Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Pioenroosje »

pierre27 schreef:
refo schreef:
pierre27 schreef:
refo schreef:Heeft de apostel Van Tarsen hierover nog iets geschreven?
Haha, je hebt gevoel voor humor... :super
Ook dat.
Ik kan deze ophef nauwelijks serieus nemen.
Voornaam, achternaam, titel. Het wijst zich vanzelf.
Ik stel me voor met mijn hele naam, mijn bedrijf draagt mijn hele naam. Sommigen zeggen dan jij en anderen u. Ze doen maar.
Moderator betekent kalmeerder. Op dit forum gaat dat niet steeds op.
Helder, maar even serieus, met modereren voorkom je lang niet altijd dat mensen kalmeren. Je hebt nu eenmaal een categorie mensen die overal wat van moeten vinden. Verder neem ik dat hele artikel amper serieus omdat het werkelijk nergens over gaat naar mijn mening. Nietemin was mijn opmerking gewoon aardig bedoeld omdat ik het werkelijk een humoristische opmerking vond.
Jammer is dat he, zo leuk al die verhitte mensen :haha
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Jo-Ann »

Ik vind het meer een grappig artikel ( niet alles hoeft serieus)
En ook herkenbaar: het stukje over de cultuuromslag bij het rd bijvoorbeeld.
Zoiets speelt zich nog steeds af in bepaalde organisaties.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door pierre27 »

refo schreef:Lees dit topic eerst even door.
Dat heb ik meerdere malen gedaan mien jong..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door eilander »

DDD schreef:@Eilander:
Ik heb helemaal niet gezegd dat het normaal is om in zo'n geval iemand aan te spreken met een voornaam, maar dat is iets heel anders dan de vraag of je je voorstelt met je voornaam of dat je op een congres wordt aangekondigd met alleen je achternaam. Dat is wel degelijk erg raar.
In de zakelijke kringen waarin ik mij begeef, komt dat zeker wel vaker voor.
DDD schreef:Dat een secretaresse haar baas met meneer aanspreekt, vind ik overigens wel bijzonder, zeker als dat ook gebeurt als er niemand bij is.
Ik vind dat ook bijzonder en zou het zelf nooit willen. Het gaat hier echt niet om een man van 60 en een vrouw van 18, of zoiets. De leeftijden liggen in het voorbeeld dat ik aanhaal veel dichter bij elkaar.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door eilander »

refo schreef:Moderator betekent kalmeerder. Op dit forum gaat dat niet steeds op.
Sorry, refo. Er zijn overigens wel topics waar ik eerder een hogere bloeddruk van krijg dan deze, maar wellicht bedoel je het ook breder.
Maar ik ben inderdaad een groot liefhebber van vuurtjes aanwakkeren en knuppels in hoenderhokken gooien. Dat nu net jij mij daarop moet wijzen ;)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Luther »

Piet Puk schreef:Mijn persoonlijke mening is dat diegenen die gezag dragen vanwege een bepaalde functie, hetzij predikant, maar ook docenten niet met de voornaam worden aangesproken. Sorry, maar je moet er toch niet aan denken dat docenten met hun voornaam worden aangesproken door leerlingen? Daarnaast heb ik er altijd moeite mee dat kranten altijd de voornaam van een predikant in artikelen gebruiken.
Helemaal met je eens, PP. Hoe je het ook wendt of keert: er ligt een relatie tussen de voornaamisering van het maatschappelijk verkeer en de gezagscrisis waar we middenin zitten. Het gaat er helemaal niet om dat predikanten hoger of beter zijn, wel om afstand te bewaren. Dat gaat nu eenmaal zonder voornaam beter dan met. Mijn professionele mailtjes onderteken ik nooit met mijn voornaam. Die is voor vrienden en familieleden.

(Overigens heb ik wel een lichte allergie tegen predikanten die hun wetenschappelijke titel gebruiken: drs., MA. Het mooiste is toch gewoon A.B. Janssen vdm.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Mijn indruk is, dat we hier in Zeeland heel nuchter zijn. Ik weet zelfs van een dominee, ter rechterzijde, die zei: 'Noem me maar [voornaam].'
Het punt was alleen wel dat de andere persoon dat niet wilde omdat het de dominee betrof.
Zo reageer ik zelf ook op mensen die ouder zijn dan ik, of mensen met een functie of predikanten die zeggen: zeg maar [voornaam].
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Boertje »

Het is ook deels tijdsbepaald. Ik werk bij een gemeente en hoorde dat het onder het personeel in de jaren 70/80 nog gewoon was dat als de burgemeester het vertrek binnenkwam dat iedereen opstond.

Mijn vader is RK. Zodoende weet ik dat tot jaren na de oorlog het gebruikelijk was om de pastoor te begroeten en aan te spreken met meneer pastoor. En voorts nam men de hoed af als je de pastoor tegen kwam.

Leraren werden in mijn jeugd (jaren 70) gewoon aangesproken met meneer X of mevrouw Y.

Voorts vindt tutoyeren bij mijn generatie pas na wederzijds goedvinden plaats. Stukje elementaire beleefdheid

En buigen voor iemand, dat ou ik nooit doen, voor geen mens ben ik bereid te buigen of te knielen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Geytenbeekje »

Boertje schreef:Het is ook deels tijdsbepaald. Ik werk bij een gemeente en hoorde dat het onder het personeel in de jaren 70/80 nog gewoon was dat als de burgemeester het vertrek binnenkwam dat iedereen opstond.

