Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
eilander schreef: Maar ik ben inderdaad een groot liefhebber van vuurtjes aanwakkeren en knuppels in hoenderhokken gooien.
Wel oppassen dat er dan geen vlam in de pan komt. Ik zal het in ieder geval onthouden. Ik gooi soms ook wel eens een knuppel in het hoenderhok. Maar meestal raakt die dan toevallig nét de weke delen.
:haha
(~)
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door TSD »

Boertje schreef:Ik zou de koning ook nooit zo aanspreken, hoogstens met hoogheid.
We hébben het wel zo over hem.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Mijn indruk is, dat we hier in Zeeland heel nuchter zijn. Ik weet zelfs van een dominee, ter rechterzijde, die zei: 'Noem me maar [voornaam].'
Het punt was alleen wel dat de andere persoon dat niet wilde omdat het de dominee betrof.
Zo reageer ik zelf ook op mensen die ouder zijn dan ik, of mensen met een functie of predikanten die zeggen: zeg maar [voornaam].
O. Hopelijk wijzig je dan nog eens je standpunt. Het ging overigens om een dominee van de Gereformeerde Gemeenten, die dat zei tegen één van zijn ouderlingen, als ik het wel heb.
Hoezo zou ik dat moeten wijzigen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Wandelende »

Luther schreef:(Overigens heb ik wel een lichte allergie tegen predikanten die hun wetenschappelijke titel gebruiken: drs., MA. Het mooiste is toch gewoon A.B. Janssen vdm.)
Vdm. vind ikzelf de meest passende toevoeging bij de naam van een predikant. Het vertolkt namelijk heel goed de taak, roeping en opdracht van de predikant.
(~)
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door -DIA- »

Mijn oom en tante woonden in de jaren 60 naast de latere ds. A. Schreuder. Zelf moet ik als kind ook wel bij hem over de vloer geweest zijn, maar wie kon toen vermoeden dat dat kind later bij ons op de preekstoel zou staan. Dan had ik het zeker beter onthouden.
Overigens noemde mijn oom ds. Schreuder gewoon bij zijn voornaam, binnenshuis. Buitenshuis zei hij altijd dominee Schreuder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Mijn indruk is, dat we hier in Zeeland heel nuchter zijn. Ik weet zelfs van een dominee, ter rechterzijde, die zei: 'Noem me maar [voornaam].'
Het punt was alleen wel dat de andere persoon dat niet wilde omdat het de dominee betrof.
Zo reageer ik zelf ook op mensen die ouder zijn dan ik, of mensen met een functie of predikanten die zeggen: zeg maar [voornaam].
O. Hopelijk wijzig je dan nog eens je standpunt. Het ging overigens om een dominee van de Gereformeerde Gemeenten, die dat zei tegen één van zijn ouderlingen, als ik het wel heb.
Hoezo zou ik dat moeten wijzigen?
Vind jij het dan normaal als je als ouderling de dominee met 'u' aanspreekt, tijdens ontmoetingen bij kerkenraadsvergaderingen, en wat dies meer zij? Zouden de appjes ook zo gestuurd worden?

Je leest soms nog wel eens van 'weleerwaarde heer'. Ik vind dat vreemd. Dominees zijn ook maar mensen. Zoals ik dat voorbeeld hoorde was dat wat de betreffende dominee zei, mede ook omdat hij zich ook maar mens voelde en zich niet boven anderen wilde stellen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Dodo »

Wandelende schreef:
Luther schreef:(Overigens heb ik wel een lichte allergie tegen predikanten die hun wetenschappelijke titel gebruiken: drs., MA. Het mooiste is toch gewoon A.B. Janssen vdm.)

Vdm. vind ikzelf de meest passende toevoeging bij de naam van een predikant. Het vertolkt namelijk heel goed de taak, roeping en opdracht van de predikant.
Maar de buitenwereld weet niet wat het betekent.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Delftenaar »

Jantje schreef:Als er persoonlijkere zaken zijn, zoals bijvoorbeeld bij een toespraak tijdens een bevestigingsdienst, intrededienst of afscheidsdienst, mag je van mij ook best de voornaam gebruiken. Anders klinkt het zo afstandelijk.
Dat vind ik dus juist niet. Momenten van intrede, bevestiging of afscheid zijn in het midden van de gemeente en daarmee best formeel. Dan is het ongepast om iemand met de voornaam te noemen. Het is immers een openbare aangelegenheid.

Dat een predikant tijdens een telefoontje op zeg dinsdagmiddag zijn collega Jan, Piet of Klaas noemt is logisch. Maar tijdens een intrede of afscheid is het etiquette om de collega ds. X of Y te noemen.
Het ook dan met de voornaam noemen is een van de uit de VS overgewaaide slechte gewoontes.

(excuus: alles wat uit Amerika komt is heilig)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Overigens vind ik ds. A.B. Janssen mooier dan A.B. Janssen vdm. We leven tenslotte gewoon in Nederland.
Beide afkortingen zijn niet bepaald Nederlands. :)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Het punt dat ik eerder hierboven maakte ging meer om ambtsdragers (dominee en ouderlingen) onderling. Bij formele gelegenheden hoor je gewoon de dominee met 'dominee' aan te spreken. Dat geldt ook voor mailtjes. Al weet ik wel dat er ook dominees zijn die hun initialen gebruiken. Als er persoonlijkere zaken zijn, zoals bijvoorbeeld bij een toespraak tijdens een bevestigingsdienst, intrededienst of afscheidsdienst, mag je van mij ook best de voornaam gebruiken. Anders klinkt het zo afstandelijk.
Overigens vind ik ds. A.B. Janssen mooier dan A.B. Janssen vdm. We leven tenslotte gewoon in Nederland.
VDM staat voor mij voor visser der mensen.

Nee, ik ben niet voor voornaamgebruik, ook niet in de kerkenraad, of tijdens een intrededienst. Gewoon ‘broeder + achternaam’. Die afstand is op een bepaalde manier ook van belang binnen de kerkenraad. Dus ja, ik ben voor het wederzijds aanspreken met ‘u’.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Zita »

Luther schreef:
Jantje schreef:Het punt dat ik eerder hierboven maakte ging meer om ambtsdragers (dominee en ouderlingen) onderling. Bij formele gelegenheden hoor je gewoon de dominee met 'dominee' aan te spreken. Dat geldt ook voor mailtjes. Al weet ik wel dat er ook dominees zijn die hun initialen gebruiken. Als er persoonlijkere zaken zijn, zoals bijvoorbeeld bij een toespraak tijdens een bevestigingsdienst, intrededienst of afscheidsdienst, mag je van mij ook best de voornaam gebruiken. Anders klinkt het zo afstandelijk.
Overigens vind ik ds. A.B. Janssen mooier dan A.B. Janssen vdm. We leven tenslotte gewoon in Nederland.
VDM staat voor mij voor visser der mensen.
Tja, https://nl.wikipedia.org/wiki/Verbi_divini_minister.

En koning Willem-Alexander is geen hoogheid, maar majesteit.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Overigens noemde mijn oom ds. Schreuder gewoon bij zijn voornaam, binnenshuis. Buitenshuis zei hij altijd dominee Schreuder.
Dat vind ik ook de juiste strategie. Nogal wat predikanten waarmee ik regelmatig contact heb, mailen of appen gewoon met hun voornaam, en als ze hier op de koffie komen zijn ze gewoon Jan en jij. Maar kom je elkaar in een vergadersetting tegen, dan is het dominee en u. Zo ingewikkeld is dat niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Piet Puk
Berichten: 5432
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Piet Puk »

Luther schreef:
Jantje schreef:Het punt dat ik eerder hierboven maakte ging meer om ambtsdragers (dominee en ouderlingen) onderling. Bij formele gelegenheden hoor je gewoon de dominee met 'dominee' aan te spreken. Dat geldt ook voor mailtjes. Al weet ik wel dat er ook dominees zijn die hun initialen gebruiken. Als er persoonlijkere zaken zijn, zoals bijvoorbeeld bij een toespraak tijdens een bevestigingsdienst, intrededienst of afscheidsdienst, mag je van mij ook best de voornaam gebruiken. Anders klinkt het zo afstandelijk.
Overigens vind ik ds. A.B. Janssen mooier dan A.B. Janssen vdm. We leven tenslotte gewoon in Nederland.
VDM staat voor mij voor visser der mensen.

Nee, ik ben niet voor voornaamgebruik, ook niet in de kerkenraad, of tijdens een intrededienst. Gewoon ‘broeder + achternaam’. Die afstand is op een bepaalde manier ook van belang binnen de kerkenraad. Dus ja, ik ben voor het wederzijds aanspreken met ‘u’.
Jullie kennen vast het verhaal dat een collega predikant 'middags op bezoek ging en de letters vdm aantrof. Hij ging toch maar s morgens, want vdm stond voor: voor de middag :D
Piet Puk
Berichten: 5432
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Piet Puk »

Ach, ik zal niet de knuppel in het hoenderhok gooien, maar zou bijna een topic aanmaken: Hoe heet jouw dominee? :nananere
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ook de dominee heeft een voornaam. Over titels en meer.

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:Ach, ik zal niet de knuppel in het hoenderhok gooien, maar zou bijna een topic aanmaken: Hoe heet jouw dominee? :nananere
Dat is niet moeilijk. De gemeente waar ik lid ben, is vacant, al vele jaren lang...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie