Licht of zwaar

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Licht of zwaar

Bericht door Zeeuw »

Boertje schreef:Nogmaals ik bedoel wat dragen dit soort termen bij, bijvoorbeeld aan de onderlinge discussies op RF? Wat is het nut of noodzaak dit te weten. Fijn als iemand zwaar is, of een ander iemand licht is. Beiden kunnen net zo verstandige/zinvolle dingen zeggen. Ik zal ook altijd naar iemands beweegredenen en argumenten kijken, de kerkelijke gezindte, zwaarte, extreem, wettisch of niet wettisch, vind ik allemaal niet zo relevant. Maar dat is mijn mening..
Deze dragen niets bij. Dat heb ik al aan het begin van topic meerdere malen benoemd. Maar DDD kan een, voor hem, fijne discussie voeren en wat loze tijd vullen oid.
ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Licht of zwaar

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:
Boertje schreef:Nogmaals ik bedoel wat dragen dit soort termen bij, bijvoorbeeld aan de onderlinge discussies op RF? Wat is het nut of noodzaak dit te weten. Fijn als iemand zwaar is, of een ander iemand licht is. Beiden kunnen net zo verstandige/zinvolle dingen zeggen. Ik zal ook altijd naar iemands beweegredenen en argumenten kijken, de kerkelijke gezindte, zwaarte, extreem, wettisch of niet wettisch, vind ik allemaal niet zo relevant. Maar dat is mijn mening..
Deze dragen niets bij. Dat heb ik al aan het begin van topic meerdere malen benoemd. Maar DDD kan een, voor hem, fijne discussie voeren en wat loze tijd vullen oid.
Het is goed om een en ander helder te formuleren.
Er is veel spraakverwarring als het gaat om bepaalde termen. Neem geijkte termen als "eerbiedig", "rechtvaardigmaking" "wedergeboorte", wettisch, Calvinistisch, Remonstrant, en nog tientallen anderen. Deze worden door verschillende mensen verschillend geïnterpreteerd en zo kan het zijn dat iemand een voor zichzelf volstrekt logische zin schrijft, dit door een ander totaal anders wordt opgevat omdat de interpretatie van een bepaald woord of term volledig anders is.
Vooraf definiëren wat onder een bepaald woord of term wordt verstaan schept alleen maar duidelijkheid.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Licht of zwaar

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
Zeeuw schreef:
Boertje schreef:Nogmaals ik bedoel wat dragen dit soort termen bij, bijvoorbeeld aan de onderlinge discussies op RF? Wat is het nut of noodzaak dit te weten. Fijn als iemand zwaar is, of een ander iemand licht is. Beiden kunnen net zo verstandige/zinvolle dingen zeggen. Ik zal ook altijd naar iemands beweegredenen en argumenten kijken, de kerkelijke gezindte, zwaarte, extreem, wettisch of niet wettisch, vind ik allemaal niet zo relevant. Maar dat is mijn mening..
Deze dragen niets bij. Dat heb ik al aan het begin van topic meerdere malen benoemd. Maar DDD kan een, voor hem, fijne discussie voeren en wat loze tijd vullen oid.
Het is goed om een en ander helder te formuleren.
Er is veel spraakverwarring als het gaat om bepaalde termen. Neem geijkte termen als "eerbiedig", "rechtvaardigmaking" "wedergeboorte", wettisch, Calvinistisch, Remonstrant, en nog tientallen anderen. Deze worden door verschillende mensen verschillend geïnterpreteerd en zo kan het zijn dat iemand een voor zichzelf volstrekt logische zin schrijft, dit door een ander totaal anders wordt opgevat omdat de interpretatie van een bepaald woord of term volledig anders is.
Vooraf definiëren wat onder een bepaald woord of term wordt verstaan schept alleen maar duidelijkheid.
Als dat laatste zou lukken, zeker. Maar dat gaat je dus niet lukken, omdat het zo breed en verschillend wordt geïnterpreteerd. Dat zie je volgens mij toch heel helder in dit topic? En dan rijst de vraag: 'wat voor zin heeft het?'

Ik vind dit document
http://theologienet.nl/documenten/Bolie ... nderen.pdf wat hier, ik denk zomaar door Philpot, is gedeeld, verhelderend. Er is verder echt niets nieuws onder de zon.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Natuurlijk lukt dat wel. Zelfs de mensen die menen dat het geen zin heeft, lezen toch wat hier geschreven wordt.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Licht of zwaar

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Natuurlijk lukt dat wel. Zelfs de mensen die menen dat het geen zin heeft, lezen toch wat hier geschreven wordt.
Ja? Heb jij nu een definitie voor een begrip gevonden waar consensus over is?
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Consensus is een groot woord. Maar er zijn wel begrippen die zonder verdere tegenspraak een definitie kregen. Zolang Pietje Puk geen enquete uitzet, zullen we het draagvlak nooit weten.

Maar ik voel mij in ieder geval vrij om mijn eigen definities te hanteren, en iedereen die er in geïnteresseerd is, kan hier nalezen waarom.
Plaats reactie