Licht of zwaar

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Licht of zwa

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Als je daarmee de relatie met je buren goed kunt houden? Jij vindt het te ver gaan, begrijp ik.
Dan nog niet.

Er is een groot verschil tussen rekening houden met je buren en jezelf laten terroriseren vanwege vage opvattingen.
Wil je er rekening mee houden dat we op dit forum nog niet zo gewend zijn aan de midden-orthodoxie? Man man...
Juist hierdoor wordt een mens die de leer der reformatie van harte is toegedaan meer en meer een vreemdeling.
Niet alleen op dit forum, maar de vermenging is veel breder in ons land.
Op den duur is de bestraffende man in de poort een aanstoot, en zegt men: weg met die mensen!
Of men het gelooft of niet, mensen worden steeds meer aanvallend op de oude waarheid.
Dit is een teken dat we ter harte moeten nemen.
Bron: Bijbel
Volgens mij is niet de Bijbel de bron van deze tekst maar DIA.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Licht of zwa

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Als je daarmee de relatie met je buren goed kunt houden? Jij vindt het te ver gaan, begrijp ik.
Dan nog niet.

Er is een groot verschil tussen rekening houden met je buren en jezelf laten terroriseren vanwege vage opvattingen.
Wil je er rekening mee houden dat we op dit forum nog niet zo gewend zijn aan de midden-orthodoxie? Man man...
Juist hierdoor wordt een mens die de leer der reformatie van harte is toegedaan meer en meer een vreemdeling.
Niet alleen op dit forum, maar de vermenging is veel breder in ons land.
Op den duur is de bestraffende man in de poort een aanstoot, en zegt men: weg met die mensen!
Of men het gelooft of niet, mensen worden steeds meer aanvallend op de oude waarheid.
Dit is een teken dat we ter harte moeten nemen.
Bron: Bijbel
Ook op dit forum....
Het meest rechts-christelijk bastion komt bij hier elkaar.
Waar ik soms mijn vinger wil leggen is de hoeveelheid bevinding die bepaalde mensen willen horen.
Bevinding is denk ik ook wel nodig heeft ook wel weer met karakter te maken maar het behoort buiten te staan hoeveel en hoe.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Licht of zwa

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Juist hierdoor wordt een mens die de leer der reformatie van harte is toegedaan meer en meer een vreemdeling.
Niet alleen op dit forum, maar de vermenging is veel breder in ons land.
Op den duur is de bestraffende man in de poort een aanstoot, en zegt men: weg met die mensen!
Of men het gelooft of niet, mensen worden steeds meer aanvallend op de oude waarheid.
Dit is een teken dat we ter harte moeten nemen.
Bron: Bijbel
Ook op dit forum....
Het meest rechts-christelijk bastion komt bij hier elkaar.
Waar ik soms mijn vinger wil leggen is de hoeveelheid bevinding die bepaalde mensen willen horen.
Bevinding is denk ik ook wel nodig heeft ook wel weer met karakter te maken maar het behoort buiten te staan hoeveel en hoe.
Jawel, maar dat wil niet zeggen dat het meest rechtse bastion verdraagzaam is.
Laat er maar eens gevoelige thema's aangeboord worden.
Ik heb het afgeleerd om de hier hard voor te strijden.
Ik heb de moed een beetje verloren.
De strijdbaarheid lijkt minder, omdat ik weet dat het alleen maar ellende geeft.
Iedereen heeft een weg die hem recht schijnt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Licht of zwa

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Als je daarmee de relatie met je buren goed kunt houden? Jij vindt het te ver gaan, begrijp ik.
Dan nog niet.

Er is een groot verschil tussen rekening houden met je buren en jezelf laten terroriseren vanwege vage opvattingen.
Wil je er rekening mee houden dat we op dit forum nog niet zo gewend zijn aan de midden-orthodoxie? Man man...
Wij zijn hier waarschijnlijk allemaal rechts-fundamentalistisch, als ik van @Ambtenaars opvattingen uit moet gaan. Als dat daadwerkelijk zo is, is hij een linkse fundamentalist.

