Licht of zwaar

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Licht of zwaar

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef: Nee. Je kunt hooguit concluderen dat de overblijvers gemiddeld genomen minder slim zijn. Maar goed. Ik denk dat dit niet een discussie is die ik met jou moet voeren, want als je mij drie keer op rij niet begrijpt en dan toch opschrijft dat ik onzin schrijf, dan vind ik dat vervelend.
Haha, ja dat zeg ik toch? En eerder noem je de overblijvers 'bovengemiddeld trouw' en 'rigide van karakter'...
Dan hou je toch 'gemiddeld genomen minder slimme', 'bovengemiddeld trouwe' en 'rigide van karakter' overblijvers over?
Dit zijn toch echt de kwalificaties die jij ze gegeven hebt hoor :humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Licht of zwaar

Bericht door Simon0612 »

Mara schreef:
Simon0612 schreef:
Bij de zwaren is dit verboden. Het loopt tegen de zondag en dan mag je geen huishoudeilijk werk meer verrichten. ;)
Hoe had ik dit anders moeten opvatten dan dat je het hier stelt en vervolgens met een voorbeeld komt?
Dan hoor ik graag hoe ik het wel moet lezen....
Dit was een opmerking met een kwinkslag aan Desiree. Er stond een smiley ;) achter, ongetwijfeld vat zij die wel.
Heb je zelf niet in de gaten hoe aanvallend je bent?
Het irriteert me gewoon dat er zoveel gezegd wordt wat of niet waar is, of een draai aan wordt gegeven, of leuker gemaakt wordt, of totaal niet onderbouwd kan worden.

En een kwinkslag dat kan. Maar zoals ik het lees is het meer een karikatuur.
Het op een belachelijke manier in de hoek zetten van een bepaalde groep mensen.
En ja misschien kom ik dan wat aanvallend over, wat ik niet ben hoor ;)

Het antwoord op jouw vraag is in ieder geval dat ik het totaal niet herken in mijn regio.
Maar dat was je denk ik al wel duidelijk geworden :huhu
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Online
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef: Nee. Je kunt hooguit concluderen dat de overblijvers gemiddeld genomen minder slim zijn. Maar goed. Ik denk dat dit niet een discussie is die ik met jou moet voeren, want als je mij drie keer op rij niet begrijpt en dan toch opschrijft dat ik onzin schrijf, dan vind ik dat vervelend.
Haha, ja dat zeg ik toch? En eerder noem je de overblijvers 'bovengemiddeld trouw' en 'rigide van karakter'...
Dan hou je toch 'gemiddeld genomen minder slimme', 'bovengemiddeld trouwe' en 'rigide van karakter' overblijvers over?
Dit zijn toch echt de kwalificaties die jij ze gegeven hebt hoor :humhihi
Precies. Gemiddeld genomen.

Dat is exact wat ik heb gezegd en je zit dat ook aan het relatief grote aantal kerkscheuringen en aan het conservatisme.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Licht of zwaar

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef: Nee. Je kunt hooguit concluderen dat de overblijvers gemiddeld genomen minder slim zijn. Maar goed. Ik denk dat dit niet een discussie is die ik met jou moet voeren, want als je mij drie keer op rij niet begrijpt en dan toch opschrijft dat ik onzin schrijf, dan vind ik dat vervelend.
Haha, ja dat zeg ik toch? En eerder noem je de overblijvers 'bovengemiddeld trouw' en 'rigide van karakter'...
Dan hou je toch 'gemiddeld genomen minder slimme', 'bovengemiddeld trouwe' en 'rigide van karakter' overblijvers over?
Dit zijn toch echt de kwalificaties die jij ze gegeven hebt hoor :humhihi
Precies. Gemiddeld genomen.

Dat is exact wat ik heb gezegd en je zit dat ook aan het relatief grote aantal kerkscheuringen en aan het conservatisme.
Nou dat is niet wat jij exact zei in je post van 10:32 maar dat maakt verder niet uit. Je zal het zo bedoeld hebben.
Ik heb nog even zitten zoeken maar ik kan nergens een artikel of onderzoek vinden die het intelligentie niveau van wegtrekkers en overblijvers heeft onderzocht. Dus ben ik benieuwd op basis waarvan je deze stelling inneemt dat de overblijvers gemiddeld genomen minder slim zijn en er daardoor weinig denkkracht is.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Licht of zwaar

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Desiree schreef: Maar ik ga nu nog een was ophangen..
Bij de zwaren is dit verboden. Het loopt tegen de zondag en dan mag je geen huishoudeilijk werk meer verrichten. ;)
Ik wist dit ook niet, want ik wist niet beter of de grens lag op 12 uur.
Totdat mijn zusje in een klein dorpje ging wonen, overwegend OGG en GGiN, en ze op de vingers werd getikt omdat ze regelmatig op zaterdag nog even de stofzuiger door de kamer haalde, als de kinderen op bed lagen. :sweat
Of misschien is het streekgebonden?
Dat is dan zeker streek gebonden, ik ben OGG opgegroeid, maar dit herken ik totaal niet.
Wel verjaardagen vieren op zaterdagavond tot heel laat deed je niet, want hoe kreeg je die rommel allemaal weggewerkt voor 24.00 uur? En dan was je de volgende ochtend eigenlijk te moe.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Licht of zwaar

Bericht door Mara »

Simon0612 schreef: Het irriteert me gewoon dat er zoveel gezegd wordt wat of niet waar is, of een draai aan wordt gegeven, of leuker gemaakt wordt, of totaal niet onderbouwd kan worden.
Alles wat ik zeg is waar. Bovendien zijn er ongetwijfeld die dit herkennen, van vroeger of nu nog steeds.
Wat ik mij afvraag waarom jij dan zo achterdochtig bent.
Als ik hier nu net op het forum zou zitten, maar ik post hier al 10 jaar. Dan kun je onderhand wel zien dat ik dit niet zeg om dingen belachelijk te maken.
Ik kom zelf uit zo'n nestje en heb al zo vaak gezegd dat ik er absoluut niet in bitterheid op frustratie op terug kijk.
Maar dat onderling gewoon de regels toch nog kunnen verschillen.
Dat kan per regio zijn, per familie, enzovoorts.
O enne, toen mijn zusje dit wist, heeft ze uiteraard nooit meer de stofzuiger ter hand genomen op zaterdagavond.
Als er gekruimeld werd, veegde ze het met veger en blik op, omdat ze geen ergernis wilde geven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Licht of zwa

Bericht door Boertje »

@simon: schiet niet zo in de verdediging joh, nergens voor nodig.

@mara: niemand neemt je iets kwalijk, ik zekers niet... :love
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Licht of zwaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Dat kan per regio zijn, per familie, enzovoorts.
O enne, toen mijn zusje dit wist, heeft ze uiteraard nooit meer de stofzuiger ter hand genomen op zaterdagavond.
Als er gekruimeld werd, veegde ze het met veger en blik op, omdat ze geen ergernis wilde geven.
Ik zelf zou daar lak aan hebben, simpelweg omdat het om verwrongen menselijke beelden gaat dat je niet op zaterdagavond mag stofzuigen.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Licht of zwaar

Bericht door Boertje »

Terug naar het topic, kan iemand samenvatten waar we nu staan?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Licht of zwaar

Bericht door eilander »

Ik herken het wel, bij ons werd op zaterdag altijd gezorgd dat alles op tijd gereed was. Er werd een soort 'voor-sabbat' gehouden. Voorzover ik weet werden anderen niet op de vingers getikt als ze dat niet deden. Wél werden op zondag mensen aangesproken die aan het werk waren.
Ik vind overigens de aanduiding 'de zwaren' niet zo respectvol klinken eerlijk gezegd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Licht of zwaar

Bericht door eilander »

Boertje schreef:Terug naar het topic, kan iemand samenvatten waar we nu staan?
Goed idee. Heeft DDD nu antwoord op zijn vraag?
Online
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Er zijn nog geen bruikbare alternatieven voor gereformeerd, bevindelijk, gematigd en extreem aangedragen.

Overigens heb ik nooit bedacht dat het draaien van een was op zondag mijn buren zou kunnen storen. Dat is dan weer iets om over na te denken.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Licht of zwaar

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ik herken het wel, bij ons werd op zaterdag altijd gezorgd dat alles op tijd gereed was. Er werd een soort 'voor-sabbat' gehouden. Voorzover ik weet werden anderen niet op de vingers getikt als ze dat niet deden. Wél werden op zondag mensen aangesproken die aan het werk waren.
Ik vind overigens de aanduiding 'de zwaren' niet zo respectvol klinken eerlijk gezegd.
Dit herken ik ook nog! Ook later is het weer nieuw leven ingeblazen toen we op de zaterdagavonden een voorbereiding hielden op de zondag. Er werd een preek van een oudvader of van een nieuwere dominee gelezen, en later toen spreken (en vanzelf lezen) moeilijk werd luisterden we naar cassettes of later cd's.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Licht of zwa

Bericht door Mara »

Boertje schreef:
@mara: niemand neemt je iets kwalijk, ik zekers niet... :love
:hi gelukkig maar. :sweat
Ambtenaar schreef:Ik zelf zou daar lak aan hebben, simpelweg omdat het om verwrongen menselijke beelden gaat dat je niet op zaterdagavond mag stofzuigen.
Als je daarmee de relatie met je buren goed kunt houden? Jij vindt het te ver gaan, begrijp ik.

Maar lees dit eens, gaat dan wel over de zondagsrust:

Waar niet-kerkelijke Nederlanders vaak op zondag hun auto niet wassen of grasmaaien uit respect voor hun christelijke medeburgers, is in de Duitse ‘Rasenmäherlärmverordnung‘ vastgelegd dat grasmaaien op zon- en feestdagen ten strengste verboden is. Op werkdagen zijn bijzonder luide tuinapparaten zoals bladblazers tijdens rusttijden (07.00 – 09.00 uur, 13.00 – 15.00 uur en 17.00 – 20.00 uur) uit den boze. Overigens kunnen de precieze regeltjes per deelstaat verschillen.

Omdat het merendeel van de Duitsers in een huurhuis woont, hebben de meeste mensen ook te maken met de regels van de huurbaas. Er zijn rechtszaken gevoerd over de vraag of wasmachines op zondag mogen draaien. Sinds enkele jaren mag dat van de rechter, wanneer de machine niet te veel herrie maakt. Maar een wasje doen na 22.00 uur kan tot problemen leiden wanneer de buren klagen. Vanaf 07.00 uur is wassen weer toegestaan.
bron: duitslandnieuws.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Licht of zwaar

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
Simon0612 schreef:
Bij de zwaren is dit verboden. Het loopt tegen de zondag en dan mag je geen huishoudeilijk werk meer verrichten. ;)
Hoe had ik dit anders moeten opvatten dan dat je het hier stelt en vervolgens met een voorbeeld komt?
Dan hoor ik graag hoe ik het wel moet lezen....
Dit was een opmerking met een kwinkslag aan Desiree. Er stond een smiley ;) achter, ongetwijfeld vat zij die wel.
Heb je zelf niet in de gaten hoe aanvallend je bent?
misschien moet hij ook alvallen? ipv aanvallen?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie