Heilig Avondmaal op Goede Vrijdag

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Heilig Avondmaal op Goede Vrijdag

Bericht door Mara »

In sommige kerkbladen (o.m. van de PKN) lees ik dat het H.A. gevierd wordt in de avonddienst van Goede Vrijdag.
Bij ons onbekend, maar in hoeverre is dit gebruikelijk?
Zou dit - strikt genomen - dan niet op Witte donderdagavond moeten, als je de bijbelse lijn volgt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Heilig Avondmaal op Goede Vrijdag

Bericht door ejvl »

Ds W van Gorsel heeft er eens een goed artikel over geschreven.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... de-vrijdag
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Heilig Avondmaal op Goede Vrijdag

Bericht door eilander »

Bij ons niet gebruikelijk, ik ken het ook verder niet echt. In onze omgeving wordt het in de PKN niet gedaan als ik het goed heb.
Ik heb het één keer wel meegemaakt, heel lang geleden, in Hervormd Lokaal Capelle a/d IJssel.
Het is symbolisch, meer niet wat mij betreft. Zeker in het geval je het Heilig Avondmaal meerdere keren per jaar viert.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Heilig Avondmaal op Goede Vrijdag

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:Bij ons niet gebruikelijk, ik ken het ook verder niet echt. In onze omgeving wordt het in de PKN niet gedaan als ik het goed heb.
Ik heb het één keer wel meegemaakt, heel lang geleden, in Hervormd Lokaal Capelle a/d IJssel.
Het is symbolisch, meer niet wat mij betreft. Zeker in het geval je het Heilig Avondmaal meerdere keren per jaar viert.
In mijn jeugd een GB gemeente werd dat gedaan. Wat ik jammer vind is dat mensen met kleine kinderen praktisch niet samen in de kerk en de gelegenheid krijgen om aan te gaan. Bedtijd etc. Geen kinderoppas.

In onze huidige gemeente. Twee diensten op Goede Vrijdag. Met in de ochtend oppas. Dan is het anders.dan kan de dankzegging ook gewoon s avonds zijn.

Het heeft denk ik vooral een symbolische waarde inderdaad. Bij ons was het twee weken geleden. Midden in de lijdenstijd.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Heilig Avondmaal op Goede Vrijdag

Bericht door Delftenaar »

In andere gemeenten doen ze dat op Witte Donderdag. Dat is een dienst die wij in onze gezindte niet kennen.
Vaak zijn er dan de andere dagen van de week vespers o.i.d.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Heilig Avondmaal op Goede Vrijdag

Bericht door Dodo »

In onze gemeente is al zo lang ik weet Heilig Avondmaal op Goede Vrijdag. Niet iedereen was daar blij mee, een van de predikanten weigerde dat te doen.
De laatste jaren is er 's morgens ook een kinderdienst.
Plaats reactie