Mijn vader is RK. Zodoende weet ik dat tot jaren na de oorlog het gebruikelijk was om de pastoor te begroeten en aan te spreken met meneer pastoor. En voorts nam men de hoed af als je de pastoor tegen kwam.

Leraren werden in mijn jeugd (jaren 70) gewoon aangesproken met meneer X of mevrouw Y.

Voorts vindt tutoyeren bij mijn generatie pas na wederzijds goedvinden plaats. Stukje elementaire beleefdheid

En buigen voor iemand, dat ou ik nooit doen, voor geen mens ben ik bereid te buigen of te knielen.
Mag ik weten hoe hij het vind dat je protestants bent geworden ?
(Mag ook per pb)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Boertje »

Geytenbeekje schreef:
Boertje schreef:Het is ook deels tijdsbepaald. Ik werk bij een gemeente en hoorde dat het onder het personeel in de jaren 70/80 nog gewoon was dat als de burgemeester het vertrek binnenkwam dat iedereen opstond.

Mijn vader is RK. Zodoende weet ik dat tot jaren na de oorlog het gebruikelijk was om de pastoor te begroeten en aan te spreken met meneer pastoor. En voorts nam men de hoed af als je de pastoor tegen kwam.

Leraren werden in mijn jeugd (jaren 70) gewoon aangesproken met meneer X of mevrouw Y.

Voorts vindt tutoyeren bij mijn generatie pas na wederzijds goedvinden plaats. Stukje elementaire beleefdheid

En buigen voor iemand, dat ou ik nooit doen, voor geen mens ben ik bereid te buigen of te knielen.
Mag ik weten hoe hij het vind dat je protestants bent geworden ?
(Mag ook per pb)
Tja dat vindt hij minder maar begrijpt het wel. Het heeft overigens wel een voordeel. Ik kijk makkelijker over kerkmuren heen en ga niet zo gebukt onder dogma's
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:Mijn indruk is, dat we hier in Zeeland heel nuchter zijn. Ik weet zelfs van een dominee, ter rechterzijde, die zei: 'Noem me maar [voornaam].'
Het punt was alleen wel dat de andere persoon dat niet wilde omdat het de dominee betrof.
Zo reageer ik zelf ook op mensen die ouder zijn dan ik, of mensen met een functie of predikanten die zeggen: zeg maar [voornaam].
O. Hopelijk wijzig je dan nog eens je standpunt. Het ging overigens om een dominee van de Gereformeerde Gemeenten, die dat zei tegen één van zijn ouderlingen, als ik het wel heb.
Laatst gewijzigd door Jantje op 13 apr 2019, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Piet Puk schreef:Mijn persoonlijke mening is dat diegenen die gezag dragen vanwege een bepaalde functie, hetzij predikant, maar ook docenten niet met de voornaam worden aangesproken. Sorry, maar je moet er toch niet aan denken dat docenten met hun voornaam worden aangesproken door leerlingen? Daarnaast heb ik er altijd moeite mee dat kranten altijd de voornaam van een predikant in artikelen gebruiken.
Helemaal met je eens, PP. Hoe je het ook wendt of keert: er ligt een relatie tussen de voornaamisering van het maatschappelijk verkeer en de gezagscrisis waar we middenin zitten. Het gaat er helemaal niet om dat predikanten hoger of beter zijn, wel om afstand te bewaren. Dat gaat nu eenmaal zonder voornaam beter dan met. Mijn professionele mailtjes onderteken ik nooit met mijn voornaam. Die is voor vrienden en familieleden.

(Overigens heb ik wel een lichte allergie tegen predikanten die hun wetenschappelijke titel gebruiken: drs., MA. Het mooiste is toch gewoon A.B. Janssen vdm.)
Hier ben ik het dan wel weer mee eens. Het punt dat ik eerder hierboven maakte ging meer om ambtsdragers (dominee en ouderlingen) onderling. Bij formele gelegenheden hoor je gewoon de dominee met 'dominee' aan te spreken. Dat geldt ook voor mailtjes. Al weet ik wel dat er ook dominees zijn die hun initialen gebruiken. Als er persoonlijkere zaken zijn, zoals bijvoorbeeld bij een toespraak tijdens een bevestigingsdienst, intrededienst of afscheidsdienst, mag je van mij ook best de voornaam gebruiken. Anders klinkt het zo afstandelijk.
Overigens vind ik ds. A.B. Janssen mooier dan A.B. Janssen vdm. We leven tenslotte gewoon in Nederland.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door TSD »

Alhoewel ik ook niet vóór ben om predikanten bij hun voornaam te noemen, moest ik vanmiddag in het licht van deze discussie denken aan zijne majesteit koning ‘Willem Alexander’. Dat blijft toch een eigenaardige inconsequentie in deze.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Boertje »

Ik zou de koning ook nooit zo aanspreken, hoogstens met hoogheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Jantje »

eilander schreef: Maar ik ben inderdaad een groot liefhebber van vuurtjes aanwakkeren en knuppels in hoenderhokken gooien.
Wel oppassen dat er dan geen vlam in de pan komt. :nananere Ik zal het in ieder geval onthouden. Ik gooi soms ook wel eens een knuppel in het hoenderhok. Maar meestal raakt die dan toevallig nét de weke delen. :yahoo
Laatst gewijzigd door Jantje op 13 apr 2019, 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie