Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Nee, dit klopt niet. Het moet niet 'blijken'. Een predikant moeten we vanwege zijn ambt eren. Punt.
Daarnaast is het de hoge roeping om het Woord Gods na te spreken in zijn exegese en toepassing, en niets meer dan dat.
Als hoorder moeten we vervolgens het gepredikte woord toetsen aan de Bijbel.
Dus niet: eerst moet het maar eens blijken, dan kunnen we daarna bepalen of een 'leraar' wel onze achting waardig is.
Dat geldt dan in principe ook voor het ambt van priester in de RKK of voor mijnheer pastoor of een vrouwelijke predikant.
Zeker, hoewel je dan natuurlijk bij een priester en bij een vrouwelijke predikant alleen om het feit dat ze het ambt bekleden, de eerste dwaling al te pakken hebt - nog vóór je aan inhoud toekomt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
eilander schreef:Ik heb het artikel heel vluchtig gelezen. Ik word een beetje moe van zo'n onderwerp. Het gaat altijd over dezelfde dingen.
Voor mij was een artikel over dit onderwerp nieuw. Ken jij meer artikelen?
Graag linkje.
Ik neem aan dat je prima begrijpt wat eilander bedoelde beste Bezorgd!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
eilander schreef:Ik heb het artikel heel vluchtig gelezen. Ik word een beetje moe van zo'n onderwerp. Het gaat altijd over dezelfde dingen.
Voor mij was een artikel over dit onderwerp nieuw. Ken jij meer artikelen?
Graag linkje.
Ik neem aan dat je prima begrijpt wat eilander bedoelde beste Bezorgd!
Ik neem aan dat je zo'n opmerking letterlijk moet nemen. Of niet?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door refo »

Heeft de apostel Van Tarsen hierover nog iets geschreven?
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
DDD schreef:En verder vind ik het anders dan eilander een razend interessant onderwerp, omdat het iets van persistentie en conservatisme laat zien. Het komt op de buitenwereld belachelijk over, maar binnen de kring is het toch een teken van rechtzinnigheid dat een dominee zich met de achternaam presenteert, zelfs in een persoonlijk gesprek stellen veel predikanten in de rechterflank van de gereformeerde gezindte zich alleen met de achternaam voor, heb ik het idee.
Twee overdrijvingen, wat mij betreft:
1. Het komt op de buitenwereld niet belachelijk over. Er zijn ook buiten de kring van predikanten nog genoeg mensen die zich niet met hun voornaam laten aanspreken. Ik hoorde juist deze week nog een voorbeeld van een werkgever, die zelfs door zijn secretaresse met 'meneer' werd aangesproken. Dus het zeker niet uniek. Er zijn toch wel meer kringen waar professionals zich met achternaam presenteren?
Het zal vast wel wat minder worden, maar dat is bij predikanten ook zo denk ik.
2. Teken van rechtzinnigheid?? Ik heb al lang geleden een zeer rechtse hervormde predikant, die inmiddels al jaren met emeritaat is, zich horen voorstellen met z'n voornaam, tegenover een groepje jongeren. Het kwam niet bij me op om hem vervolgens als minder rechtzinnig te bestempelen, hoewel het mij wel verbaasde.
Punt 1 kan ik beamen. Ik werk nogal eens voor defensie en dan is het echt mijnheer, zeker tegen generaals of de CDS als ze aangesproken worden door niet-defensie personeel, zoals door mij dus bijvoorbeeld.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door DDD »

@Eilander:
Ik heb helemaal niet gezegd dat het normaal is om in zo'n geval iemand aan te spreken met een voornaam, maar dat is iets heel anders dan de vraag of je je voorstelt met je voornaam of dat je op een congres wordt aangekondigd met alleen je achternaam. Dat is wel degelijk erg raar.

Dat een secretaresse haar baas met meneer aanspreekt, vind ik overigens wel bijzonder, zeker als dat ook gebeurt als er niemand bij is.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
eilander schreef:Ik heb het artikel heel vluchtig gelezen. Ik word een beetje moe van zo'n onderwerp. Het gaat altijd over dezelfde dingen.
Voor mij was een artikel over dit onderwerp nieuw. Ken jij meer artikelen?
Graag linkje.
Ik neem aan dat je prima begrijpt wat eilander bedoelde beste Bezorgd!
Ik neem aan dat je zo'n opmerking letterlijk moet nemen. Of niet?
Goeie vraag, ik denk eerder figuurlijk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Jantje »

Mijn indruk is, dat we hier in Zeeland heel nuchter zijn. Ik weet zelfs van een dominee, ter rechterzijde, die zei: 'Noem me maar [voornaam].'
Het punt was alleen wel dat de andere persoon dat niet wilde omdat het de dominee betrof.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door pierre27 »

refo schreef:Heeft de apostel Van Tarsen hierover nog iets geschreven?
Haha, je hebt gevoel voor humor... :super
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Jantje »

Als Napoleon niet had bestaan, was het dominee Jan, dominee Wijnand en dominee Han geweest.
Denk maar aan IJsland. Daar weten ze niet eens wat een achternaam precies is.
En wat dachten jullie van de levensbeschrijvingen van dominees? Daar werden ze vroeger door de ouderlingen en het oude volk (zoals ze genoemd worden) altijd met de voornaam aangesproken. Ik denk dat @DIA dat wel kan beamen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door refo »

pierre27 schreef:
refo schreef:Heeft de apostel Van Tarsen hierover nog iets geschreven?
Haha, je hebt gevoel voor humor... :super
Ook dat.
Ik kan deze ophef nauwelijks serieus nemen.
Voornaam, achternaam, titel. Het wijst zich vanzelf.
Ik stel me voor met mijn hele naam, mijn bedrijf draagt mijn hele naam. Sommigen zeggen dan jij en anderen u. Ze doen maar.
Moderator betekent kalmeerder. Op dit forum gaat dat niet steeds op.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door aggieoudje »

Ik ben vanuit huis echt opgevoed met dat je de dominee aanspreekt met u en dominee, en ik heb daar nooit moeite mee gehad.(al weet ik meestal hun voornamen wel)
Nu heb ik voor het eerst in mijn leven een dominee die jonger is dan mij(4 jaar jonger) en vind ik dat lastiger. Moet ik zo'n "ventje" :haha nou met u en dominee aanspreken.
Hij is daar zelf ook vrij makkelijk in, onlangs hielp hij op de verkoping van de vrouwenvereniging en hoorde ik hem tegen iemand zeggen: vandaag ben ik niet dominee Mulder maar gewoon Jan hoor.
Vandaag op de voorjaarsmarkt stond hij broodjes hamburger te verkopen en hoorde ik verschillende mensen hem aanspreken met Hé Jan!
Dus ja het is net hoe ze het zelf aangeven.
Ds Verhoeven is 59 die zou ik dan wel met u en dominee aanspreken en niet met jij en Jan
(Ja onze beide dominees heten Jan!)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Jantje »

refo schreef:Moderator betekent kalmeerder. Op dit forum gaat dat niet steeds op.
:humhihi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
pierre27 schreef:
refo schreef:Heeft de apostel Van Tarsen hierover nog iets geschreven?
Haha, je hebt gevoel voor humor... :super
Ook dat.
Ik kan deze ophef nauwelijks serieus nemen.
Voornaam, achternaam, titel. Het wijst zich vanzelf.
Ik stel me voor met mijn hele naam, mijn bedrijf draagt mijn hele naam. Sommigen zeggen dan jij en anderen u. Ze doen maar.
Moderator betekent kalmeerder. Op dit forum gaat dat niet steeds op.
Helder, maar even serieus, met modereren voorkom je lang niet altijd dat mensen kalmeren. Je hebt nu eenmaal een categorie mensen die overal wat van moeten vinden. Verder neem ik dat hele artikel amper serieus omdat het werkelijk nergens over gaat naar mijn mening. Nietemin was mijn opmerking gewoon aardig bedoeld omdat ik het werkelijk een humoristische opmerking vond.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door refo »

Lees dit topic eerst even door.
Plaats reactie