Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Bezorgd »

Heel leuk artikel.
Interessant om die ontwikkelingen te zien. Wel of geen voornaam, wel of geen titels.

https://www.rd.nl/meer-rd/cultuur-gesch ... -1.1560766

Wat vinden jullie? Een voornaam heb je niet voor niets dus gewoon maar gebruiken of alleen achternamen en eventuele titels?
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Ambtenaar »

Wat mij betreft gewoon ds Piet Jansen.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Boertje »

Het grappige is met name de oudvaders en reformatoren worden met voor en achternaam (en dan vaak ook nog zonder titel) aangeduid, en de hedendaagse dominees vaak titel en enkel achternaam.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door refo »

Boertje schreef:Het grappige is met name de oudvaders en reformatoren worden met voor en achternaam (en dan vaak ook nog zonder titel) aangeduid, en de hedendaagse dominees vaak titel en enkel achternaam.
Ja, dat staat in dat artikel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door eilander »

Ik heb het artikel heel vluchtig gelezen. Ik word een beetje moe van zo'n onderwerp. Het gaat altijd over dezelfde dingen.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Johannes S »

'dominee' zag ik staan in de topictitel. Waar komt het vandaan om een leraar zo te noemen? Het betekent 'heer'.
Een leraar moet een dienaar zijn. Jezus waste de voeten der discipelen, gaf het voorbeeld. Hij bukte waarschijnlijk zelfs, anders kon Hij niet bij de voeten. Jezus is de Enige die wat mij betreft het recht heeft op de titel Heer.

Daarom ook heeft God Hem hoog verheven
en Hem de naam verleend
die boven alle namen staat.
Filippenzen 2:9, Willibrordvertaling
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Johannes S »

eilander schreef:Ik heb het artikel heel vluchtig gelezen. Ik word een beetje moe van zo'n onderwerp. Het gaat altijd over dezelfde dingen.
Er moet wat te 'zeuren' zijn. De rede/het verstand/het brein staat hoog in het vaandel vandaag de dag. We moeten met z'n allen 'wat vinden'. Interpreteren er lustig op los. 'De Verlichting' anno 2019.

Ik zie uit naar De Verlichting van boven, een Opwekking.

Ps; nadenken is absoluut niet erg, we hebben verstand gekregen. Als we ons vertrouwen er maar niet op stellen.
Dood achter tradities/dode orthodoxie aan hobbelen is ook niet goed.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Piet Puk »

Vanwege de waardigheid van het ambt geen voornaam. Besef dat het een dienstknecht des Heeren is, gezonden vanuit zijn Zender. Wanneer je in persoonlijke en privé-sfeer(als vriend) met de persoon omgaat vind ik het anders.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:Ik heb het artikel heel vluchtig gelezen. Ik word een beetje moe van zo'n onderwerp. Het gaat altijd over dezelfde dingen.
Voor mij was een artikel over dit onderwerp nieuw. Ken jij meer artikelen?
Graag linkje.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Johannes S »

Piet Puk schreef:Vanwege de waardigheid van het ambt geen voornaam. Besef dat het een dienstknecht des Heeren is, gezonden vanuit zijn Zender. Wanneer je in persoonlijke en privé-sfeer(als vriend) met de persoon omgaat vind ik het anders.
O ja? Een dienstknecht wast de voeten van Zijn Gemeente. Gaat achter de kudde aan om ze op DE HERDER te wijzen. Waar zijn ze nog?
Het moet maar blijken dat het 'een dienstknecht des Heeren' is. Och, het klinkt toch zo vroom als je deze woorden gebruikt. Er zijn vele wolven in schaapskleren die het Evangelie verdraaien. Van buiten zien ze er misschien netjes uit, maar ze verkrachten het ware Evangelie. Ze vermengen wet en evangelie, etc. Mensen, wordt wakker. We zouden eens wat meer verontwaardigd moeten worden over lieden die onze ziel verderven.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Bezorgd »

Piet Puk schreef:Vanwege de waardigheid van het ambt geen voornaam. Besef dat het een dienstknecht des Heeren is, gezonden vanuit zijn Zender. Wanneer je in persoonlijke en privé-sfeer(als vriend) met de persoon omgaat vind ik het anders.
Kun je dat onderbouwen? Is jouw mening dan een pincipe, bijbels onderbouwd, of gevoel / traditie, cultuur?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door eilander »

Johannes S schreef:
Piet Puk schreef:Vanwege de waardigheid van het ambt geen voornaam. Besef dat het een dienstknecht des Heeren is, gezonden vanuit zijn Zender. Wanneer je in persoonlijke en privé-sfeer(als vriend) met de persoon omgaat vind ik het anders.
O ja? Een dienstknecht wast de voeten van Zijn Gemeente. Gaat achter de kudde aan om ze op DE HERDER te wijzen. Waar zijn ze nog?
Het moet maar blijken dat het 'een dienstknecht des Heeren' is. Och, het klinkt toch zo vroom als je deze woorden gebruikt. Er zijn vele wolven in schaapskleren die het Evangelie verdraaien. Van buiten zien ze er misschien netjes uit, maar ze verkrachten het ware Evangelie. Ze vermengen wet en evangelie, etc. Mensen, wordt wakker. We zouden eens wat meer verontwaardigd moeten worden over lieden die onze ziel verderven.
Nee, dit klopt niet. Het moet niet 'blijken'. Een predikant moeten we vanwege zijn ambt eren. Punt.
Daarnaast is het de hoge roeping om het Woord Gods na te spreken in zijn exegese en toepassing, en niets meer dan dat.
Als hoorder moeten we vervolgens het gepredikte woord toetsen aan de Bijbel.
Dus niet: eerst moet het maar eens blijken, dan kunnen we daarna bepalen of een 'leraar' wel onze achting waardig is.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Piet Puk »

Bezorgd schreef:
Piet Puk schreef:Vanwege de waardigheid van het ambt geen voornaam. Besef dat het een dienstknecht des Heeren is, gezonden vanuit zijn Zender. Wanneer je in persoonlijke en privé-sfeer(als vriend) met de persoon omgaat vind ik het anders.
Kun je dat onderbouwen? Is jouw mening dan een pincipe, bijbels onderbouwd, of gevoel / traditie, cultuur?
Lees het formulier voor bevestiging ambtsdragers maar. Dat wij hen dubbele eer waardig achten, die wel regeren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Mara »

Waarom zo ingewikkeld? Je begint in het sociale leven niet meteen met tutoyeren, tenzij....
- De ander aangeeft: ik heet Jan hoor.
- Leeftijd van beide gesprekspartners speelt een rol
- Is er een vertrouwelijke band of een zekere afstandelijkheid?

Mijn oudste zoon was bevriend met een theologisch student, toen hij jaren later als dominee bij ons kwam, bleef hij "Jan", terwijl
we zijn studiegenoot met u en dominee aanspreken.
Maar als ik een predikant - ik noem een paar willekeurige namen - tegenkom, zoals ds. Kieviet, ds P. Mulder, ds Procee of ds de Heer, dan vind ik u toch zeker u op zijn plaats, vanwege de eerbiedwaardigheid.
De broeders k.r. die hier onlangs op huisbezoek geweest zijn, noemden we gewoon hij hun voornaam. De ene had qua leeftijd mijn zoon kunnen zijn, de ander dan net niet, maar is nogal communicatief vaardig en joviaal, dan wordt u en meneer nogal potsierlijk denk ik.
Het is een kwestie van aanvoelen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Dodo »

Ik vind het wel een aardig artikel. En het klopt dat de bedoelde personen zelf ook steeds meer hun voornaam gebruiken.
Plaats reactie