Ik ben echter niet links en niet rechts, maar recht door zee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Licht of zwaar

Bericht door TSD »

En zo gaat deze hele discussie natuurlijk helemaal nergens meer over. Lekker interessant wie hier een linkse of rechtse fundamentalist of -extremist is. Als iets echt zinloos is om over de discussiëren, zelfs op refoforum, is dat het wel. Zeker als we dan ook gaan invullen hoe de ander waarschijnlijk over onszelf denkt. :baille
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Licht of zwaar

Bericht door Boertje »

DDD schreef:Ik zou graag suggesties krijgen voor het aanduiden van de kerken in het kerkelijk spectrum van de gereformeerde traditie van zeer aangepast aan de hoofdcultuur tot erg onaangepast, van zeer gereformeerd tot zeer bevindelijk etc.

Ik vind de termen zwaar en licht niet zo geschikt, alleen al omdat die woorden van alles kunnen betekenen. Zwaar zou kunnen staan voor zwaarmoedig, maar daar is dan ook alles mee gezegd en wat licht precies te zeggen heeft, is mij ook onduidelijk.

Maar als ik het verschil als gematigd en extreem aanduid, zijn er weer andere mensen die zich daaraan storen. En er zit ook wel een zeker waardeoordeel in, zeker sinds ook sprake is van moslimextremisme. Maar dat probleem heb je ook bij het woord fundamentalisme.
Even ter herinnering mensen, bovenstaande was de vraagstelling van DDD. Wie helpt de discussie weer op gang?
Online
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Ik vind de discussie wel verhelderend hoor. De termen gematigd en extreem zijn mijns inziens prima, en ik ben na dit gesprek temeer gesterkt in mijn mening dat accentverschillen in de leer meer zeggen over karakters van dominees dan over de leer zelf.

Dat is zelfs zo op Refoforum.
Ambtenaar
Berichten: 9199
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Licht of zwa

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Wil je er rekening mee houden dat we op dit forum nog niet zo gewend zijn aan de midden-orthodoxie? Man man...
Het gaat over stofzuigen op zaterdagavond. Ik vind het absurd dat mensen hierover iets te moeten zeggen tegen buren of anderen.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Licht of zwaar

Bericht door Laag »

Boertje schreef:
DDD schreef:Ik zou graag suggesties krijgen voor het aanduiden van de kerken in het kerkelijk spectrum van de gereformeerde traditie van zeer aangepast aan de hoofdcultuur tot erg onaangepast, van zeer gereformeerd tot zeer bevindelijk etc.

Ik vind de termen zwaar en licht niet zo geschikt, alleen al omdat die woorden van alles kunnen betekenen. Zwaar zou kunnen staan voor zwaarmoedig, maar daar is dan ook alles mee gezegd en wat licht precies te zeggen heeft, is mij ook onduidelijk.

Maar als ik het verschil als gematigd en extreem aanduid, zijn er weer andere mensen die zich daaraan storen. En er zit ook wel een zeker waardeoordeel in, zeker sinds ook sprake is van moslimextremisme. Maar dat probleem heb je ook bij het woord fundamentalisme.
Even ter herinnering mensen, bovenstaande was de vraagstelling van DDD. Wie helpt de discussie weer op gang?
Het is maar net welke bril iemand op heeft.
Een onkerkelijke zou nog beter een indeling kunnen maken, dan iemand uit de gereformeerde gezindte.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Licht of zwaar

Bericht door Bezorgd »

Ik ben wel eens benieuwd hoe er over honderd jaar naar het geheel van onze huidige gereformeerde gezindte gekeken wordt.
Verschillen die wij uitvergroten worden dan vermoedelijk niet eens genoemd of gezien als ze het over de gereformeerde gezindte van toen hebben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Licht of zwaar

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Wil je er rekening mee houden dat we op dit forum nog niet zo gewend zijn aan de midden-orthodoxie? Man man...
Het gaat over stofzuigen op zaterdagavond. Ik vind het absurd dat mensen hierover iets te moeten zeggen tegen buren of anderen.
Dat begrijp ik helemaal. Maar als je dat 'terroriseren op grond van vage opvattingen' noemt, getuigt dat niet direct van respect voor andermans opvattingen, hoe absurd je die ook vindt.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Licht of zwa

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Als je daarmee de relatie met je buren goed kunt houden? Jij vindt het te ver gaan, begrijp ik.
Dan nog niet.

Er is een groot verschil tussen rekening houden met je buren en jezelf laten terroriseren vanwege vage opvattingen.
Wil je er rekening mee houden dat we op dit forum nog niet zo gewend zijn aan de midden-orthodoxie? Man man...
Juist hierdoor wordt een mens die de leer der reformatie van harte is toegedaan meer en meer een vreemdeling.
Niet alleen op dit forum, maar de vermenging is veel breder in ons land.
Op den duur is de bestraffende man in de poort een aanstoot, en zegt men: weg met die mensen!
Of men het gelooft of niet, mensen worden steeds meer aanvallend op de oude waarheid.
Dit is een teken dat we ter harte moeten nemen.
Bron: Bijbel
Toch geloof ik niet dat je doordat je de leer der reformatie toegedaan ben vreemdeling wordt, de duivel laat je ook met rust als je strijd voor de oude waarheid, maar als je met de Heere Jezus komt zul je verdrukking hebben en wordt je vreemdeling in je eigen omgeving.
Als je belijdt dat er alleen redding is door het bloed van de Heiland, krijg je kerk en heiden op je dak.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Licht of zwa

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef: Wil je er rekening mee houden dat we op dit forum nog niet zo gewend zijn aan de midden-orthodoxie? Man man...
Juist hierdoor wordt een mens die de leer der reformatie van harte is toegedaan meer en meer een vreemdeling.
Niet alleen op dit forum, maar de vermenging is veel breder in ons land.
Op den duur is de bestraffende man in de poort een aanstoot, en zegt men: weg met die mensen!
Of men het gelooft of niet, mensen worden steeds meer aanvallend op de oude waarheid.
Dit is een teken dat we ter harte moeten nemen.
Bron: Bijbel
Toch geloof ik niet dat je doordat je de leer der reformatie toegedaan ben vreemdeling wordt, de duivel laat je ook met rust als je strijd voor de oude waarheid, maar als je met de Heere Jezus komt zul je verdrukking hebben en wordt je vreemdeling in je eigen omgeving.
Als je belijdt dat er alleen redding is door het bloed van de Heiland, krijg je kerk en heiden op je dak.
Juist ook van u had ik wel een dergelijke opmerking verwacht. Ik ga daar verder dan ook niet weer op in, maar overdenk het maar eens goed of dit zo is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Dat is altijd goed. Overdenken wat iemand anders zegt. Dat zou je gerust vaker mogen aanbevelen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Licht of zwa

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef: Wil je er rekening mee houden dat we op dit forum nog niet zo gewend zijn aan de midden-orthodoxie? Man man...
Juist hierdoor wordt een mens die de leer der reformatie van harte is toegedaan meer en meer een vreemdeling.
Niet alleen op dit forum, maar de vermenging is veel breder in ons land.
Op den duur is de bestraffende man in de poort een aanstoot, en zegt men: weg met die mensen!
Of men het gelooft of niet, mensen worden steeds meer aanvallend op de oude waarheid.
Dit is een teken dat we ter harte moeten nemen.
Bron: Bijbel
Toch geloof ik niet dat je doordat je de leer der reformatie toegedaan ben vreemdeling wordt, de duivel laat je ook met rust als je strijd voor de oude waarheid, maar als je met de Heere Jezus komt zul je verdrukking hebben en wordt je vreemdeling in je eigen omgeving.
Als je belijdt dat er alleen redding is door het bloed van de Heiland, krijg je kerk en heiden op je dak.
Juist ook van u had ik wel een dergelijke opmerking verwacht. Ik ga daar verder dan ook niet weer op in, maar overdenk het maar eens goed of dit zo is.
Ik weet het zeker vanuit de Bijbel.
Oa Psalmen 118

22 De steen, dien de bouwlieden verworpen hadden, is tot een hoofd des hoeks geworden.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie