laten staan. In het derde boek van de Bijbel, Leviticus 19:27, staat dat mannen hun baard niet mogen afscheren en uit het boek Samuel 10:4-5 kan geconcludeerd worden dat het een schande is om de baard af te scheren. In de kunst worden Bijbelse figuren, waarvan Jezus de bekendste is, met baard afgebeeld.

Aan het begin van het christendom werd de baard als een teken van vroomheid
Paus Leo III
gezien. Later kwam hier een eind aan door de Katholieke Kerk. Aan het eind van de achtste eeuw was Paus Leo III de eerste paus met een geschoren gezicht. Van de priesters werd verwacht dat ze zijn voorbeeld volgden. De priesters van de Grieks Orthodoxe kerk bleven echter hun gezichtshaar behouden. In de negende eeuw schreef paus Gregorius IV een schimprede over bebaarde priesters. Tegen de elfde eeuw gold de afschuw voor baarden niet alleen voor priesters maar ook voor alle mannelijke gelovigen. De Kerk zag het baardloze gezicht als een manier om zich te onderscheiden van de Oosters Orthodoxe Kerk en de "ongelovigen" zoals moslims en joden. In de twaalfde eeuw werd een baard gezien als godslastering. Tijdens de Kruistochten tegen de moslims om het Heilige Land te heroveren, werd het baardloze gezicht gezien als een teken van vroomheid. De bebaarde moslims vonden hun tegenstanders maar vrouwelijk.

Tegen de middeleeuwen was een baardloos gezicht uit de mode. In de zestiende eeuw begon de reformatie. De protestanten lieten uit protest hun baarden staan als reactie op de baardloze katholieke priesters. Hoe groter de baard, hoe groter het protest.

https://breinwekker.blogspot.com/2016/0 ... d.html?m=1
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Heb jij een baard? Voor de getrouwde vrouwen: heeft jouw man een baard?

Bericht door liz boer »

helma schreef:Het christendom
Uit bepaalde teksten in de Bijbel blijkt dat mannen hun baard moeten laten staan. In het derde boek van de Bijbel, Leviticus 19:27, staat dat mannen hun baard niet mogen afscheren en uit het boek Samuel 10:4-5 kan geconcludeerd worden dat het een schande is om de baard af te scheren. In de kunst worden Bijbelse figuren, waarvan Jezus de bekendste is, met baard afgebeeld.

Aan het begin van het christendom werd de baard als een teken van vroomheid
Paus Leo III
gezien. Later kwam hier een eind aan door de Katholieke Kerk. Aan het eind van de achtste eeuw was Paus Leo III de eerste paus met een geschoren gezicht. Van de priesters werd verwacht dat ze zijn voorbeeld volgden. De priesters van de Grieks Orthodoxe kerk bleven echter hun gezichtshaar behouden. In de negende eeuw schreef paus Gregorius IV een schimprede over bebaarde priesters. Tegen de elfde eeuw gold de afschuw voor baarden niet alleen voor priesters maar ook voor alle mannelijke gelovigen. De Kerk zag het baardloze gezicht als een manier om zich te onderscheiden van de Oosters Orthodoxe Kerk en de "ongelovigen" zoals moslims en joden. In de twaalfde eeuw werd een baard gezien als godslastering. Tijdens de Kruistochten tegen de moslims om het Heilige Land te heroveren, werd het baardloze gezicht gezien als een teken van vroomheid. De bebaarde moslims vonden hun tegenstanders maar vrouwelijk.

Tegen de middeleeuwen was een baardloos gezicht uit de mode. In de zestiende eeuw begon de reformatie. De protestanten lieten uit protest hun baarden staan als reactie op de baardloze katholieke priesters. Hoe groter de baard, hoe groter het protest.

https://breinwekker.blogspot.com/2016/0 ... d.html?m=1
thanks
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Ik lees de Bijbel wel....
Toch sta ik vaak verbaasd over je gebrek van kennis. En nog meer over het feit dat je zelf weinig onderzoek doet voordat je je mening hier geeft.
Jantje schreef: En er staat nergens dat het verplicht is. Sterker nog: ds. Heikamp geeft een bijzonder leerzaam antwoord.
Het antwoord van ds. H heeft twee punten:

1 - het zou lelijk zijn "omdat ze Christus als Borg de baard hebben uitgetrokken" Die logica ontgaat mij helemaal. Dan zouden alle gelovigen met een baard die geleefd hebben na Jesaja het verkeerd hebben gedaan.

2 - het wordt niet geaccepteerd in een gedeelte van de refowereld. Dat kan men toch echt geen bijbels argument noemen.

Ik vindt het dus helemaal niet leerzaam wat hij schreef; het is gewoon gedraai om van een lastige vraag af te komen.....
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

...
Laatst gewijzigd door Dodo op 19 apr 2019, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie