Licht of zwaar

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Licht of zwaar

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nee hoor. Citeren hoeft niet. Een parafrase is voldoende.

Het lijkt mij onmogelijk om te bewijzen dat je gedachten niet ontleend zijn aan de belijdenisgeschriften. Ik meld alleen dat mij nooit opvalt dat een gedachte daaruit voortkomt en dat ik dat in veel gevallen wel zou herkennen.
Ik omschrijf het toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Het valt mij zelden op. Ik probeer echt om duidelijk te schrijven, maar ik krijg het idee dat ik bij wijze van spreken Frans praat.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Licht of zwaar

Bericht door Boertje »

Frans typ bedoel je..... :haha
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Dat bedoel ik inderdaad. Gelukkig is het geen Chinees, zodat dit punt in ieder geval helder is. :yahoo
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: licht of zwaar

Bericht door Desiree »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik zou graag suggesties krijgen voor het aanduiden van de kerken in het kerkelijk spectrum van de gereformeerde traditie van zeer aangepast aan de hoofdcultuur tot erg onaangepast, van zeer gereformeerd tot zeer bevindelijk etc.

Ik vind de termen zwaar en licht niet zo geschikt, alleen al omdat die woorden van alles kunnen betekenen. Zwaar zou kunnen staan voor zwaarmoedig, maar daar is dan ook alles mee gezegd en wat licht precies te zeggen heeft, is mij ook onduidelijk.

Maar als ik het verschil als gematigd en extreem aanduid, zijn er weer andere mensen die zich daaraan storen. En er zit ook wel een zeker waardeoordeel in, zeker sinds ook sprake is van moslimextremisme. Maar dat probleem heb je ook bij het woord fundamentalisme.
In de terminologie van de topictitel behoort jij iig tot een zwaar kerkverband en ik tot een licht kerkverband......Bredero zei het al: Het kan verkeren :)
Ik heb het toch altijd al gezegd... in het echt.. valt tie best mee.
:haha
Laatst gewijzigd door Desiree op 06 apr 2019, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


GZB
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jul 2018, 20:53

Re: Licht of zwaar

Bericht door GZB »

DDD schreef:Ik zou graag suggesties krijgen voor het aanduiden van de kerken in het kerkelijk spectrum van de gereformeerde traditie van zeer aangepast aan de hoofdcultuur tot erg onaangepast, van zeer gereformeerd tot zeer bevindelijk etc.

Ik vind de termen zwaar en licht niet zo geschikt, alleen al omdat die woorden van alles kunnen betekenen. Zwaar zou kunnen staan voor zwaarmoedig, maar daar is dan ook alles mee gezegd en wat licht precies te zeggen heeft, is mij ook onduidelijk.

Maar als ik het verschil als gematigd en extreem aanduid, zijn er weer andere mensen die zich daaraan storen. En er zit ook wel een zeker waardeoordeel in, zeker sinds ook sprake is van moslimextremisme. Maar dat probleem heb je ook bij het woord fundamentalisme.
Mijn suggestie voor jou:

Licht of gematigde kerken: vrijzinnig, evangelische kerken
Zwaar en extreem: GKV, PKN, CGK, HHK, GG, OGG, GGiN
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Licht of zwaar

Bericht door Vagari »

Ik denk dat het tijd wordt voor een plaatje:
Afbeelding
Met uitleg:
Beschuldig ik iedereen die links van mij staat van farizeïsme? Dan mag ik mezelf rechts noemen.
Beschuldig ik iedereen die links van mij staat en iedereen die rechts van mij staat van farizeïsme? Dan mag ik mezelf midden noemen.
Beschuldig ik iedereen die rechts van mij staat van farizeïsme? Dan mag ik mezelf links noemen.
Beschuldig ik mezelf van farizeïsme? Dan ben je tegenwoordig heel misschien een tollenaar.
Laatst gewijzigd door Vagari op 06 apr 2019, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Licht of zwaar

Bericht door Desiree »

We gaan er een zondag over nadenken DDD.. goede zondag.

(Sorry.. lees altijd ff snel en de helft.)

Eerst inventariseren welke termen bekend zijn, wat het volk kent, dan heb je al wat aansluiting. Daarna iets meer verdieping indien noodzakelijk.

Goede zondag broer :)
Laatst gewijzigd door Desiree op 06 apr 2019, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Licht of zwaar

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Ik noem zelf niets. Ik noem slechts wat onze oude belijdenis zegt, op grond van het Heilig Woord. We kunnen daaronder buigen (dan is er een groot wonder gebeurd) of barsten (en dat is niet uit te spreken).
Je leest het forum goed. Want deze uitdrukking is afkomstig van mijn persoon.

Overigens ben ik het helemaal met je eens. Je weet nogal goed van je af te bijten. :super
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Licht of zwaar

Bericht door Desiree »

Vagari schreef:Ik denk dat het tijd wordt voor een plaatje:
Afbeelding
Het NOS journaal.. Kees van de S. de farizeeër.. wil dat alleen de mannen weer gaan werken.. zijn achterban, allemaal farizeeërs.. vinden dat een goed idee.

Helder.. :)

Maar ik ga nu nog een was ophangen..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Licht of zwaar

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: Ik ben het niet eens met Zeeuw dat je daar maar niet over zou moeten praten, en nog minder dat je gewoon maar moet uitgaan van de vooroordelen die je daarbij ontwikkeld hebt.

@Boertje:
Dat is sociologisch in hoofdlijnen wel bruikbaar. Maar goed. Huisman en DIA zouden mij modern-gereformeerd noemen, terwijl ik mijzelf als bevindelijk gereformeerd zie, hoewel ik wel verschillen van inzicht tussen DIA en mij kan benoemen. Dus een nadere indeling zou nog steeds bruikbaar zijn.
Nee, dat eerste idee had ik al. Ik vind het een zinloze discussie, omdat je er toch niet uitkomt. Ik begrijp ook vooral niet waarvoor het bruikbaar zou zijn. Je geeft al aan dat je een andere definitie voor jezelf zou hebben dan Huisman en DIA. En dan? Ga je morgen anders naar kerk als je exact weet in welke stroming je valt?
Het arme land waar Christenen discussiëren over waar ze exact in een stroming vallen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Licht of zwaar

Bericht door Geytenbeekje »

Het gros van de bevolking ziet zelfs de gkv als een rechts-orthodoxe kerk.
Wat dat betreft...
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Dat is het natuurlijk ook. De GKV zijn een orthodoxe kerk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Licht of zwaar

Bericht door Jantje »

In jouw beleving wel ja. Het gros van de Gereformeerde gezindte denkt daar anders over, kan ik je vertellen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Licht of zwaar

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:In jouw beleving wel ja. Het gros van de Gereformeerde gezindte denkt daar anders over, kan ik je vertellen.
Logisch, het gros van de gereformeerde gezindte is ook veel beter dan de GKV-ers.... denken ze. Toch kent de Schrift maar twee soorten. In Christus of er buiten.
Plaats reactie